Joukkueen rakennus kaudelle 2009-2010

  • 1 546 382
  • 4 530
Tila
Viestiketju on suljettu.

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä ottasin Oksan, koska Salak lähtee rapakon taakse ihan salettiin vuoden päästä. Oksa ei lähe mutta on silti perusvarma. Nieminen siinä mukavasti kehittyis(sakke-tekijä tosin huom) ja olis hyvä tuuraaja.
Eli tästä voi tulkita, että olet valmis pitämään välikauden ja jättämään hankkimatta sen oikeasti liigan TOP3 veskan. Jos nyt halutaan oikeasti pelata edes mitaleista, niin Jani Nieminen ei ole se veska vielä ensi kaudella, millä mennään sinne asti. Tai jos mennään, niin fanit harmittelevat, että sillä voittavalla veskalla oltaisiin tapissa asti...
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
hegu: Mussa on sen verran realistia, että mä en oota tolta rosterilta+valmennukselta muutenkaan hirveästi mitallia. Sen sijaan mä kyllä odotan megalomaanista parannusta: a) kotipeleihin b) runkkarisijotukseen.

Lähetään kattelee niitä mitaleita sitten. Se kestäikö Nieminen& Oksa parivaljakko on sen ajan murhe. HIFK ei tule tuota murhetta kokemaan ensikaudella.

Tai voidaanhan me lyödä loput taalat pöytään ja EHKÄ saada joku huippunimi. Se pelaakin sitten sen 35-40 matsia. Niemisen vähäkin kehitys saadaan pysähtymään, jätkä kyrpiintyy ja menee hoopeekoohon. Parin kauden päästä täällä itketään kun päästettiin se sinne missä se nyt hiplaa kannua.
 

scholl

Jäsen
Eliteprospect huhuilee Ryan Vesce:ä Berniin. Saksmannien kielentaitoni on hieman ruosteessa, mutta jotain siinä sanotaan pienestä koosta koskien pärjäämättömyyttä änärissä.

Liian pieni ja liian kevyt NHL:ään. Agentin mukaan tulee Eurooppaan, jos ei saa 1 suunnan sopimusta NHL:ään. Bern mahdollinen työnantaja.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Orava: Olen kanssasi samoilla linjoilla. Sekä Ramun eteneminen, että Lopin onnistuminen ovat mahdollisia asioita. Silti varmistelisin homman "Murraylla", joka tulisi keskelle.

m&t: Viitakoski on ensinnäkin "Viitakoski" eli kokenut ja / tai johtajataitoja omaava pelaaja, jonka pääduunina on pitää pää kylmänä pleijareissa, kun junnupitoinen tai muuten kokematon muu jengi paskoo housuihinsa. Kalpassa tätä viittaa kantoivat Kapasen lisäksi Mäkkäri ja Mika Strömberg. On muutenkin loukkaus nostaa Wärn (0+0) Viitakosken rinnalle ja kysyä, mitä Viitakoski olisi antanut lisää? Viitakosken playofftehot 2+4 =6 ja molemmat maalit olivat pirun tärkeitä. Toinen vei jengin jatkoajalle ja toinen taisi olla voittomaali. Viitakoski pyyhki jäätää Kuhdalla, Pikkaraisella ja Pesosella aivan suvereenisti.

On kaksi tapaa koota joukkue: Joko sitä ylivertaista taitoa ykköseen, joka jää meiltä nyt hyökkäyksen osalta saamatta tai sitten tasapainoinen nippu. Meillä on paljon Söden, Clarken ja Bonon varassa ja kun sinne ylös ei olla roudaamassa Peltosia ja Salmelaisia, niin tuotaisiin edes yksi "Viitakoski" ja yksi "Murray". Kokeneita kavereita. Nämähän antavat nimenomaan Ramulle ja muille aikaa ja tilaa nostaa tasoaan. Nyt kaikki katsovat Hirsoon, joka pelaa varmastikin taas hyvän runkosarjan. Mutta kun pleijareissa otetaan 1-sena kiinni, niin ei siellä maagiset laiturit alemmissakaan kentissä auta, jos sentterinä on viimekeväisen tasoinen Loppi. Lopin laidalla olisi ollut Leinollakin mammaa ikävä. Ei kiekkoja, ei paikkoja, ei maaleja. Sentteri on ketjun sydän, aivot ja dynamo ja sarja tullaan ratkomaan taas kerran tylsästi valmennuksen taidoilla (Dufva on aivan pysäyttämätön, Jypin -10 kullan voisi jakaa samantien ja lasketaan mukaan vielä RD:n veskarit ja pakit), mv-pelillä, pakistolla ja senttereillä. Ihan yhdentekevää ketä Töykkälöitä nelosessa pyörii.

Kurvinen ei itse asiassa ole ynnä muuta -pelaaja. Hän tulee ns. kutosruutuun ja jos kaveri osaa olla peruspakki, hän parantaa olennaisesti alempien parien pakkien taakkaa ja joutuu itsekin pelaamaan ihan kohtuuminuutit per ilta. Rightin pakkihan meillä on jo ja yv-kuvioon pakin paikalle Haataja ja/tai Piku, joten en valitsisi enää ketään rightin klausuulilla. Kurvinen ei, outoa kyllä, jäänyt mun mieleeni hasardipakkina. Sen sijaan hazardipakin patsaan voisi veistää Hank Pikkaraisesta. Kurvinen jäi mieleen hitaahkona ja tylsänä peruspakkina, joka ei missään tapauksessa nouse hyökkäyksiin. Köyhän miehen Kultanen. Mutta nykyliigamme on kaikkiaan melko taitovajaa, joten jospa se Kurvinen vaikka pysyttelisi siellä pakin perustehtävissä ja olisi siten jopa eksoottinen alempien parien pakki ? Hänen hommissaan kannattaa tuijottaa enemmän plusmiinusta kuin tehotilastoa. Antaa sen yrittää, ennenkuin sivalletaan. Ja Kurvisessahan toteutuu se, että pakki hankitaan suoraan kutosruutuun, ihan kuin Töykkälä suoraan 4-senaksi. Pakkien merkitys nykylätkässä on kuitenkin selvästi suurempi kuin hyökkääjien, joten paradoksinomaisesti joukkueen huonoin pelaava pakki mittaa joukkueen iskukyvyn paljon paremmin kuin joukkueen huonoin kokoonpanoon mahtuva sentteri. Ja turha tässä on minkään jengin haaveilla siitä, että kutosruutuun tulee kaveri, joka oikeasti kuuluisi 1-2 -pariin, mutta tulee ihan huvikseen vaan hengaamaan pienemmällä jääajalla ja isommilla minuuteilla. Turusen kun saisi vielä pidettyä, niin voisi hieman hengähtää - mutta vain pakiston suhteen. Jos meidän 3-pari pystyy edes perustason pakkipeliin ilman suuria hienouksia ja tehoja estäen kohtuullisesti vastustajan maalintekoa, on 1-2 pareilla tilaisuus ja melkein pakkokin onnistua myös hyökkäystehoissa - erityisesti yv:ssa.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
hegu: Mussa on sen verran realistia, että mä en oota tolta rosterilta+valmennukselta muutenkaan hirveästi mitallia. Sen sijaan mä kyllä odotan megalomaanista parannusta: a) kotipeleihin b) runkkarisijotukseen.

