Mainos

Jussi Halla-aho

  • 778 517
  • 6 332

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Eihän ole. Juurihän sinä sanoit, että voi kirjoittaa mitä haluaa, kunhan ei kirjoita sitä "tosissaan".

Missa mina niin sanoin?

Kaksi sanaa riittää puolustukseksi: väärin tulkittu. Sillä edelleenkin kuka sitä tietoisesti, itsenäisesti ja oma-aloitteisesti toteaisi itsestään olevansa rasisti, sovinisti tai idiootti. Varsinkin oikeuslaitokselle, kun vaihtoehtona on rangaistus.

Idiootti saattaisi hyvinkin todeta. Ja rasistikin, jos on uskossaan vahva.

Yritat epatoivoisesti kaantaa aihetta paalaelleen ja tehda siita jotain mita se ei ole. Jos joku sanoo vaikka etta "vihaan kiinalaisia ja ne pitaisi kaikki tappaa" niin onhan se selkeasti rasistinen kommentti koska se on suora myonto asiaan. Siina tapauksessa kirjoittaja ei voi piiloutua vaarinymmarryksen taakse. Mutta jos joku sanoo etta "nasinneula on korkea" niin ei kukaan voi argumentoida sen olevan rasistinen kommentti, vaikka lausuja olisi Seppo Lehto.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mitä tulee tähän Muhammed-täkyyn, niin onhan se vähän outo. Halla-aho on oikeassa, että nykystandardeilla Muhammed olisi pedofilia. Voidaanko tästä aukottomasti päätellä, että islam on pedofiiliuskonto? Tuskinpa.

Ajatusketju on tama:

Mohammed on islamin uskon mukaan virheeton, ja muslimin tulisi yrittaa olla kuin han.

Koraani on pyha kirja, jota ei Islamin mukaan ihmisten lait heiluta.

Mohammed, joka on virheeton ja siis AINA OIKEASSA on lapseen sekaantuja, joten lapseen sekaantuminen on taysin hyvaksyttavaa islamin uskon mukaan. Jopa suositeltavaa, koska muslimin pitaisi yrittaa elaa kuten mohammed.

Tama on looginen ajatusketju, en tieda miksi et sita ymmarra.
 

#76

Jäsen
Eli jos keskiajalla henkilö kärsi syövästä, sukupuolitaudista yms., niin henkilö ei ollut oikeasti sairas, koska nämä taudit määritettiin vasta myöhemmin. Asia selvä.
Syöpä ja sukupuolitaudit on aika tason tauteja minusta, kuin psykologien kehittelemät mielentaudit. Nyt ovat päätyneet tuollaisiin ikärajoihin. 1300-luvun Englannissa olisivat saattaneet päätyä erilaiseen määritelmään, jos 12 vuotiaiden avioliito täysin laillisia ja silloisen määritelmän mukaan 12 vuotias oli täysi-ikäinen. Nykyisten moraali ja sovinnaisuussääntöjen soveltaminen historian henkilöihin ei vain minusta toimi.

Antiikin Kreikassa oli vanhan miehen ja nuoren pojan välinen seksi yleinen osa koulutusta. Oliko kaikki kyseistä tapaa harjoittaneet homoja tai bi-seksuaaleja? Tuskin, monella kyse oli varmaan vallitsevan tavan toteuttamisesta, minkä uskottiin olevan hyväksi nuorelle pojalle.

Olen kuullut, että Italiassa on määritelmä että kahden miehen harrastaessa seksiä keskenään vain se olisi homo ketä pannaan perseeseen. Toiselle kyse on vain anaalipanosta ja teknisesti naisen sekä miehen perse on samanlaiset.

Alkaa menemään aika kauas ketjun aiheesta. Ehkä Halla-aho arkityössään puuttuu nykyiseen lakiin ja ajaa täsmennystä siihen, että joko laiki koskee vain vähemmistöjä tai se koskee kaikkia.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Jalostaen ajatusta pidemmälle:
Jotta Halla-ahon väite voi pitää paikkansa, niin on pakko olettaa, että sosiaalista konstruktiota ei ole olemassa vaan uskonto määräytyy puhtaasti sen perusteella mitä pyhissä kirjoissa lukee.

Siispä, henkilö, joka allekirjoittaa Halla-ahon väitteen pedofiliauskonnosta, ja ennen kaikkea sen perusteluketjun, on pakko myös allekirjoittaa väitteen Jeesuksen vetten päällä kävelemisestä, veden muuttamiseen viiniksi ja kaikki muut ihmeteot, koska näin on kirjoitettu pyhässä kirjassa.

Jos sovitaan etta jatat jatkossa ajatusten jalostamisen niille joilta se sujuu.

Mina voin esimerkiksi arvostella koraania tai raamattua ja niiden sisaltoa, ja peilata sita niihin ihmisiin jotka siihen uskovat, uskomatta itse. Uskonto on totta niille ihmisille jotka uskovat.

Jos joku on allekirjoittanut jonkin saannoston, tassa tapauksessa dogman, hanen toimintaansa peilataan silloin sita dogmaa vasten. Jos kristitty kertoo vaaran todistuksen lahimmaisestaan, han sotii uskontoaan vastaan. Mina voin sen ateistina ulkopuolelta todeta. Mina voin myos ateistina todeta etta kunnon muslimi joka aidosti kunnioittaa oman dogmansa sisaltoa, hyvaksyy pedofilian koska sellaiselle ihmiselle Mohammed ja hanen tekemisensa ovat taydellisyytta.

Mina en siis usko mihinkaan uskonkappaleeseen, mutta niille ihmisille jotka yrittavat niiden mukaan elaa, se on saannosto. Jos kristitty varastaa, se on vastoin heidan uskoaan ja olen sita mielta etta he eivat ole kunnon uskovaisia. Jos muslimi syyllistyy pedofiliaan...no, han ei rikkonut sita saannostoa jonka mukaan han elaa, mutta minun yhteiskunnassani han kuuluu siita silti vankilaan. Han voi sitten elaa siella vankilassa hurskautensa kanssa ja olla iloinen siita etta han toteutti uskoaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ja kuten sinä tiedät, raamattu on sellaisenaan totta ja ei tulkittava kirja. Tästä huolimatta harvalla kristityllä on orjia tai he tappavat lapsiaan jumalan pyynnöstä. Sekä koraanista että raamatusta löytyy nykyisen moraalikäsityksen vastaisia asioita, mutta niitä toteuttavat ainoastaan ääriuskonnolliset ihmiset. Asioita voidaan väännellä, mutta kirjoittajalla on vastuu siitä viestistä mitä kirjoituksellaan antaa.

Tässä on kuitenkin syytä huomioida se tosiasia, että siinä missä Raamattua fundamentalistisesti tulkitsevia ja sen käskyttäminä väkivaltaisiin tekoihin ryhtyviä on huomattavan vähäinen määrä verrattuna äärifundamentalisteihin muslimeihin, siis sellasiiin, jotka käsittävät Koraanin aukottoman pyhänä kirjana jonka jokainen rivi on Allahin sanaa puhtaimmillaan ja sen mukaisesti on toimittava.

Kristityt fundamentalistit turvautuvat kehittyneissä demokratioissa hyvin harvoin väkivaltaisiin tekoihin, toki on suoritettu iskuja aborttiklinikoita vastaan Yhdysvalloissa tai pienet lahkot ovat tehneet lahkon sisäisiä joukkoitsemurhia tms. mutta näihin verrattuna yksin länsimaissa elää suurempi joukko radikalisoituneita tai radikalisoitumassa olevia muslimeja ja islamilaisessa maailmassa radikaalisti ajattelevien joukko lasketaan sadoissa miljoonissa ja jihad länttä vastaan katsotaan oikeutetuksi toiminnaksi ja vääräuskoisten pommittaminen sallituksi Allahin nimissä.

Missä on siis ero, kristittyjen väkivaltaan yllyttävien fundamentalistien määrä lasketaan korkeintaan miljoonassa parissa, sen sijaan väkivaltaan yllyttävien muslimifundamentalistien määrä lasketaan sadoissa miljoonissa ja jo yksin lännessä heitä on useita tuhansia, kymmeniä tuhansia siitä huolimatta, että heillä on ollut mahdollisuus oppia "sivistyneen lännen tavoille" pienestä pitäen. Eikö tästä pidä olla huolissaan, eikö näistä asioista pidä keskustella niiden oikeilla nimillä? Pedofiliauskonto on minusta sivuseikka - epäolennaisuus, vakavampi asia on kyseisen uskonnon kannattajien radikalisoituminen myös lännessä.

Teoksessaan "Uskon loppu" Sam Harris käsitteli myös radikalisoitunutta islamia ja konkreetisesti nosti esille lukuja, jotka osoittivat sen kuinka suuri osa tiettyjen maiden väestöstä piti itsemurhaiskuja oikeutettuna islamin puolustamiseksi. Pari lukemaa esimerkiksi, kysymys oli: Itsemurhapommitukset islamin puolustamiseksi - ovatko koskaan oikeutettavissa?

-Libanon 82% vastasi kyllä.
-Nigeria 66% vastasi kyllä.
-Bangladesh 58% vastasi kyllä.

Maallistuneessa Turkissa "vain" 20% vastasi kyllä.

Kaikkiaan kysymys tässä muodossa oli esitetty kahdentoista muslimimaan asukkaille ja korkein lukema oli Libanonin ja matalin Turkin. Kysymystä ei päästy esittämään esim. Saudi-Arabian, Jemenin, Iranin tai Sudanin asukkaille, muutamia maita mainitakseni. Kyselyn toimitti yhdysvaltalainen Pew Research Center for the People and the Press -tutkimuslaitos. Että tässä sitä rauhantahtoista islamia.

vlad.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärsin sinun olevan sitä mieltä, että 52-vuotias joka panee 9-vuotiasta vaimoaan ei mahdollisesti ole pedofiili.

Ainakaan lääketieteellisessä mielessä Muhammed ei välttämättömästi ollut pedofiili. Eikä hän myöskään elämänsä aikakauden käsityksissä ollut pedofiili.

Oma mielipiteeni (mistä en tähän mennessä ole puhunut sanaakaan) on se, että pedofiili kannattaa määritellä lääketieteellisen näkemyksen mukaan. Pedofiili sanana kun sisältää niin vahvan arvolatauksen siihen suuntaan (niin minun kuin myös suuren osan muiden ihmisten mielestä), että henkilössä on jotain vikaa ja normaalista poikkeavaa. On kestämätöntä lähteä liikkeelle ajatuksesta, että jokainen lapsivaimon ottanut ihminen on ollut 'viallinen'. Tämän kaltainen ajattelu on silmien sulkemista tosiasioilta ja estää sen, että voisimme oppia jotain historiaa tarkastelemalla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Eikö tästä pidä olla huolissaan, eikö näistä asioista pidä keskustella niiden oikeilla nimillä? Pedofiliauskonto on minusta sivuseikka - epäolennaisuus, vakavampi asia on kyseisen uskonnon kannattajien radikalisoituminen myös lännessä...

Totta kai asiasta pitää keskustella oikeilla nimillä, Halla-aho ei tätä tee, hän demonisoi muslimit. Minusta pragmaattinen, ratkaisuihin pyrkivä keskustelu ei tarvitse Halla-ahon tyyppistä vittuilua ja kärjistämistä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
On kestämätöntä lähteä liikkeelle ajatuksesta, että jokainen lapsivaimon ottanut ihminen on ollut 'viallinen'. Tämän kaltainen ajattelu on silmien sulkemista tosiasioilta ja estää sen, että voisimme oppia jotain historiaa tarkastelemalla.

Myos se on silmien sulkemista tosiasioilta etta Mohammed oli 53 vuotiaana sukupuoliyhteydessa 9 vuotiaan lapsen kanssa, ja Mohammed on islamin uskon mukaan esimerkki jonka mukaan nykymuslimienkin tulisi elaa.

Jos tuo olisikin korjattu muotoon "Joo mohammed oli ihan jees mutta jattakaa lapset rauhaan" niin asia olisi eri, mutta tallaista korjausta ei ole tehty. Jos tana paivana kysaiset imaameilta etta oliko Mohammedin touhuissa Aishan kanssa jotain kyseenalaista, he kertovat sinulle etta siina ei ollut mitaan vaaraa. Eivatka he myoskaan kerro sinulle etta nykyaan pitaa kuitenkin elaa eri tavalla kuin mohammed.

Naita asioita kun on kysytty useastikin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Totta kai asiasta pitää keskustella oikeilla nimillä, Halla-aho ei tätä tee, hän demonisoi muslimit. Minusta pragmaattinen, ratkaisuihin pyrkivä keskustelu ei tarvitse Halla-ahon tyyppistä vittuilua ja kärjistämistä.

Minusta muslimit tekevät sen ihan itse. Jihadia vaan kehään kun tulee väärän pilapiirros. Ei mene länsimaiseen oikeuskäsitykseen, mutta onneksi suomessa korkein oikeus komppaa jihad-väkeä ja vieläpä pyytämättä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Halla-aho ei tätä tee, hän demonisoi muslimit.

Milla tavoin? Jos totuus demonisoi, ei se silloin ole viestintuojan vika.

Halla-aho kirjoitti totuuden, se ei ole demonisointia.

Sina olet Porin Assien fani. Demonisoinko mina sinut kirjoittamalla sinusta nolon faktan? Mina en tehnyt sinusta porin assien fania, joten ei sita voida minun kontolleni laskea.

Jos ihminen uskoo siihen etta 52 vuotiaan on oikein nussia 9 vuotiasta niin kylla han silloin demonisoi ihan itse itsensa, ei se joka asiasta mainitsee.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Totta kai asiasta pitää keskustella oikeilla nimillä, Halla-aho ei tätä tee, hän demonisoi muslimit. Minusta pragmaattinen, ratkaisuihin pyrkivä keskustelu ei tarvitse Halla-ahon tyyppistä vittuilua ja kärjistämistä.

On totta, että aina Halla-aho ei käy aina keskusteluaan sivistyneesti siinä mielessä miten moni meistä ymmärtää merkityksen "sivistynyt keskustelu", mutta yhtälailla hän käsittelee teemoja asiallisestikin, mutta moni näkee hänen kirjoittamansa kovin musta-valkoisena - molemmissa leireissä. Ehkäpä Halla-aho toisella tyylillä saisi aikaan laaja-alaisempaa ja hyväksyttävämpää keskustelua, mutta onko hän nyt leimautunut liiaksi oman tiensä kulkijaksi ja sen tähden roolin muuttaminen on vaikeaa, ja toistaalta, itsekukin tuntuu lukevan hänen tekstejä suurennuslasin avulla ja lukee tekstit kuten parhaimmaksi näkee - minä mukaanluettuna - jolloin seuraus on se, että joko kaikki mitä Halla-aho kirjoittaa, nähdään likipitäen vastenmielisenä tai kaikki mitä hän kirjoittaa on asiallista ja oikeutettua, riippuen siitä missä leirissä seisoo. Kuinka moni Halla-ahoon negatiivisesti suhtautuva kykenee totemaan sen, että ainakin toisinaan Halla-ahon tekstien takana piilee totuudensiemen? Toisaalta kuinka moni Halla-ahoa palvova voi todeta, että toisinaan Halla-aho heiluttaa kirvestään liian rajusti ja sortuu asiattomuuksien linjalle? Minusta Halla-aho kirjoittaa toisinaan asiaakin, kärkevästi ja omalla tyylillään, eivätkä kaikki hänen tekstinsä scriptassa ole soopaa. Toki joukossa on kirjoituksia, jotka olisi kenties ollut parempi muotoilla toisin - vähemmän ivalliseen ja pilkalliseen sävyyn.

vlad.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Myos se on silmien sulkemista tosiasioilta etta Mohammed oli 53 vuotiaana sukupuoliyhteydessa 9 vuotiaan lapsen kanssa, ja Mohammed on islamin uskon mukaan esimerkki jonka mukaan nykymuslimienkin tulisi elaa.

