Tämähän on ihan älytön ketju jos nämä ovat junttimaisuuden päälinjauksina. Suomalainen on juntti, halusit tai olit haluamatta. Junttius on meille kansanperintö. Ja silti me ollaan aina, että "mitähänmeistäkinsiellämaailmallataasajatellaan."
Kysymys on enemmänkin siitä, että on suomalaisia, jotka ovat ylpeitä junttimaisesta luonteenpiirteistään, ja siksi ylikorostavat niitä. Ei ole olemassa mitään suomalaista sisua tai porilaista hulluutta. Ne ovat harhaluuloja, jotka ilmenevät itsensä korostamisena.
Sama pätee kiroilemiseen, juopotteluun ja sovinismiin. Ihminen voi olla suoraselkäinen ilman kiroilua, eikä kiroileminen ole aina suoraselkäisyyttä. Äijämäinen voi olla ilman, että juopottelee. Se että tekee numeroa omasta juopottelusta, ei ole äijämäisyyttä vaan junttia. Oman sovinsimin korostaminen taitaa kuitenkin olla junteinta mitä tiedän.
Minulla(kin) on sellainen kuva, että jalkapalloa seuraavat ovat yleensä fiksumpaa porukkaa kuin jääkiekkoa seuraavat
äijät. Mutta SMJK:n kannatuslaulu saunasta, viinasta ja kirveestä, ja sellaisen kulttuurin ihannointi suomalaisuutena on niin junttia, että se voittaa junttiudessa kaikki jääkiekon MM-kisoissa pellepukuihin sonnustautuneet suomalaiskannattajat.
Ei minua kiinnosta mitä meistä ulkomailla ajatellaan, minua kiinnostaa miten me suomalaiset näemme itsemme. Se, että olen asunut ulkomailla ja olen saanut paljon ulkomaalaisia ystäviä, on varmasti saanut minut seuraamaan maamiehiäni ja -naisiani eri tavalla kuin, jos olisin asunut Suomessa koko ikäni. Mutta niin sen pitääkin olla. Junttius on ehkä kansanperintö, mutta ei kaikki suomalaiset ole juntteja. On olemassa varsin paljon myös erittäin fiksuja suomalaisia, jotka eivät täytä yllä mainittuja luonteenpiirteitä. Mutta ei se tee heistä (meistä) yhtään vähemmän suomalaisia.