Numerosarjan viestin luettuani vahvistui se, että ellen seuraavana jouluna, niin ainakin tässä muutaman vuoden sisällä kokeilen tehdä joulusapuskat itse. Nyt on muutama vuosi mennyt pääasiassa kaupan kamoilla, eikä siinä samaa fiilistä ole, vaikka reilu voin käyttö pelastaa paljon. Toki appiukolla on perinteenä vääntää imelletty perunalaatikko jouluksi, todella hyvää kamaa, mutta muuten anoppilassa on menty kaupan matskuilla. Eikä lohta olisi missään muodossa, ellen minä graavia ja savustettua sinne hommaisi.Jouluruoka on pyhä asia.
Hassua lukea, että osa jengistä on kyllästynyt joulukinkkuun. Eihän sitä syödä kun muutaman kerran vuodessa ja kertakaikkiaan se on perinne! Ei perinteisiin kosketa, jumankauta! Se on eri asia, jos joku ei kinkkua syö ylipäänsä, tai mitä kautta nyt syökään, mutta että kyllästyy. Häh?!
Jees, tuo nyt oli pienimuotoista provoilua, vaikka toki taustalla on oma vankka mieltymykseni joulusapuskoihin. Tuon teidän tapauksenne ymmärrän oikein hyvin, koska itselleni on käynyt samoin mm. Vienetta-jäätelön kanssa. Ja toki jokainen saa olla tykkäämättä perinteisistä sapuskoista muutenkin, vaikka se kovin outoa käytöstä onkin.Tähän täytyy tuoda omat syyni miksi kinkkua tai muutakaan "jouluruokaa" ei ole eikä tule. 2 Vuotta sitten joulupäivänä koko perheeseen iski sanalla sanoen helvetillinen vatsatauti ja sen seurauksena ei vaimo, en minä eikä vanhempi lapsi oikein halua suuhunsa noita "herkkuja" laittaa.Kyllä meilläkin toki syödään huomattavasti tavallista päivää paremmin ko päivänä, mutta ei kinkkua , laatikoita , rosollia etc.
Tässä voi olla taustalla se, että näin kärjistetysti toimistotyöläisvanhempien ja kahden teini-ikäisen tytön perheeseen hankitaan 12 kg kinkku. En nyt muista kilomääriä, mutta porukoilla kinkku on tuhottu aina tapsanpäivään mennessä, usein aiemminkin, samoin anoppilassa. Ei siihen ehdi kyllästyä kahdessa kolmessa päivässä, varsinkin kun se on vain osa kokonaisuutta.Sitä paitsi muistan lapsuudesta hyvin sen, että kinkku oli hyvää vain juuri uunista otettuna, lämpimänä ja sen jälkeen sitä harmaata, vastenmielisen väsynyttä sikaa löytyi sitten kaikista mutsin laittamista ruoista koko tammikuun ajan, salaatit tietysti pois lukien. Ihmettelenkin suuresti, että miten kovinkaan moni ei tunnu kokevan kyllästymistä tähän rituaaliin.
En tiedä perhana miten meni kinkun kanssa tähän pisteeseen mutta ei viihtynyt uunissa kuin 6 tuntia...
En tiedä perhana miten meni kinkun kanssa tähän pisteeseen mutta ei viihtynyt uunissa kuin 6 tuntia. Pelkään, että päästin kuivaksi saatana vaikka niin vähän olikin uunissa.
Suora linkki uutiseen.Iltalehti 23.12.2008 21:35 kirjoitti:Kesken kinkunpaiston nukahtanut kouvolalainen heräsi aatonaaton iltana yllätysvieraisiin. Pelastuslaitos - - - herätti väsyneen kinkunpaistajan ja poisti ylikypsän kinkun uunista. Kinkunpaistaja selvisi säikähdyksellä, mutta joulukinkusta tuli entinen.
Ketä Jatkoajan kinkunpaistajista tunnustaa? Nyt on selkeästi KooKoon miehet tulilinjalla!Suora linkki uutiseen.
Olenpa törmännyt sellaisiin kinkunpaisto-ohjeisiin, joissa ihan vakavissaan neuvotaan paistamaan sian kankku rasvapuoli alaspäin. Voiko joku alan asiantuntija selvittää miksi näin kannattaisi tehdä?
- - -
Meidän kotona on jo vuosia paistettu kinkku ylikypsäksi. Äiteen luona saa sitä normaalia 77 asteiseksi paistettua mutta me teemme sen aina reilu 90 asteiseksi. Tulee mukavan mureaa ja kuivahkoa!
Puhut asiaa!
Kumikinkku ei vaan istu minun makuuni, siksi murea on ehdottomasti parasta. Tämä on niitä kuuluisia makuasioita, joista ei voi kiistellä. Enää vajaa kaksi tuntia, ja sitten koemaistajaiset.
Osaahan tätä aina odottaa, mutta aina se yllättää.
Ketä Jatkoajan kinkunpaistajista tunnustaa? Nyt on selkeästi KooKoon miehet tulilinjalla!Suora linkki uutiseen.
Ihan rauhassa annat sen sitten kypsyä loppuun asti. Sen verran kysyisin että otatko heti 77 asteisena pois uunista, vai annatko kinkun ylikypsyä?Nyt näyttää mittari 63 astetta eli reilu tunti vielä.. njam!
Tämän asian suhteen tuntuu olevan poikkeavia koulukuntia. Itse annoin mittarin nousta 83 asteeseen, jolloin uuni pois päältä. Kinkku jäi vielä uuniin muhimaan.Sen verran kysyisin että otatko heti 77 asteisena pois uunista, vai annatko kinkun ylikypsyä?
Itse otin juuri tuossa lämpötilassa kinkun ulos uunista. Siitä se lämpötila vielä hinasi itseään parilla asteella ylöspäin. Toki tuohon vaikuttaa hyvin pitkälti se, kuinka suuresta kinkusta on kysymys. Isommat nostavat hieman enemmän, kuin pienemmät.Sen verran kysyisin että otatko heti 77 asteisena pois uunista, vai annatko kinkun ylikypsyä?