Niemisen vähäkin kehitys saadaan pysähtymään, jätkä kyrpiintyy ja menee hoopeekoohon. Parin kauden päästä täällä itketään kun päästettiin se sinne missä se nyt hiplaa kannua.
IFK:lla pitäisi pitäisi pitäisi olla tavoitteena mitali jokaisena kautena, realisti minäkin olen... ja tarkoittaa sitä, että Niemisellä 170cm hattu päässä ei pitkälle mennä. Antaa mun puolesta mennä HÖÖÖPEEKÖÖHÖN, koska milloin noin pienikokoisella veskalla on mestaruus voitettu? Ei ainakaan nykykiekon aikana eli sijoittaisin IFK:n tulevaisuuden jonkun hieman varmemman kortin varaan ettei parin vuoden päästä tarvitse taas ihmetellä, miksi menestystä ei tule.

Esim. viime syksynä tännekin kirjoitin(saa kaivella arkistoja) ennen kolmen metrin Koskisen läpilyöntiä ja Bluusereiden ykköskassarin paikan nappaamista, että siinä olisi ollut viime kauden ratkaisu veskaongelmaan. Hinta varmasti tuplaantunut viime syksyn jälkeen. Nyt käsi sydämellä, kenet seuraavista veskoista Nieminen päihittää tällä hetkellä:
Tarkki I.(Blues)
Koskinen (Blues)
Wallinaattori (Jyp)
Tuokkola (Jyp)
Hei näilhän on kaksikin meidän veskaa parempaa...
Riksman
Tarkki T.
Vehanen

Ja samaan koriin Niemisen kanssa menevät melkein kaikki loput liigajengit makueroista riippuen... See the problem? Mut voidaan me odotella nakkikannua vaikka seuraavat 12 vuotta, mutta oikeasti top3 veskari tarvitaan ellei ole Kärppien huippuvuosien ylivoimaista miehistöä, jossa Tarkki ensimmäisellä kaudella vain n.top3 veskana sai mestaruuden.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hegu: No mielipiteiden pitääkin välillä erota toisistaan, miksei siis tässäkin. Kyllä mä hyvällä koutsauksella ja peliajalla Niemisessä näkisin ihan voittavan veskan. Ja jos vertaat Hattua muiden jengien veskoihin, on totta että ollaan jäljessä. Newsflash, niin ollaan paljon muussakin. Jyp = ylivertainan viisikkopeli, loistavasti roolitetut kentät ja ennenkaikkea nälkäinen jengi. Siihen päälle todellinen johtohahmo Immonen niin avot. Eli vertauksissa pitää aina kattoa myös kokonaisuutta. Olihan esim. Salak ihan omassa luokassaan, mutta niin vain tuli Jyp ja vei voiton koska niillä toimi muut osa-alueet paljon töpseleitä paremmin.

Vaikka meille tulis Tim Thomas takaisin, ei se yksin väännä mitaleita vaan kokonaisuuden on myös oltava toimiva paketti. Veskari on jengin tärkein osa-alue, sitä en kiistä. JOS meille tulee Salak, huudan onnesta. Siltikin muu rosteri ei ole vielä mitalikelpoinen. Ja Hattu menkööt hpk:n? No tässä mä olen karvaasti täysin eri mieltä. Jätkä on antanut kaikki näytöt siitä että taitoa ja kehiskelpoisuutta on. Miksi ihmeessä sellainen kala pitää päästää menee? Luuletko, että tulevaisuudessa HIFK:n on varaa käyttäytyä noin?

Kolmen metrin Koskinen on myös loistava ja omaa kaikki mahdollisuudet kehittyö huipuksi. Pelkkien cm:n takia mä en kuitenkaan ottais kaveria. Nyt on näytöt yhdestä kaudesta+parista pleijarisarjasta. Ei riittäny rahkeet silloin kun niitä tarvittiin. Ja hei, Jyp muuten viimekaudella teki rohkean päätöksen ja päästi Wallarin ryssiin tienaamaan. Tuokkola rohkeasti ykköseksi. Ei natsannut, mutta kehitys oli aika huisaa kuten mennyt kausi todisti. Hatti voi ihan hyvin tehdä samat jos olosuhteet on samankaltaiset ja nythän ne ei ole. Me hävitään Jypille esim. valmennuksessa ja viisikkopelissä sata-nolla.

Mutta mielipiteitähän nämä vaan on. Fakta on kuitenkin se, että menestys vaatii muutakin kuin sen huippuveskan(joka on osa-alueista tärkein totta). Itse näen asian niin, että kestävän menestyksen luomisessa me tarvitaan Hattua edelleen. Ensi kaudelle me tarvitaan kyllä Hatulle niin peliaikaa kuin myös perusvarmaa tuuraajaa.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kaksi tapaa koota joukkue: Joko sitä ylivertaista taitoa ykköseen, joka jää meiltä nyt hyökkäyksen osalta saamatta tai sitten tasapainoinen nippu. Meillä on paljon Söden, Clarken ja Bonon varassa ja kun sinne ylös ei olla roudaamassa Peltosia ja Salmelaisia, niin tuotaisiin edes yksi "Viitakoski" ja yksi "Murray". Kokeneita kavereita. Nämähän antavat nimenomaan Ramulle ja muille aikaa ja tilaa nostaa tasoaan.
Nyt tarkemmin mietittynä en toisi tähän joukkueeseen kuin tasan kaksi pelaajaa. Hyökkäyksen pikakiiturin tai mailataiturin ja Turusen tai vastaavan tuomaan leveyttä puolustukseen. Ymmärrän kyllä, että kokemusta pitää joukkueessa olla, mutta mitä meidän hyökkäys kokemustakin enemmän kaipaa on mielestäni lisää käsiä tai jalkoja. Kun otetaan vain yksi kaveri hyökkäykseen, niin silloin siihen kaveriin on rahaa satsata vähän reilumminkin, eli hankitaan joku varma tapaus. Jos nyt otetaan kankeita konkareita, meidän hyökkäys on jälleen kerran aivan liian hidas ja kädetön. Samasta puusta veistetty. Siinä ei paljon auta, että on Viitakoski, kun ei koskaan päästä omista pois saati maalin eteen.
Mutta kun pleijareissa otetaan 1-sena kiinni, niin ei siellä maagiset laiturit alemmissakaan kentissä auta, jos sentterinä on viimekeväisen tasoinen Loppi. Lopin laidalla olisi ollut Leinollakin mammaa ikävä. Ei kiekkoja, ei paikkoja, ei maaleja. Sentteri on ketjun sydän, aivot ja dynamo ja sarja tullaan ratkomaan taas kerran tylsästi valmennuksen taidoilla
Nyt muistutan jälleen miten Ramstedt pelasi viime keväänä. 2 ottelua 1+1. Huolimatta Jalosen sekoiluista. Eli itseasiassa Ramstedt ruokki kivasti Luttista ja toisinpäin. Ikävä kyllä huippulaiturit viimekauden pleijareissa rajoittuivat tasan yhteen, eli Luttiseen. Nyt satsaisinkin siihen, että me saadaan haatajan ja Luttisen lisäksi vielä yksi huippu laituri, joka tuo jotain lisäosaamista jota meiltä puuttuu. Esimerkiksi nopeutta tai käsiä. Olisi vähän eri asia ollut Ramstedtin ja Luttisenkin pelata, jos toiselta laidalta olisi löytynyt vielä joku osaava kaveri eikä täysin väsähtänyttä Pesosta. Siis joku joka osaisi edes auttavasti rakentaa niitä paikkoja itsekin. Tämä sama ongelma oli muuten ykkösketjullakin. Hirso oli aino, jolla oli edes jonkinlaista kykyä rakentaa maalipaikkoja.
Esim. viime syksynä tännekin kirjoitin(saa kaivella arkistoja) ennen kolmen metrin Koskisen läpilyöntiä ja Bluusereiden ykköskassarin paikan nappaamista, että siinä olisi ollut viime kauden ratkaisu veskaongelmaan. Hinta varmasti tuplaantunut viime syksyn jälkeen. Nyt käsi sydämellä, kenet seuraavista veskoista Nieminen päihittää tällä hetkellä:
Tarkki I.(Blues)
Koskinen (Blues)
Wallinaattori (Jyp)
Tuokkola (Jyp)
Hei näilhän on kaksikin meidän veskaa parempaa...
Riksman
Tarkki T.
Vehanen

Jos kattelit niitä pleijareita viime keväänä niin niistä näki selvästi, kuinka isoja ongelmia liikkumisen ja sijoittumisen kanssa Koskisella oli. Ihan hyvin se Koskinenkin tuntui imevän. Itse en laittaisi Koskista Niemisen edelle, ainakaan vielä, mutta se onkin vain oma mielipiteeni. Mika Lehto on muuten 2 cm Niemistä pidempi, eikä siitä Lehdon mestaruudesta vielä niin pitkä aika ole. Totta on toki, että Niemisen pieni koko on haitta miehen uralle. Minä sijoittaisin rahat kuitenkin muualle ja antaisin Niemiselle yhden vuoden näytön paikan. Jos ei onnistu, niin sitten ulos tai varmaksi kakkosveskaksi.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Huhujen mukaan Sasu Hovi olisi lähdössä Bratislavasta. Siinä olisi kyllä mielenkiintoinen nimi. Ottaisin mielellään joukkueeseen, vaikka taitaa olla miehelle paljon ottajia ympäri eurooppaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Orava: Siis mun mielestäni kaveri voi olla vaikka 19-vuotias, jos hän ei hyydy pleijareissa ja häneltä voidaan odottaa jonkunlaista esiinmarssia kun 1-ketju otetaan kiinni. Ei tää mikään ikäkysymys puhtaasti ole. Ruudun veljekset olivat meillä pelatessaan valmista kauraa isoihin saappaisiin, muistaakseni Jakke voitti -98 pleijarien piste- tai maalipörssin. Oli miten oli, pelkkä taito ei riitä. Kukaan ei kiistä, etteikö Lopilla, Kuhdalla, Lennulla ja Pesosellakin ole taitoa. Noilla käsillä on tehty yhteensä helvetisti maaleja tähän liigaan - mutta harva niistä on osunut tärkeään saumaan. Katselin Nummelinia Kanadaa vastaan. Taitava pakki pelkäsi niin hysteerisesti kontakteja, että tyrkki kiekon samantien pois, kun joku tuli metrin päähän sanomaan : PÖÖ ! Silloin ei taitokaan auta, jos ei ole kykyä / tahtoa mitata se ulos.

Niinpä HIFK:n pitäisi etsiä avoimin mielin jenginsä täytteeksi siitä kiistatta puuttuva osuus: playoffien nousijat ja kokenut kalusto. Nämä yhdistyvät usein, mutta ei välttämättä. Osoittaa vahvaa idiotismia, että 2x peräkkäin playoffrutiinin merkityksen näyttänyt Murray lanataan ulos kokoonpanosta. Kun katsotaan hyökkäystä Hirson ja Haatajan jälkeen ja oletetaan, että vaikkapa Piku jää, niin siellähän on samat jätkät kuin viime kaudellakin. Mitä perusteita meillä on uskaltaa odottaa, että Liivik tai Ahtola murtautuu liigapelaajaksi - varsinkin kun valmennus pysyy samana? Olisin jopa aika huoleton, jos kasassa olevaa nippua tulisi käskemään Shedden / Summanen / Jokujollaonmunat. Mutta yhtälö, jossa valmennus ja suuri osa pelaajista pysyy samana, on pelottava. Ja mua vituttaa jo nyt, että HIFK:ssa kaikki selitellään viimeistään loukkaantumisilla. Lopilla oli selkä kipeä ja Kuhdalla on aina joku paikka rikki. Eikö muiden jengien jätkät loukkaannu ollenkaan? Blues? Kärpät? Kärppien Corso dyykkasi totaalisesti pleijareissa ja siihen ei tarvittu edes vastustajien toimenpiteitä. Mutta Kärpät ei kaatunut, koska joukkue oli kasattu niin vitun hyvin. Oli Paakkolanvaaraa, Viitakoskea ja kumppaneita astumaan buutseihin. Meillä on samat turakaiset kuin viime kaudellakin.

Aivan samaa mieltä Ramusta ja Artusta ja varsinkin Arttu on mielestäni tienannut paikan 1-ketjussa miljoonasti ennen Kuhtaa tai Pikua. Hänen tasonsa pysyy myös pleijareissa. Muistetaanpas myös Luttinen-Porthen-Petrell -ketju parin kevään takaa. Loppi on ehdottomasti koko hyökkäyspään tärkein pelaaja. Hänen onnistumisen / epäonnistumisen varassa lepää todella paljon ja kyllä mulle jäi Lopista valju kuva. En muista tähän hätään yhtään kiekollista kaksinkamppailua, jonka Loppi olisi voittanut. No, Söde ja Bonokin ovat olemassa kentällisissä myös tätä varten. Kaikkiaan mulle on aivan sama, onko meille syvyyttä tuovien jätkien nimet "Viitamäki" ja "Koistinen" vai "Gorbatsov" ja "Tahvanainen" ja ovatko he iältään 21- vai 33-vuotiaita. Pääasia, että heillä on ominaisuuksinaan nousta silloin, kun meno käy tiukaksi. Okei, jos toisen nimi olisi Murray ja toisen Paakkolanvaara, olisin helvetin tyytyväinen.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.sm-liiga.fi/tilastot/kokonaan.html?l=k_pisteet&t=karpat&type=

Tosta listasta sanotaan seuraavaa:

Kärppien Corso dyykkasi totaalisesti pleijareissa ja siihen ei tarvittu edes vastustajien toimenpiteitä. Mutta Kärpät ei kaatunut, koska joukkue oli kasattu niin vitun hyvin. Oli Paakkolanvaaraa, Viitakoskea ja kumppaneita astumaan buutseihin. Meillä on samat turakaiset kuin viime kaudellakin.

Aika veto. Mä olisin nostanut esiin pelaajia Kärppien pistepörssin kärkiviisikosta. Yhtä lailla on pakko kysäistä miten olisi Jypin ykkösellä mennyt jos Virtasen paikalla olisi ollut Pikkarainen? Tai Viitakoski? Tai vaikkapa Luttinen. Veikkaan ettei olisi natsannut. Jypin ykkösen vahvuus oli kaksi kovan tason pelintekijää sm-liigan mittakaavan mukaan. Jos kelataan Jypin ykköstä niin HIFK:lla oli Hirso Immosen paikalle ja Pihlmanin paikalle pelaajia vaikka kuinka. Mutta Virtasen paikalle ei ollut ketään. Eikä ole vieläkään.

Viitakoski mukaan, ei siinä mitään, mutta onhan se nyt jo päivänselvä ettei Viitakoski oli likimainkaan ensimmäisenä listalla jos mietitään mitä HIFK tarvitsee.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niinpä HIFK:n pitäisi etsiä avoimin mielin jenginsä täytteeksi siitä kiistatta puuttuva osuus: playoffien nousijat ja kokenut kalusto. Nämä yhdistyvät usein, mutta ei välttämättä. Osoittaa vahvaa idiotismia, että 2x peräkkäin playoffrutiinin merkityksen näyttänyt Murray lanataan ulos kokoonpanosta. Kun katsotaan hyökkäystä Hirson ja Haatajan jälkeen ja oletetaan, että vaikkapa Piku jää, niin siellähän on samat jätkät kuin viime kaudellakin.
Tästä olen hieman eri mieltä. Ei me mielestäni tarvita mitään maagisia pleijaripelaajia vaan vähän enemmän kiekollista osaamista. Ensinnäkin olen jo nyt sitä mieltä, että ykkösketjumme on huomattavasti vaikeampi pysäyttää pleijareissa, johtuen siitä, että ykkösessä on jo nyt kaksi myös pelin rakentamiseen pystyvää pelaajaa, eli ei riitä, että pelaa pelkän Hirson pois. Nyt mielestäni tarvittaisiin toinen huipputason kiekollinen laituri. Eli kaveri, joka nopeudellaan tai hyvillä käsillään luo tekopaikkoja. Viimekaudellahan tilanne oli tosiaan se, että ykkösketjussa peliä pystyi rakentamaan vain ja ainoastaan Hirso. Kun kiekkoa ei voinutkaan kokoajan pelata Hirsolle, olivat laiturit täysin avuttomia. Pikkarainen oli puhdas ja vielä hidas snaipperi ja Wärn pelkkä suoraviivainen powerforward. Kakkosessa peliä pystyi rakentamaan, sekä Ramstedt, että Luttinen ja tuloskin oli paljon parempi. Nämä minun perusteluni ja tästä syystä en jatkaisi kummankaan, Pikun, enkä Kuhdan diiliä.

Kärppien ongelmana on taas ollut voima ja koko, jota myös tarvitaan pleijareissa. Viitakoski ja Paakkolanvaara ovat molemmat isoja kavereita, jotka eivät pelkää mennä sota-alueelle. Kun joukkueesta jo löytyy käsiä ja nopeutta, nousevat nämä isot kaverit tavallaan kuin puun takaa ratkaisijoiksi, kun peliä joudutaan suoraviivaistamaan. Väitän, että joukkueessa kuten IFK, jossa käsiä ole samalla lailla eivät nämä miehet olisi nousseet samalla tavalla esille. Kiekollinen taito on siis se mitä tarvitaan!
Loppi on ehdottomasti koko hyökkäyspään tärkein pelaaja. Hänen onnistumisen / epäonnistumisen varassa lepää todella paljon ja kyllä mulle jäi Lopista valju kuva. En muista tähän hätään yhtään kiekollista kaksinkamppailua, jonka Loppi olisi voittanut.
Itse en olisi koskaan Loppia halunnut edes IFK:hon ja uskonkin vahvasti, että Ramstedt on IFK:n kakkossentteri kauden loppuun mennessä. Loppi oli viimekaudella sanalla sanoen huono, mutta jos Ramu jatkaa kehittymistään siitä mihin viimekaudella jäi en oikeastaan ole ollenkaan huolissani.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Siis Viitakoskihan on henkilönä jo ohi, joten tää on vastaavanlainen ilmiö kuin "markkuhurme" aiemmin. Omaan Viitakoski-suitsutukseeni vaikuttaa se, että näin livenä, kuinka hän käänsi sarjan Bluesia vastaan. Toi Kärpät viimeisellä minuutilla tasoihin ja jatkoajalla Kärpät vei voiton Espoosta. On hyvin todennäköistä, että Jypin finaalivastustaja olisi ollut Blues, jos tuo peli olisi päättynyt Blegille. Eniveis, tuossa matsissa Viitakoski, kömpelö perusjätkä, seisoi tyynesti siellä missä sattui - siis sattui enemmän kuin tapahtui. Ja maali ei ollut taidetta, vaan tahtoa. Meidän jätkistä ainoastaan Luttinen tekee samanlaisia.

Itse pidän Jypin 1-ketjun ratkaisevina pelaajina samoja kuin J.Jalonenkin: Immosta ja Pihlmania. En Virtasta. Kiintoisasti molemmat saivat tehot 6+5 =11 ja Pihlmanin ansioihin tämän lisäksi kuuluivat lukuisat taklaukset, kiekonriistot ja valtava uhrautuminen. Ketjun sentteri Immonen teki "vain" yhden maalin ja sai myöskin 11 pinnaa, 1+10 =11 ja joukossahan täytyy olla useita puhuttuja syöttöjä, eikös vaan? Immonen jäi kolmessa ensimmäisessä ottelussa TPS:ää vastaan yhteensä 0+1 -pisteeseen johtuen Suikkasen asiallisesta mankeloinnista. Koko Jyp-sarjassa Immonen teki lopulta 0+3, Virtanen 3+1 ja Pihlman 2+2. Kalpa-sarja: Immonen 1+5 , Virtanen 2+3, Pihlman 3+2 ja Kärpät-sarja: Immonen 0+2, Virtanen ja Pihlman molemmat 1+1. Okei, Immonen syötti kaikki ketjun maalit, mutta olisi ollut aika yössä ilman oikeaa kombinaatiota. Kaikki kunnia Virtaselle, mutta Pihlman osoitti, että koko ja taito eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Niinpä on itsestäänselvää, että maajoukkuetasolle näistä sälleistä pääsee fyysisempi. Mainittakoon, että ottaisin Virtasen punaisen maton kera Kuhdan tilalle, mutta muuten pidän häntä eniten "vapaamatkustajana" Jypin ykkösessä. Enpä usko, että esimerkiksi parivaljakosta Loppi-Virtanen olisi mihinkään. Virtanen tarvitsee tilantekijät viereensä. Tony Salmelainen on allekirjoittaneen rankingissa selkeästi paras "kääpiölaituri". Hän röyhii itse itselleen tilaa.

Playoffeissa kannattaa oikeasti ottaa huomioon pelaajien kyky tehdä tärkeitä maaleja. Niitä, joilla voitetaan 1-0 tai 2-1. Moni saa pinnoja, kun peli lässähtää selväksi, mutta voittomaalien tekijöistä löytää hyvää playofftutkimusmateriaalia. Immosen ketju jäi kokonaan pinnoitta TPS;ää vastaan kerran (19.3.) ja Jyp hävisi. Kalpa-sarjassa Immoset olivat myös kerran nollilla (30.3.) ja Jyp hävisi. Kärppiä vastaan Jyp voitti suoraan 4-0 ja siitäkin huolimatta Immoset olivat peräti 2 kertaa nollilla (10.4 ja 12.4.) ja tällöinhän joukkue tästä huolimatta voitti. Mielestäni Suikkanen ja Virta olivat selvästi parempia duunissaan kuin pystyyn hävinnyt Alatalo, jota vastaan Jyp pystyi hyökkäämään leveämmältä rintamalta ja alemmat ketjut hoitivat nuo 2 matsia.

Takaisin HIFKiin. Kun Immosen tasoinen sena aloittaa pleijarit TPS:ää vastaan saamalla kolmessa ekassa ottelussa yhteensä 0+1 pinnaa, niin Hirson 0+0 kahteen otteluun ei ole mikään yllätys. Suikkanen pelasi ulos kaksi liigan huippusentteriä tyynen rauhallisesti ja alussa Dufvan kone yski, kun ei meinannut tulla paikkaajia kenttäpelaajista. Dufvalla oli kuitenkin koko ajan helvetin hyvät mv:t, joita tarvitaan, kun joukkueen syömähammas jää maaleitta. Lisäksi jengistä löytyivät lopulta ja nimenomaan Kärppä-sarjassa reservit eli Louhivaarat, Sipiläiset ja kumppanit. Kaikkiaan siis pleijareihin lähdettäessä pitäisi olla 1-ketjun lisäksi piinkova mv-peli ja reservejä 1-kentän alapuolelta. Se ei voi olla mikään yllätys ensi keväänäkään -sikäli kun pleijareita HIFK pelaa- että Hirsot jäävät ekoissa matseissa vähiin pisteisiin. Näin käy huippuketjuille. Mutta jollain keinolla joukkueen pitää pystyä pidentämään taivaltaan playoffeissa, jolloin ykkönenkin pääsee kyllä vääjäämättä uuteen lentoon - ja tässä tilanteessa valmennus / mv / alempien ketjujen profiilipelaajat nousevat arvoonsa. HIFK:lla tuntuu olevan edelleenkin vain yksi ketju tästä paketista.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itse pidän Jypin 1-ketjun ratkaisevina pelaajina samoja kuin J.Jalonenkin: Immosta ja Pihlmania. En Virtasta. Kiintoisasti molemmat saivat tehot 6+5 =11 ja Pihlmanin ansioihin tämän lisäksi kuuluivat lukuisat taklaukset, kiekonriistot ja valtava uhrautuminen. Ketjun sentteri Immonen teki "vain" yhden maalin ja sai myöskin 11 pinnaa, 1+10 =11 ja joukossahan täytyy olla useita puhuttuja syöttöjä, eikös vaan? Immonen jäi kolmessa ensimmäisessä ottelussa TPS:ää vastaan yhteensä 0+1 -pisteeseen johtuen Suikkasen asiallisesta mankeloinnista. Koko Jyp-sarjassa Immonen teki lopulta 0+3, Virtanen 3+1 ja Pihlman 2+2. Kalpa-sarja: Immonen 1+5 , Virtanen 2+3, Pihlman 3+2 ja Kärpät-sarja: Immonen 0+2, Virtanen ja Pihlman molemmat 1+1. Okei, Immonen syötti kaikki ketjun maalit, mutta olisi ollut aika yössä ilman oikeaa kombinaatiota. Kaikki kunnia Virtaselle, mutta Pihlman osoitti, että koko ja taito eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Niinpä on itsestäänselvää, että maajoukkuetasolle näistä sälleistä pääsee fyysisempi. Mainittakoon, että ottaisin Virtasen punaisen maton kera Kuhdan tilalle, mutta muuten pidän häntä eniten "vapaamatkustajana" Jypin ykkösessä. Enpä usko, että esimerkiksi parivaljakosta Loppi-Virtanen olisi mihinkään. Virtanen tarvitsee tilantekijät viereensä. Tony Salmelainen on allekirjoittaneen rankingissa selkeästi paras "kääpiölaituri". Hän röyhii itse itselleen tilaa.

Ihan mainioista ja ansiokkaista huomioistasi VIP ketjun suhteen on jotain, mistä pitää olla erimieltä.

Virtanen ei todellakaan ole mikään täytemies tuossa ketjussa, vaan se kuuluisa puuttuva lenkki. Jossain vaiheessa runkosarjan aikaanhan Dufva siirsi Virtasen kakkoseen, sillä seuraamuksella, että ykkösen tehot loppui kuin seinään. Virtanen sen sijaan paukutteli kakkosessa edelleen tehoja omaan tyypilliseen tahtiinsa, kunnes RD siirsi miehen takaisin, todeten, että palataan siihen mikä toimii ja niin palasi ykkösen tehotkin.

On tietysti selvää, että nykyisen lätkän trendeissä jo virtasen kokokin sanelee sen, ettei näytille pääse edes EHT ympyröihin, silti teki pahaa katsella mömmäreissä, kuinka orpona Immonen ja Pihlman välillä oli kun vierellä ei kertakaikkiaan löytynyt sitä taitoa, mitä tarvitsivat. Sami kapasen paikka oli ilman muuta kakkosessa, mutta sitä juonikkuutta ja silmänräpäysessä tulevia oivalluksia ja taitoa jäätäviin lättyihin ei sieltä vain löytynyt ja kuinka usein Pihlman postasi maalin edessä odottamassa niitä salamannopeita Antin tarjoiluja, joista teki aika monet maalinsa ja aina turhaan. Samoin Antti päätti puolestaan Immosen loistavat oivallukset maaliin.

Virtanen on siis siitä ovela pelimies, että on maalintekijä(=mies joka ei jäädy paikassa ja tökkää hätäriä patjoihin tai tyhjistä ohi), mutta samalla äärimmäisen juonikas pelinrakentaja ja tilanteiden avaaja. Hänen kohdallaan, mikä hyvin ilmenee sinunkin kirjoituksessa, voi hyvällä syyllä puhua liigan aliarvostetuimmasta pelaajasta, varsinkin, kun silmäilee tehosarakkeita useamman kauden osalta.

Kehtaisin siis olla reilusti erimieltä tuosta "vapaamatkustajuudesta" hänen osaltaan, enemmänkin näen, että hyötyvät toisistaan tasaveroisesti ja ehkä juuri siksi ovat monesti jopa osiensa summaa enemmän.

Olis kiva, jos tuo CHL ensitalvena pelattais, voisin saada jopa omaa mielipidettä tukevan esityksen siitä, kuinka tuo kolmikko pärjää kv-tasolla, siinä missä liigassakin.

Editeerata pitää vielä sen verran, että pienestä koostaan huolimatta Antti ei ole mikään primadonna ja pärjää kohtalaisen hyvin laitaväännöissä, jos siis mittarina pidetään sitä, kuinka usein tulee sieltä kiekon kanssa pois. Kokoaan jo liigassa kompensoi sitten paljon se, että hankki näissä tilanteissa aika lukuisasti jäähyjä vastustajalle, olematta silti mikään filmaaja ja ihan samoin homma toimisi kv-ympyröissäkin, luulen ma.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Editeerata pitää vielä sen verran, että pienestä koostaan huolimatta Antti ei ole mikään primadonna ja pärjää kohtalaisen hyvin laitaväännöissä, jos siis mittarina pidetään sitä, kuinka usein tulee sieltä kiekon kanssa pois.

[ot]Erään Virtasen joukkuetoverin sanoin, Suomesta ei taida löytyä yhtään pelaajaa joka ottaa hiljaisessa vauhdissa avojäällä Antilta kiekon pois... Mielettömän hyvät kädet ja tasapaino => tätä kautta todella hyvä suojaamaan kiekkoa ja näin ostaa itselleen aikaa tehdä niitä järkeviä ja luovia, peliä edistäviä ratkaisuja![ot] IFK:ssa tällaisia pelaajia ei juuri Hirson lisäksi ole, ehkä ehjä Loppi pienellä varauksella...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Enhän mä nyt oikeasti voi kritisoida ylivoimaisen Suomen mestarin 1-ketjun laitahyökkääjää, joka tekee playoffeissa 6+5 =11 -tyypiset tehot! Ei missään tapauksessa. Totesin vain, että mielestäni tuon ketjun kaksi parasta pelaajaa olivat kuitenkin Immonen ja Pihlman, jotka myös menivät maajoukkueeseen eli joku muukin oli samaa mieltä. Kritisoin lähinnä sitä yleistä asennetta, joka liittyy stigaukkomaiseen joukkueenrakennukseen. Stigalogistiikka menee näin:

-Pienikokoinen kaveri (mallia Kimmo Koskenkorva / Antti Virtanen) on automaattisesti taitava ja nopea. Niinpä menestystä haluavalla joukkueella pitää lakisääteisesti olla vähintään yksi pieni ja taitava kaveri. Piste.

-Isokoinen kaveri (Pihlman, Pikkarainen, Petrell...) on luonteeltaan liki pelkästään rouhija, joka tekee tilaa pienikokoiselle taitavalle kaverille. Piste.

Näinhän se ei mene. Katsaus NHL-joukkueisiin ja vaikkapa Kanadan maajoukkueeseen kertoo tämän. Joukkueen kokoaminen lähtee vitulleen jo siitä, jos päätetään, että ykkösketjun laitaan tarvitaan kiintiökääpiö. Koko ja taito eivät sulje toisiaan pois. Ovatko Heatley ja Kovaschuk duunareita ja onko Martin St.Louis vain kepeästi liitelevä pehmeäkätinen keiju? Itse asiassa Heatleylla on selkeästi paremmat kädet kuin St. Louisilla, joka puolestaan laittaa itseään likoon paikkaan kuin paikkaan ja menee melkeinpä duunarista. Suomessa / Jatkoajassa on kummallinen käsitys, jonka mukaan koko sulkee pois paitsi taidon, myös nopeuden ja ilmeisesti vastaavasti pieni koko tuo mukanaan myös nopeuden. Krhm. Katsotaanpa vaikkapa pikaluistelijoita. Aivan hillittömiä kaappejahan ne ovat. Nopeus ja pehmeäkätisyys ovat mielestäni lähinnä geneettisiä ominaisuuksia, kuten kokokin. Niinpä on aivan sallittua, että yhteen pelaajaan (Kovalchuk) tulee kokoa, taitoa ja nopeutta. Koska lätkä on kontaktilaji, on kookas, nopea ja taitava pelaaja kuitenkin se kaikkein toivotuin paketti. Siksi he pelaavatkin NHL:ssä / KHL:ssä / Sveitsissä. Koripalloilijan ihannemitta on tietty pituus ja säännöistä saa olla poikkeuksia. Mutta yhtälailla kiekkoilijalla on olemassa tietyt lajin asettamat ihannemitat ja ne eivät ole 173cm / 75 kg. 185 cm / +90 kg on lähempänä totuutta. Jälkimmäisen raameilla tulee helpommin toimeen. Mikko Koivu, OJ ja Teemu Selänne eivät myöskään ole kukkakeppejä, enkä ole kuullutkaan, että Selänteen jalkoja olisi hänen huippuaikoinaan moitittu hitaiksi ja käsiä huonoiksi, vaikka kilpailupainoa on selkeästi +90 kg. Sami Kapanen on liigan nopein pelaaja ja jos luoja olisi suonut hänelle , kuten Saku Koivullekin, lisää kiloja ja senttejä, olisivat molemmat tehneet pitkän uran NHL:n absoluuttisella huipulla. Saku ei koskaan breikannut sinne asti, minne taidot edellyttivät. Pieni koko tuo mukanaan loukkaantumisherkkyydenkin. Mikko menee vielä pitkälle.

Monet isot jätkät, kuten Petrell, Piku ja Luttinen, ovat luonteeltaan maalin- ja pisteidentekijöitä. Katsaus pelaajien junnuaikoihin näyttää tämän. Niinpä itse olen pettynyt Petrelliin, jos hän ei pääse rooliin, missä lätkitään maaleja lähietäisyydeltä. UL:n mielestäni ansiokas toimittaja Esko Seppänen on nimennyt Petrellin liigan parhaaksi maalineduspelaajaksi ennen kulunutta kautta. Olin samaa mieltä, kausi oli pettymys.

Loppujen lopuksi on ihan sama minkä kokoisia pelaajat ovat. Jos HIFK:n 1-ketju tarvitsee maalintekovoimaa, niin katsoisin siihen Kuhtaa ennemmin numeroa isomman Pihlmanin ajattelematta häntä duunariksi. Kaveri osaa tehdä liigan 1-ketjussa helvetisti pisteitä. Pihlman-Hirso-Luttinen olisi selkeästi meikäläisen ihanneketju, enkä antaisi Pihlmanin paikkaa Virtaselle sillä perusteella, että Virtanen on "pienempi". Kuhdan tilalle ottaisin Virtasen helvetin mielelläni. Lähinnä siksi, että Virtanen on parempi pelaaja ja varmempi kortti tiukoissa paikoissa. Ihan kuten Pihlmankin vs. Kuhta. Ei kukaan ammattimainen NHL-joukkueenkokoaja mieti jengiään niin, että nyt tarvitsen kiintiöpygmin tuonne ja kiintiökaapin tuonne. Se on penttimäinen tapa kelailla jengiä. Kannattaa katsoa vain ominaisuuksia, mitä haetaan ja poimia markkinoilta matskua. Jääkiekon yleisen lainalaisuuden vuoksi ihannejoukkue tulee olemaan ennemmin mallia 185/+90 kuin 173/75. Jos tämä fakta ei kelpaa, ihmettelen miksi seurata jääkiekkoa. Vastaavien lainalaisuuksien takia koripallojoukkueeseen tulee enemmän 2-metrisiä kuin 180-senttisiä kavereita. Vastaavan logiikan mukaan kestävyysjuoksuun päätyy enemmän hitaita lihassoluja omaavia hentoja kavereita kuin raamikkaita nopeiden lihassolujen pakkauksia. Ja sama päinvastoin. Nastaa, että poikkeuksia on joskus, Pietro Mennean olisi luullut hakeutuvan maratonin lähtöpaikalle aikanaan pikamatkojen sijaan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse asiassa Heatleylla on selkeästi paremmat kädet kuin St. Louisilla, joka puolestaan laittaa itseään likoon paikkaan kuin paikkaan ja menee melkeinpä duunarista.
JHag hei.. nää sun kirjoitukset on ihan viihdyttävää tajunnanvirtaa, mutta että Heatleyllä selkeästi paremmat kädet kuin St. Louisilla? Et kai ole tosissasi? OK - DH on luontainen maalintekijä, jolla on paremmat laukaisutaidot, mutta jos nyt puhutaan kädellisyydestä siinä kontekstissa, missä se yleensä ymmärretään, eli kiekon hallinta kovassa vauhdissa ja ahtaassa tilassa, syöttötaito, vapaiden pelaajien löytäminen etc., niin kyllähän MSL on siinä edellä ja ns. kädellisempi pelaaja.

Mitä näihin kokeneisiin liigajyriin mallia Viitakoski ja Mäkiaho tulee, niin homma menee mielestäni jotenkin näin (toinen tilanne spekulatiivinen):

Viitakoski / Mäkiaho HIFKn rosterissa kaudella 2008-09: kehäraakkeja, jotka eivät ole ikinä voittaneet mitään. Olisi annettu mieluummin peliaikaa junnuille. Hyytyivät muiden mukana pleijareissa, mistä osoituksena kiikaritehot.

Viitakoski / Mäkiaho menestyvässä joukkueessa täsmähankintoina: tässä nähdään näiden kokeneiden pelaajien arvo joukkueelle. Nousevat ratkaisemaan silloin, kun muilla ei kulje. Nyt myös HIFKlle tällaisia.

Edit. säätöä.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä täällä on tuo fyysisyyden kaipuu saanut jo käsittämättömät mittasuhteet. Ykkösketjuksi Pihlman-Hirso-Luttinen? No joo, taas olisi valmentajalla iso nenä, pitkät kalsarit ja olisi muutenkin täysin paska. Siihen tarvittaisiin ainoastaan joku joka pelaa Hirson ulos. Taas ihmetellään kun ei mitään tapahdu ja lauletaan "sommartiden hej hej":tä.

Miksi muuten aina tartutaan pelaajien kokoon kiinni? Mä laittaisin Hirson rinnalle ykkösketjuun pelaajan joka pystyy

a) pitämään kiekkoa hallussaan
b) ymmärtää pelin päälle ja näkee koko kentän katsoessaan ympärilleen
c) kykenee siirtämään peliymmärryksen käsien kautta mailaan

jolloin lopputuloksena on oivaltavia syöttöjä sille kolmannelle hyökkääjälle, tai ylösnousevalle pakille. Ja kaikki siis silloin kun vastustaja pelaa ykkössentteriä pimentoon. Ei mua kiinnosta pätkääkään onko tuo sälli 170, 180, 190 vai 200 senttinen tai kuinka painava se on. Saatika se onko sillä isompi muna kun Wilson Kirwalla. Täysin sivuseikkoja kaikki kolme. Tuo pelaaja kiitos. Mutta totuus on se että jos tuo pelaaja on 190 senttinen niin ei se täällä enää pelaa, mutta jos semmoinen löytyy niin kiva. Pihlman tai Luttinen se ei kuitenkaan ole.

Jaa että Heatley pelintekijä ja Martin St. Louis duunari? Mä olen tainnut katsoa eri pelejä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Musta Pihlman oli aikalailla ulkona mm-peleissä kun ei ollut tuttu ja turvallista Immosta auttamassa joka tilanteessa(eli antamassa namuja). Luttinen-Hirso-Pihlman ketjulle kävis kyllä aikalailla niinku m&t tossa ylhäällä mainitsi. Kyllä ton ketjun sielu(Hirso) pimennettäis ja siinä menis sitte Luttinen ja Pihlman samalla hiljaseks.

Mun mielestä liigan paras maalinedustaja-pelaaja oli viimekaudella Luttinen juuri. Petrell oli suoraan sanottuna aika lapanen. Pakolliset pommit x2/peli ja mitä muuta? Eipä paljo mitään. Ehkä Lennun kannattas vetää ens kesänä vähän vähemmän punttia ja mennä sen sijaan treenaamaan käsiä? Jos Petrelliä katsoo puhtaasti maalintekomielessä:

- Ei ole jyrisyttävää laukasta, ei ilkeää rannaria.
- Kokoa ja voimaa on laita- ja maalinedustoja varten
- Sijoittuminen vielä hakusessa
- Viimeistely keskitasoa

Eli ei mikään born to score- jätkä, jos ei nyt suskeista puhuta. Ei todellakaan mitään ykkösketju kamaa, varauksella kakkoseen JOS sen laidalla on joku joka osaa todella tehdä maaleja. Ens kaudella menee ainakin Lopin syötöt hukkaan jos Lennu istutetaan niitä vastaanottamaan, näin mä näen homman tällähetkellä. Saa jäbä toki korjata mielipiteeni, en laita hanttiin. Ja pro-lennu kavereille, mäkin diggaan tästä herrasta ja ihan kivoja ne pommit on. Niillä vaan ei pisteitä tuoda joukkueelle.

Kyllä täytyy sanoa, että Laakkosen lähdön jälkeen meiltä on puuttunut nopeat jalat+kädet yhdistelmä yläkerrasta. Kibe oli viimekauden alussa lupaava tällä saralla, kiitos Hakkaraisen, mutta loukkaantuminen pilas koko homman. Laakkonen, Vesce...? Kyllä mä kaipaisin tohon ruutuun jonkun uuden jässikän.

Heatley ja St.Louis on kyllä aika erilaisia. Dany katoaa 57min ajaksi kuvasta ja on sitten 3min maaginen. St.Louis painaa 120% lasissa koko 60min, mutta ei ole kyllä maaginen koko tuota aikaa.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viitakoski / Mäkiaho menestyvässä joukkueessa täsmähankintoina: tässä nähdään näiden kokeneiden pelaajien arvo joukkueelle. Nousevat ratkaisemaan silloin, kun muilla ei kulje. Nyt myös HIFKlle tällaisia.

IFK:lla saattaapi vain olla vähän vajetta näistä "muista, joilla ei kulje" ja Viitakoskille tulisi vähän liian paljon tulosodotuksia. Helpommalla päästään, kun hommattaisiin hyvä sentteri, joka tekee pinnoja kulki muilla tai ei ja ruokkii samalla laitureita. Saa puhuakin syöttöjä, aivan sama kunhan ketju tekee häkkejä.
 

DDR

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä täytyy sanoa, että Laakkosen lähdön jälkeen meiltä on puuttunut nopeat jalat+kädet yhdistelmä yläkerrasta. Kibe oli viimekauden alussa lupaava tällä saralla, kiitos Hakkaraisen, mutta loukkaantuminen pilas koko homman. Laakkonen, Vesce...? Kyllä mä kaipaisin tohon ruutuun jonkun uuden jässikän.

Unohtuiko Haataja? Sopii kyllä aika täydellisesti juuri tuohon ruutuun.

Petrellin suhteen ehkä oli kaikilla viime kaudella liiankin kovia odotuksia. Potentiaalia kyllä löytyy vielä varastosta ja toivottavasti siitä saadaan kaivettua esiin taas hieman lisää alkavalla kaudella. Jos saisi vaikka treenattua sitä laukausta hieman, niin voisi takoa vaikka minkälaiset tehot Lopin rinnalla.
 

Stigu

Jäsen
Joukkueen kokemus-osaston tarvetta lisää vielä ns. normaalitarpeesta Nokan " sokeat pisteet":

1. Nokka ei muuta pelitaktiikkaa oman joukkueen materiaalin mukaan
2. Nokka ei muuta pelitapaa vastustajan pelitavan mukaan
3. Nokka ei reagoi pelinsisäisiin tapahtumiin
4. Nokka on teoreetikkovalmentajana heikko hengenluoja

Tämän takia joukkue huutaa kahta kolmea kokenutta kaveria, jotka osaavat ottaa ohjat kentällä omiin käsiin jos tarve vaatii, jotka näyttävät esimerkillään muulle joukkueelle oikean suunnan (jos/kun esim. pelitapa tökkii ja mikään ei tunnu sujuvan) , ja jotka luovat myös tappamisen ja apinanraivomeiningin joukkueeseen. Eli siis pelaajia, jotka tavallaan korvaavat myös Nokan yllämainitut puutteet.

Siksi ainakin itse kaipaan tätä Viitakoski- Wallinheimo-Strömberg-osastoa joukkueeseen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kyllä täällä on tuo fyysisyyden kaipuu saanut jo käsittämättömät mittasuhteet. Ykkösketjuksi Pihlman-Hirso-Luttinen?

Kysyy hän sujuvasti ja jatkaa:

Miksi muuten aina tartutaan pelaajien kokoon kiinni?

...tartuttuaan juuri äsken itse pelaajien kokoon kiinni uskoessaan, että Pihlman-Hirso-Luttinen toive lähtee ennenkaikkea fyysisyyden kaipuusta. Sijoitin siinä ylivoimaisen mestarin 1-ketjun laitahyökkääjän ja kovan pisteidentekijän omaan HIFK:n 1-ketjutoiveeseeni ja mua syytetään siitä, että hain tuolla fyysisyyttä. Tämä voi tulla shokkina, mutta hain tuolla kyllä parempia tehoja HIFK:n 1-ketjulle. Jos olisin hakenut fyysisyyttä, olisin ehdottanut 1-ketjuksi: Brennan-Hirso-Luttinen tai vaikkapa Aarnio-Hirso-Luttinen. Aarnio ei muuten ole isokokoinen pelaaja, mutta pirun fyysinen.

Ei mua kiinnosta pätkääkään onko tuo sälli 170, 180, 190 vai 200 senttinen tai kuinka painava se on.

Ei muakaan, joten mitä keuhkoat ja kenelle ? Omasta kirjoituksestani copypaste: Loppujen lopuksi on ihan sama minkä kokoisia pelaajat ovat. Jos HIFK:n 1-ketju tarvitsee maalintekovoimaa, niin katsoisin siihen Kuhtaa ennemmin numeroa isomman Pihlmanin ajattelematta häntä duunariksi. Kaveri osaa tehdä liigan 1-ketjussa helvetisti pisteitä.

Kyllä tässä on luettu niinkuin on haluttu lukea ja kommentoidaan sen mukaan.

Jaa että Heatley pelintekijä ja Martin St. Louis duunari? Mä olen tainnut katsoa eri pelejä.

Sitä en tiedä, mutta et ole taaskaan lukenut kommentoimaasi kirjoitusta. Missä sanon, että Heatley on pelintekijä? Copypaste: Itse asiassa Heatleylla on selkeästi paremmat kädet kuin St. Louisilla, joka puolestaan laittaa itseään likoon paikkaan kuin paikkaan ja menee melkeinpä duunarista.

Tuossa esitän mielipiteenäni, että Heatleylla on paremmat kädet ja viittaan sillä suoraan kykyyn tehdä maaleja. St. Louisia sanon leikkisästi "melkeinpä" duunariksi, joka on arvostuksenosoitus hänen kyvylleen rakentaa paikkoja. Katsotaanpa minkälaista paskaa tuli taas heitettyä:

Dany Heatley, Ottawa Senators:
05/06, 82 gp, 50+53 = 103
06/07, 82 gp, 50+55 = 105
07/08, 71 gp, 41+41 = 82
08/09, 82 gp, 39+33 = 72

> yhteensä 362 pinnaa ja 180 häkkiä viimeisen 4 kauden aikana


Martin St. Louis, Tampa Bay Lightning:
05/06, 80 gp, 31+30 = 61
06/07, 82 gp, 43+59 = 103
07/08, 82 gp, 25+58 = 83
08/09, 82 gp, 30+50 = 80

> yhteensä 327 pinnaa ja 129 häkkiä viimeisen 4 kauden aikana

Juuri päättynyt kausi oli Heatleylla maalien suhteen hänelle vaisu, vain 39 maalia, mutta sillä oltiin NHL:n maalintekijätilastossa sijalla 10. St.Louis oli maalipörssin 30. Heatley avasi ensimmäisen Senators-kautensa 05/06 tekemällä vähintään pisteen 22 ensimmäisessä pelissään uudessa seurassa. NHL:ssä tätä paremman tuloksen on kellottanut ainoastaan eräs Wayne Gretzky, 23 peliä putkeen. Kauden 05/06 pisteillä 103p oltiin NHL:n pistepörssissä sijalla 4 ja maalipörssissä Heatley oli 5. Kaudella 06/07 tuli taas 50 maalia ja edellinen 2 peräkkäistä 50 maalin kautta pelannut oli Pavel Bure 1999/2000. Heatley oli NHL:n 2. paras maalintekijä ja pistepörssin 4 (St.Louis btw. sijalla 5 pistepörssissä). 07/08 Heatley teki 41 maalia ja oli NHL:n maalipörssin 7. Ja viime kaudella siis 39 maalia ja maalipörssin 10. Viimeisen 4 kauden aikana Heatley on ollut NHL:n maalipörssissä sijoilla 5-2-7-10. St.Louisin statsit ovat myös upeat ja kahdella edellisellä kaudella St. Louis on sijoittunut pistepörssissä niukasti Heatleyta paremmin. Mutta maalinteko on aina ollut Heatleylla parempaa ja häntä pidetään aidosti eräänä NHL:n parhaimmista maalintekijöistä kautta aikojen. Niitä käsiä on kehaissut mm. eräs entinen HIFK:n utj:kin "maailman parhaiksi" - ihan makuasioitahan nämä ovat toki tämän osaston jätkissä.

Ehkä tuosta aukesi hieman perusteita sille, miksi pidän Heatleyta parempana maalintekijänä kuin St. Louisia. Enkä noilla pisteillä kehtaisi sanoa Heatley vs. St. Louis -vertailussa DH:ta kauhean paljon huonommaksi pelintekijäksikään. Pelaajaprofiililtaan St. Louis on kuitenkin enemmän syöttäjäpainotteinen ja -heh- kovan työntekijän maineessa.

Oisko vähän myrskyä vesilasissa ja missä viipyy Laakkosen korvaaja? : D
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä mitä mieltä muut ovat,mutta mielestäni joukkue on heikentynyt viime kaudesta. Jos I.Pikkarainen ja Turunen tekisivät jatkot ja hankittaisiin vielä tyyliin Vesce/Corso/T.koivisto ja pakki mallia J.Forrest, niin silloin voidaan puhua,että joukkue on vahvistunut. Clarke korvaa nihkeästi H.Pikkaraisen,Haataja Kuhdan,Töykkälä Porthenin ja Kurvinen Turusen. Nämä vaihdot on aika +/- 0, sitten kun miettii vielä J.Pesosen, I.Pikkaraisen,Batesin,Hackerin,Honkasen yms. jättämää aukkoa, niin ei sitä perkele millään Nyholmeilla ja Melarteilla korvata. Onhan tässä vielä kesää jäljellä, mutta jotenkin on perseessä sellainen kutina,että Nybäri ryssii tulevan kauden ennen kuin se on edes alkanut.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Clarke korvaa nihkeästi H.Pikkaraisen,Haataja Kuhdan,Töykkälä Porthenin ja Kurvinen Turusen. Nämä vaihdot on aika +/- 0, sitten kun miettii vielä J.Pesosen, I.Pikkaraisen,Batesin,Hackerin,Honkasen yms. jättämää aukkoa, niin ei sitä perkele millään Nyholmeilla ja Melarteilla korvata. Onhan tässä vielä kesää jäljellä, mutta jotenkin on perseessä sellainen kutina,että Nybäri ryssii tulevan kauden ennen kuin se on edes alkanut.
Nyt tässä kohtaa olen erimieltä. Ensinnäkin I.Pikkaraista ei kannata lähteä suoraan korvaamaan. Tarvitaan ihan eri tyyppinen pelaaja. Olisi tarvittu sellainen jo viime kaudella. Joukkue tarvitsisi jonkun peliä tekevän tai todella nopean laiturin, ei Pikkaraisen tyyppistä hidasta snaipperia. Lisäksi Pesonen oli niin järkyttävän huono, että miehen korvaa helposti vaikka Siim Liivik.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä mitä mieltä muut ovat,mutta mielestäni joukkue on heikentynyt viime kaudesta. Jos I.Pikkarainen ja Turunen tekisivät jatkot ja hankittaisiin vielä tyyliin Vesce/Corso/T.koivisto ja pakki mallia J.Forrest, niin silloin voidaan puhua,että joukkue on vahvistunut. Clarke korvaa nihkeästi H.Pikkaraisen,Haataja Kuhdan,Töykkälä Porthenin ja Kurvinen Turusen. Nämä vaihdot on aika +/- 0, sitten kun miettii vielä J.Pesosen, I.Pikkaraisen,Batesin,Hackerin,Honkasen yms. jättämää aukkoa, niin ei sitä perkele millään Nyholmeilla ja Melarteilla korvata. Onhan tässä vielä kesää jäljellä, mutta jotenkin on perseessä sellainen kutina,että Nybäri ryssii tulevan kauden ennen kuin se on edes alkanut.

Miten Clarke korvaa fleguhänkin nihkeästi? Minkä aukon Hacker ja Honkanen jättävät?

Samaa mieltä muuten tosta Vesce/Corso/T.Koivisto linjauksesta. HIFK tarvitsee yhden vahvan maalintekijän, Haatajan lisäksi. Pakeista kun signattas vielä Turunen niin vois olla suht tyytyväinen sen osaston suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös