Junttimaisinta mitä tiedät

• 2 692 052
  • 13 801

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tulet huomaamaan kyllä nämä kaipaamasi esimerkit kun käännytään helmikuun puolelle median ja some-kanavien tiimoilta. Hyvässä lykyssä ihan NFL-junttien keskustelunkin perusteella.

Ymmärrän. Eihän tämä nyt ulkoisesti tietysti millään muotoa eroa jalkapallon Mestareiden Liigan loppuhuipennuksen tai jääkiekon MM-kisojen aikaan kasvavasta hehkutuksesta, mutta joo, kukin tyylillään. Voimia ja jaksuhali seuraavan kahden viikon ajaksi.

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tulet huomaamaan kyllä nämä kaipaamasi esimerkit kun käännytään helmikuun puolelle median ja some-kanavien tiimoilta. Hyvässä lykyssä ihan NFL-junttien keskustelunkin perusteella.
Olen aiempina vuosina havainnut saman ilmiön. Somessa monista kuoriutuu lajin suuria faneja ja asiantuntijoita tämän yhden matsin ajaksi.
En silti tiedä, että onko se junttimaisinta ikinä. Pikemminkin aiheuttaa myötähäpeää. Olen toki itsekin joskus katsonut matsin, jos on sopinut aikatauluihin. Lähinnä uteliaisuudesta etukäteen hehkutettua puoliaikashowta kohtaan. Pelistä en ymmärrä juuri mitään.

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti

Joskus tuli jotakin otteluseurantaa luettua ja ainoana erityisen junttina asiana näyttäytyi mättölistojen kertominen ja niiden hehkuttaminen. Tuli jollain kierolla tavalla fiilis että olisi päätynyt Pähkähullusta professorista tuttuun kohtaukseen. Eli ruokapöydässä mässäilyyn ja piereskelyyn.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Joskus tuli jotakin otteluseurantaa luettua ja ainoana erityisen junttina asiana näyttäytyi mättölistojen kertominen ja niiden hehkuttaminen. Tuli jollain kierolla tavalla fiilis että olisi päätynyt Pähkähullusta professorista tuttuun kohtaukseen. Eli ruokapöydässä mässäilyyn ja piereskelyyn.

Joo liikoja en tosiaan tuolta kohderyhmältä odottaisi, älykkyysosamäärä lienee sitä että keskimäärin em. väestönosa pukeutuu keskimääräistä hanakammin nappiverkkareihin ja hankkija-paitoihin vaikka saattaa siellä joku iPhonea räpläävä pikkumoderni trendien perässä juoksentelijakin olla.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielenkiintoinen keskustelu. Miten tämä siis eroaa vaikka NHL:n seuraamisesta.

Monet hyvät Super Bowl -juhlat tuli pidettyä, kun pari kaveria pelasi lajia. Maajoukkueen valmentajakin kävi yläasteella vierailemassa ja kertomassa lajista. Syötiin ja katsottiin peliä. Ei siinä ole mitään jenkki-ihannointia sen enempää. Ne nyt vain sattuu pelaamaan sitä siellä.

Joitain varmaan kiinnostaa Stanley Cup, koska suomalainen ei pysty Super Bowlia voittamaan. Jotkut myös miettinee tulevaa pääsiäistä.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
NFL on junttia ja omissa suosikkijoukkueissa.... Manchester United. Ei edes valomiekka pysty leikkaamaan tätä ironiaa.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL on junttia ja omissa suosikkijoukkueissa.... Manchester United. Ei edes valomiekka pysty leikkaamaan tätä ironiaa.

Miten se liittyy NFL-hekumointiin ja johonkin muoviseen NFL-show:n? Ettet itsekin haluaisi päteä ja uhota meille teennäisestä Super Bowlista ja miten se on ainutlaatuista keihäänheitto - kansalle. Super Bowl ja Nascar ovat aivan yhtä juntteja punaniskojen kokoontumisajoja. Suomessa näille on vielä ne tractor pulling - kisat.

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara
Miten se liittyy NFL-hekumointiin ja johonkin muoviseen NFL-show:n? Ettet itsekin haluaisi päteä ja uhota meille teennäisestä Super Bowlista ja miten se on ainutlaatuista keihäänheitto - kansalle. Super Bowl ja Nascar ovat aivan yhtä juntteja punaniskojen kokoontumisajoja. Suomessa näille on vielä ne tractor pulling - kisat.
Katsoin tuossa taannoin Netflixistä Sunderland till I die -dokumenttisarjan. Siinä kuvatut jalkapallokannattajat eivät olleet varsinaisesti mitään sofistikoituneita herrasmiesälykköjä, vaan samanlaisia junttimaisia tuulareita kuin valtaosa suomalaisista/jenkeistä. Ehkä Unitedin kannattajat ovat parempaa väkeä sitten. Epäilen kyllä, olen nähnyt muitakin jalkapalloaiheisia dokumentteja briteistä.

NFL on nurmikenttien shakkia, olen perehtynyt lajiin tässä parin vuoden aikana kasvavalla kiinnostuksella ja pian näen toisen Super Bowlini.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et ilmeisesti tajua meuhkaamisesi syvääkin syvempää ironiaa. En ihmettele.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onhan tämän bowlin ympärille kehittynyt jännä ilmiö, jossa finaalia seurataan Suomessa sankoin joukoin, vaikka aika harva edes seuraa koko lajia muuten. Ei kai se junttia ehkä ole(minun mielestä), harrastan joskus itsekin, mutta yleensä työt estää, kun ei enää vanha jaksa arkena kukkua. Katsoohan moni hiihtoa ja keihäänheittoakin vain arvokisoissa.

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et ilmeisesti tajua meuhkaamisesi syvääkin syvempää ironiaa. En ihmettele.

Sinuahan se tämä NFL:n keskuudessa kytevä junttius osui arkaan paikkaan, kun sinulla oli tarve mun Manun kannattamista alkaa kovistelemaan. Et nyt itse näe metsää puilta. Jaksamista.

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinuahan se tämä NFL:n keskuudessa kytevä junttius osui arkaan paikkaan, kun sinulla oli tarve mun Manun kannattamista alkaa kovistelemaan. Et nyt itse näe metsää puilta. Jaksamista.
Ei tässä kukaan mitään kovistellut. Suomalainen ManU-fani lätkäpalstalla meuhkaamassa Super Bowl -junttiudesta on vaan ihan äärettömän koomista.

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Entä jos seuraa lajia myös Super Bowlin ulkopuolella ja jopa pitää siitä? Saako silloin kertoa mättölistoja? Vai onko nimenomaan tämä jälkimmäinen junttia?

Nimenomaan pointtini oli että kertoillaan mättölistoja vailla kummempaa fokusta lajiin. Kyllähän syvällä pelissä olevat voivat syödä mitä huvittaa. Junttius tulee juurikin tuosta toisesta lähtökohdasta. Keskinkertainen ruokahifistelykin on ok, mutta tässä yhteydessä ei liity asiaan.

Voihan sitä todeta että on kylmää märkää kaapissa kun lätkämatsi alkaa. Junttiuden puolelelle mennään jos totean seuraavasti: "Kova matsi ja varmaan hienot erätaukokeskustelutkin luvassa. Niin muuten eväinä cheddarsulatejalapenomakkaroiden lisäksi dfc-kuorrutettua kurkkusalaattia, hollandaisekuorrutettua majoneesia ja ranuille vielä erillinen sitruunahöystetty lehmän-vittu-sinappi ja varuilta vielä höyryhöystöpaistettua nautaa, kanaa ja tandooripöllöä. Juomina sitten sakujen ja naurusaarten tuottamia tummia oluita. Mites muilla? Kyllä meillä ainakin höllii"

Ja olinko siis katsomassa lätkää vai Pynnöstä mätön finaalissa?

Viimeksi muokattu:

Yopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Opiskelijakavereiden kanssa järjestettiin ainakin muutamaan otteeseen Super Bowl -iltamat, vaikka yksi tai kaksi vajaasta kymmenestä oli ikinä kokonaista ottelua aikaisemmin nähnyt. Eipä kukaan toki millään matsimätöistämme sen enempää sometellut, mutta kieltämättä aika amerikkalaishenkiset mätöt sohvapöydän joka vuosi täyttivät. Suomalaisnäkökulmaa illanviettoon sai sitten vaikkapa saunomalla ennen ottelun alkua.

Hauskaa oli joka kerta, vaikka yhtäkään voittajaa en muista, eikä oikeastaan kiinnostakaan. Tom Brady ainakin on parissa finaalissa pelannut. Hodareita ja wingsejä syötiin ja sipsejä jälkkäriksi. Pari mautonta Budweiseriakin taisi usein löytyä, mutta onneksi myös muutama parempi suomalainenkin olut.

Muiden vastuiden tullessa ei enää viitsi unirytmiään alkaa tuon takia sekoittamaan, vaikka mielellään tuon tekisi vielä joskus.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tämän bowlin ympärille kehittynyt jännä ilmiö, jossa finaalia seurataan Suomessa sankoin joukoin, vaikka aika harva edes seuraa koko lajia muuten. Ei kai se junttia ehkä ole(minun mielestä), harrastan joskus itsekin, mutta yleensä työt estää, kun ei enää vanha jaksa arkena kukkua. Katsoohan moni hiihtoa ja keihäänheittoakin vain arvokisoissa.
Eikös se noin mene jenkeissäkin? Melkein koko kansa katsoo superbowlin, mutta ei niitä perusjanttereita muuten kiinnosta.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Ilmiö voi olla jännä, mutta hyvin yleinen. Sama tapahtuu mm. jääkiekon MM-kisojen aikaan ja muissakin isoissa urheilutapahtumissa.

ace

Jäsen
...koska heidän päivinään ei uutisia tullut kuin harvoin (tv-kanavia oli kaksi) ...

Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana? Tämmöinen hämärä muistikuva minulla on, mutta sen verran nuori olin tuolloin, etten ihan varma ole.

Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmiö voi olla jännä, mutta hyvin yleinen. Sama tapahtuu mm. jääkiekon MM-kisojen aikaan ja muissakin isoissa urheilutapahtumissa.
No, minusta ei ole kyse ihan täysin samasta ilmiöstä. Jääkiekkoon, yleisurheiluun, hiihtolajeihin ja jalkapalloon Suomessakin on kuitenkin tietty kulttuuri olemassa, toisin kuin jenkkifutikseen. Toki niin, että arvokisoissa ne "mukafanitkin" ja seuran vuoksi fanittavat aktivoituvat noissa.

(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana? Tämmöinen hämärä muistikuva minulla on, mutta sen verran nuori olin tuolloin, etten ihan varma ole.

Miten siihen aikaan saatiin päivittäiset urheilutulokset, seuraavan päivän lehdistä? Tosin, eihän silloin varmaan pelattukaan samalla tahdilla kuin nykyään.
Kasarilla taisi tulla torstaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Sitten alettiin lisäämään ja nythän tuo tulee päivittäin ja urheilu- uutisia vielä lisäksi.

Ennen tekstiteeveetä oli toiminnassa puhelinpalvelu, eli soitettiin tiettyyn numeroon, josta kuuli sitten nauhoitteen päivän urheilutuloksista. Ja kun tuo ei ollut ilmainen, niin useimmiten liigatuloksiakin odoteltiin sinne urkkiruutuun asti. Oishan noita varmaan radiota väijymällä kuullut aiemmin, mutta mä lapsena mitään ratioo kuunnellu. Oli muuten jännempää katsoa maalikoosteita otteluista, kun se lopputulos selvisi oikeasti vasta koosteen lopussa ;)

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.

1970-luvun lopusta ja 80-luvun alusta ei ole minulla muistikuvia koska olin silloin niin nuori, mutta 80-luvulla oli jo teksti-tv. Piti wikipediasta luntata senkin syntyvaiheet, sillä en niitä muistanut. 1981 teksti-tv syntyi, aluksi se oli harvemmin saatavilla mutta yleistyi 1980-luvun lopulla ja vuonna 1988 siihen tuli online(!)-yhteys SM-liigaan. Vuonna 1991 teksti-tv tuli käyttöön ympärivuorokautisesti, aiemmin se oli päällä vain kun televisiosta tuli lähetystä. Nämä tiedot siis tuosta wikipedia-artikkelista, oma muistini ei ihan riittänyt tähän.

1970-luvulla varmaan tosiaan odotettiin viikkolähetystä tai soiteltiin infopuhelimeen kuten @Jymäkkä totesi. Toisaalta 1970-luvun alussa SM-sarjan ottelumäärä per kausi oli 22 ottelua ja kausi kesti marraskuusta maaliskuun alkuun, joten eipä niitä otteluitakaan koko ajan ollut. Kotiotteluitakin oli joukkueilla vain 11, ja koska sarja kesti vain 18-19 viikkoa niin kotipelejä ei ollut edes joka viikko.

Olisi oikeastaan tuollainen sarjasysteemi nykyisinkin ihan hyvä. Joka runkosarjapelillä olisi todella suuri merkitys ja joka kotipeli olisi iso tapaus. Mitään pakkopullamatseja ei olisi. Ehkä nyt vähän enemmän pelejä kuin 22, mutta ei missään nimessä nykyistä määrää joka on syönyt yksittäisen runkosarjaottelun merkityksen todella vähäiseksi. 44 ottelua 12 joukkueen sarjassa olisi hyvä, osapuilleen yksi kotipeli ja yksi vieraspeli per viikko plus pari maaottelutaukoa päälle.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko niin, että joskus historian hämärissä, 70-80 luvun taitteessa Urheiluruutu tuli kerran viikossa, muistaakseni torstai iltana?
Tuli sekä torstaisin että sunnuntaisin, noina päivinähän pelattiin myös liigaa. Niistä lähetyksistä ne tulokset sitten talteen ruutuvihkoon poimittiin.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

Alkuun tuli sunnuntaisin. Myöhemmin tuli mukaan lauantai ja torstai. Muistin sopukoissa kummittelee, että jonkun päivän, ehkä torstain lähetys, oli nimeltään urheiluareena. Varma en tuosta ole.

Tarjontaa ei aikoinaan tosissaankaan ollut nykymalliin ja mitä ei urkkaruudussa näkynyt, luettiin lehdistä ja radiosta toki tuli urheiluohjelmia paljon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy