Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 615 717
  • 13 531

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan tämän bowlin ympärille kehittynyt jännä ilmiö, jossa finaalia seurataan Suomessa sankoin joukoin, vaikka aika harva edes seuraa koko lajia muuten. Ei kai se junttia ehkä ole(minun mielestä), harrastan joskus itsekin, mutta yleensä työt estää, kun ei enää vanha jaksa arkena kukkua. Katsoohan moni hiihtoa ja keihäänheittoakin vain arvokisoissa.

Ilmiö voi olla jännä, mutta hyvin yleinen. Sama tapahtuu mm. jääkiekon MM-kisojen aikaan ja muissakin isoissa urheilutapahtumissa.
 

ace

Jäsen
...koska heidän päivinään ei uutisia tullut kuin harvoin (tv-kanavia oli kaksi) ...

Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana? Tämmöinen hämärä muistikuva minulla on, mutta sen verran nuori olin tuolloin, etten ihan varma ole.

Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ilmiö voi olla jännä, mutta hyvin yleinen. Sama tapahtuu mm. jääkiekon MM-kisojen aikaan ja muissakin isoissa urheilutapahtumissa.
No, minusta ei ole kyse ihan täysin samasta ilmiöstä. Jääkiekkoon, yleisurheiluun, hiihtolajeihin ja jalkapalloon Suomessakin on kuitenkin tietty kulttuuri olemassa, toisin kuin jenkkifutikseen. Toki niin, että arvokisoissa ne "mukafanitkin" ja seuran vuoksi fanittavat aktivoituvat noissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana? Tämmöinen hämärä muistikuva minulla on, mutta sen verran nuori olin tuolloin, etten ihan varma ole.

Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.
Kasarilla taisi tulla torstaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Sitten alettiin lisäämään ja nythän tuo tulee päivittäin ja urheilu- uutisia vielä lisäksi.

Ennen tekstiteeveetä oli toiminnassa puhelinpalvelu, eli soitettiin tiettyyn numeroon, josta kuuli sitten nauhoitteen päivän urheilutuloksista. Ja kun tuo ei ollut ilmainen, niin useimmiten liigatuloksiakin odoteltiin sinne urkkiruutuun asti. Oishan noita varmaan radiota väijymällä kuullut aiemmin, mutta mä lapsena mitään ratioo kuunnellu. Oli muuten jännempää katsoa maalikoosteita otteluista, kun se lopputulos selvisi oikeasti vasta koosteen lopussa ;)
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana? Tämmöinen hämärä muistikuva minulla on, mutta sen verran nuori olin tuolloin, etten ihan varma ole.

Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.

1970-luvun lopusta ja 80-luvun alusta ei ole minulla muistikuvia koska olin silloin niin nuori, mutta 80-luvulla oli jo teksti-tv. Piti wikipediasta luntata senkin syntyvaiheet, sillä en niitä muistanut. 1981 teksti-tv syntyi, aluksi se oli harvemmin saatavilla mutta yleistyi 1980-luvun lopulla ja vuonna 1988 siihen tuli online(!)-yhteys SM-liigaan. Vuonna 1991 teksti-tv tuli käyttöön ympärivuorokautisesti, aiemmin se oli päällä vain kun televisiosta tuli lähetystä. Nämä tiedot siis tuosta wikipedia-artikkelista, oma muistini ei ihan riittänyt tähän.

1970-luvulla varmaan tosiaan odotettiin viikkolähetystä tai soiteltiin infopuhelimeen kuten @Jymäkkä totesi. Toisaalta 1970-luvun alussa SM-sarjan ottelumäärä per kausi oli 22 ottelua ja kausi kesti marraskuusta maaliskuun alkuun, joten eipä niitä otteluitakaan koko ajan ollut. Kotiotteluitakin oli joukkueilla vain 11, ja koska sarja kesti vain 18-19 viikkoa niin kotipelejä ei ollut edes joka viikko.

Olisi oikeastaan tuollainen sarjasysteemi nykyisinkin ihan hyvä. Joka runkosarjapelillä olisi todella suuri merkitys ja joka kotipeli olisi iso tapaus. Mitään pakkopullamatseja ei olisi. Ehkä nyt vähän enemmän pelejä kuin 22, mutta ei missään nimessä nykyistä määrää joka on syönyt yksittäisen runkosarjaottelun merkityksen todella vähäiseksi. 44 ottelua 12 joukkueen sarjassa olisi hyvä, osapuilleen yksi kotipeli ja yksi vieraspeli per viikko plus pari maaottelutaukoa päälle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana?
Tuli sekä torstaisin että sunnuntaisin, noina päivinähän pelattiin myös liigaa. Niistä lähetyksistä ne tulokset sitten talteen ruutuvihkoon poimittiin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana? Tämmöinen hämärä muistikuva minulla on, mutta sen verran nuori olin tuolloin, etten ihan varma ole.

Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.
Alkuun tuli sunnuntaisin. Myöhemmin tuli mukaan lauantai ja torstai. Muistin sopukoissa kummittelee, että jonkun päivän, ehkä torstain lähetys, oli nimeltään urheiluareena. Varma en tuosta ole.

Tarjontaa ei aikoinaan tosissaankaan ollut nykymalliin ja mitä ei urkkaruudussa näkynyt, luettiin lehdistä ja radiosta toki tuli urheiluohjelmia paljon.
 

ace

Jäsen
Tuli sekä torstaisin että sunnuntaisin, noina päivinähän pelattiin myös liigaa. Niistä lähetyksistä ne tulokset sitten talteen ruutuvihkoon poimittiin.

Ihan väärin en siis muistanut, torstai oli jäänyt jostain mieleen, mutta sunnuntaita en olisi muistanut. Kiitos myös @Musta Nuoli ja @Jymäkkä näistä nostalgiapläjäyksistä.

Teksti-Tv tosiaan meilläkin oli lähes alusta asti, faija kun halusi ja haluaa edelleen ratsastaa näissä asioissa aallonharjalla. Ennen sitä muistelen kuitenkin aikaa, kun niitä tuloksia ei tullut joka päivä tv:stä. Enkä tosiaan olisi tiennyt/muistanut, että SM-liigaa pelattiin vain kahtena päivänä viikossa. Olisin kuvitellut että useampana, vaikkei joka viikko monena päivänä kuitenkaan.

Kaksipiippuinen asia tuo ottelumäärä. Toki pelien merkitys kasvaisi, mutta itse ainakin tykkään nykyään, kun joka päivä pelataan ainakin jotain sarjaa. Rahan takiahan ottelumäärää kasvatetaan, se lienee kaikille selvää.

E: @Vesuri :lle vielä, että olen melko varma että torstain lähetys oli Urheiluruutu, niin pysyvästi se päivä ja lähetys on jäänyt mieleeni.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.

Vietin lapsuuden ja nuoruuden kesiä Englannissa ja isä laittoi kirjekuoressa Royal Mailin siivillä Hesarista leikkaamiaan raportteja. Eihän se päivittäistä tietenkään ollut, mutta ei mennyt koko kesää sentään miettien paljonkohan peli päättyi.

Tokihan niilläkin oli jo teksti-tv, mutta ei siellä Suomen jalkapallosta kerrottu. Eikä pesäpallosta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
E: @Vesuri :lle vielä, että olen melko varma että torstain lähetys oli Urheiluruutu, niin pysyvästi se päivä ja lähetys on jäänyt mieleeni.
Tarkistin näitä muistikuvia Hesarin arkistosta vuodelta -79. Tuolloin neljäkymmentä vuotta sitten on todellakin torstaisin tullut Urheiluareena ja sunnuntaisin Urheiluruutu kuten @Vesuri muistikin. Omakin muistikuva oli väärässä, sillä liigaa on tuolla viikolla 40 vuotta sitten pelattu pari ottelua tiistaina, kolme torstaina ja täysi kierros vain sunnuntaina.
 

teppana

Jäsen
Eikös se noin mene jenkeissäkin? Melkein koko kansa katsoo superbowlin, mutta ei niitä perusjanttereita muuten kiinnosta.

Kyllä NFL ja jenkkifutis yleensä on ihan hemmetin suosittua. Toki Super Bowl vetää myös niitä, jotka eivät muuten seuraa. Mutta taitaa heittämällä olla jenkkien suosituin laji.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä NFL ja jenkkifutis yleensä on ihan hemmetin suosittua. Toki Super Bowl vetää myös niitä, jotka eivät muuten seuraa. Mutta taitaa heittämällä olla jenkkien suosituin laji.
Tiedän, mutta käsittääkseni superbowlia istahtavat seuraamaan ”kaikki”.
 

teppana

Jäsen
Tiedän, mutta käsittääkseni superbowlia istahtavat seuraamaan ”kaikki”.

Näin kai periaatteessa. "Kaikki" tarkoittaen varmaan samaa kuin se, että Suomessa "kaikki" seuraavat lätkän MM-finaalia jos Suomi pelaa siellä. Tai Sauli Niinistön kättelyä. Ei ehkä ihan yhtä suurta prosenttia Super Bowl saavuta, mutta melkein.

Yks vuosi oltiin Dominikaanisessa Super Bowlin aikaan ja hotelli järkkäs aivan hemmetin isot juhlat kun suurin osa asiakkaista oli jenkkejä. Ihan hullua menoa. Mutta hauskaa oli.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itselleni NFL-kauden huipennus on konferenssifinaalit, kun silloin kaikki keskittyy vielä peliin eikä eväisiin, puoliaikaesiintyjään, mainoksiin, julkkiksiin katsomossa ja yleiseen karnevaaliin. Itse asiassa vakavammin hurahdin lajiin vasta, kun MTV3 näytti aikanaan vuonna 2006 sen aikaisella rinnakkaiskanavallaan konferenssifinaalit suorana alkuperäisellä selostuksella. Siihen asti olin seurannut Super Bowleja juuri tuolla eväslinjalla sen kummemmin pelistä ymmärtämättä. Huikaisevan kirkkaan aurinkoinen Mile High stadion, pakkasessa höyryävät hengitykset ja Jerome "Bus" Bettis vastaan Jake Plummer muhkeassa metsuriparrassa sai tosissaan innostumaan lajista.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mitähän Super Bowlin katsojaluvut mahtavat Suomessa olla? Tuskin kovinkaan korkeat, vaikka ottelua paljon mediassa hehkutetaankin. En ainakaan ensi hätään löytänyt mitään infoa Viasatin katsojaluvuista. Samaa kaliiberia kuin jotkut eukonkannon MM-kisojen koosteet? Vai yltäisivätkö peräti satunnaisen naisten ampumahiihtolähetyksen tasolle?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Niin Super bowl... Joskus katsoin kun se tuli muistaakseni neloselta. Kyllä sen pian ymmärsi että tietty määrä piti saada jaardeja että saa uusia yrityksiä saada jaardeja ja päästä sinne maalialueelle. Ja jos ei tullut tarpeeksi jaardeja niin vastapuoli saa yrittää itse edetä. Ja välillä valkut heitti rättejä kentälle kun eivät olleet mielissään. Puoliaika shown skippasin ja menin nukkumaan. Eli voittaja oli välillä yllätys aamulla. Oikeasti en paljoa lajista ymmärrä mutta hyvien selostajien kanssa oli kiva juntin vähän katsella sitä amerikkalaisten jalkapalloa...
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mitähän Super Bowlin katsojaluvut mahtavat Suomessa olla? Tuskin kovinkaan korkeat, vaikka ottelua paljon mediassa hehkutetaankin. En ainakaan ensi hätään löytänyt mitään infoa Viasatin katsojaluvuista. Samaa kaliiberia kuin jotkut eukonkannon MM-kisojen koosteet? Vai yltäisivätkö peräti satunnaisen naisten ampumahiihtolähetyksen tasolle?

Ehkä Seinäjoen tangomarkkinoiden tasoa? Mene ja tiedä. Junttia toki sekin tapahtuma. Varmaan aika junttia myös vertailla eri ohjelmien katsojalukuja ja iloita siitä, että joku ohjelma on katsotumpi kuin toinen. Swäg-sukupolven mielestä juntit varmaankin itseasiassa katsovat televisiota.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Liitteet

  • potilas_saarinen.jpg
    potilas_saarinen.jpg
    249,4 KB · kertaa luettu: 373

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän tuo NFL:n "aktiivinen" seuraaminen tuntuu kuitenkin olevan aika yleistä nuorison keskuudessa nykyään. Aika usein ne samat tyypit, jotka seuraa Liigaa, NHL:ää, Valioliigaa ja NBA:ta seuraa myöskin NFL:ää. Lähes yhtä junttia se on että massat kokoontuu seuraamaan skodacuppia. vaikkei muuten jääkiekkoa seuraakaan. Se on kyllä huvittava ilmiö, että miten jotkut uutiset saa ihmiset kiinnostumaan juuri skodacupista sitten toukokuun alussa. Koko vuoden aikana ihminen ei uhraa yhtään ajatustaan jääkiekkoon ja sitten kuin taikaiskusta skodacuppi kiinnostaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllähän tuo NFL:n "aktiivinen" seuraaminen tuntuu kuitenkin olevan aika yleistä nuorison keskuudessa nykyään. Aika usein ne samat tyypit, jotka seuraa Liigaa, NHL:ää, Valioliigaa ja NBA:ta seuraa myöskin NFL:ää.
Kyllä ja sukupolvikysymys tämän kaiketi on. Lajia pystyy seuraamaan niin helposti nykyään eri jakelukanavia pitkin joten kyllä sen suosiokin on Suomessa kasvanut. Vanhemmalle väelle tuo NFL:n seuraaminen on varmasti siinä mielessä vieraampaa kun sen näkeminen ei kovinkaan helppoa ollut varmaan edes vielä 15 vuotta sitten, jos nyt siis vaikka NHL:ään tai Valioliigaan. Eikös sitä Valioliigan edeltäjää eli ykkösdivaria näytetty jo varmaan 70-luvulta lähtien telkkarissa? NFL:ää tuskin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
NFL:ää on kyllä mukava katsella darrassa. Aika hidasta ja sitä katsellessa voi koomailla aina välissä kun joukkueet järjestäytyvät. En kyllä ole katsonut yhtäkään Super Bowlia ihan siksi, että en seuraa lajia tarkemmin. Toinen syy on se, että Patriots voittaa kuitenkin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kuolemantuomion puoltaminen on merkki sivistymättömyydestä ja moukkamaisuudesta eli junttimaisuudesta.

Entä mikäli elinkautiseen tuomitulle - en siis tarkoita tässä tapauksessa Suomen elinkautista, joka ei siis ole elinkautinen sanan varsinaisessa merkityksessä - tarjottaisiin vaihtoehto avustettuun itsemurhaan loppuelämän vankilassa viettämisen sijaan?

Tähän voisi myös tarjota vaikka jonkinlaista kannustinrahaa, joka maksettaisiin ko. henkilön valitsemalle edunsaajalle. Vähän niin kuin Suomessa maksetaan kannustinrahaa turvapaikanhakijoille, jotta poistuvat maasta kuluttamasta resursseja. Molemmissa tapauksissa ko. yksilö poistuu kuluttamasta järjestelmän resursseja - toinen pysyvästi ja toinen muualle.

Suomessa ylläolevalla ei siis ole mitään merkitystä, kunhan nyt vain leikittelen ajatuksella.
 
Viimeksi muokattu:

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Sivistyneisyyden johdosta sarjamurhaajat ja terroristit vapautuvat yksi toisensa jälkeen voidakseen jatkaa toimintaansa. Joten ennemmin olen juntti kuin sivistynyt.

Tässä ollaan veli @sämpylä89 kanssa samaa mieltä. Lapsiin kohdistuvien rikosten kohdalla olisin myös vapaaehtoinen vetämään sähkötuolin kahvasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös