Riippuu iästä. Jos kolmevuotiaana muuttaa Savoon, saattaa tulla ihan sujuvaa savoa puhuva kaveri, mutta jos aikuisena alkaa opetella savon viäntämistä, siitä tulee väkisinkin teennäisen ja vaivaannuttavan kuuloista.
Mulla on tästä päinvastainen kokemus.
Ollessani pääkaupunkiseudulla (Espoossa) töissä eräässä isossa konsulttitoimistossa, törmäsin usein erääseen nuorehkoon "stadilaiseen", joka puhui niiiin slangia, niiiin slangia, ettei tämmöinen Pohjoisen selkosten asukki meinannut aina edes ymmärtää kaverin juttusia. Lisäksi hänellä oli krooninen vaara saada sateella pisarat suoraan sieraimiinsa.
Noh, ans' olla, kun toimiston erään "virkistysiltapäivän" päätteeksi osuimme samaan kuppilaan, alkoi humalan vahvetessa esiin puskea väärentämätön savon murre - kaveri oli vajaa vuosi aiemmin muuttanut Kuopiosta pääkaupunkiseudulle.
Minua tapaus lähinnä nauratti, mutta yllätyksekseni ajan kuluessa huomasin, että tuo oli paremminkin sääntö kuin poikkeus.
Törmäsin minä tuolloin mm. aitoihin "Tölikän kundeihinkin", joiden puheenparsi, siis "slangi", oli aitoa ja väärentämätöntä eikä matkittua.