Omaan kaaliini ei millään tavalla mene ajatus että vuokralle laitetuista pelaajista saatu raha olisi ensi kaudelle jotenkin vähemmän arvokasta kuin "luonnollisesti" tienattu.
Ymmärrän tämän ajatustavan, mutta pidän sitä hiukkasen itselleen valehteluna. Sekin on tietty luvallista. On ihan eri asia rakentaa joukkuetta jos vakavaraisuus on selkänojana ja se näkyy rosterin laadussa ja tasossa.
Kuten olen näkemyksenä noille myynneille auki kirjoittanut, niin siinä on kyse seuroista, joiden tase ei oikeastaan riitä ihan liigatasolle. Nämä myyjäjengit, jos niiden historiaa seuraa lähinnä rimpuilevat kaudesta toiseen sarjan hännillä, aina silloin tällöin saaden jackpotin ihan sääleihin yltämisineen. Ei tämä minusta mikään sattuma ole, vaan ihan ymmärrettävä analogia.
Mitä tulee JYPin suhteen omasta vinkkelistäni katsoen, niin varoittelin tällä palstalla jo sukeltamaan lähtiessä, sen ongelmallisuudesta ja kuinka vaikea sieltä on mitään paluuta ns. ylös toteuttaa ja pahimmat pelot sitten realisoitui. Pohjalla seuran ja joukkueen ryömiessä pamisin täällä niistä toimista, joita pitää saada alulle asap, kuten riittävä liigatasoinen peli identiteetti jne. ja mitä kauemmin tuossa vie sitä pidempi on tie könytä alhosta ylös. Niinhän on tapahtunut, kunnes tähän kauteen seura tuli ulos niillä toimin, kuin olisi pitänyt tulla jo pari vuotta aiemmin, mutta ymmärrän, korona, veromätkyt ja luultavasti päättävissä elimissä jarruna menneisyyteen tuijottajia, joilla ei realistista käsitystä vaadittavista asioista oikeen ollut. No tämä kausi joukkueen osalta on kuitenkin viimeinkin näyttänyt jääkiekolta ja tuonut lisää uskoa, että todella on olemassa joku prosessi jolla on johtotähti, eli päämäärä johonkin.
Korostan, että vielä ei ole tehty liikkua, vaan asia spekulatiivinen, kun puhellaan tyhjennysmyynneistä ja JYPistä samassa lauseessa. Totta, sillä voi ajatella olevan voita leivän päälle efekti, kun puhutaan seuraavan kauden joukkueesta, mutta mikään empiria ei tähän ole viitannut, eikä viittaa, se kertoo ainoastaan, että pysyvyyden sijaan mennään tuurilla ja kierre on ihan yhtä vaikea selvitettäväksi, kuin kokemamme pelillinen konkurssikin on. Minulle se oikea signaali seuralta olisi ollut se, että pois voi lähteä ne, ketkä eivät jatka, jos on paikata heidän lähtönsä tason laskematta. Muuten seuraavan kauden joukkue omana erillisenä projektinaan.
Tuo olisi minulle signaali siitä, että seura on jaloillaan kurimustensa jälkeen ja oikeasti valmis niihin prosesseihin, joilla kivutaan menestymään. Nimittäin tuon se vaatii, jos meinaa, että kuulumista sinne kärkikuusikkoon oikeasti pysyvämmin haikailee. Valmentajat, joukkueet, pelitavat ja muut asiat tulevat kaikki vasta tuon jälkeen kohdilleen pantavaksi, koska tuo on se kivijalka, jolla talo seisoo. Minä yhä edelleen toivon, kannattaja kun olen, että JYP taistelee kaukalossa viimeiseen mahdolliseen asti siitä mihin mahdollisuus ja sydämestäni toivon myös, ettei mitään tyhjäämismyyntiä minun seuran taholta tarvitse kuulla, koska se tarkoittaa oikeasti sitä, että välitila on pysyvä olotila poikkeuksena pikkumenestys, kun sattuu oikein hyvä vuosi.
Jos joku kuvittelee, että kissa häntäänsä tässä nostaa turhanpäiten, niin vissiin tuolta voi kaivaa asioita joita olen eri aikoina kirjoitellut ja itse todentaa, onko näin, vai satuilenko.