Jussi Halla-aho on aivan liian koulutettu kuvittelemaan etta kenellakaan olisi geneettista taipumusta ryostelyyn. Koko ajatus on absurdi. .
En missään nimessä halua dissata Halla-ahon korkeaa koulutusta ja suuria meriittejä akateemisella uralla. Varmasti on älykäs ihminen. Kuten aiemmin kirjoitin, Halla-aho ei perustellut mitään faktoilla. En toki tunne Kalevan kirjoittajan kirjoitushistoriaa, joten saatan erheellisesti kuvitella hänen kirjoittamansa olleen yksittäinen möläytys, josta joku saattoi ihan aiheesta loukkaantua. Halla-ahon kirjoitushistoriaa jonkin verran lukeneena sen sijaan on minulla aihetta epäillä, että hänen "oikea mielipiteensä" ei ole kovin kaukana hänen kirjoittamastaan.
Halla-aho ei ole aiemmin profiloitunut sananvapauden rajojen etsijäksi, vaan maahanmuutto- ja islamkriitikoksi. Hänen ystävänsä Seppo Lehto on perinteisesti heistä ollut se, joka on etsinyt rajoja sille mitä voi kirjoittaa omissa ja erityisesti toisten nimissä.
Tämän vuoksi näen aiheelliseksi pohtia Halla-ahon kirjoituksia hieman pidemmällä aikavälillä ja niiden yleistä linjaa.
Nama ovat molemmat kansanryhmien selvaa herjaamista typeralla yleistyksella joilla ei ole totuuden kanssa mitaan tekemista. Toinen naista kelpasi Mika Illmanille sellaisenaan, koska siina tolvittiin suomalaista miesta. Toinen taas johti KKO:ssa tuomioon kiihotuksesta kansanryhmaa vastaan.
Toisessa on kyseessä yksittäinen ylilyönti, toisessa ristiretki ja avoin haaste.
Koetko sina sen olevan oikein, etta SINA suomen kansalaisena olet lain edessa vahempiarvoinen kuin tanne ulkoa tuotettu autettava? .
En koe olevani vähempiarvoinen jos minulta evätään oikeus epäasiallisesti arvostella ja leimata toista kansanryhmää. En myöskään koe olevani kantasuomalaisena minkään erityisen leimaamisen tai uhan kohteena ihonvärini, uskonnollisen suuntaumiseni tai sukupuolisten taipumusteni takia. En tiedä miten suhtautuisin, jos kokisin että minua kohdellaan alempiarvoisena.
Nama ovat sinun omia kuvitelmiasi, ja median luomia mielikuvia. Halla-ahon teksteista ei paista rasistiset motiivit. Eika ihmisia voi tuomita sen mukaan mita sina kuvittelet heidan tarkoittavan vaan sen mukaan mita he oikeasti sanovat. .
Sinun lienee hyvä kerrata ylläkirjoittamasi kun luet seuraavia näkemyksiäsi tästä alempaa.
Halla-ahon tarkoitus tuskin oli loukata ketaan, ehka Mika Illmania joka jatti syyttamatta Kalevan kirjoituksen kantelun jalkeen. .
Tarkoitusta emme tiedä, mutta jokainen on vastuussa kirjoittamastaan ja on esitetty näkemyksiä, että Halla-ahon kirjoittama on loukannut somaleita ja muslimeja.
Itse koen, että jos olisin somali, muslimi tai molempia niin hieman kyllä jurppisi moinen kirjoittelu.
Tuskin olet, sinun jutuistasi paistaa se etta et ole hirveasti tutustunut Halla-ahon oikeisiin mielipiteisiin vaan lukenut hanesta lahinna jotain iltalehden mielipiteita ja muutamia lainauksia ilman kontekstia. Se on myos fakta etta tilasto nayttaa tuollaiselta, tilastoissa on toki aina pieni virhemarginaali..
Noh, olen seurannut scriptaa vuodesta 2006. Ja osallistunut keskusteluun Halla-ahon kirjoittamasta sekä kritisoiden että tukien, tilanteen mukaan.
Fakta on, että on olemassa tilasto joka näyttää tuollaiselta. Tilasto on kuitenkin aina tilasto, eikä mikään "taivaallinen totuus."
Miten voit vaittaa etta saannot ovat samat? Halla-aho kopioi Kalevan vaitteen, vaihtoi kansanryhmaa ja rikosta. Ainoa eroavaisuus oli henkilo joka "arveli", kansanryhma josta "arveltiin" ja rikos. Miksi tulkinta oli erilainen? .
Lienen jo usempaan kertaan listannut eroavaisuudet.
Meilla on tuo Kalevan identtinen tapaus. Tuo syy, miksi Halla-aho ylipaatansa kirjoitti vertailevan tekstinsa ja kopioi vaittaman muuttaen kansanryhmaa. Valtakunnansyyttaja paatti olla nostamatta syytetta Kalevan tekstista, mutta nosti syytteen Halla-ahon 100% vastaavasta "arvelusta", joka oli siis suunniteltukin alunperin osoittamaan etta kansanryhmien valilla on eriarvoisuus lain edessa. Tuo oli taydellinen kaytannon esimerkki siita. .
"Identtinen?" "100% vastaava?" Yhteneväisyyksiä toki on kieliasussa ja jossain määrin teemassa. Kalevan kirjoitus oli kuten olen monesti jo toistanut yksittäinen teko, jossa kirjoittaja halusi olla sukkelampi kuin mitä on.
Halla-ahon teksti oli suoraa jatkoa Seppo Lehdon sananvapauden rajojen etsimiselle ja Mika Illmanille päänaukomiselle.
Niin pitaakin. Ei oikeudessa tuomita henkiloa vaan rikosta. Sinun oikeuskasityksesi on varsin kummallinen, jos Halla-ahon persoonan pitaisi vaikuttaa hanen tuomioonsa.
Ei persoonan, vaan kirjoitushistorian ja rikoksen suunnitelmallisuuden.
Muu kirjoitushan oli ennakointia ja valmistelua sille lauseelle, jotta kaikki ymmartaisivat etta kysymys on tosiaan vain siita etta vertaillaan kuinka joitain ihmisryhmia saa haukkua paattomilla yleistyksilla ja kuinka joillain on oikeuden suoja. Eli mina en ainakaan todellakaan halua irroittaa yhtaan lausetta siita, se kirjoitus pitaa ymmartaa kokonaisuutena. Kirjoitus menee niin etta Halla-aho tarjoaa ensin esimerkin siita kuinka suomalaista mies saa herjata julkisuudessa ilman etta syyte nousee. Vaikka vaite olisi taysin absurdi. Sen jalkeen Halla-aho selittaa etta nyt han aikoo testata kaytannossa, etta miten saman kaavan mukaan herjaaminen kohdistuen johonkin toiseen kansanryhmaan menee lapi. Sen jalkeen han esitti kopion alkuperaisesta alyttomyydesta, vaihtaen vain kohderyhmaa ja rikosta. .
Jos luen sen kirjoituksen ihan alusta, niin sehän alkaa sillä että porataan miten väärin Seppo Lehtoa on kohdeltu valtionsyyttäjän taholta. Sitten auotaan päätä valtionsyyttäjälle ja käräjäoikeuksille.
Sitten Halla-aho ratsastaa Kalevan kirjoituksella taisteluun, jossa hän voi vain voittaa. Joko hänestä tulee marttyyri tai sitten hän saa vietyä sananvapauden rajoja sellaiselle tasolle, jossa voi huoletta leimata erivärisiä ja eriuskoisia kansanryhmiä. Kunhan muistaa heittää loppuun "disclaimerin."
Kylla, ja Halla-aho kertoi taysin selvasti mika hanen tarkoituksensa oli. Hanen tarkoituksensa oli esittaa yhta typera yleistys mita Kaleva oli esittanyt, mutta vaihtaa kansanryhmaa, ja katsoa etta pateeko suomessa samat saannot kaikille. Ei patenyt, kuten huomataan..
Halla-ahon selitys on näemmä mennyt sinulle sukkana läpi. Minulle ei.
Se mita sina YRITAT sanoa on, "eiko me nyt voitais tuomita joku rasistiksi, jos mina olen sita mielta etta se on ja se on joskus kirjoittanut lauseen joka itsessaan olisi rasistinen, unohdetaan vaan se asiayhteys kokonaan".
Jospa keskityttäisiin nyt vaan siihen mitä itse haluamme sanoa, eikä etsittäisi selitystä toisen eroavalle näkemykselle mielemme sopukoista?
Ei todellakaan pida tarkastella sita mita KUVITELLAAN kirjoitusten tarkoitukseksi, vaan sita mika selkealla suomen kielella tekstin tarkoitukseksi maaritelty. Halla-aho halusi testata, ja sai sen lopputuloksen minka uskoikin saavansa. Valitettavasti.
Teksti on miten se luetaan, jos kirjoittaa moniselitteisesti ja provokatiivisesti niin on oltava valmis kestämään lopputulos.
Jos sina ymmartaisit lukemaasi paremmin, et syyllistyisi tallaisiin kuvitelmiin.
Jos sinä ymmärtäisit minua paremmin, et syyllistyisi minun väärinymmärtämiseeni.
Halla-aho ei leikkinyt rasismilla, han ei missaan nimessa yrittanyt vain tokkia jotain kansanryhmaa. Han halusi nimenomaan katsoa onko suomessa eriarvoisia kansanryhmia lain edessa. Han teki sen tekstissaan aarimmaisen selvaksi.
Lienet uskossasi vahva tuon suhteen, Halla-aholla saattoi kuitenkin olla useampi tavoite tuossa tekstissä, eli se kansanryhmien tökkiminen meni siinä sivussa mukavasti.
Taytyy olla taysin sisalukutaidoton jos ei tuota sielta alkuperaisesta tekstista ymmarra. Toki se on mahdotonta ymmartaa naista iltapaivalehtien koosteista, koska niissa kontekstia ei ole esitetty ollenkaan. Suosittelisin joko lukemaan Halla-ahon "muutama taky Illmanin Mikalle" tai jos olet aidosti sen lukenut niin sitten kannattaisi ehka olla tulkitsematta kenenkaan sanomisia enaa, koska sinulla ei ole riittavasti ymmarrysta edes normaaliin luetun ymmartamiseen. Jo pelkka otsikko kertoo mista on kyse. Halla-aho antoi syotin (taky) valtakunnansyyttajalle ja halusi nahda pureeko..
Tuon ylläolevan kirjoittamasi suosittelen lukemaan pariin kertaan.
Valtakunnansyyttajan AINOA oikeudenmukainen vaihtoehto oli joko syyttaa molempia (Kalevan toimittajaa ja Halla-ahoa) tai sitten ei kumpaakaan..
Tämäkö on todella sinun linjasi? Tuolla ajatuksella meillä olisi joko todella täydet tai todella tyhjät vankilat.
Sina vastustat Halla-ahoa. Sinun tekstistasi paistaa se, etta hyvaksyt Halla-ahon tuomitsemisen vahan heikommallakin verukkeella, koska han on sinun mielestasi rasisti ja on sen ansainnut. Ei ihmisia saa oikeudessa tuomita sen mukaan mita sina kuvittelet heidan olevan. Eika varsinkaan silloin jos tuomitsija ei edes auttavasti ymmarra luettua.
Suosittelen lukemaan minun tekstejäni tarkemmin. Silloin ehkä huomaat, että valitsen aina tapauskohtaisesti sen näkemyksen, joka minusta on oikeassa. Riippumatta henkilön tai ryhmittymän aiemmasta historiasta.
On surullista, jos et keksi muita selityksiä omastasi eroavalle näkemykselle kuin näköalattomuuden tai henkilökohtaisen antipatian.
Toivotan avoimempaa mieltä erilaisille näkemyksille.