Jussi Halla-aho

  • 754 244
  • 6 265

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Nyt päästään jo sellaiselle tasolle näissä keskusteluissa, etten olisi ikinä uskonut. Jos kaikki tapaukset ovat yksittäistapuksia, niin sitten ihan oikeasti kaikki tapaukset ovat yksittäistapauksia ja se siitä.

No eikö näitä (sosiaalitoimen) asioita käsitellä ja päätöksiä tehdä yksittaistapauksina / tapauskohtaisesti?

Ei vissiin ole olemassa kahta samanlaista asiakasta?

Aivan varmasti on olemassa huonoja päätöksia ja systeemin väärin käytöksiä, koska ihmiset ovat hakemassa ja ihmiset päättämässä. Mutta tässäkin asiassa on hankala tietää mikä se totuus on, ihan sen vuoksi että nämä asiat ovat salassapidon alaisia asioita. Kai sosiaalitoimen asiakkaillakin on oikeus omaan yksityisyytensä ja loppujen lopuksi systeemi toimii puhtaasti "luottoon" ja toisen ihmisen arviointikykyyn...
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No eikö näitä (sosiaalitoimen) asioita käsitellä ja päätöksiä tehdä yksittaistapauksina / tapauskohtaisesti?

Ei vissiin ole olemassa kahta samanlaista asiakasta?

Aivan varmasti on olemassa huonoja päätöksia ja systeemin väärin käytöksiä, koska ihmiset ovat hakemassa ja ihmiset päättämässä. Mutta tässäkin asiassa on hankala tietää mikä se totuus on, ihan sen vuoksi että nämä asiat ovat salassapidon alaisia asioita. Kai sosiaalitoimen asiakkaillakin on oikeus omaan yksityisyytensä ja loppujen lopuksi systeemi toimii puhtaasti "luottoon" ja toisen ihmisen arviointikykyyn...

Jos ihmisillä esimerkiksi siellä Lieksassa on käsitys, että mamut saa tukia helpommin ja täysin eri perustein kuin kantaväestö, niin se käsitys on todella helppo oikaista julkaisemalla tilastot asiasta. Niillä tilastoilla ei vaaranneta kenenkään oikeutta yksityisyyteen eikä se riko salassapitosopimusta millään tavalla. Mutta niin ei tehdä jostain syystä, osaatkohan yhtään arvella että miksi ei?

Sen sijaan siellä Lieksassa(kin) väitetään, että "mitään eroja tukien määrässä tai myöntämisperusteissa ei ole, eikä me sitä teille millään haluta todistaa, tyytykään meidän sanaamme". Sitten tulee julki, että tilintarkastajatkin moittivat sosiaalijohtajaa ja johtavaa sosiaalityöntekijää juuri noista mainitsemistani syistä. Siihen puolustaudutaan, että ei pidä paikkaansa ja sillä selvä. Vaikka tämä asia voitaisiin ihan helposti todistaakin vääräksi, ja napina loppuisi, jos kerran asia on niin kuin sosiaalitantat sanoo. Mutta ei, ei viitsistä.

Sitten lisäksi sieltä Lieksasta sattuu löytymään jonkun mamun tiliote, jossa sossu on antanut useissa erissä yht. 2100 € harkinnanvaraisia sosiaaliavustuksia yhdessä kuukaudessa. Taas silmät suurina väitetään, että ei ole annettu eri perustein eikä yhtään sen enempää kuin kantaväestöllekään. Mutta ei me tätä asiaa haluta mitenkään todistaa tai perustella, uskokaa meidän sanaamme.

Sitten ihmetellään, kun kantaväestö alkaa olemaan hieman katkeria tai epäluuloisia? Kun kaikki "todistusaineisto" näyttää varsin selkeästi sille, että mamujen ja kantaväestön sossutukien määrissä ja ehdoissa on todella suuria eroja, ja kukaan ei edes viitsi yrittää todistaa asiaa toisin, niin silti se pitäisi vain uskoa että se asia ei ole sitä miltä näyttää? Edelleen, jos tilastot kerran näyttävät, että tuissa ei ole eroja niin miksi niitä ei julkaista?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Jos ihmisillä esimerkiksi siellä Lieksassa on käsitys, että mamut saa tukia helpommin ja täysin eri perustein kuin kantaväestö, niin se käsitys on todella helppo oikaista julkaisemalla tilastot asiasta.

Niinkuin sanoin, jokainen päätös käsitellään yksittäistapauksena / tapauskohtaisesti, niin on äärimmäisen hankalaa edes verrata kahta tapausta keskenään, saati sitten että olisi olemassa joku yleiskattava tilasto joka kertoi edes osan totuudesta kaikista tapauksissa.

Sinua mitenkään tuntematta niin kuitenkin uskaltaisin väittää, että minun ja sinun elämäntilanteet eroavat toisistaan tällä hetkellä, ja siten myös mahdolliset perustelut sosiaalituen myöntämiselle olisi erilaiset - näin esimerkkinä.

Toinen hyvä esimerkki on vaikka se: henkilö X:n polttoaineenkulutus on 7.5l/100km ja toisen 9.0l/km. Miten arvioisit näiden henkilöiden autoilun kokonaiskustannukset ja osaisitko sanoa, kumpi on parempi kuski? Saati sitten että sanotaan että "keskimäärin tamperelaisten kulutus on 7.5 ja turkulaisten 9.0..."...

Pointtina: mikä tilasto kertoisi, että nämä päätökset on tehty eri perustein*?

p.s. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että näitä päätöksiä auditoidaan sillä tämä saattaisi korjata ne systeemin epäkohdat mitä sekä roskakantaväestö että roskamaahanmuuttajat hyväksikäyttävät.

*) nojoo, tottakai jokainen päätös tehdään eri perustein vaikka sama henkilö olisi päättämässä... ihmisten tekemiin päätöksiin vaikuttavat aina oma ja ulkopuoliset inhimmilliset tekijät....
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suhmuroinnit ja väärinkäytökset Lieksan sosiaalitoimessa ovat tietysti ikävä juttu ja ne on syytä tutkia, kuten ilmeisesti on tehtykin.

Se mikä tässä nyt on minulle vielä hieman epäselvää on se, että miten tämä liittyy EU:iin tai Europarlamenttivaaleihin? Olen aavistuksen häkeltynyt, jos Lieksan sosiaalitoimen toiminnan esiin nostaminen todella menee jollekin vaaliteemana täydestä läpi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Se mikä tässä nyt on minulle vielä hieman epäselvää on se, että miten tämä liittyy EU:iin tai Europarlamenttivaaleihin? Olen aavistuksen häkeltynyt, jos Lieksan sosiaalitoimen toiminnan esiin nostaminen todella menee jollekin vaaliteemana täydestä läpi.

No ei varmasti ole Lieksan sossun toiminta se vaaliteema, mutta Hallis ilmeisen järkevästi aloitti Eurovaali-kampanjansa niiltä seuduilta, joissa tätä "kantaväestö vs. mamut"- vastakkainasettelua on ollut.

Minä muuten olisin hyvin varovainen, jos Jussi Halla-aho kutsuisi minut väittelemään jostain asiasta, mistä olen erimielinen hänen kanssaan.

En siksi, että uskoisin hänen olevan ehdottoman oikeassa ja minun väärässä, vaan siksi, että hän on erittäin hyvä väittelemään.

Lieksan sosiaalitoimessa tuskin mitään varsinaisia sanaseppoja on töissä ja jos kerta vielä vähän epäselvyyksiä ja kysymysmerkkejä oli ilmassa tähän rahankäyttöön liittyen, niin ihan fiksusti tekivät, etteivät paikalle saapuneet.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Lieksan sosiaalitoimessa tuskin mitään varsinaisia sanaseppoja on töissä ja jos kerta vielä vähän epäselvyyksiä ja kysymysmerkkejä oli ilmassa tähän rahankäyttöön liittyen, niin ihan fiksusti tekivät, etteivät paikalle saapuneet.

Tosin kun et paikalle saavu, häviät väittelyn samantien ja annat sellaisen kuvan, että jotain salattavaa on.

Halla-ahohan ratsastaa maahanmuuttoteemalla EU-vaaleissa ja EU on suunnittelemassa maahanmuuton tasausjärjestelmää, jossa maahanmuuton painolastia kevennettäisiin Etelä-Euroopan harteilta jakamalla maahanmuuttajat tasaisemmin. Siis jopa nämä laittomat veneilijät.

Halla-ahohan kävi tästä asiasta Strasbourgissa Euroopan neuvoston parlamentaarisessa yleiskokouksessa tammikuussa, jossa nämä eteläisen Euroopan maat ilmaisivat maahanmuuttajien olevan valtava rikkaus ja voimavara, jota pitäisi kuitenkin jakaa tasaisemmin. Miksi ihmeessä, jos se on rikkaus ja voimavara?

Tästä taakanjaosta, joka on Halla-ahon tärkeimpiä teemoja, voi lukea tästä: http://www.halla-aho.com/scripta/eu_maahanmuutto_taakanjako.html

Tämän takia aloitus Lieksasta oli ihan fiksua ja tulihan sieltä mediahuomiotakin, joten eipä se valinta epäonnistunut ollut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tosin kun et paikalle saavu, häviät väittelyn samantien ja annat sellaisen kuvan, että jotain salattavaa on...

Olen tismalleen samaa mieltä.

Kuitenkin julkisuudessa Halla-ahon kutsuun vastaamatta jättäminen on monen toimesta tulkittu - siis haluttu tulkita - myös sellaiseksi, että "Halla-aho on sekopää ja rasisti, kukaan järkevä ihminen ei saavu väittelemään hänen kanssaan".

Hallista argumentoijana on siis klassiseen tapaan pyritty vähättelemään, kun on tiedetty ettei itse asiassa varmaankaan pärjätä. Tämä asia itseäni risoo, vaikke Halla-ahon hengenheimolainen olekaan.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuitenkin julkisuudessa Halla-ahon kutsuun vastaamatta jättäminen on monen toimesta tulkittu - siis haluttu tulkita - myös sellaiseksi, että "Halla-aho on sekopää ja rasisti, kukaan järkevä ihminen ei saavu väittelemään hänen kanssaan".

Hallista argumentoijana on siis klassiseen tapaan pyritty vähättelemään, kun on tiedetty ettei itse asiassa varmaankaan pärjätä. Tämä asia itseäni risoo, vaikke Halla-ahon hengenheimolainen olekaan.


Halla-aho on erittäin taitava väittelijä, mutta pyrkii luomaan väittelyn olosuhteet erityisen pitkälti mieleisekseen. Eli ei itsekään lähde sellaisiin väittelyihin joiden käsikirjoitus on hänelle epäedullinen.

Taitavana kirjoittajana hän myös pohjustaa alustuksensa faktoilla ja tilastoilla siten että alkuosa on aina helposti tarkistettavissa ja asialliseksi todettavissa.

Loppuosassa hän sitten alkaa laittamaan lempiselityksiään ja lempisyyllisiään maalitaulun asemaan jolloin saakin lukija/kuulija olla valppaana ettei haksahda kriitikittä uskomaan siihen mitä kerrotaan.

Olisi hauska nähdä tasapuolinen väittely Halla-aho ja jonkun hyvin eri lailla ajattelevan kesken siten, että kumpikin saa saman lähdeaineiston ja kysymykset etukäteen jottei tule asetelmaa jossa toinen tulee ryöpytettäväksi ja toinen ryöpyttäjäksi.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Halla-aho on erittäin taitava väittelijä, mutta pyrkii luomaan väittelyn olosuhteet erityisen pitkälti mieleisekseen. Eli ei itsekään lähde sellaisiin väittelyihin joiden käsikirjoitus on hänelle epäedullinen.

Kuinka Halla-Aho on pyrkinyt luomaan väittelyn olosuhteet mieleisekseen ja onko hän kenties joskus onnistunut siinä?

Minun käsittääkseni Halla-aho on vältellyt vain ennalta käsikirjoitettuja tv-väittelyitä, joissa vastapuolelle asettuvat myös ohjelman toimittajat.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuinka Halla-Aho on pyrkinyt luomaan väittelyn olosuhteet mieleisekseen ja onko hän kenties joskus onnistunut siinä?

Minun käsittääkseni Halla-aho on vältellyt vain ennalta käsikirjoitettuja tv-väittelyitä, joissa vastapuolelle asettuvat myös ohjelman toimittajat.

Eikö sinusta esimerkiksi juuri tämä Lieksan eurovaalikampanjaan liittyvä tapaus ollut sellainen?

Halla-aho alusti itse, ja sitten valikoi mihin kysymyksiin vastasi ja mihin ei. Käsikirjoitettu väittely sekin oli.


