Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Jussi Halla-aho

• 778 314
  • 6 332
Mikäli me lähdemme siitä, että tutkimme muslimien elämäntapaa koraanin avulla, niin miksi emme vastaavasti tutkisi kristittyjen elämää raamatun avulla?

En tiedä ihan tarkalleen mitä tarkoitat, mutta kristittyjä jo "lyödään" raamatulla. Kurjat kun valitsevat omin päin, mitä sääntöjä suorastaan pitää noudattaa ja millä säännöillä ei ole niin väliä. Raamatun perusteella onkin ollut lysti ilkkua ja parjata vanhurskaille, vaan saako siitä kohta sakkoja, jos sattuu vääriin korviin kantautumaan? No ei saa, sillä toisia uskontoja saa ilkkua ja toisia ei.

Minusta melkeinpä islamin pelko elää suurempana byrokratiassamme, kuin Halla-ahon mielikuvituksessa.

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli tällöin kristinusko pyhittää orjien pitämisen, lapsien tappamisen, viikonloppuna töissä käyvien tappamisen, moniavioisuuden, homojen tappamisen jne.

Mielestäni sinun pyrkimyksesi perustella Halla-ahon tavoitteita on hellyyttävän hauskaa, vaikka jokainen tietää totuuden. Hänen tavoitteensa oli ärsyttää Illmania ja miellyttää omaa faniporukkaa ja hän onnistui molemmissa.

Tämä on juuri koko ongelman ydin puhuttaessa islamista. Kristinuskoa ei tarvitse (enää) pelätä, koska oikeastaan kukaan ei jaksa raivostua riittävästi sanottiinpa siitä mitä tahansa. Toisaalta sitten muslimeissa on yhä vieläkin aivan liian suuri prosentti alkeellisemmalla kulttuurisella kehitysasteella eläviä ihmisiä, jotka eivät kykene sisäistämään sitä, että länsimaalaisille ihmisille heidän uskontonsa on vain yksi taikausko muiden joukossa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä ihan tarkalleen mitä tarkoitat, mutta kristittyjä jo "lyödään" raamatulla...

Tästä on kysymys:

...Minun mielestani Halla-ahon tavoitteena oli puhua totta, ja nostaa esiin yksi islamilaisen kulttuurin suurista eroista lansimaiseen yhteiskuntaan...

Tämä on psychodad:n käsitys Halla-ahon kirjoituksen motiivista, lainaus tämän ketjun viestistä. Mikäli islamilaisen kulttuurin ja länsimaisen yhteiskunnan eroja lähdetään etsimään koraanista ja raamatusta, ollaan täysin metsässä. Psychodad:n väite Halla-ahon kirjoituksen motiivista on metsässä tai tarkoitusahakuinen.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mielestäni sinun pyrkimyksesi perustella Halla-ahon tavoitteita on hellyyttävän hauskaa, vaikka jokainen tietää totuuden. Hänen tavoitteensa oli ärsyttää Illmania ja miellyttää omaa faniporukkaa ja hän onnistui molemmissa.

Minun nakemykseni mukaan hanen tavoitteensa oli asettaa valtakunnansyyttaja sellaiseen tilanteeseen missa han joutuu joko nielemaan ylpeytensa tai sitten osoittamaan torkean kaksinaismoralisminsa. Ja han teki sitten jalkimmaisen ja osoitti nain suomen oikeusjarjestelman seisovan eriarvoistamisen takana.

Mutta totta han joka tapauksessa puhui, eiko?

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on juuri koko ongelman ydin puhuttaessa islamista. Kristinuskoa ei tarvitse (enää) pelätä, koska oikeastaan kukaan ei jaksa raivostua riittävästi sanottiinpa siitä mitä tahansa. Toisaalta sitten muslimeissa on yhä vieläkin aivan liian suuri prosentti alkeellisemmalla kulttuurisella kehitysasteella eläviä ihmisiä, jotka eivät kykene sisäistämään sitä, että länsimaalaisille ihmisille heidän uskontonsa on vain yksi taikausko muiden joukossa.

Tämä on täysin totta, mutta kannattaako tahallinen ärsyttäminen vai pitäisikö pyrkiä asialliseen kanssakäymiseen?

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun nakemykseni mukaan hanen tavoitteensa oli asettaa valtakunnansyyttaja sellaiseen tilanteeseen missa han joutuu joko nielemaan ylpeytensa tai sitten osoittamaan torkean kaksinaismoralisminsa. Ja han teki sitten jalkimmaisen ja osoitti nain suomen oikeusjarjestelman seisovan eriarvoistamisen takana.

Mutta totta han joka tapauksessa puhui, eiko?

Kuten täällä on monesti osoitettu, Illman toimi täysin lain mukaan.

Sinänsä Halla-ahon tarkoitushakuinen päättelyketju on teknisesti oikea. Ongelma on siinä, että hän siirtää 600-luvun Lähi-idän paimentolaiskulttuurin tavat tämän päivän länsimaisiin normeihin.

Mikäli tutkittaisiin suomalaisia elintapoja tuolta ajalta, niin samaa pedofiliaa täälläkin harrastettiin, naiset synnyttivät heti kun olivat siihen valmiita. Ja mikäli miestä pikkutyttö halutti, hän sellaisen itselleen otti. Mielestäni jonkun aikakauden tavat pitäisi suhteuttaa kyseisen aikakauden moraalikäsityksiin.

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sina tunnut tietavan noista Halla-ahon tavoitteista enemman kuin oikeastaan kukaan muu, koska olet jatkuvasti vihjailemassa etta siella olisi jotain sellaista mita siella ei oikeasti lue, ja etta se pitaisi lukea silla tavalla miten sina haluat sen luettavan ja sitten se pitaisi tuomita juuri siita piilotetusta tarkoituksesta, ei siita mita on kirjoitettu. Minun mielestani Halla-ahon tavoitteena oli puhua totta, ja nostaa esiin yksi islamilaisen kulttuurin suurista eroista lansimaiseen yhteiskuntaan.

Höpsistä, minä en suinkaan väitä tietäväni mitään. Ne on ihan eri kavereita jotka täällä kertovat asioita "faktoina" ja "totuuksina". Minä vaan kysyin, että onko ylipäätään selvillä mikä Halla-ahon tarkoitus tuossa oli?

Halla-ahohan kirjoittamastahan tässä todella on koko ajan kysymys ollut ja siitä miten hänen kirjoittamaansa on tulkittu. Sitä kun voi tulkita muutenkin kuin siten miten Halla-aho on jälkikäteen "tarkentanut" tarkoitustaan.

Halla-aho on varmasti puhunut "niin totta kuin osaa".

Ja nain on tapahtunut. Halla-aho on ensin lukenut, ja loytanyt myos uskonkappaleesta sen syyn miksi muslimikulttuureissa tuollaiset ala-ikaisen naimiset ovat hyvaksyttavampia kuin lannessa. Ja han nostaa sen esiin, koska ajatus on taas lansimaiseen yhteiskuntaan taysin sietamaton ja sopimaton.

Halla-aho on siis lukenut koraania ja sitten alkanut opettaa koraania muslimeille? Että nykymuslimit elävät väärin, koska heidän tulisi elää kirjaimellisesti koraanin mukaan?

Jos Jussi jostain syystä haluaa vääntää kättä "suvaitsevaiston" kanssa, niin olisi varmasti ihan paikallaan hänen tehdä se kutittelematta kolmatta osapuolta.

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on täysin totta, mutta kannattaako tahallinen ärsyttäminen vai pitäisikö pyrkiä asialliseen kanssakäymiseen?

Riippuu siitä, minkälaisesta kanssakäymisestä on kyse. Jos minä vaikkapa yrittäisin myydä tavaraa Saudi-Arabiaan, niin kyllä sitten voisin puhua ummet lammet paskaa mistä hyvänsä he vain haluaisivat kuulla. Sitten taas, jos lähdetään rajoittamaan sitä, mitä saa sanoa ja mitä ei Suomessa suomeksi, niin olen kyllä suorastaan kauhistunut asiasta. Vapaassa länsimaisessa yhteiskunnassa on kuitenkin aina mahdollisuus olla välittämättä siitä, mitä joku toinen sanoo. Ei minua voisi vähempääkään liikuttaa esimerkiksi se, että monien uskovaisten mielestä minä palan jossain heidän kuvittemassaan helvetintulessa, koska en satu oikealla lailla palvomaan juuri sitä oikeata joulupukkia. Ainoat kommentit, joista minun mielestäni voidaan oikeutetusti saattaa ihmisiä rikosoikeudelliseen vastuuseen, ovat suorat kehoitukset väkivaltaan tms.

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Mikäli tutkittaisiin suomalaisia elintapoja tuolta ajalta, niin samaa pedofiliaa täälläkin harrastettiin, naiset synnyttivät heti kun olivat siihen valmiita. Ja mikäli miestä pikkutyttö halutti, hän sellaisen itselleen otti.

Ai jaa. Nyt haluaisin tämän väittämän tueksi jotain konkreettista. Käsittääkseni aika tarkaan on ns. esihistoriallista aikaa tutkittu. Primäärilähteitä pedofiliaan ei juuri ole. Onko kalliomaalauksissa namusedät vauhdissa? Kalevala? Animistiset esinelöydöt? Itse en ole törmännyt Suomen esihistoriassa laajamittaiseen pedofiliaan uskononnon/kulttuurin etc etc. Siis 9-vuotiaiden pikkutyttöjen laajamittaiseen nussimiseen 6500 eaa - 1323 jaa. Suomusjärven kulttuuri voitaneen sitten nimetä Sodomajärven kulttuuriksi ja Kampakeraaminen kulttuuri Pedokeraamiseksi ajanjaksoksi. No, esihistoriallisesta Pedofilia-ajasta Pähkinäsaaren rauhaan?

Rautalangasta: kyllä täällä on ollut namusetiä ja -tätejä, eläintennussijoita jne. Mitään viittetteitä siihen ei käsittääkseni ole, että ilmiö olisi ollut laajamittaista (kulttuurinen/uskonollinen ilmiö).

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Minä vaan kysyin, että onko ylipäätään selvillä mikä Halla-ahon tarkoitus tuossa oli?

Ei siita voi mitaan muuta vaittaa kuin sen mita han kirjoitti. Kaikki muu on spekulaatiota eika sen kautta voi ihmista oikeudessa tuomita mita sina KUVITTELET hanen haluavan sanoa.

Halla-ahohan kirjoittamastahan tässä todella on koko ajan kysymys ollut ja siitä miten hänen kirjoittamaansa on tulkittu. Sitä kun voi tulkita muutenkin kuin siten miten Halla-aho on jälkikäteen "tarkentanut" tarkoitustaan.

Voihan sita tulkita mutta ei se siita oikeata tee. Se on kuten on kirjoitettu ja siita hanta voidaan syyttaa, ei siita millaisia fiiliksia siita joillekin tulee.

Jos Jussi jostain syystä haluaa vääntää kättä "suvaitsevaiston" kanssa, niin olisi varmasti ihan paikallaan hänen tehdä se kutittelematta kolmatta osapuolta.

Kylla han tuossa juuri vaantaa katta suvaitsevaiston kanssa. Jos suomalaista saa tonia, silloin saa tonia myos somalia. Ja painvastoin. Jos taas toista ei saa tonia niin silloin ei saa tonia toistakaan.

Suvaitsevaistoa ei haitannut suomalaisten toniminen mutta kun somaleista ryhmana annettiin vain faktuaalista informaatiota joka on jokaisen ulottuvilla julkisesti, se nahtiin tonimisena ja vietiin oikeuteen. Ei se oikeuden paatos naita totuuksia mihinkaan muuta.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ongelma on siinä, että hän siirtää 600-luvun Lähi-idän paimentolaiskulttuurin tavat tämän päivän länsimaisiin normeihin.

Tama ei itse asiassa ole Halla-ahon ongelma, vaan tama on suvaitsevaiston ongelma jota vastaan Halla-aho yrittaa taistella.

Jäsen
Toisaalla mainottu, että Muhamed olisi odottanut avioliiton fyysistä tähtänt
önpanpa kunnes morsian oli sukukypsä eli ei mitenkään outo tapaus vielä keskiajankaan mittapuulla, saatikka 600-luvulla.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Rautalangasta: kyllä täällä on ollut namusetiä ja -tätejä, eläintennussijoita jne. Mitään viittetteitä siihen ei käsittääkseni ole, että ilmiö olisi ollut laajamittaista (kulttuurinen/uskonollinen ilmiö).

Kannattaa tutustua historiaan vähän tarkemmin, kyllähän tytöt naitettiin erittäin nuorina ja lapsia lähdettiin tekemään välittömästi. Syyt tähän olivat ymmärrettävät, suuri lapsikuolleisuus ja ihmisen eliniän ennuste.

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kannattaa tutustua historiaan vähän tarkemmin, kyllähän tytöt naitettiin erittäin nuorina ja lapsia lähdettiin tekemään välittömästi.

Älä perkele. Kiitos kun kerroit. Täytyykin aloittaa historian opiskelut.

Mentiinkö Suomessa esihistoriallisella ajalla 6-vuotiaana kihloihin ja 9-vuotiaana naimisiin aloittaen samaan aikaan sukupuolielämä?

Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toisaalla mainottu, että Muhamed olisi odottanut avioliiton fyysistä tähtänt
önpanpa kunnes morsian oli sukukypsä eli ei mitenkään outo tapaus vielä keskiajankaan mittapuulla, saatikka 600-luvulla.

Kuusivuotiaan kanssa kihloihin ja 9-vuotiaan kanssa sitten naimisiin köyrimisen kera. Voisin väittää, että tuohon maailman aikaan ei 9-vuotiaat tytöt olleet fyysisesti riittävän kehittyneitä aloittamaan sukupuolielämää.

Minua henkilökohtaisesti kuvottaa tällaisten asioiden selittely ajan hengellä/kulttuurilla ja uskononnolla. No, kukin tavallaan...

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei siita voi mitaan muuta vaittaa kuin sen mita han kirjoitti. Kaikki muu on spekulaatiota eika sen kautta voi ihmista oikeudessa tuomita mita sina KUVITTELET hanen haluavan sanoa.

Hyvänen aika, eihän häntä minun "kuvitelmieni" vuoksi suinkaan tuomittu vaan nimenomaan hänen kirjoittamansa. Joka siis ei muuksi muutu siitä, että loppuun kirjoittaa "eihän tämä fakta ole, mutta.."

Voihan sita tulkita mutta ei se siita oikeata tee. Se on kuten on kirjoitettu ja siita hanta voidaan syyttaa, ei siita millaisia fiiliksia siita joillekin tulee.

Kyllä sinäkin saat ihan vapaasti fiilistellä Jussin "kovalla kohtalolla", mutta sekin on vain mielikuva. Ei se siitä totta tee.

Kylla han tuossa juuri vaantaa katta suvaitsevaiston kanssa. Jos suomalaista saa tonia, silloin saa tonia myos somalia. Ja painvastoin. Jos taas toista ei saa tonia niin silloin ei saa tonia toistakaan.

Eli saman logiikan perusteella sitä voisi ajaa ihmisen päälle vain vittuillakseen poliisille?

Suvaitsevaistoa ei haitannut suomalaisten toniminen mutta kun somaleista ryhmana annettiin vain faktuaalista informaatiota joka on jokaisen ulottuvilla julkisesti, se nahtiin tonimisena ja vietiin oikeuteen. Ei se oikeuden paatos naita totuuksia mihinkaan muuta.

Ketään ei haitannut "suomalaisten töniminen". Paitsi sitä yhtä anteroa joka kanteli JSN:lle.

Sitten Jussi Halla-aholle iski huomionkipeyden puuska tai hän ihan vaan menkkapäissään sai verbaalisen raivarin ja sai aikaan farssin joka ei ole oikein kunniaksi kenellekään.

Mutta hän sai päivänsä parrasvaloissa ja oikeudessa, ja ihan oman pikku tuomionkin kotiinviemiseksi. Se, että sinä näet asiat toisin ei näitä "totuuksia" mihinkään muuta.

(Kirjoittamaani ei pidä käsitellä faktana).

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Avaatko hieman tätä, miten tämä on suvaitsevien ongelma?

Koska he haluavat tuoda sita maahan, meidan kurjaa lansimaista kulttuuriamme rikastuttamaan.

Halla-aho taas puhuu sita vastaan, koska han on tietoinen siita millaisia ongelmia naiden kulttuurien tormays aiheuttaa ja on siita puhunut jo pitkaan.

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Kannattaa tutustua historiaan vähän tarkemmin, kyllähän tytöt naitettiin erittäin nuorina ja lapsia lähdettiin tekemään välittömästi. Syyt tähän olivat ymmärrettävät, suuri lapsikuolleisuus ja ihmisen eliniän ennuste.

Myönnettäköön etten suomalaista historiallista avioliitto/naittamiskulttuuria tunne, mutta en ole koskaan kuullut että täysiä lapsia olisi järjestelmällisesti naitettu aikuisille miehille. Toki naiset ovat monesti nuorena päätyneet naimisiin, mutta ymmärtääkseni kuitenkin pääsääntöisesti sen ikäisinä että ovat olleet ns. lapsensaanti-iässä.

Tuohon aikaan tytöt myös kehittyivät ravinnosta, vitamiinien puutteesta yms. johtuen keskimäärin myöhemmin. Eli silloin ei vielä 13-vuotiaana ollut C-kuppeja. Lähdettä en nyt osaa tähän hätään etsiä, mutta muistaakseni jostakin biologian oppikirjasta olen lukenut että 1900-luvun vaihteessa suomalaisnaisilla alkoi kuukautiset keskimäärin 17-vuotiaana. Tänään se lienee jotain 12-13 vuotiaana. Kyllä siinä on vissi ero, että onko naitettu 15-18 vai alle 10-vuotiaita.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Hyvänen aika, eihän häntä minun "kuvitelmieni" vuoksi suinkaan tuomittu vaan nimenomaan hänen kirjoittamansa. Joka siis ei muuksi muutu siitä, että loppuun kirjoittaa "eihän tämä fakta ole, mutta.."

Ja siksi tuomio on taysin vaara. Kyseessa on sama vaite jonka Kaleva esitti, ainoana erona kohderyhma ja rikos. Kalevan kirjoituksesta tehtiin kantelu Illmanille, joka ei nahnyt sita syytteen arvoisena. Mutta kun tekija vaihtui, siita tulikin yhtakkia syytteen arvoinen yleistys.

Eli saman logiikan perusteella sitä voisi ajaa ihmisen päälle vain vittuillakseen poliisille?

Jos poliisi hyvaksyy etta sinun naapurisi saa ajaa toisen ihmisen yli, sinulla pitaisi olla sama oikeus. Oli yliajamasi ihminen sitten jonkin vahemmiston jasen tai ei.

Ketään ei haitannut "suomalaisten töniminen". Paitsi sitä yhtä anteroa joka kanteli JSN:lle.

Minua ainakin haittaa, siina tapauksessa jos se ei ole vahemmistoja kohtaan hyvaksyttya. En kai muuten aiheesta kirjoittaisi. Jos minua saa tonia suomen lain mukaan niin silloin saa tonia somaliakin.

Sitten Jussi Halla-aholle iski huomionkipeyden puuska tai hän ihan vaan menkkapäissään sai verbaalisen raivarin ja sai aikaan farssin joka ei ole oikein kunniaksi kenellekään.

Halla-aho osoitti suomen oikeuslaitoksen madannaisyyden teollaan. Ja sitten jotkut puolustavat tata madannaisyytta, koska "se suojelee vahemmistoja". Vahemmiston eriarvoistaminen (kantavaeston ylapuolelle nostaminen lain silmissa) on suora tie rasismiin. Se on itse asiassa rasismia ja synnyttaa sita myos. Eli sina olet rasismin puolella tassa asiassa. Onnittelut. Sita se teettaa kun ei nae metsaa puilta, tai puiden varilta.

Mutta hän sai päivänsä parrasvaloissa ja oikeudessa, ja ihan oman pikku tuomionkin kotiinviemiseksi. Se, että sinä näet asiat toisin ei näitä "totuuksia" mihinkään muuta.

Ja sina olet niin iloinen tasta rasistisesta tuomiosta. Olet fiksu...

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja siksi tuomio on taysin vaara. Kyseessa on sama vaite jonka Kaleva esitti, ainoana erona kohderyhma ja rikos. Kalevan kirjoituksesta tehtiin kantelu Illmanille, joka ei nahnyt sita syytteen arvoisena. Mutta kun tekija vaihtui, siita tulikin yhtakkia syytteen arvoinen yleistys.

