Lukema kuulostaa aika suurelta jos olet itse joka kerralla ollut tilanteessa ilman osaa tai arpaa.
Unohdin mainita tapahtumien aikavälin, hieman päälle 10 vuotta. Olen myös osaksi venäläinen, mikä näkyy naamasta ja ei varmasti kaikkia miellytä. Nahisteluun tarvitaan aina kaksi, mutta ikinä homma ei ole kyllä alkanut sillä että minä olisin tietoisesti haastanut riitaa.
Mutta mutta. Tästä lähtien pyrin ainakin omalta osaltani pitämään keskustelua asiapohjaisempana kommentoimalla ensisijaisesti Jussi Halla - Ahon kirjoituksia ja jättämällä ot:ta versovat yksittäisväittelyt vähemmälle.
Tämä nimimerkki jussi_j:n jo aiemmin linkittämä kirjoitus tuo mielestäni hyvin esille sen mikä Halla - Aho oikeastaan on miehiään.
Kirjoitus siis käsittelee Suomen orastavaa työvoimapulaa. Tekstin sytykkeenä on ilmeisesti ollut Taloussanomien artikkeli jonka mukaan Suomi tarvitsisi rajusti heikentyvän huoltosuhteensa korjaamiseksi 1,8 miljoonaa työikäistä maahanmuuttajaa vuoteen 2020 koska oma väestönkasvumme ei riitä alkuunkaan jo näkyvissä olevan vajeen paikkaamiseksi. Halla - Ahon mielestä tällainen utopia on mahdoton koska huoltosuhdetta vahvistavaa 1,8 maahanmuuttajaa ei hänen perustelujensa mukaan löydy mistään. Näissä perusteluissaan hän on toki periaatteessa oikeassa, mutta ongelmiakin niissä on.
Ensinnäkin lähtökohta. Taloussanomat on toki tehnyt raflaavan otsikon mutta itse juttuhan ei ole maahamuuttopolittinen kannanotto vaan faktoihin perustuva laskelma jonka mukaan Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa työntekijää lisää. Kukaan ei jutussa ihan faktisesti väitä että näiden työntekijöiden pitäisi täysin välttämättä olla maahanmuuttajia. Kaiken lisäksi Jyrki Katainen kumoaa artikkelissa saman yhdellä lauseella ("työikäisten poistuma on niin suuri ettei asiaa voida ratkaista maahanmuutolla") minkä todisteluun Halla - Aho itse käyttää puolisen sivua: maahanmuuttajat eivät tosiaankaan ole ratkaisu. Halla - Ahon tärkeimmäin väittämän mukaan nämä pikemminkin heikentävät huoltosuhdetta, koska ovat huollettavia eivätkä huoltajia ja perustelut tähän ovatkin osin lennokkaita: Halla - Ahon mukaan maahanmuuttajanaiset ovat "heti kättelyssä" poissa työmarkkinoilta koska ovat "jatkuvasti raskaana" (???), työikäisten miesten työennuste on huono (ilmeisesti vääjäämätön fakta jolla ei voi eikä pidä yrittääkään tehdä mitään), ja (mikä kummallisinta) "suurin osa työllistyneistäkin toimii maahanmuuton itsensä synnyttämissä työpaikoissa", mikä Halla - Ahon tulkinnan mukaan tekee heistä kansantaloudellisessa mielessä huollettavia (ilmeisesti eivät maksa veroja lainkaan?). Kirjoituksessaan Halla Aho ei pääosin kajoa itse ongelmaan eli heikentyvään huoltosuhteen ratkaisuun vaan keskittyy perustelemaan miksi maahanmuuttajan
eivät voi olla ratkaisu. Harmi vain että tämän kaikki ymmärtävät ilman Halla - Ahoakin joten itse ongelman ratkaisun kannalta tekstiltä puuttuu pointti.
No, toki Halla - Ahollakin on ratkaisunsa, mm. "pakolaisten vastaanottoon ja kehitysapuun kylvetyn" 600 - 700 miljoonan vuotuisen veroeuron jakaminen "lisääntymispalkkioina" suomalaisille (ilmeisesti nykyistä useammin raskaana olevat suomalaiset naiset eivät sitten heikennäkään huoltosuhdetta, lapsista puhumattakaan) ja verotuksen alentaminen aidosti hyödyllisten ja työllistyvien maahanmaahanmuttajien houkuttelemiseksi. Heti perään hän tosin toteaa ettei verotusta voida alentaa, koska hänen tulkintansa mukaan korkeilla veroilla ylläpidetään humanitaarista maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta (ja maksetaan lisäksi herran itsensä nauttima palkka ja aiempi yliopistokoulutus). Viimeksi mainittua voisi joku kutsua "asenneongelmaksi".
Kirjoituksensa lopulla Halla - Aho kommentoi vielä Ruotsin maahanmuuttoon liittyviä ongelmia ja kysyy miksi niin moni maahanmuuttaja menee Ruotsiin eikä vaikka Bruneihin, joka on "rikas ja islaminuskoinen maa". Halla - Ahon mielestä syy on se että Ruotsi ottaa joka toisen tulijan vastaan ja Brunei ei ketään joten kaikki on ruotsalaisten omaa syytä. Sillä että Brunei (kts. Wikipedia) on ei - demokraattinen sulttaanikunta ja Ruotsi länsimainen demokratia ei ilmeisesti ole merkitystä, sillä oleellista on että maahanmuutto "ei ole väistämättömyys vaan siihen voidaan vaikuttaa".
Minun mielestäni myös Suomi ja Brunei ovat valtioina niin samanlaisia että voivat toimia samoin. Näin yksinkertaista se on :D