Teki, kalevan kirjoituksesta. Etko sina ole edes sen vertaa taman tapauksen taustoja viitsinyt selvittaa etta tietaisit edes auttavasti mista puhutaan? Halla-aho reagoi juuri Kalevan kirjoitukseen siita syysta etta kantelu EI tuottanut syytetta vaikka kyseessa oli selkeasti ihmisryhmaa kohtaan heitetty torkea yleistys.
Lienet sekoittanut nyt kantelun JSN:lle ja valtakunnansyyttäjän toimimatta jättämisen. Ainakaan Halla-ahon scriptasta en löydä mitään viitteitä siitä, että Kalevan kirjoituksesta olisi kukaan tehnyt rikosilmoitusta tai kantelua varsinaiselle viranomaiselle.
Vertaus sopii TAYDELLISESTI. Henkilo A saa laillisesti tehda jotain mista henkilo B saa syytteen ja tuomion. Mika tassa nyt on niin helvetin hankalaa ymmartaa? Etko sina vielakaan kasita edes sita mika tassa on epaoikeudenmukaista? Siina missa henkilo A saa kirjoittaa vielapa sanomalehdessa torkean yleistyksen ihmisryhmasta, henkilo B ei saa heittaa vastaavaa torkeaa yleistysta jostain ihmisryhmasta. Tama asettaa siis seka henkilon A etta B eriarvoiseen asemaan, ja myos arvostellut ihmisryhmat.
Vertaus sopii tarkoitusperiisi epäilemättä täydellisesti. Mutta minä en näe ongelmaa siinä, että en saa tehdä jotain mitä kenenkään ei minusta pitäisi edes haluta tehdä. Jos joku selviää esimerkiksi viuhahtelusta ilman poliisin asiaan puuttumista, niin en minä silti vaadi itselleni oikeutta juoksennella alasti milloin mieli tekee.
Lapset? Lapset ovatkin ihan taysin eri asia. Nyt puhutaan kansanryhmista, ei ikaluokista. Lapsille lait ovat erilaiset kuin aikuisille koska lapsien kehittymattomyys luonnollisesti vaikuttaa asiaan. Koitatko nyt sanoa etta somalit kansanryhmana ovat jotenkin vajaavainen jengi, jota pitaisi erikoissuojella kuten lapsia ja vammaisia?
Sen tapaista joo, vähemmistön voidaan nähdä olevan heikommassa asemassa kuin valtaväestön. (Kuten lapsen ja aikuisen) Se, ei tarkoita että vähemmistön sallittaisiin hyökätä enemmistöä vastaan. (lapsen hyökätä aikuista vastaan) Ja näin tässä ei ole suinkaan käynytkään. Siten eriarvoisuutta voidaan nähdä olevan, mutta silti toinen ei ole etuoikeutetumpi kuin toinen.
Tuomio on rasistinen, koska se eriarvoistaa suomalaisen miehen ja somalialaisen. Suomalaisesta saa sanoa torkeita yleistyksia, somalista ei. Ymmarratko? Mika tassa voi olla niin vaikeaa ymmartaa?
Pitäisikö sinun tarkistaa myös tuo "rasistinen"? Tuntuu, että sinulla on ihan oma määritelmä siitäkin.
Ei tässä ole mitenkään erityisesti linjattu saako sanoa yleistyksiä ja kenestä, vaan millaista kielenkäyttöä voidaan pitää vihapuheena.
Anteeksi mita? Sina olet koko keskustelun ajan lobannut sita etta somaleista ei saa sanoa mutta suomalaisesta saa. Nyt olet jo lahtenyt sille tielle etta vertaat somaleita alikehittyneeseen ja tasta syysta syyntakeettomaan ihmisryhmaan eli lapsiin. Mita helvettia? Sina puhut sen puolesta, etta meilla olisi eri saannot vahemmistoille ja etta se on vaan hyvaksyttavaa. Joten tuo lauseesi oli taydellisessa ristiriidassa juttujesi kanssa.
Saat anteeksi.
Minä en ole lobannut yhtään mitään, vaan esittänyt erilaisia oikaisuja sinun esittämiisi väitteisiin, joista osa on muiden keksimiä ja osa ihan omia kuvitelmiasi.
Minä yritän auttaa sinua ymmärtämään, että jos jotakuta on joskus tönitty niin se ei tarkoita että sinunkin pitää heti saada tönimislupa.
Samoin sen, että lainsäädäntö kieltämättä joskus suojelemaan heikommassa asemassa olevia paremmin kuin vahvemmassa asemassa olevia, mutta se ei silti tarkoita, että olisi jotain rotuun perustuvaa eriarvoisuutta.
Ah, koitat siis sanoa etta suomalaisen miehen ei tule loukkaantua tuosta yleistyksesta, koska se ei ole totta, mutta somali ymmarrettavasti tuohtuu koska vaite pitaa paikkansa....ja tasta syysta heita ei saisi siita kritisoida?
Jokainen voi loukkaantua ihan mistä itse haluaa, ja tehdä rikosilmoituksen itse tai jonkun muun puolesta tai osoittaa mielipahansa muuten.
Niinhän tässäkin kävi. Yksi kanteli JSN:lle, toiseen puuttui valtionsyyttäjä.
En itse asiassa edes tiedä, tuohtuiko tuosta joku somali tai muslimi ja tekikö rikosilmoitusta asian tiimoilta. Relevanttia asian tiimoilta on se, että voiko joku uskoa väitteen pitävän paikkansa? Ja jos uskoo, millaisiin seurauksiin väitteen uskominen voi johtaa? Palaako esimerkiksi jonkun talo?
Tallaiselta se sitten nayttaa kun laitetaan kaksi ihan eri tason jannua samaan kehaan.
Älä nyt vielä luovuta, lue vaan ihan ajatuksella ja tarkasta lähteesi. Siitä se oppiminen alkaa.