... Ei hän nyt vaarallinen voi olla, varsinkaan, jos hänen ajamat arvot olisivat ns. vääriä...
Minua häiritsee nykyisessä keskustelussa Halla-ahon suhtautuminen nimensä esiintymiseen Breivikin manifestissa. Minä olisin kauhuissani, jos tämän luokan murhaaja hakisi oikeutusta teolleen minun kirjoituksistani. Ja luultavasti niin olisi moni muukin, eihän kirjoitusten tarkoitus ole motivoida näin järkyttävään tekoon.
Mielestäni oleellista tässä on reaktio, voiko kirjoitukseni aiheuttaa tällaista? Hannu Takkula irtisanoutui ehdottomasti tapahtumasta ja selitti tekstinsä heti, niin minäkin olisi toiminut. Halla-aho sen sijaan seisoi kaikkien kirjoitustensa takana, puhui murhasta kuin sillä ei olisi ollut mitään motiivia. Mutta Breivik kertoo motiivinsa ja Halla-aho liittyy siihen, ei varmasti mitenkään merkittävästi, mutta kuitenkin. Tähän epänormaaliin reaktioon voi olla kaksi syytä, joko Halla-aho miettii kannatustaan tai hän todella näkee islamisaation Euroopassa sotana, kuten hän on kirjoittanut.
Ja tiedän, että Halla-ahoa ei lainattu suoraan tuossa manifestissä vaan toisen kirjoittajan toimesta, jota Breivik taas lainasi.