Tehtiinkö siitä "kantelu" Illmanille? Kuka teki? Miten Illman reagoi? Voiko kantelun tai rikosilmoituksen edes tehdä suoraan valtionsyyttäjälle ja vielä valita kenelle?

Eikö tuollainen asia yleensä mene käräjäoikeuteen ensin?

Jos poliisi hyvaksyy etta sinun naapurisi saa ajaa toisen ihmisen yli, sinulla pitaisi olla sama oikeus. Oli yliajamasi ihminen sitten jonkin vahemmiston jasen tai ei.

Mutta miksi minä haluaisin oikeuden ajaa ihmisen yli? Miksi minun pitäisi haluta ajaa ihmisen yli? Miksi minun pitäisi olla loukkaantunut siitä, että minulla ei ole oikeutta ajaa ihmisen yli?

Minua ainakin haittaa, siina tapauksessa jos se ei ole vahemmistoja kohtaan hyvaksyttya. En kai muuten aiheesta kirjoittaisi. Jos minua saa tonia suomen lain mukaan niin silloin saa tonia somaliakin.

Kuinka paljon sinä oikein haluatkaan töniä somalia?

Halla-aho osoitti suomen oikeuslaitoksen madannaisyyden teollaan. Ja sitten jotkut puolustavat tata madannaisyytta, koska "se suojelee vahemmistoja". Vahemmiston eriarvoistaminen (kantavaeston ylapuolelle nostaminen lain silmissa) on suora tie rasismiin. Se on itse asiassa rasismia ja synnyttaa sita myos. Eli sina olet rasismin puolella tassa asiassa. Onnittelut. Sita se teettaa kun ei nae metsaa puilta, tai puiden varilta.

Huikeaa loogista vääntelyä, mutta ei toimi. Mitään ryhmää ei nosteta toisen yläpuolelle, vaikka toisen suojelemisessa ollaankin tarkempia kuin toisen.

Se voi tuntua siltä, mutta itse asiassa ei ole sama asia.

Ja sina olet niin iloinen tasta rasistisesta tuomiosta.

En ole iloinen rasistin tuomiosta, mutta pidän sitä parempana vaihtoehtona kuin sitä, että rasistinen kirjoittelu olisi siunattu KKO:n päätöksellä.

Minun iloni kumpuaa ihan eri asioista kuin oikeudenkäynneistä joihin ei kenenkään pitäisi antaa aihetta.

Olet fiksu...

Kiitos. Sitä saan kyllä kuulla ja lukea usein, mutta ilahduttaahan positiivinen palaute aina.

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Niin tai voisihan sitä vaikka blogissaan kehoittaa kaasuttamaan kaikki juutalaiset vain vittuillaakseen vaikka Kalervo Kummolalle. Eihän siitä kukaan juutalainen voisi loukkaantua?

Haha, En ihan heti lähtisi vertaamaan pedofiilin kutsumista pedofiiliksi, joukkomurhaan kehoittamisen.

Kukin silti tyylillään, toisten tyyli vain on huonompi kuin toisten.

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Niin tai voisihan sitä vaikka blogissaan kehoittaa kaasuttamaan kaikki juutalaiset

Tällaisella kirjoituksella saa muuten tuomion kiihottamisesta kansanryhmää vastaan korkeimmasta oikeudesta, jos siis joku haluaa tuon oikeuteen viedä. Eikös tästä justiin ollut joku esimerkkikin?

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Kaikille pitäisi kuitenkin olla selvää, että hänen kirjoitustaan on arvioitu kokonaisuutena ja näin pitääkin menetellä.

Tässä se kokonaisuus kuvaillaan prosessinomaisesti:

Timo Vihavainen kirjoitti:
Kaupunginvaltuutettu Jussi Halla-Aho ihmetteli viisi vuotta sitten valtionsyyttäjän toimintaa. Tämä oli näet vaatinut eräälle nettihuligaanille vuosien vankeutta ja kelpuuttanut kunnianloukkaushyvitysten saajiksi juristikollegoitaan, mutta ei sen sijaan eräitä muita, jotka ilmeisesti aivan oikeasti olivat asiasta kärsineet. Vankeutta tulikin kaksi vuotta ja neljä kuukautta ehdottomana sekä kymmenientuhansien vahingonkorvaukset. Suhteutettuna yleiseen rangaistuskäytäntöön tämä oli hätkähdyttävän paljon.

Koska näin tavattoman kovat rangaistukset oli määrätty nimenomaan sananvapausrikoksesta, jossa eritoten oli loukattu muslimien uskonrauhaa pilkkaamalla profeetta Muhammedia, päätti bloggeri Halla-Aho ”heittää Mikalle syötin” eli siis kokeilla sanavapauden rajoja uskonrauha-asioissa.

Tässä koeväittämässään kirjoittaja esitti moitteettoman syllogismin, jonka lopputuloksena oli, että Muhammed oli pedofiili ja islam, jonka mielestä profeetan teot olivat Allahin tahdon mukaisia, oli ”pedofiliauskonto”. Johtopäätöksen voi kiistää vain kiistämällä koraanin kirjaimellinen totuus tai logiikan pätevyys uskon asioissa. Kristinuskon suhteen vastaavien väittämien esittämisessä ei ollut havaittu oikeudellisia ongelmia.

Toisessa väitteessä vastaavalla menetelmällä tehtiin johtopäätös, että ”ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä geneettinen erityispiirre”. Asiayhteydessään tämä väite rinnastettiin vastaavaan suomalaisista esitettyyn väitteeseen. Kirjoittaja mainitsi erikseen, ettei käsitellyt väitettä faktana.

Kyse koko asiassa oli siis sen tutkimisesta, missä määrin oli sallittua tehdä erilaisia johtopäätöksiä asioissa, jotka koskivat uskoa ja kansallisia vähemmistöjä. Blogi oli jo otsikoltaankin kysymys, joten sen tarkoituksesta ei voinut erehtyä. Pelkkä tiettyjen sanojen esittäminen ei voi missään normaalissa valtiossa olla rikos.

Syyttäjä vaati moisesta vapaa-ajattelusta rangaistusta uskonrauhan rikkomisesta ja kiihotuksesta kansanryhmää vastaan. Huomattakoon, ettei blogi ollut esimerkiksi painettuna lentolehtisiin, joita olisi jaeltu kaikille halukkaille ja haluttomille. Siinä ei liioin kehotettu tekemään tai ajattelemaan Muhammedista tai somaleista yhtään mitään, vaan kysyttiin, ovatko tuollaiset lauseet laittomia. Ilmeisenä johtopäätöksenä oli, että mikäli näin olisi, se tarkoittaisi, ettei tasa-arvo kansanryhmien ja uskontojen välillä maassamme toteudu.

Oikeusasteet, viimeisimpänä Korkein oikeus, antoivat kaunopuheiset vastauksensa. Käräjäoikeus ja hovioikeus olivat sentään jättäneet syytteen kiihotuksesta ansanryhmää vastaan hyväksymättä, mutta korkein oikeus piti sitäkin toteennäytettynä.

Korkeimman oikeuden päätöksessä perusteltiin tuomion merkitsemää sananvapauden loukkaamista sillä, että se sai tässä väistyä suuremman hyvän tieltä. Uskonnon loukkaavaksikin koettu arvostelu sinänsä oli lähtökohtaisesti sallittua, ”varsinkin silloin, kun tällaista keskustelua käydään tai arvostelua esitetään yhteiskunnallisesti merkityksellisessä asiayhteydessä, kuten sananvapaudesta tai viranomaistoiminnasta käytävän asiallisen keskustelun yhteydessä”. Tässä tapauksessa arvostelun esittäminen ”olisi ollut mahdollista ilman islamin pyhänä pitämien arvojen häpäisemistä.” KKO:n mielestä esitetyn kaltaiset herjaavat iskulauseet ”eivät edistä uskonnollisista tai yhteiskunnallisista kysymyksistä käytävää keskustelua”, mikä oli sangen kummallinen sivuhuomautus muuten muodollisesti asiassa pysyvässä tekstissä. Viitatessaan erinäisiin auktoriteetteihin KKO totesi myös, että ”vihapuheiden…ei ole katsottu ansaitsevan sananvapauden suojaa”. Mikäli tällainen periaate on pesiytymässä lainkäyttöömme, se antaa loputtomat mahdollisuudet sananvapauden mielivaltaisille rajoituksille.

Kaupunginvaltuutettu Halla-Aho sai siis eräässä mielessä vastauksen kysymyksiinsä. Pelkkä niiden esittäminen oli vihapuhetta, josta annettiin rangaistus. Korkeimman oikeuden käsityksen mukaan rangaistus siis oli sekä lain mahdollistama että tarkoituksenmukainen. Päätöksestä ei selviä, oliko se yksimielinen. Joka tapauksessa se poikkesi muiden oikeusasteiden päätöksistä...

Vihavainen: Maallinen ja taivaallinen totuus

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tehtiinkö siitä "kantelu" Illmanille? Kuka teki? Miten Illman reagoi? Voiko kantelun tai rikosilmoituksen edes tehdä suoraan valtionsyyttäjälle ja vielä valita kenelle?

Eikö tuollainen asia yleensä mene käräjäoikeuteen ensin?

Ensin tehdaan kantelu ja valtakunnansyyttaja paattaa syyttaako vai ei. Se kuuluu hanen toimenkuvaansa.

Mutta miksi minä haluaisin oikeuden ajaa ihmisen yli? Miksi minun pitäisi haluta ajaa ihmisen yli? Miksi minun pitäisi olla loukkaantunut siitä, että minulla ei ole oikeutta ajaa ihmisen yli?

Heittaydyt sitten idiootiksi kun ei enaa ole mitaan vastattavaa? Kyse on siita mika on laillista ja mika ei, ja onko silla eroja tiettyjen ryhmittymien valilla. Ensin luot itse alyttoman vertauksen, ja kun vastaan silla vertauksella, jeesustelet sita?

Kaytetaan toista vertausta. Jos sinun naapurillasi on oikeus hakea kaupoista tavaroita ja ruokaa maksamatta siita mitaan, etko sinakin halua tuon saman oikeuden? Se etta toisella ihmisella on tuollainen oikeus ja toisilla ei, tarkoittaa sita etta monet alkavat kadehtia tai tuntea itsensa eriarvoiseksi, ja se synnyttaa taas vihaa naiden ihmisten valilla. Vaikka sen pitaisi synnyttaa vihaa nimenomaan kaltoin kohdellun ihmisen ja jarjestelman valilla.

Kuinka paljon sinä oikein haluatkaan töniä somalia?

En sitten tippaakaan, mutta jos minut suomalaissyntyisena miehena voi yleistaa johonkin "tappaa kannissa" kategoriaan niin silloin minulla on myos oikeus yleistaa vaikka ruotsalaiset "maalaa paasiaismunia alastomana marijuanaa poltettuaan" kategoriaan. Minun taytyy olla oikeusturvaltani saman arvoinen kuin joku muukin suomen kansalainen tai turvapaikanhakija tms. Jos minua saa arvostella, silloin saa myos somalia arvostella. Eika siina asiassa ole minkaanlaista epaselvyytta.

Huikeaa loogista vääntelyä, mutta ei toimi. Mitään ryhmää ei nosteta toisen yläpuolelle, vaikka toisen suojelemisessa ollaankin tarkempia kuin toisen.

Olen pahoillani. Mitaan vaantelya tuossa ei ole vaan se on ihan puhdasta logiikkaa. Sina puolestasi yritat puoltaa haviavaa kantaa jollain omalla fiiliksella ja sita kautta vinksahtaneella "logiikalla". Mitaan ryhmaa ei nosteta toisen ylapuolelle, vaikka toisen suojelemisessa ollaan tarkempia? Mita vittua, tuo on niin jarkikoyha lause, ettei toista ole. "Mitaan ryhmaa ei nostetata toisen ylapuolelle, vaikka toista kohdellaankin eriarvoisesti". Todella fiksu kommentti....

En ole iloinen rasistin tuomiosta, mutta pidän sitä parempana vaihtoehtona kuin sitä, että rasistinen kirjoittelu olisi siunattu KKO:n päätöksellä.

Ei vaan sina puollat rasistista tuomiota, olet siis rasismin puolella. Onnea valitsemallasi tiella, rasisti. Sinun mielestasi on oikein, etta somalilla on suurempi oikeusturva kuin kantasuomalaisella. Olet siis sita mielta, etta heidan rotunsa tai uskontonsa antaa heille erikoisaseman. Pidat siis somalia korkeampiarvoisena kuin kantasuomalaista, ja nautit siita etta heilla on eri saannot Suomessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy