Kiitoksi hyvistä kommenteista kaikille. Ehkä voin sen verran täsmentää, että olen samaa mieltä siitä, että Jypin laiva oli todella sekaisin viime vuosien sekoilun jälkeen ja että valmentaja Rautakorven joukkue menestyy ensi kaudella paremmin kuin tällä kaudella.
Pointti oli tosin optimin hakeminen: Viitanen itse myönsi haastattelussa epäonnistuneensa ja tuskin kovin moni sitä kiistääkään. Jos koko organisaation on/oli täysin sekaisin, niin onko Rautakorven helpompi korjata sitä olemalla itse UTJ ja tekemällä asiat paremmin, vai olemalla valmentaja ja yrittämällä saada Viitanen tekemään asiat paremmin? En Mikkoa tunne henkilökohtaisesti kun mitä olen aitiossa tavannut, mutta jotenkin on tunne, että hän ei ole kovin otollinen kohde tuollaiselle mentoroinnille (vaikka kannattaisi olla). Rautakorven energiaa palaa turhaan siihen, että saa Viitasen (mahdollisesti) tekemään asiat niin kuin hän haluaa/tarvitsee, ja se kaikki on pois valmentamisesta.
On myös totta, että meillä (useimmilla) on vain joukkueen ulkopuolinen näkemys siihen, mitä kauden aikana tapahtui ja kuinka Rautakorpi missäkin vaiheessa suoritti milläkin osa-alueella. Kopissa on kuitenkin pelaajia, jotka ovat nähneet eri joukkueita, mikä toimii ja mikä ei, joten toivon kovasti että Jypissä tehtäisiin todella syväluotaava 360 arvio kaudesta niin valmennuksen, UTJ:n kuin pelaajienkin osalta. Siinä voisi käyttää hyödyksi Kihun osaamista ja konsultteja (
ei välttämättä näitä), että analyysi olisi ammattimainen. Eli ei tehdä arviota mutulla.
Oma, vajavainen näkemykseni on, että Jypillä ei ole yhtä hyvä tilanne kuin C Moren Pelicans-dokumentissa aukenee (nähtävissä esim. 17.3. Pelicans-Kalpa pelin tallenteen toisella erätauolla, en löytänyt muualta). Yksi asia, mitä Hölö toi esiin, oli että "yksilöissä on uskomattomia voimavaroja ja ne jäävät käyttämättä, jos pelaaja ajattelee, ettei hän voi sanoa mielipidettään, koska tuo on valmentaja. Olen määrätietoisesti purkanut tätä vanhakantaista auktoriteettiasemaa johtajana." Käsitykseni mukaan Rautakorpi ja Marjamäki eivät ole sisäistäneet tätä käsitystä päivittäiseen joukkueen tekemiseen. Sen päälle herrojen operatiivisesta ja taktisista valinnoista voidaan olla montaa mieltä, vaikka moni tuskin kauden jälkeen siitä täysiä pisteitä heille antaisi.
Anyway, yllä mainitun analyysin pohjalta pitäisi muodostua perusteltu näkemys siitä, onko Rautakorpi valittujen osa-alueiden arvioinnin kautta Jypille kuinka optimaalinen valmentaja ensi kaudelle. Sitten katsotaan vaihtoehdot valmentajaksi ja tehdään riski-tuotto analyysi, kannattaako tässä vaiheessa ottaa uusi valmentaja jälleen vai antaa Rautakorven jatkaa valmentajana.
IMHO, mikäli analyysi näyttää, että ollaan kaukana optimista, niin en näe järkeä siinä, että lähdetään tietoisesti vetämään umpihankeen ensi kaudelle kun ei haluta vaihtaa nokkamiestä liian usein. Varsinkin, mikäli tämä kyseinen henkilö on yksi maan pätevimmistä UTJ:sta ja voi tietämyksellään paikata toisen aukon organisaatiossa.
Prosenteissa arvaukseni on, että
UTJ Rautakorpi on 30-50% parempi kuin UTJ Viitanen, ja
valmentaja Kivi/Tapola ovat 20-40% parempia kuin valmentaja Rautakorpi. Kääntäen, jos jatkamme ensi kaudella nykyisellä paletilla, niin otamme tuon verran handicappiä.
Onko Jypillä siihen varaa kun Kärpilläkään ei tällä kaudella ollut? Onko järkeä tehdä asioita epäoptimaalisesti jatkuvuuden takia?
Ehkä on, riippuu tuosta sisäisen analyysin tuloksista. Toivottavasti edes se tehdään ammattimaisesti eikä pienessä piirissä viskilasin ääressä.