Ei Halla-aho mitään erityiskohtelua ohjelmien toimittajilta ole saanut eikä tule saamaankaan, harvassa ovat sellaiset poliittiset toimijat joita ohjelmien toimittajat eivät myllytä.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Persuista en niin välitä, mutta luettuani Halla-Ahon tekstejä olen vakuuttunut hänen olevan yksi ainoita tervepäisiä suomalaisia poliitikkoja.

Allekirjoitan lähes kaikki hänen näkemyksensä. Esimerkiksi Stadin kunnallispolitiikka on järkyttävää katsottavaa. Kaupunki slummiutuu kovalla vauhdilla ja veronmaksajat nostavat kytkintä. JHA tuntuu olevan ainoa, joka puolustaa Stadia vihervasemmistolaiselta syövältä.

Ja on suorastaan uskomatonta, miten DDR-media on onnistunut mustamaalaamaan Halla-Ahoa. Kaikki ovat olleen henkilöön menevää kiusaamista, koska hänen esilletuomiaan faktoja ei pysty kumoamaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Eikö sinusta esimerkiksi juuri tämä Lieksan eurovaalikampanjaan liittyvä tapaus ollut sellainen?

Minä en laskisi vaalikiertueen tilaisuuksia samaan sarjaan kuin vaikka tv-väittelyitä. Oliko tämä ainoa esimerkkisi?

Ei Halla-aho mitään erityiskohtelua ohjelmien toimittajilta ole saanut eikä tule saamaankaan, harvassa ovat sellaiset poliittiset toimijat joita ohjelmien toimittajat eivät myllytä.


Aivan, vastapuoli sitäkin useammin. Olemme siis samaa mieltä.

Leikki sikseen, minä en pidä suomalaista toimittajakuntaa yhtä puolueettomana kuin sinä, vaan olen mielestäni havainnut puolen valitsemista nimenomaan yhden tunteita herättävän aiheen ympärillä käytävissä keskusteluissa - riippumatta aiheesta.

Halla-Ahon puheet sekä kirjoitukset liittyvät hyvin suppeaan alueeseen ja häntä kaivataan juuri niistä käytäviin keskusteluihin, eikä silloin ole epäilystäkään siitä kelle toimittajat ovat enemmän tai vähemmän suosiollisia. Suomalaiset toimittajat ovat tasapuolisimmillan vaalikeskusteluissa, joissa istuu lauma puoluejohtajia, eikä heillä ole edes mahdollisuutta valita kahden välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinua mitenkään tuntematta niin kuitenkin uskaltaisin väittää, että minun ja sinun elämäntilanteet eroavat toisistaan tällä hetkellä, ja siten myös mahdolliset perustelut sosiaalituen myöntämiselle olisi erilaiset - näin esimerkkinä.

Samoin. Mulla ei ole aikoihin ollut tarvetta sosiaalituelle, eikä ylipäätään koko elämäni aikana juuri ollenkaan. Joten ei minulle olisi mitään perusteita sitä myöntääkään. Jos sinulla on tarvetta ja edellytykset täyttyy, niin mikäs siinä, ei minulla ole mitään ongelmaa sen kanssa. Jos ihminen ihan oikeasti tarvitsee sosiaalitukea, niin kyllähän sitä hänelle on silloin ihan syytä antaa.

Toinen hyvä esimerkki on vaikka se: henkilö X:n polttoaineenkulutus on 7.5l/100km ja toisen 9.0l/km. Miten arvioisit näiden henkilöiden autoilun kokonaiskustannukset ja osaisitko sanoa, kumpi on parempi kuski? Saati sitten että sanotaan että "keskimäärin tamperelaisten kulutus on 7.5 ja turkulaisten 9.0..."...

Toki autokannalla ja ajettavan matkan tyypillä on merkitys. Mutta sitten jos huomataankin, että tamperelaiset ja turkulaiset ajavat keskimäärin samanmerkkisillä ja ikäisillä autoilla ja keskimäärin samanlaista ajoa, ja silti turkulaiset keskimäärin kuluttavat 1,5 litraa enemmän satasella, niin jossakin on vika siellä turkulaisten ajotaidossa silloin. Ihan sama jos keskimäärin maahanmuuttajat saisivat vaikka 100 euroa enemmän harkinnanvaraisia tukia kuin kantasuomalaiset, niin jossakin on vika. Ja huom, itse olet useasti linkittänyt juttuja, joissa väitetään että myöntämisperusteet ovat kaikille samat.

Pointtina: mikä tilasto kertoisi, että nämä päätökset on tehty eri perustein*?

No jos nyt vaikka ensin julkaistiin tilastot kunnittain, että kuinka moni maahanmuuttaja on saanut sosiaalitukia edellisenä vuonna ja kuinka moni kantasuomalainen. Siitä on helppo laskea, kuinka paljon sosiaalitukia keskimäärin on saanut kantasuomalainen hakija ja maahanmuuttajataustainen hakija, joille tukea on myös myönnetty. Sitten voitaisiin tehdä erilaisia seulontoja siitä aineistosta, että poistetaan vaikka perustoimeentuloturva ja vuokratuet, jolloin jäljelle jää se harkinnanvarainen tuki.

Se mikä tässä nyt on minulle vielä hieman epäselvää on se, että miten tämä liittyy EU:iin tai Europarlamenttivaaleihin? Olen aavistuksen häkeltynyt, jos Lieksan sosiaalitoimen toiminnan esiin nostaminen todella menee jollekin vaaliteemana täydestä läpi.

Kyllä mun mielestä maahanmuutto ja sen monet ongelmat on juurikin nyt suuresti esillä EU:ssa ja ehkäpä vielä enemmän kuin koskaan aiemmin (esim. Sveitsin tilanne). Joten todella ajankohtainen aihe. Toisekseen Jussi Halla-Aho on profiloitunut vahvasti juuri maahanmuuttokysymyksiin. Kolmenneksi hänen tietenkin kannattaa kiertää niissä kunnissa ja kaupunginosissa, joissa hänellä on potentiaalisia äänestäjiä, kuten nyt vaikkapa Lieksa. Niin tekee kaikki muutkin ja niinhän se pitääkin tehdä. Tuskin hänen kannattaa hirveästi aikaansa tuhlata vaikkapa joissain ruotsinkielisissä kunnissa tai Kalliossa tai Punavuoressa tai Westendissä. Ei auta häntä ollenkaan.

Halla-ahohan ratsastaa maahanmuuttoteemalla EU-vaaleissa ja EU on suunnittelemassa maahanmuuton tasausjärjestelmää, jossa maahanmuuton painolastia kevennettäisiin Etelä-Euroopan harteilta jakamalla maahanmuuttajat tasaisemmin. Siis jopa nämä laittomat veneilijät.

Halla-ahohan kävi tästä asiasta Strasbourgissa Euroopan neuvoston parlamentaarisessa yleiskokouksessa tammikuussa, jossa nämä eteläisen Euroopan maat ilmaisivat maahanmuuttajien olevan valtava rikkaus ja voimavara, jota pitäisi kuitenkin jakaa tasaisemmin. Miksi ihmeessä, jos se on rikkaus ja voimavara?

Sveitsihän teki jo ratkaisunsa, ja niukasti enemmistöpäätöksellä mutta kuitenkin päätti ruveta sääntelemään maahanmuuttoa. Toki Sveitsi ei ole EU-maa, mutta monessa asiassa sillä on ollut yhteiset säädökset EU:n kanssa. Jännä nähdä, mitä tästä nyt sitten seuraa.

Halla-aho on erittäin taitava väittelijä, mutta pyrkii luomaan väittelyn olosuhteet erityisen pitkälti mieleisekseen. Eli ei itsekään lähde sellaisiin väittelyihin joiden käsikirjoitus on hänelle epäedullinen.

Itse asiassa Halla-Aho taisi jossain sanoa, että hän ei halua osallistua yhteenkään väittelyyn, mutta osallistuu kyllä mielellään keskusteluun. Minunkin mielestäni noilla on iso ero. En myöskään näe mitään pointtia siinä, että hän osallistuisi johonkin päällehuutamistilaisuuteen, kuten nyt vaikkapa se TV2:n islam-ilta viime syksynä, josta ihan oikein jäi pois. Sellaiset tapahtumat ovat typeriä, missä otetaan studioon 30 henkeä, annetaan tunti tai pari aikaa ja kaikki alkavat huutaa päällekkäin eikä kukaan oikeastaan saa sanoa mitään ja kaiken lisäksi toimittajillakin on omat puolensa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Halla-aho on itseasiassa huono väittelemään heikon ulosantinsa takia, mutta rauhallisessa keskustelussa hän pärjää, jos pysytään hänelle tutulla alueella. Halla-aho väittelee pääosin netin välityksellä. Hän korjaa usein mediaesiintymisten virheitään kirjoituksillaan.

Halla-aho on älykäs, mutta valitettavan kapeakatseinen poliitikko. On hyvin valitettavaa, että pelkällä maahanmuuttokritiikillä nousee tuohon asemaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Halla-aho on älykäs, mutta valitettavan kapeakatseinen poliitikko. On hyvin valitettavaa, että pelkällä maahanmuuttokritiikillä nousee tuohon asemaan.

Kerrankin olen TosiFanin kanssa täysin samaa mieltä. Halla-aho on "vaarallinen" juuri siksi, että hän saa kapeakatseisen maailmankatsomuksensa kuulostamaan ainoalta oikealta, koska perustelee kaiken hyvin analyyttisesti. Näin monet saavat oman ahdasmielisyytensä tuntumaan sivistykseltä, koska Halla-aho on samaa mieltä, ja osaa pukea sen fiksuiksi sanoiksi. Halla-aho vaatii perusteluiksi tilastoja ja muita numeroita, eikä ymmärrä vastaväittäjän tunteisiin ja ihmisyyteen perustuvia kannanottoja.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Halla-aho on älykäs, mutta valitettavan kapeakatseinen poliitikko. On hyvin valitettavaa, että pelkällä maahanmuuttokritiikillä nousee tuohon asemaan.

Halla-Aho on kuitenkin siinä mielessä virkistävä poikkeus, että hänellä sentään on jokin selkeä linja ja tavoitteet, eikä kannustimena toimi pelkkä oma etu, eivätkä puheeet muutu sen mukaan ovatko vaalit juuri olleet tai seuraavat aivan ovella, eli alle kolmen vuoden päässä.

Minä en keksi muita vastaavia suomalaispoliitikkoja kuin Satu Hassin, joka Halla-Ahon tavoin tekee tinkimättömästi töitä sen eteen, että vielä tulee se päivä jolloin yksikään elintasopakolainen ei valitse loisimispaikakseen Suomea.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Halla-Aho on kuitenkin siinä mielessä virkistävä poikkeus, että hänellä sentään on jokin selkeä linja ja tavoitteet, eikä kannustimena toimi pelkkä oma etu, eivätkä puheeet muutu sen mukaan ovatko vaalit juuri olleet tai seuraavat aivan ovella, eli alle kolmen vuoden päässä.

Minä en keksi muita vastaavia suomalaispoliitikkoja kuin Satu Hassin, joka Halla-Ahon tavoin tekee tinkimättömästi töitä sen eteen, että vielä tulee se päivä jolloin yksikään elintasopakolainen ei valitse loisimispaikakseen Suomea.

Niin tai Halla-aho ei uskalla ottaa mihinkään muuhun asiaan kantaa, tästä syystä hän pysyy päätöksenteon marginaalissa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Halla-aho vaatii perusteluiksi tilastoja ja muita numeroita, eikä ymmärrä vastaväittäjän tunteisiin ja ihmisyyteen perustuvia kannanottoja.

Kun vedotaan maahanmuuttajien tunteisiin ja ihmisyyteen, niin niitä pitää ymmärtää. Mutta kun vedotaan kantasuomalaisten tunteisiin ja ihmisyyteen, niin niitä ei tarvitse ymmärtää. Sehän on lähtökohta siellä Halla-Ahon vastapuolella.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Halla-aho vaatii perusteluiksi tilastoja ja muita numeroita, eikä ymmärrä vastaväittäjän tunteisiin ja ihmisyyteen perustuvia kannanottoja.

Tässä on ilmeisesti syy, miksi Osmo Soininvaaralla ei ole käytännössä mitään roolia Vihreissä. Älykäs, tilastoja ymmärtävä ja kunnioittava mies, joka kirjoittaa blogissaan myös maahanmuuton talousvaikutuksista, sen kustannusten avaamisen tärkeydestä, huoltosuhteista, sun muusta aivan saman tapaan kuin Halla-Aho, mutta ilman julkisuutta saati rasisti- tai natsileimaa.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä en laskisi vaalikiertueen tilaisuuksia samaan sarjaan kuin vaikka tv-väittelyitä. Oliko tämä ainoa esimerkkisi?

No, tv-väittelystä minulla ei ole esimerkkiä..


Aivan, vastapuoli sitäkin useammin. Olemme siis samaa mieltä.

Leikki sikseen, minä en pidä suomalaista toimittajakuntaa yhtä puolueettomana kuin sinä, vaan olen mielestäni havainnut puolen valitsemista nimenomaan yhden tunteita herättävän aiheen ympärillä käytävissä keskusteluissa - riippumatta aiheesta.

Halla-Ahon puheet sekä kirjoitukset liittyvät hyvin suppeaan alueeseen ja häntä kaivataan juuri niistä käytäviin keskusteluihin, eikä silloin ole epäilystäkään siitä kelle toimittajat ovat enemmän tai vähemmän suosiollisia. Suomalaiset toimittajat ovat tasapuolisimmillan vaalikeskusteluissa, joissa istuu lauma puoluejohtajia, eikä heillä ole edes mahdollisuutta valita kahden välillä.

Halla-aho ei kyllä omasta puolestaankaan tee keskustelua helpoksi vaan pitäytyy tarkasti omassa taktiikassaan.

Itse en pidä toimittajia sen enempää puolueellisina kuin puolueettomina, he hakevat lähinnä klikkauksia ja katsojalukuja ja usein on tarkoitus saada tungettua joku sanomaan jotain mistä nousisi kohu ja saataisiin uusia otsikoita.

Asialliseen muita kunnioittavaan keskusteluun eivät tunnu pyrkivän sen enempää toimittajat kuin Halla-ahokaan. Eri asia on sitten miettiä että pyrkiikö joku ja jos ei niin miksi ei.

Kisapuisto kirjoitti:
Itse asiassa Halla-Aho taisi jossain sanoa, että hän ei halua osallistua yhteenkään väittelyyn, mutta osallistuu kyllä mielellään keskusteluun. Minunkin mielestäni noilla on iso ero. En myöskään näe mitään pointtia siinä, että hän osallistuisi johonkin päällehuutamistilaisuuteen, kuten nyt vaikkapa se TV2:n islam-ilta viime syksynä, josta ihan oikein jäi pois. Sellaiset tapahtumat ovat typeriä, missä otetaan studioon 30 henkeä, annetaan tunti tai pari aikaa ja kaikki alkavat huutaa päällekkäin eikä kukaan oikeastaan saa sanoa mitään ja kaiken lisäksi toimittajillakin on omat puolensa.

Tiedä sitten miten Halla-aho määrittelee keskustelun? En itsekään näe pointtia missään 30 hengen monologi ja päällehuutamistilaisuudessa. Sen enempää Halla-ahon kuin kenenkään muunkaan kannalta. Mutta ilmeisesti sellaisia halutaan jostain syystä katsoa.

Keskustelun tarkoitus minusta on kuitenkin kuunnella ja ymmärtää toisen näkemyksiä. Siihen Halla-aho ei minusta pyri. Väittelyn tarkoitus sen sijaan on saada oma mielipiteensä näyttämään oikeammalta kuin toisen. Siihen Halla-aho minusta pyrkii.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä on ilmeisesti syy, miksi Osmo Soininvaaralla ei ole käytännössä mitään roolia Vihreissä. Älykäs, tilastoja ymmärtävä ja kunnioittava mies, joka kirjoittaa blogissaan myös maahanmuuton talousvaikutuksista, sen kustannusten avaamisen tärkeydestä, huoltosuhteista, sun muusta aivan saman tapaan kuin Halla-Aho, mutta ilman julkisuutta saati rasisti- tai natsileimaa.

Mielenkiintoinen näkemys, jota ei voi kieltää. Soininvaaraa varmasti kuunnellaan ja kunnioitetaan, mutta hän on parhaimmillaan juuri sellaisessa roolissa, joka on aina varattu isojen puolueiden edustajille. Siksi Soininvaaran mielipiteet jäävät valitettavan usein blogiasteelle.

Suurin ero Halla-ahon ja Soininvaaran välillä on kuitenkin se, että jälkimmäisen aate ei perustu ahdasmielisyyteen, ennakkoluuloihin ja pelkoihin. Siksi Soininvaaran mielipiteitä arvostetaan myös oman puolueensa ulkopuolella, Halla-ahoa taas ei.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Keskustelun tarkoitus minusta on kuitenkin kuunnella ja ymmärtää toisen näkemyksiä. Siihen Halla-aho ei minusta pyri. Väittelyn tarkoitus sen sijaan on saada oma mielipiteensä näyttämään oikeammalta kuin toisen. Siihen Halla-aho minusta pyrkii.

Halla-Aho pyrki kai tuossa tilaisuudessa keskustelemaan ja ymmartamaan vastapuolta, mita ei valttamatta voi sanoa vastapuolesta. Heista iso osa kun ei edes valttamatta ymmarra kielta, ja heidan kysymyksensa oli kirjoitettu jo etukateen eivatka nakojaan koskeneet ollenkaan itse aihetta.

Vaittelyn tarkoitus on se etta molemmat puolet esittavat kantansa ja sita tukevat argumentit. Halla-Ahon "mielipide" nayttaa oikeammalta kuin toisen koska Halla-Aholla on "mielipiteittensa" tueksi konkreettista tilastofaktaa. Siksi han nayttaa paremmalta kuin vastustaja. Koska han on oikeassa ja vastustajalla ei ole mitaan perusteita.

Sama asia on tiede vs. uskonto keskustelussa...tottakai tiedemiehet nayttavat aiheesta keskusteltaessa paremmilta koska heilla on nayttoa ja vastustajilla on mielipiteita.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Keskustelun tarkoitus minusta on kuitenkin kuunnella ja ymmärtää toisen näkemyksiä.

Nyt on pakko kysyä, että mistä löytyisi sellainen henkilö, joka lähtisi Halla-Ahon kanssa keskustelemaan, eli kuunteleman ja ymmärtämään hänen näkemyksiään - siis muualta kuin hänen hengenheimolaistensa keskuudesta.


Siihen Halla-aho ei minusta pyri. Väittelyn tarkoitus sen sijaan on saada oma mielipiteensä näyttämään oikeammalta kuin toisen. Siihen Halla-aho minusta pyrkii.

Varmasti pyrkii. Ja miksei pyrkisi, kun hänellä kerran näyttää olevan selkeitä poliittisia tavoitteita?
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Suurin ero Halla-ahon ja Soininvaaran välillä on kuitenkin se, että jälkimmäisen aate ei perustu ahdasmielisyyteen, ennakkoluuloihin ja pelkoihin. Siksi Soininvaaran mielipiteitä arvostetaan myös oman puolueensa ulkopuolella, Halla-ahoa taas ei.

Minun nahdakseni Halla-Aho perustelee kantansa faktoilla, perustaa nakemyksensa tilastoihin ja selkeasti havaittavissa oleviin ongelmiin. Mista se ahdasmielisyys, ennakkoluulot ja pelot tulevat? Esimerkiksi tuossa kirjoituksessaan Halla-Aho suhtautui neutraalisti sellaisiin muualta tulleisiin kansanryhmiin jotka eivat erotu selkeasti negatiivisesti.

Ei ole mitaan jarkiperaista syyta puolustella selkeasti negatiivisesti erottuvia maahanmuuttajia. Heidan laskemisensa samaan ryppaaseen positiivisen tai neutraalin maahanmuuton kanssa laskee vakavasti koko maahanmuuton viehattavyytta kantavaeston nakokulmasta, koska ongelmaryhmat lasketaan samoihin tilastoihin ja heidan aiheuttamiaan ongelmia kasitellaan "maahanmuuton ongelmina". Eihan Halla-Aho ole koskaan tuominnut maahanmuuttoa, ainoastaan ongelmaryhmien paapomista.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suurin ero Halla-ahon ja Soininvaaran välillä on kuitenkin se, että jälkimmäisen aate ei perustu ahdasmielisyyteen, ennakkoluuloihin ja pelkoihin. Siksi Soininvaaran mielipiteitä arvostetaan myös oman puolueensa ulkopuolella, Halla-ahoa taas ei.

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että miten nuo mainitsemasi Halla-Ahon ahdasmielisyys, ennakkoluulot ja pelot ilmenevät hänen kirjoituksissaan? Jos niitä kerran mielestäsi on. Enkä nyt siis tarvitse tai tarkoita mitään konkreettista lainausta yhtään mistään (toki jos on, niin mikäs siinä), vaan noin yleisesti, sillä itse en ole moisia elementtejä havainnut. Varsinkaan jos vertaat Soininvaaraan, molemmat käyttävät tilastoja ja dataa perusteluinaan, molemmat vaativat avoimuutta maahanmuuttokeskusteluun kaikin puolin mutta silti Soininvaaralla ei ole ennakkoluuloja, pelkoja tai ahdasmielisyyttä ko. asiassa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös