1. Jääkiekkoliitto tekee valtakunnalliset ikäluokkalinjaukset -> Mitkä ovat painopisteet missäkin ikäluokassa. Ei riitä suositustaulukko, jossa esim. F lajitekniikat 30-40% harjoitusajasta, vaan pilkotusti mitä lajitekniikoita! Linjaukset käsittäisivät jää- ja kuivaharjoittelun.
Nämähän ovat jo olemassa, löytyvät samoista opuksista kuin NS:n "3 x 45 minuuttia viikossa on riittävä määrä liikuntaa 10-12 vuotiaalle lapselle" -ohjeetkin. Kuinka moni näitä sitten seuraa, tiedä häntä.
Itse en 10 kauden aikana koskaan seurannut harjoitekohtaisesti kuinka paljon mitäkin tuli teetettyä. Se on (epämiellyttävä) totuus. Suurimpana syynä tähän koen sen, ettei minulla ollut työkalua millä sitä seurata. Tapahtumien suunnittelu ja johtaminen normaalin elämisen lisäksi veivät niin paljon aikaa, ettei moiseen "jälkiseurantaan" ollut enää aikaa.
2. Seuran valmennus-/junioripäällikkö, ikäluokkavastaava tai menttori pitää huolen, että ikäluokkalinjaukset toteutuvat vuosi-, kuukausi-, viikko- ja päivätasolla.
Päivätason seuraamiseen ei taida kenelläkään muulla kuin joukkueen valmentajalla riittää aikaa, mutta pääpirteissään olen kanssasi samaa mieltä siitä, että valmennusorganisaatio pitäisi luoda siten, että kyseinen seuraaminen olisi mahdollista. Valmennuspäällikön pitäisi omasta mielestäni olla enemmän valmentajien valmentaja, antaen vinkkejä ja työkaluja jokapäiväiseen työhön.
3. Tasoryhmät harjoituksissa ja peleissä E1:stä lähtien -> Huom. Ei tarvitse vielä puhua kilpa vs. harraste.
Kannatan, mikäli nykyisessä mallissa halutaan pysyä. Jos nauttisin diktatuurin valtaa juniorikiekon päättävässä elimessä, jaottelisin ikäluokat täysin uudestaan. Tässä esimerkki (jota tosin ei ole pohdittu kauttaaltaan)
Pelaajat alle 8-v: F/FF/FFF
Pelaajat 8-10: Tasot E/EE/EEE
Pelaajat 11-13: Tasot D/DD/DDD
Pelaajat 14-16: Tasot C/CC/CCC
pelaajat 16-18: Tasot B/BB/BBB
Pelaajat 18-21: Tasot A/AA/AAA
Mielestäni tämä antaisi paremman mahdollisuuden löytää pelaajille sopiva taso harrastaa lajia, sekä annettaisiin paremmat mahdollisuudet pienille paikkakunnille saada joukkueet eri ikäluokkiin. Molemmat kohdat lisäisivät mielestäni harrastajamääriä.
4. Omaksuttaisiin harjoitteluun periaatteet: Helposta vaikeaan, lajin-/pelinomaisuus, toistot, oheis-/kuivaharjoittelu, valmentajien kurinalaisuus kausisuunnitelmaa kohtaan.
5. Lopetetaan Nuori-Suomi "höpöhöpön" puolestapuhuminen ja syyllistäminen! -> Kukaan ei tule paremmaksi tai huonommaksi pelaajaksi/valmentajaksi sanallisilla vuodatuksilla. Päivittäinen tekeminen ratkaisee.
Tästä poimisin kohdan, josta olemme samaa mieltä; Päivittäinen tekeminen ratkaisee. Kohdan neljä väite perustuu olettamukseen, että valmentajat eivät tiedä harjoittelun periaatteita, josta minä en ole (yleisesti, ei yksittäisten tapausten osalta) samaa mieltä, joten sitä en voi kommentoida.
6. Vanhempien hiljentäminen -> esitetään kohdat 1.-5. kauden aloituspalaverissa.
Tähän mennessä tehokkain tapa hiljentää isät ja äidit on ollut antaa heille pilli ja poistua itse paikalta. Joskus olen tavannut sanoa, että soitelkaa jos tulee jotain, mutta tehokkaampaa on vain poistua paikalta. He, joilla on oikeasti jotain asiaa ja annettavaa osaavat kyllä keskustella asiasta siten, että "vanhempien vaientaminen" ei ole tarpeen.
Mitä tulee suunnitelmallisuuteen olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Kausisuunnitelma on ehdoton edellytys ja siinä pysyminen työtä helpottava asia. Todella pitkiin, useamman kauden suunnitelmiin voi olla vaikeaa päästä ainakin niissä seuroissa joissa ikäluokkien valmentajat vaihtuvat lähes vuosittain. Tällaisissa tapauksissa suunnitelmallisuuden puute ja sarjataulukon vaikutus harjoitteluun korostuu, kun valmentaja yrittää saada itselleen joukkueen seuraavallekin kaudelle hyvien tulosten siivittämänä.
Siihen, kuinka monella tai harvalla valmentajalla on maalaisjärkeä ja kausisuunnitelma, en ota kantaa. Ainakin maalaisjärjen puuttumisesta kertoo jo se, että moiseen rumbaan (siis valmentajaksi ilman korvausta) ryhtyy.