Kysymys setti:
Kysytääs mielenkiinnosta valmentajilta/valmentajina toimineilta miten teillä organisoidaan valmentaja ryhmän roolit ?
Jokainen vetää samaa porukkaa omalla tavallaan vai onko selkeät linjat ja suunnitelmat tehty yhdessä mitä junnuille opetetaan ?
Tehdääkö treenit näiden pohjalta ?
Onko pelaajista valmentajilla muutakin infoa kun ikä ja nimi, siis ihan paperilla/tietokoneella ?
Kiinnitetäänkö teidän joukkueessa pelaajien vahvuuksien ja heikkouksien parantamiseen, vai onko treenaaminen ns. joukkue vetoista ?
Miten paljon interaktiota käytte muiden samaa joukkuetta valmentavien valmentajien kanssa muualla kun jäällä ja alkulämpöjen/oheisten aikana ?
Onko teillä valmennus tavoitteita, siis muitakin kun seuraavan pelin voittaminen ?
Ainakin itse voin hieman valottaa miten meidän seurassa toimitaan, en tiedä sitten kuinka suuria salaiksuuksia nämä ovat ja miten valmennuspäällikkö haluaa näitä suojella.
Meillä tyylinä se että valmennuspäällikkö valitsee vastuuvalmentajan joka sitten alkaa yhdessä valmennuspäällikön kanssa kokoamaan "tiimiä." Tietenkin mitä nuoremmissa ikäluokissa liikutaan ei tämä ratkaise niin paljoa kuin esimerkiksi A-nuorissa.
Ainakin omasta mielestäni meidän seurassa valmentajilla melko vapaat kädet (en tiedä tosin c, b ja a-junnuista.) Seuralta tullut tiettyjä ominaisuuksia pelaamisen suhteen mitä pyritään noudattamaan, ihan perusasioita siis eli kiekkokontrolliin pyrkiminen, tietynlainen avaus + karvaus "aihio" jota ylempään ikäluokkaan siirryttäessä voidaan sitten jalostaa ja kehittää. Treenejä pyritään mahdollisimman paljon tämän pohjalta suunnittelemaan.
Meillä on pelaajista valmentajien tekemät arviot jotka pyritään tekemään niin syksyllä kuin keväälläkin. Arvioissa käytetään numeerisia arvoja joissa esim 99 on ikäluokan maailman kärki, sekä myös sanallista arviointi missä kehitettävää, mitkä vahvuudet yms. Tämän pohjalta pelaajien kanssa käydään valmentajan tai valmentajien ja pelaajan kanssa kahden/kolmenkeskeisiä keskusteluja ja annetaan palautetta pelaajalle. Ja tämän lisäksi esimerkiksi kesän ajan testien tulokset löytyvät.
Pyritään jokaista pelaajaa kehittämään mutta paljon mennään joukkuevetoisena, jossa kuitenkin pyritään samantasoisia pelaajia harjoituttamaan samaan aikaan. Tällöin taitotaso ja vaatimustaso kohtaisivat ja yksilöä olisi helpoin kehittää.
Valmennustiiminä ainakaan meillä ei hirveästi hallin ulkopuolella palaveerata, ehkä 1-2 palaveria kaudessa jossa mukana mahdollisesti myös valmennuspäällikkö joka kerää dataa pelaajista.
Itsellä ainakin valmennustavoitteina se että pojille (valmennan tällä hetkellä 14-vuotiaita) tarttuisi jotain siitä mitä on tullut itse meuhkattua ja ohjeistettua. Mikään ei mielestäni palkitse paremmin kuin se, että olet neuvonut tekemään jonkun asian, ihan vaan vaikka pienenkin, pelaaja tekee sen ja onnistuu. Monesti myös tulee itse toteamaan: "noinhan se kuuluisikin tehdä, kiva kun kerroit."
Kun itse nykyään valmennan, tulee monesti mieleeni hyviä oppeja vanhoilta omilta valmentajiltani joita olen käyttänyt sekä pelatessani että myös valmentaessani.