Jos tuo olisikin korjattu muotoon "Joo mohammed oli ihan jees mutta jattakaa lapset rauhaan" niin asia olisi eri, mutta tallaista korjausta ei ole tehty. Jos tana paivana kysaiset imaameilta etta oliko Mohammedin touhuissa Aishan kanssa jotain kyseenalaista, he kertovat sinulle etta siina ei ollut mitaan vaaraa. Eivatka he myoskaan kerro sinulle etta nykyaan pitaa kuitenkin elaa eri tavalla kuin mohammed.

Naita asioita kun on kysytty useastikin.

Lainaan itseäni: ''Koska halla-aholaisten ainoa keskustelukeino Islamin käsityksistä milloin mistäkin tuntuu olevan tämänkaltaisten loogisten päättelyketjujen varassa, niin voisihan sitä nyt kuvitella, että ketjut olisivat edes loogisessa mielessä päteviä, mutta selvästi tämä on liian kova vaatimus.''
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Jos tuo olisikin korjattu muotoon "Joo mohammed oli ihan jees mutta jattakaa lapset rauhaan" niin asia olisi eri, mutta tallaista korjausta ei ole tehty. Jos tana paivana kysaiset imaameilta etta oliko Mohammedin touhuissa Aishan kanssa jotain kyseenalaista, he kertovat sinulle etta siina ei ollut mitaan vaaraa. Eivatka he myoskaan kerro sinulle etta nykyaan pitaa kuitenkin elaa eri tavalla kuin mohammed.
Naita asioita kun on kysytty useastikin.

Tässä päästään kysymyksen asetteluun. Voisiko imaani kiertää ohjeistusta, jos häneltä kysytään:

"Pitäisikö minun pidättäytyä puhelimen käytöstä, koska Mohammed ei käyttänyt puhelinta?"
Tähän luultavasti vastaus olisi "Ei".

Jos kysytään "Pitäisikö minun panna lapsia koska Muhammedkin pani?"
Vastaus olisi luultavasti "Ei".

Mutta jos kysytään "Voinko panna lapsia, koska Muhammedkin teki niin?"
Ollaan jo aika mielenkiintoisilla vesillä. Varmaan riippuu missä kysytään (Suomi/Afganistan/Somalia), mutta vastaus ei varmasti ole niin "selvä" kuin noissa kahdessa ensimmäisessä esimerkissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakaan lääketieteellisessä mielessä Muhammed ei välttämättömästi ollut pedofiili.
Mieletön ja käsittämätön ajatteluketju. Vielä kritisoit persujen logiikkaa? Onnea valitsemallasi tiellä.

Aurinko ei välttämättä muuten nouse enää huomenna aamulla.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Ajatusketju on tama:

Mohammed on islamin uskon mukaan virheeton, ja muslimin tulisi yrittaa olla kuin han.

Koraani on pyha kirja, jota ei Islamin mukaan ihmisten lait heiluta.

Mohammed, joka on virheeton ja siis AINA OIKEASSA on lapseen sekaantuja, joten lapseen sekaantuminen on taysin hyvaksyttavaa islamin uskon mukaan. Jopa suositeltavaa, koska muslimin pitaisi yrittaa elaa kuten mohammed.

Tama on looginen ajatusketju, en tieda miksi et sita ymmarra.

Luitko ollenkaan mitä kirjoitin?

Koko jutun pointti on siinä, että miten määritellään se mikä määritellee mitä on islamin usko tai mikä tahansa uskonto. Onko se joku pyhä kirja, yhteisön käyttäytymissääntö tai jokin muu asia?

Ymmärrän varsin hyvin, että esittämäsi päättelyketju on looginen eli meillä on perus deduktiivinen päättely:

A => B ja B => C joten A => C.

Se ei ole tässä ongelma. Ongelma on, että askel B => C ei välttämättä pidä paikkansa. Halla-ahon tekstissä pitää olettaa, että koraani määrittelee täydellisesti muslimin uskonnon. Entä jos näin ole? Tämähän rikkoo logiikan?

Toisaalta, voi olla, että joku toinen kohta koraanissa on ristiriidassa Halla-ahon päättelyketjun kanssa. Sanotaanko nyt, että koraani käskee olemaan riistämättä toisia ihmisiä (en tunne koraania niin hyvin, mutta for the sake of arguement, oletetaan, että näin olisi). Tällöin, voidaan argumentoida, että pedofilia ja riisto-kohta synnyttävät ristiriidan, joka rikkoo logiikan eli deduktiivisesti:

A => B ja B=> C ja A => D ja D <=> C, joten onko A => C nyt tosi?

Mitä nyt pitää tehdä?

Pointti on siinä, että Halla-ahon esittämässä ajatteluketjussa ei ole sinänsä mitään epäloogista. Se vain tarkistelee asiaa hyvin suppean näkökulman kautta. Mikäli suppeaan näkökulmaan tuodaan lisäolettamuksia, niin asia ei olekaan niin yksinkertainen mitä Halla-aho antaa ymmärtää. Joko Halla-aho ei itse ymmärrä tätä, jolloin hän ei ole laatikon terävin veitsi tai sitten hän pyrkii tietoisesti johtamaan harhaan. Jos veikkaisin jotain, niin laittaisin rahana jälkimmäisen vaihtoehtoon, tosin ensimmäinen kohta ei ole mahdoton...
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ensin tehdaan kantelu ja valtakunnansyyttaja paattaa syyttaako vai ei. Se kuuluu hanen toimenkuvaansa.

Mutta tekikö joku kantelun? Ja mistä?

Heittaydyt sitten idiootiksi kun ei enaa ole mitaan vastattavaa? Kyse on siita mika on laillista ja mika ei, ja onko silla eroja tiettyjen ryhmittymien valilla. Ensin luot itse alyttoman vertauksen, ja kun vastaan silla vertauksella, jeesustelet sita?

Jos et ymmärrä vertausta, niin se ei suinkaan tarkoita että vertaus olisi älytön. Itse asiassa lähinnä päinvastoin. Ja kyllä minä tässä olen kysymyksiin mielestäni kuuliaisesti vastannut.

Kaytetaan toista vertausta. Jos sinun naapurillasi on oikeus hakea kaupoista tavaroita ja ruokaa maksamatta siita mitaan, etko sinakin halua tuon saman oikeuden? Se etta toisella ihmisella on tuollainen oikeus ja toisilla ei, tarkoittaa sita etta monet alkavat kadehtia tai tuntea itsensa eriarvoiseksi, ja se synnyttaa taas vihaa naiden ihmisten valilla. Vaikka sen pitaisi synnyttaa vihaa nimenomaan kaltoin kohdellun ihmisen ja jarjestelman valilla.

Miten tuo vertaus sopii tähän tilanteeseen? Kenellä on oikeus nyt ottaa tavaroita ja ruokaa vastikkeetta?

Ymmärrän toki että sinä näet tuon vertailukelpoisena sananvapausasiaan, koska sinulla tuntuu olevan halua mustamaalata muita. Ja koet ikävänä, että et saa sitä vapaasti tehdä. Sitäkö tässä yrität sanoa?

En sitten tippaakaan, mutta jos minut suomalaissyntyisena miehena voi yleistaa johonkin "tappaa kannissa" kategoriaan niin silloin minulla on myos oikeus yleistaa vaikka ruotsalaiset "maalaa paasiaismunia alastomana marijuanaa poltettuaan" kategoriaan. Minun taytyy olla oikeusturvaltani saman arvoinen kuin joku muukin suomen kansalainen tai turvapaikanhakija tms. Jos minua saa arvostella, silloin saa myos somalia arvostella. Eika siina asiassa ole minkaanlaista epaselvyytta.

Kyllä nyt lienee kalikka pahasti kalahtunut koiraan.

Olen pahoillani. Mitaan vaantelya tuossa ei ole vaan se on ihan puhdasta logiikkaa. Sina puolestasi yritat puoltaa haviavaa kantaa jollain omalla fiiliksella ja sita kautta vinksahtaneella "logiikalla". Mitaan ryhmaa ei nosteta toisen ylapuolelle, vaikka toisen suojelemisessa ollaan tarkempia? Mita vittua, tuo on niin jarkikoyha lause, ettei toista ole. "Mitaan ryhmaa ei nostetata toisen ylapuolelle, vaikka toista kohdellaankin eriarvoisesti". Todella fiksu kommentti....

Pitäisiköhän sinun tarkistaa sanan "logiikka" määritelmä? Ja ehkä ajatella vähän laajemmin. Esimerkki muusta erityissuojaa nauttivasta ryhmästä ovat lapset, eivät heitäkään nosteta toisten yläpuolelle mutta lapsiin kohdistuvia rikoksia katsellaan tarkemmin.


Ei vaan sina puollat rasistista tuomiota, olet siis rasismin puolella. Onnea valitsemallasi tiella, rasisti. Sinun mielestasi on oikein, etta somalilla on suurempi oikeusturva kuin kantasuomalaisella. Olet siis sita mielta, etta heidan rotunsa tai uskontonsa antaa heille erikoisaseman. Pidat siis somalia korkeampiarvoisena kuin kantasuomalaista, ja nautit siita etta heilla on eri saannot Suomessa.

Mutta eihän Halla-ahoa tuomittu sen takia, että hän on suomalainen. Miten saat siis tuomiosta rasistisen?

Eikä minun mielestäni kenenkään (huomaa kenenkään) rotu tai uskonto anna heille erityisasemaa. Minusta kenenkään uskoa tai rotua tai kulttuuria ei pidä mennä pilkkaamaan. Ei sen enempää sisä- kuin ulkopuoleltakaan.

Ymmärrän, että sinun oman kulttuurisi ja sidosryhmäsi erityispiirteitä voivat olla kännissä tappaminen ja naisten hakkaaminen, ja siksi koet niiden tulleen jollain tapaa loukatuiksi. Mutta useimmat meistä eivät osaa ymmärtää niitä kulttuurillisiksi, uskonnollisiksi tai rodullisiksi ominaisuuksiksi ja siten oikeuslaitos ei välttämättä ymmärrä edustamasi vähemmistön erityistarpeita.

Ylläolevan valossa ymmärrän tuskasi, ja lienee tosiaan ihan totta että et ole nyt saanut oikeutta. Mutta pistäpä kantelu liikkeelle.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mieletön ja käsittämätön ajatteluketju. Vielä kritisoit persujen logiikkaa? Onnea valitsemallasi tiellä.

Aurinko ei välttämättä muuten nouse enää huomenna aamulla.

Oletko sinä tosissaan niin tyhmä kuin annat ymmärtää? Itse lainasit wikipediaa: Lääketieteellisesti pedofilian määrittely kuuluu: Asianosaisen sukupuolinen kiinnostus kohdistuu jatkuvasti alle 13-vuotiaisiin lapsiin.

Tajuatko sinä mitä tarkoittaa sana välttämättömästi? En kieltänyt etteikö Muhammed olisi voinut olla lääketieteellisessä mielessä pedofili, mutta siitä, että hänellä on ollut yhdeksvuotias vaimo ja Koraanin mukaan he ovat olla sukupuoliyhteydessä ei suoraan seuraa, että hän lääketieteellisessä mielessä olisi ollut pedofiili.

Hyvää yötä.

Edit: vielä jatkokysymys. Onko sinun mielestäsi jokainen historian aikana lapsivaimon ottanut pedofiili? Jos vastaus on kyllä, niin eikö termi (ja samalla rikos) kärsi tällöin ikään kuin inflaatiosta?
 
Viimeksi muokattu:

#76

Jäsen
Hieno yritys kikkailla, mutta jos sina nyt VAIN KERRAN yhdyt alle 13 vuotiaaseen ja se asia viedaan oikeuteen niin sinut tuomitaan kylla pedofiliasta vaikka puolustautuisit silla etta tama on ensimmainen kerta eika jatkuva taipumus. Eli se mika on laaketieteellinen maaritelma ei ole se sama maaritelma jota yhteiskunta ja lainsaadanto noudattaa.

Mutta ihan jannaa havaita etta Halla-ahon vastustamisen tarkeys on mennyt sille asteelle etta ihmiset koittavat jo puhua pedofiliaakin merkityksettomaksi.
Kuka on väittänyt pedofiiliaa merkityksettömäksi? Ainoa mitä tässä koetetaan on asioiden näkeminen historiallisessa viitekehyksessään. Itse asiassa tällä keskustelulla ei ole enään edes mitään tekemistä Halla-ahon kanssa. Oikeudessa henkilö voitaisiin tuomita alaikäiseen sekaantumisesta, mutta hänellä ei pakosti olisi lääketieteellistä sairautta, siten kuin se nykyään määritellään. Suomen rikoslaki ei taida tuntea pedofiilia rikoksena, vaan laissa tuomitaan tietyn rajan alittavien kanssa seksin harrastaminen. Kuten aiemmin mainittua niin tämä raja on nykyäänkin erilainen eri maissa ja historian aikana raja on ollut vieläkin rajummin vaihteleva. Muhamedia ei olisi aikanaan tuomittu alaikäiseen sekaantumista, koska avioliitto 9-vuotiaan kanssa oli silloisen tavan mukaista. Se oliko hänellä pedofilia sairautena on mahdoton sanoa, koska aiemmin viitatun mukaan pelkkä seksi alle 13-vuotiaan kanssa ei vielä tarkoita pedofiiliaa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mutta jos kysytään "Voinko panna lapsia, koska Muhammedkin teki niin?"
Ollaan jo aika mielenkiintoisilla vesillä. Varmaan riippuu missä kysytään (Suomi/Afganistan/Somalia), mutta vastaus ei varmasti ole niin "selvä" kuin noissa kahdessa ensimmäisessä esimerkissä.

Tamahan se on juuri tarkein kysymys. Ihmisille joita uskonto ohjaa, on uskonnon asettama saannosto se kaikkein korkein ja se tulee ennen ihmisten lakeja. Siksi tama kysymys on tarkea.

Jos vastaus on "Kylla", silloin ihminen ei valttamatta ole sita sorttia joka sopeutuisi lansimaiseen yhteiskuntaan ilman konfliktia.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mutta tekikö joku kantelun? Ja mistä?

Teki, kalevan kirjoituksesta. Etko sina ole edes sen vertaa taman tapauksen taustoja viitsinyt selvittaa etta tietaisit edes auttavasti mista puhutaan? Halla-aho reagoi juuri Kalevan kirjoitukseen siita syysta etta kantelu EI tuottanut syytetta vaikka kyseessa oli selkeasti ihmisryhmaa kohtaan heitetty torkea yleistys.



Miten tuo vertaus sopii tähän tilanteeseen? Kenellä on oikeus nyt ottaa tavaroita ja ruokaa vastikkeetta?

Vertaus sopii TAYDELLISESTI. Henkilo A saa laillisesti tehda jotain mista henkilo B saa syytteen ja tuomion. Mika tassa nyt on niin helvetin hankalaa ymmartaa? Etko sina vielakaan kasita edes sita mika tassa on epaoikeudenmukaista? Siina missa henkilo A saa kirjoittaa vielapa sanomalehdessa torkean yleistyksen ihmisryhmasta, henkilo B ei saa heittaa vastaavaa torkeaa yleistysta jostain ihmisryhmasta. Tama asettaa siis seka henkilon A etta B eriarvoiseen asemaan, ja myos arvostellut ihmisryhmat.

Pitäisiköhän sinun tarkistaa sanan "logiikka" määritelmä? Ja ehkä ajatella vähän laajemmin. Esimerkki muusta erityissuojaa nauttivasta ryhmästä ovat lapset, eivät heitäkään nosteta toisten yläpuolelle mutta lapsiin kohdistuvia rikoksia katsellaan tarkemmin.

Lapset? Lapset ovatkin ihan taysin eri asia. Nyt puhutaan kansanryhmista, ei ikaluokista. Lapsille lait ovat erilaiset kuin aikuisille koska lapsien kehittymattomyys luonnollisesti vaikuttaa asiaan. Koitatko nyt sanoa etta somalit kansanryhmana ovat jotenkin vajaavainen jengi, jota pitaisi erikoissuojella kuten lapsia ja vammaisia?



Mutta eihän Halla-ahoa tuomittu sen takia, että hän on suomalainen. Miten saat siis tuomiosta rasistisen?

Tuomio on rasistinen, koska se eriarvoistaa suomalaisen miehen ja somalialaisen. Suomalaisesta saa sanoa torkeita yleistyksia, somalista ei. Ymmarratko? Mika tassa voi olla niin vaikeaa ymmartaa?

Eikä minun mielestäni kenenkään (huomaa kenenkään) rotu tai uskonto anna heille erityisasemaa. Minusta kenenkään uskoa tai rotua tai kulttuuria ei pidä mennä pilkkaamaan. Ei sen enempää sisä- kuin ulkopuoleltakaan.

Anteeksi mita? Sina olet koko keskustelun ajan lobannut sita etta somaleista ei saa sanoa mutta suomalaisesta saa. Nyt olet jo lahtenyt sille tielle etta vertaat somaleita alikehittyneeseen ja tasta syysta syyntakeettomaan ihmisryhmaan eli lapsiin. Mita helvettia? Sina puhut sen puolesta, etta meilla olisi eri saannot vahemmistoille ja etta se on vaan hyvaksyttavaa. Joten tuo lauseesi oli taydellisessa ristiriidassa juttujesi kanssa.

Ymmärrän, että sinun oman kulttuurisi ja sidosryhmäsi erityispiirteitä voivat olla kännissä tappaminen ja naisten hakkaaminen, ja siksi koet niiden tulleen jollain tapaa loukatuiksi.

Ah, koitat siis sanoa etta suomalaisen miehen ei tule loukkaantua tuosta yleistyksesta, koska se ei ole totta, mutta somali ymmarrettavasti tuohtuu koska vaite pitaa paikkansa....ja tasta syysta heita ei saisi siita kritisoida?

Tallaiselta se sitten nayttaa kun laitetaan kaksi ihan eri tason jannua samaan kehaan.
 

#76

Jäsen
Anteeksi mita? Sina olet koko keskustelun ajan lobannut sita etta somaleista ei saa sanoa mutta suomalaisesta saa.
Tämä olisi minusta naurettava lähtökohta. Laki kansanryhmän vastaisesta kiihottamisesta on nähtävästi alunperin luotu suojelemaan vähemmistöjä, joten lain hengen mukaisesti sitä ei käytettäisi tilanteessa, missä kohteena on mikä tahansa enemmistö Suomessa. Ei ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen laki, missä tarkoitus ja varsinainen lakiteksti ei ihan kohtaa.

Eduskunta säätää Suomessa lait, joten tarvittaessa he ovat se taho, joka tilannetta voi selventää. Itse pitäisi järkevänä, että laki koskisi niin enemmistöä kuin vähemmistöä.
 

Tuamas

Jäsen
Teoksessaan "Uskon loppu" Sam Harris käsitteli myös radikalisoitunutta islamia ja konkreetisesti nosti esille lukuja, jotka osoittivat sen kuinka suuri osa tiettyjen maiden väestöstä piti itsemurhaiskuja oikeutettuna islamin puolustamiseksi. Pari lukemaa esimerkiksi, kysymys oli: Itsemurhapommitukset islamin puolustamiseksi - ovatko koskaan oikeutettavissa?

-Libanon 82% vastasi kyllä.
-Nigeria 66% vastasi kyllä.
-Bangladesh 58% vastasi kyllä.

Maallistuneessa Turkissa "vain" 20% vastasi kyllä.

Mielenkiintoisia lukemia siihen nähden, että
- Libanonissa muslimeja on 59,7 % väestöstä ja kristittyjä 39 % väestöstä


-Nigeriassa lukemat 50 % muslimeja ja 40 % kristittyjä


Homman kluu on se, että uskonto ei nähdäkseni ole se homman avain tässä, vaan elinolosuhteet, maan tilanne ja koulutustaso.
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Teki, kalevan kirjoituksesta. Etko sina ole edes sen vertaa taman tapauksen taustoja viitsinyt selvittaa etta tietaisit edes auttavasti mista puhutaan? Halla-aho reagoi juuri Kalevan kirjoitukseen siita syysta etta kantelu EI tuottanut syytetta vaikka kyseessa oli selkeasti ihmisryhmaa kohtaan heitetty torkea yleistys.

Lienet sekoittanut nyt kantelun JSN:lle ja valtakunnansyyttäjän toimimatta jättämisen. Ainakaan Halla-ahon scriptasta en löydä mitään viitteitä siitä, että Kalevan kirjoituksesta olisi kukaan tehnyt rikosilmoitusta tai kantelua varsinaiselle viranomaiselle.

Vertaus sopii TAYDELLISESTI. Henkilo A saa laillisesti tehda jotain mista henkilo B saa syytteen ja tuomion. Mika tassa nyt on niin helvetin hankalaa ymmartaa? Etko sina vielakaan kasita edes sita mika tassa on epaoikeudenmukaista? Siina missa henkilo A saa kirjoittaa vielapa sanomalehdessa torkean yleistyksen ihmisryhmasta, henkilo B ei saa heittaa vastaavaa torkeaa yleistysta jostain ihmisryhmasta. Tama asettaa siis seka henkilon A etta B eriarvoiseen asemaan, ja myos arvostellut ihmisryhmat.

Vertaus sopii tarkoitusperiisi epäilemättä täydellisesti. Mutta minä en näe ongelmaa siinä, että en saa tehdä jotain mitä kenenkään ei minusta pitäisi edes haluta tehdä. Jos joku selviää esimerkiksi viuhahtelusta ilman poliisin asiaan puuttumista, niin en minä silti vaadi itselleni oikeutta juoksennella alasti milloin mieli tekee.

Lapset? Lapset ovatkin ihan taysin eri asia. Nyt puhutaan kansanryhmista, ei ikaluokista. Lapsille lait ovat erilaiset kuin aikuisille koska lapsien kehittymattomyys luonnollisesti vaikuttaa asiaan. Koitatko nyt sanoa etta somalit kansanryhmana ovat jotenkin vajaavainen jengi, jota pitaisi erikoissuojella kuten lapsia ja vammaisia?

Sen tapaista joo, vähemmistön voidaan nähdä olevan heikommassa asemassa kuin valtaväestön. (Kuten lapsen ja aikuisen) Se, ei tarkoita että vähemmistön sallittaisiin hyökätä enemmistöä vastaan. (lapsen hyökätä aikuista vastaan) Ja näin tässä ei ole suinkaan käynytkään. Siten eriarvoisuutta voidaan nähdä olevan, mutta silti toinen ei ole etuoikeutetumpi kuin toinen.

Tuomio on rasistinen, koska se eriarvoistaa suomalaisen miehen ja somalialaisen. Suomalaisesta saa sanoa torkeita yleistyksia, somalista ei. Ymmarratko? Mika tassa voi olla niin vaikeaa ymmartaa?

Pitäisikö sinun tarkistaa myös tuo "rasistinen"? Tuntuu, että sinulla on ihan oma määritelmä siitäkin.

Ei tässä ole mitenkään erityisesti linjattu saako sanoa yleistyksiä ja kenestä, vaan millaista kielenkäyttöä voidaan pitää vihapuheena.

Anteeksi mita? Sina olet koko keskustelun ajan lobannut sita etta somaleista ei saa sanoa mutta suomalaisesta saa. Nyt olet jo lahtenyt sille tielle etta vertaat somaleita alikehittyneeseen ja tasta syysta syyntakeettomaan ihmisryhmaan eli lapsiin. Mita helvettia? Sina puhut sen puolesta, etta meilla olisi eri saannot vahemmistoille ja etta se on vaan hyvaksyttavaa. Joten tuo lauseesi oli taydellisessa ristiriidassa juttujesi kanssa.

Saat anteeksi.

Minä en ole lobannut yhtään mitään, vaan esittänyt erilaisia oikaisuja sinun esittämiisi väitteisiin, joista osa on muiden keksimiä ja osa ihan omia kuvitelmiasi.

Minä yritän auttaa sinua ymmärtämään, että jos jotakuta on joskus tönitty niin se ei tarkoita että sinunkin pitää heti saada tönimislupa.

Samoin sen, että lainsäädäntö kieltämättä joskus suojelemaan heikommassa asemassa olevia paremmin kuin vahvemmassa asemassa olevia, mutta se ei silti tarkoita, että olisi jotain rotuun perustuvaa eriarvoisuutta.

Ah, koitat siis sanoa etta suomalaisen miehen ei tule loukkaantua tuosta yleistyksesta, koska se ei ole totta, mutta somali ymmarrettavasti tuohtuu koska vaite pitaa paikkansa....ja tasta syysta heita ei saisi siita kritisoida?

Jokainen voi loukkaantua ihan mistä itse haluaa, ja tehdä rikosilmoituksen itse tai jonkun muun puolesta tai osoittaa mielipahansa muuten.

Niinhän tässäkin kävi. Yksi kanteli JSN:lle, toiseen puuttui valtionsyyttäjä.

En itse asiassa edes tiedä, tuohtuiko tuosta joku somali tai muslimi ja tekikö rikosilmoitusta asian tiimoilta. Relevanttia asian tiimoilta on se, että voiko joku uskoa väitteen pitävän paikkansa? Ja jos uskoo, millaisiin seurauksiin väitteen uskominen voi johtaa? Palaako esimerkiksi jonkun talo?

Tallaiselta se sitten nayttaa kun laitetaan kaksi ihan eri tason jannua samaan kehaan.

Älä nyt vielä luovuta, lue vaan ihan ajatuksella ja tarkasta lähteesi. Siitä se oppiminen alkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Vai olisiko yllä olevassa esimerkissä sittenkin kysytty asiaa maan muslimiväestöltä?

Mahdollisesti, mutta lähdetekstistä tämä ei selviä, eli
kuinka suuri osa tiettyjen maiden väestöstä piti itsemurhaiskuja oikeutettuna islamin puolustamiseksi.

Ja edelleen ei uskonto itsessään ole tässä se avaintekijä, vaan ihmisten elinolosuhteet, koulutustaso sekä valtaapitävien taustat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös