Joulukinkku

  • 198 200
  • 888

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Testikinkusta tuli hyvä, uunin osalta tuli se tieto, että aikaa pitää varata enemmän. Jouluna mennään entisillä spekseillä, tiistaina kinkku Länsi-Porin Prisman pakasteesta jääkaappiin, perjantai iltana nostetaan huoneenlämpöön ja lauantaina uuniin.

Luotatko johonkin samaan valmistajaan ja kinkun malliin vuosittain? Sulatuskaavio siellä sama kuin itsellä.

Meillä ollut vakio tuoresuolattu perinteinen joulukinkku. Nyt tässä jo 2kk sitten testasin HK:n luuttoman juhlakinkun, sellainen rapiat 5kg kölli. Ei ollut ollenkaan paha, vaikkakin tietysti pientä eroa maussa on potkalliseen ja isompi perinteiseen joulukinkkuun. Pääsee nyt juhlapöytään.

Tänä jouluna tuleekin mentyä kahdella pienellä, potkallinen ja potkaton juhlakinkku. Isompi lössi ruokittavana.
 

teppana

Jäsen
Tänä vuonna joulu vietetään viikon etuajassa kun porukkaa on ulkomailla jouluna niin paljon. Anoppilassa viime yönä oli uunissa yksi 8 kilon kinkku paistettu. Allekirjoittaneen tehtävänä on tämän ja huomisen aikana sitten savustaa yksi 4 kilon kinkki sekä 5 kilon naudan entrecote. Oon vielä kahden vaiheillä että heitänkö sen naudan kahteen osaan vai savustanko koko läskin sellaisena. Olis mielenkiintoista koittaa kahta eri kypsyysastetta mutta aikaahan siinä taas menee melko paljon enemmän.

Savustimena toimii itsetehty UDS.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Itse haen taas pienen tanskalaisen kinkun joka menee uuniin nyt viikonloppuna ns.joulunaluskinkkuna.Aattona sitten syödään appiukon valmistelemaa kinkkua. Ja tanskalaista siksi koska kotimainen sianliha maistuu ja haisee sikalalle ja on liian rasvatonta kiitos rypsiporsaspelleilyiden sun muiden fitpaskojen.

Niin ja saa tanskalaisesta antibiotit kaupan päälle niin pysyy terveempänä itse ;)
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Aivan sama kun moista ei syö kuin sen kilon verran kerran vuodessa.

Kai Pekko on itse raivoraitis,savuton ja hiilihydraatiton kun ne kuulemma vasta onkin myrkkyä?


Älä nyt peliverkkareita revi. Itse suosin kotimaisia lihoja ei sen enempää.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Testikinkusta tuli hyvä, uunin osalta tuli se tieto, että aikaa pitää varata enemmän. Jouluna mennään entisillä spekseillä, tiistaina kinkku Länsi-Porin Prisman pakasteesta jääkaappiin, perjantai iltana nostetaan huoneenlämpöön ja lauantaina uuniin.

Hyvä oli testata tuo sitten. Kävin jo altaalla eilen kurkkimassa ja sama homma oli taas. Välikoko puuttui kokonaan. ~3kg tietämillä ja sitten yli 10kg. Tuoresuolattuna olisi löytynyt 6.1kg ja sitäkin yksi kappale, mutta haluan mennä tuolla tutulla kaavalla pakastetun HK:n viljaporsaan kanssa. Viime vuonna Nakkilan Onnipekasta löytyi yksi yli 6kg kinkku ja sen ostin. Aika vähän kaupat sitten ottavat tuota 6-8kg pakastetta, vaikka se tuoteperheeseen kuuluu.

Tänään kinkkukierrokselle siis...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en joulukinkkua yleensä harrasta kuin nimeksi, pl. toissa vuonna oli oma sika ja sitä kautta kinkku alusta loppuun duunattavana. Jos kinkun hommaisin ja siihen tämän ketjun mukaisella hartaudella suhtautuisin, hakisin kinkkuni ehdottomasti lähiruokarinkien pientiloilta tms. pientuottajalta. Hinta on toki kovempi kuin marketin liukuhihnakinkuissa, mutta kai sen kerran vuodessa eettisyyden nimissä passaa pulittaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Suomessa asuessani luotin aina HK:n pakastettuun mutta Kreikassa olen huomannut tuoreen loistavaksi valinnaksi ja suolaan itse. Nama kun eivat kinkkua syo niin tutusta lihakaupasta saa sopivaan hintaan, 2,09 kilo.

Ja saa valita mista ruhosta leikataan, eli suojavehkeet paalle ja valitsemaan takajalkaa. Tiistaina suolaantumaan ja lauantaina uuniin. Can't fucking wait.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Itse en joulukinkkua yleensä harrasta kuin nimeksi, pl. toissa vuonna oli oma sika ja sitä kautta kinkku alusta loppuun duunattavana. Jos kinkun hommaisin ja siihen tämän ketjun mukaisella hartaudella suhtautuisin, hakisin kinkkuni ehdottomasti lähiruokarinkien pientiloilta tms. pientuottajalta. Hinta on toki kovempi kuin marketin liukuhihnakinkuissa, mutta kai sen kerran vuodessa eettisyyden nimissä passaa pulittaa.
Miten tuo on lähiruokasika on eettisempää?
Se elää ehkä muutaman päivän pidempään marginaalisesti paremmissa olosuhteissa. Silti sekin on tehotuotettua lihaa. Lisäksi ainakin minä luotan enemmän suurten lihatalojen laadunvalvontaan. Siksi meillä on tänäkin vuonna HK:n kinkku.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miten tuo on lähiruokasika on eettisempää?
Se elää ehkä muutaman päivän pidempään marginaalisesti paremmissa olosuhteissa. Silti sekin on tehotuotettua lihaa. Lisäksi ainakin minä luotan enemmän suurten lihatalojen laadunvalvontaan. Siksi meillä on tänäkin vuonna HK:n kinkku.
Niin, en toki voi taata kaikkien pientilojen toimintaa, mutta ne, jotka tiedän ja joiden pohjalta kirjoittaa ruilautin, eroavat selkeästi siitä tehotuotannosta, joka suurien lihatalojen peruslinja on. Siat saavat liikkua ulkona, lajinomainen toiminta on mahdollistettu ja ruoka on monipuolista. Teurastukseen kuljetus on tietysti stressaava toimenpide, mutta näkisin kyllä silti, että siihen saakka elämänlaatu on ollut huikean paljon parempaa, kuin ahtaasti ja pakotetusti eläneellä tehosialla.

Mitä tulee taannoiseen omaan sikaamme, sen ja pahnueen muiden sikojen teurastus hoitui osin metsästäjistä ja osin kaltaisistani maallikoista koostuneella porukallamme varsin hyvin. Siat ammuttiin suurin piirtein ruokakaukalolleen eli paljon ehtineet stressaamaan. Leikkasin oman sikani pikkupakkasella ulkona, pitkään noita lihoja syötiin, eikä mitään ongelmia aiheutunut.
 

12961

Jäsen
Moneksi vuodeksi katkennut perinne sai jatkoa eilen, kun uuniin laitettiin Turun Mestaripalvista hankittu kokonainen, tuore, harmaasuolattu kinkku. Painoa möhkäleellä oli raakana 11,8kg.

Lähestymistapa oli aiemmasta poikkeava, lähdin hakemaan mureuden ja mehevyyden yhdistelmää poikkeuksellisen matalalla lämmöllä ja pitkällä kypsymisajalla. Kinkkua paistettiin 80 asteessa 19 tuntia, lopputuloksena 78 asteen sisälämpötila. Nesteen haihtumisen vähentämiseksi käytin tällä kertaa myös kinkkupussia.

Lopputulos on timanttia. Kinkku on murenevan ylikypsä eikä kuivuudesta ole tietoakaan. Ohjeissa yleisesti esiintyvillä, yli 100 asteen lämpötiloilla murenevan kypsäksi paistettu kinkku on aina kuivunut purkaksi.

Ensi vuonna kokeilen aloittaa kypsennyksen keittämällä ennen uunia, jolloin kypsään kinkkuun jää entistä enemmän nestettä. Palataan silloin lopputulokseen ja kypsennyksen vaiheisiin tarkemmin!
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eka kinkku syötiin isänpäivänä kun päivänsankari halusi niin. Hyvää hän se oli. Yksi pikkuinen kinkku on paistettu tässä välissä ihan vain kun on ihanaa syödä lämpimänä.(Sika on hyvää). Ja huomenna paistetaan joulukinkku aatoksi. Ja taas syödään lämpimänä huomenna. Aattona kinkku syödään kylmänä sinapin kanssa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tähän väliin pitänee heittää erinäisille tuleville somemedia-tutkijaksille yksinkertainen selventävä täsmennys: jokainen eli kaikki Jatkoajan jäsenet eivät ole lihansyöjiä tai syyllistyneet kinkun syömiseen.
Minä pidän joulukinkusta kyllä, mutta varmaan on myös erinäisistä vakaumuksellista syistä Kinkunkieltäjiä.
Onko tämä ketju, ketjun aihe nykyaikana lainkaan korrekti? Hieman minua arveluttaa, kohta leivättömän pöydän eteen, oikeustoimia kohtaamaan joudun mikäli kinkkunautintoa ihannoisin, paistamiseen kannustaisin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Onko tämä ketju, ketjun aihe nykyaikana lainkaan korrekti? Hieman minua arveluttaa, kohta leivättömän pöydän eteen, oikeustoimia kohtaamaan joudun mikäli kinkkunautintoa ihannoisin, paistamiseen kannustaisin.

Maailmassa on aika paljon lihansyöjiä, mutta kyllä minä ainakin varaisin jo todistajansuojelupaikkaa, jos jostain islamistisesta maasta alkaisi tippua kirjeitä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tähän väliin pitänee heittää erinäisille tuleville somemedia-tutkijaksille yksinkertainen selventävä täsmennys: jokainen eli kaikki Jatkoajan jäsenet eivät ole lihansyöjiä tai syyllistyneet kinkun syömiseen.
Minä pidän joulukinkusta kyllä, mutta varmaan on myös erinäisistä vakaumuksellista syistä Kinkunkieltäjiä.
Onko tämä ketju, ketjun aihe nykyaikana lainkaan korrekti? Hieman minua arveluttaa, kohta leivättömän pöydän eteen, oikeustoimia kohtaamaan joudun mikäli kinkkunautintoa ihannoisin, paistamiseen kannustaisin.

Kinkkuhan vielä yleensä valmistetaan uunissa ja nyt on syytä muistaa, että mihin Natsi-Saksassa uuneja käytettiin?

Olen nyt uunittanut omaa judenschweiniani nyt 7 tuntia ja 68 astetta näyttää mittari. 9,2 kiloa löytyy painoa. Hiljaa hyvä tulee...
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aijai, kinkunvalvojaiset lähestyy, aika tarkkaan El Clasicon jälkeen voi laittaa läskin uuniin, ja tottahan toki ylikypsää sen olla pitää, sitten kun puolen yön aikaa sen ottaa pois.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka en todellakaan ole minkään sortin jouluihminen, lähinnä sietämätöntä koko joulukuu, niin tänään paistoin vaimoni kanssa elämäni ensimmäisen joulukinkun. Aika hyvä siitä tuli. Tod.näk. syön siitä huomenna max. 2 siivua ja se on sitten siinä. Viimeistään tapanina (onneks olen töissä), palataan normaaliin sapuskaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kinkku meni juuri uuniin ja aamulla 6.30 pitäisi olla kutakuinkin valmista. Meillä tykätään hieman ylikypsästä joten noin 70 minuuttia per kilo saa LUOMUKINKKU muhia uunissa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Taisin olla etujalassa. Viime yönä uunissa noin 14h. Kinkkukin oli pikkasen päälle 10 kiloa. Tuli otettua inasen liian iso, kun pelasin varman päälle. Tampereen Kauppahallista haettu harmaasuolattu kinkku on tullut useamman vuoden haettua. Ei ole tarvinnut pettyä, ei myös tänä vuonna.
On hyvää ja sopivan mureata. Pysyy juuri ja juuri kasassa. Peräpää meni paloiksi leikatessa, ei haittaa. Sisälämpö oli 88 astetta kun otin pois uunista.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinne meni vajaa seitsemänkiloinen. Oli vielä jotenkin hassusti kamara alaspäin pellillä, enkä edes jaksanut kääntää. Olen viime vuosina lipsunut näistä yleisistä ohjeista muutenkin ja aina tullut erinomaista kinkkua. Eli enpä stressaa nytkään. Joskus aamulla pois uunista ja lämpö on toivottavasti jossain 80 - 95 välillä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kinkku on nyt uunissa höyrysaunassa 100 asteessa. Eli kinkku ritilälle ja alle syvä uunipelti jolla pari litraa vettä. Herätys 80 asteessa, ihan näppärä ominaisuus uunissa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Valmis! Ylikyspää tuli ja maku mitä mainioin. Aamupalalla sitten oikeaa karjalan rieskaa ja kinkkua.

Sanoisin että joulu on täällä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Laitoin 9-kiloisen möhkäleen uuniin tuossa iltaseiskalta ja lämpötila on nyt jo 64 astetta. Lieneekö lämpömittari kiinni luussa?
Otan vielä yhden oluen ja vaihdan sitten lämpömittarin eri kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Millaan meinaisi jaksaa odottaa aamuun asti kun saa heittaa kinkun uuniin. Tosin pisin hetki on aina se odotus koska on valmis.

Itse suolattuna aina paras. Ex-patin, ainakin taman, joulun tekee kinkku. Perunalaatikko olisi mukava mutta en ikina saa siita niin hyvaa kuin aiti tekee. Kinkussa jo lahella
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös