Mainos

Jos minä saa niin et saa kyllä sinäkään!

  • 8 964
  • 131

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Tatzka
Itse olen istunut moottoripyörän päällä ja saan ajaakin moista värkkiä. Silti säännöt ovat selvät kuin muuallakin yhteiskunnassa. Niiden rikkominen ei ole suotavaa.En ole pätevä kertomaan kellekään miklä on suotavaa, mutta lakikirja on, jopa sinulle.
Miksi sinä kerrot minulle näitä latteuksia? Et tiedä minusta yhtään mitään, silti moralisoit kuin viimeistä päivää. Ilmeisesti oletat minun olevan kaahari, rikollinen tai muuten vain idiootti. Aika loukkaavaa. Ota asioista selvää. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ossi
Miksi sinä kerrot minulle näitä latteuksia? Et tiedä minusta yhtään mitään, silti moralisoit kuin viimeistä päivää. Ilmeisesti oletat minun olevan kaahari, rikollinen tai muuten vain idiootti. Aika loukkaavaa. Ota asioista selvää. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.

Sori, en puhu edes sinusta, et ole liian tärkeä.
En oleta sinun olevan mitään, en tiedä tavoistasi yhtään mitään, kunten sinä, et minustakaan.

Kommentoin vain kusipäisiä ajotapoja omaavia. Anteeksi jos häiritsin. En puhu yleensä yksilöistä vaan yhteisöisä, tajuat varmaan. Samalla tavalla ylinopeus on kiellettyä kuin turpaanveto kadulla, sehän vaan on lakienmukaisa.

En halua kiistellä aiheesta sinunkaan kanssa henkilökohtaisesti vaan yleiseti, joten tuskin meidän tarvitsee keskenämme taistella?
 
Viimeksi muokattu:

tonttu83

Jäsen
Onpas tämä keskustelu vähän väärillä urilla.
Varjo: totesit aiemmassa viestissäsi, että ihmisen reaktionopeus on melkein vakio. Minun täytyy sanoa, että olet väärässä. Reaktionopeuden erot ovat kellonajasta ja kaikesta muusta pikkuasiasta riippuvaisia. Et voi väittää, että ihminen reagoi edes lähellekään samalla nopeudella yhdeltä päivällä ja yöllä.

Täytetäänpä kysely:
[x] En aja/kävele koskaan punaisia päin
[ ] Käytän aina suojatietä
[x] Näytän aina suuntavilkkua ajoissa ennen kääntymistä risteyksessä
[x] En aja koskaan liian lähellä edelläajavaa
[ ] Ohitan aina turvallisessa paikassa
[x] En räplää ikinä kännykkää ajaessani
[x] En tee kiusaa kaksipyöräisille

1. Minulle on lapsesta lähtien opetettu, että punaisia päin ei saa missään nimessä mennä, vaikka ketään ei ole näkyvissä
2. Kaupungilla ei tule käytettyä suojatietä kovin usein, koska siellä autot ajavat hitaammin
3. ja 4. Autokoulusta opittua
5. Tähän laittaisin rastin, mutta oli hengenlähtö lähellä ajaessani Jyväskylästä Ouluun. (Kello oli 22 ja oli talvi, joten oli hyvin pimeää.) Olin ohittamassa rekkaa pienessä ylämäessä, joten en huomannut vastaantulevaa henkilöautoa. Onneksi rekkakuski peitti ohitusyritykseni ja henki säilyi.
6. Eihän mulle kukaan soita
7. Autokoulussa sanottiin, että: "Varo niitä hulluja."
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
tonttu83:

Vakio se on siinä mielessä että sen minimiarvo ei juurikaan pienene, sehän nyt on aivan selvä että parin vuorokauden valvomisen jälkeen reagointi ei enää olekaan niin nopeaa.

Lisäksi vakious tarkoittaa vakiota ajonopeuden suhteen, eli reaktioaika ei pienene vaikka nopeus kasvaakin.

Olennaistahan tässä on kuitenkin se että optimitilanteessakin reaktioaika on varsin pitkä aika, etenkin jos nopeus alkaa kakkosella...enkä nyt puhu 20 kilometristä/h.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Tatzka
En oleta sinun olevan mitään, en tiedä tavoistasi yhtään mitään, kunten sinä, et minustakaan.

Kommentoin vain kusipäisiä ajotapoja omaavia. Anteeksi jos häiritsin. En puhu yleensä yksilöistä vaan yhteisöisä, tajuat varmaan. Samalla tavalla ylinopeus on kiellettyä kuin turpaanveto kadulla, sehän vaan on lakienmukaisa.

En halua kiistellä aiheesta sinunkaan kanssa henkilökohtaisesti vaan yleiseti, joten tuskin meidän tarvitsee keskenämme taistella?
Oletit jo kerran minun olevan mopoilija.

Kuka täällä ajaa kusipäisesti? Se, joka ajaa tyhjällä tiellä turvallisesti reipasta ylinopeuttako? Senkö takia hän on kusipää, että niin ei vain saa tehdä, koska Tieliikennelaki niin kieltää? Turpaanvedolla ei ole MITÄÄN tekemistä tämän keskustelun kanssa. Tässä pääsemme juuri siihen, että säännöt pitää myös ymmärtää. Jos ajaa tasan nopeusrajoituksen mukaan, ei ole lain mukaan vaaraksi muille, mutta hitunenkin ylinopeutta muuttaa tilanteen. Vai muuttaako? Voiko olla vaaraksi muille jo ennen rajan saavuttamista?

En muuten ottanut kommenttejasi henkilökohtaisesti, nou hätä. En ole edes taistelumielialalla liikkeellä. En vain näe mitään pahaa siinä, että riskeeraa korkeintaan oman terveytensä ajamalla suhteellisen hallitusti ylinopeutta ketään muuta vaarantamatta. Oma 'ennätykseni' muuten on n. 150 km/h, kun eräs neropatti ei halunnut päästää minua ohitseen, vaikka hetkeä aiemmin ajoi rajoitusten mukaan moottoritiellä. Sillä kertaa koin turvalliseksi kiihdyttää nopeutta asteittain, kunnes pääsin ohi. Että sellainen kaahari ja kusipää minä olen.
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Putolen villisti finnishninjan tahattomalle koomisuudelle. Hiuksista vittuun...

Kokeilisit vaikka purkaa sen ylimääräisen adrenaliinisi nyrkkeilysäkkiin tai jalkapalloon. 200 km/h yleisellä tiellä kaahaava motoristinilkki on aina äärimmäisen vaarallinen paitsi itselleen, myös muille tielläliikkujille.

Tällaiset välinpitämättömät ja itsekkäät adrenaliininarkkarit pitäisi pikimiten saada pois kulkuvälineiden hallintalaitteiden läheisyydestä ja ohjata vaikka paikalliseen Fight Clubiin....
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ossi
Oletit jo kerran minun olevan mopoilija.

Kuka täällä ajaa kusipäisesti? Se, joka ajaa tyhjällä tiellä turvallisesti reipasta ylinopeuttako? Senkö takia hän on kusipää, että niin ei vain saa tehdä, koska Tieliikennelaki niin kieltää? Turpaanvedolla ei ole MITÄÄN tekemistä tämän keskustelun kanssa. Tässä pääsemme juuri siihen, että säännöt pitää myös ymmärtää. Jos ajaa tasan nopeusrajoituksen mukaan, ei ole lain mukaan vaaraksi muille, mutta hitunenkin ylinopeutta muuttaa tilanteen. Vai muuttaako? Voiko olla vaaraksi muille jo ennen rajan saavuttamista?

En muuten ottanut kommenttejasi henkilökohtaisesti, nou hätä. En ole edes taistelumielialalla liikkeellä. En vain näe mitään pahaa siinä, että riskeeraa korkeintaan oman terveytensä ajamalla suhteellisen hallitusti ylinopeutta ketään muuta vaarantamatta. Oma 'ennätykseni' muuten on n. 150 km/h, kun eräs neropatti ei halunnut päästää minua ohitseen, vaikka hetkeä aiemmin ajoi rajoitusten mukaan moottoritiellä. Sillä kertaa koin turvalliseksi kiihdyttää nopeutta asteittain, kunnes pääsin ohi. Että sellainen kaahari ja kusipää minä olen.

Se joka ajaa tyhjällä tiellä reipasta ylinopeutta on selkeästi
liikennettä vaarantava tekijä.

en ole todellakaan pyhimys ja hienoa, että huomasit jo sen.

Jokainen meistä lienee kyvykäs kertomaan esimerkkejä oma mielipiteensä kannaksi, joten en jatka.


Silti minusta on vittumaista, että ihmiset ajavat selkeitä ylinopeuksia, olivat he autolla tai prätkä liikenteessä. Se on piittaamattomuutta muista saati, sitten itsestä., Vai väittääkö, joku ettei laissa ole kielletty elkeät ylinopeudet, ja jopa törkeiksi luokiteltu?

Jos jollekin tuolalinen kaahailu tuottaa mielihyvää, niin, joilekin toisenlainen, mutta ne ovat lakien vastaisia, siksei niitä harrasteta.
 
Viimeksi muokattu:

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Useammalla kirjoittajalla taitaa kierroslukuviisari sojottaa jo yli punarajan.

Olen Ossin ja osin finnishninjan kanssa samoilla taajuuksilla asiassa. Ylinopeus ei ole yhtäkuin piittaamattomuus turvallisuudesta. Nopeusrajoitukset on asetettu koko maamme (vanhentunutta) autokantaa ajatellen. Kitkaan ja sen loppumiseen on kehno vedota, kun siellä mutkassa saattaa painaa "korva maassa" kokenut kuljettaja ärrällään tai sitten pajupellon Jussi veltolla Taunuksellaan. Tottakai fysiikan lait viimekädessä määräävät, minne kulkuneuvo liikkuu, mutta edelleenkin se kulkuneuvo on vain väline.

Tästä päästäänkin käsitteeseen "keskiverto kuljettaja". Näillä tutkimukilla voidaan äärimmäisessä hädässä pyyhkiä persettä - muuta virkaa niillä ei ole. Voisiko joku kertoa, millainen on hyvä kuljettaja? Jonkun mielestä sellainen on kuljettaja, joka noudattaa aina rajoituksia, toisen mielestä sellainen ei aiheuta kolareita ja kolmas vannoo käsittelykyvyn nimiin. Minä en vertaa omia taitojani ennenkuin kerrotaan se vertailukohta.

Sekavuuden maksimoimiseksi kysyn kirjoittajalta, joka esitti ontuvan skenaarion vastaantulevan pyörän vuoksi jarruttavasta, kokemattomasta naiskuljettajasta: mitä sanoo tieliikennelaki? Ajoneuvo pitää saada pysähtymään ajoradan näkyvällä osalla. Sitä kutsutaan turvaväliksi. Esimerkissä jarrutuksen aiheutti mp/kokemattomuus, mutta entä jos nainen olisi jarruttanut tiellä seisovan hirven vuoksi? Motoristin omaatuntoa se ei puhdistaisi, mutta kyllähän syypää on perheenisä. "Peräänajaja maksaa."
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sid
Useammalla kirjoittajalla taitaa kierroslukuviisari sojottaa jo yli punarajan.

Olen Ossin ja osin finnishninjan kanssa samoilla taajuuksilla asiassa. Ylinopeus ei ole yhtäkuin piittaamattomuus turvallisuudesta. Nopeusrajoitukset on asetettu koko maamme (vanhentunutta) autokantaa ajatellen. Kitkaan ja sen loppumiseen on kehno vedota, kun siellä mutkassa saattaa painaa "korva maassa" kokenut kuljettaja ärrällään tai sitten pajupellon Jussi veltolla Taunuksellaan. Tottakai fysiikan lait viimekädessä määräävät, minne kulkuneuvo liikkuu, mutta edelleenkin se kulkuneuvo on vain väline.

Tästä päästäänkin käsitteeseen "keskiverto kuljettaja". Näillä tutkimukilla voidaan äärimmäisessä hädässä pyyhkiä persettä - muuta virkaa niillä ei ole. Voisiko joku kertoa, millainen on hyvä kuljettaja? Jonkun mielestä sellainen on kuljettaja, joka noudattaa aina rajoituksia, toisen mielestä sellainen ei aiheuta kolareita ja kolmas vannoo käsittelykyvyn nimiin. Minä en vertaa omia taitojani ennenkuin kerrotaan se vertailukohta.

Sekavuuden maksimoimiseksi kysyn kirjoittajalta, joka esitti ontuvan skenaarion vastaantulevan pyörän vuoksi jarruttavasta, kokemattomasta naiskuljettajasta: mitä sanoo tieliikennelaki? Ajoneuvo pitää saada pysähtymään ajoradan näkyvällä osalla. Sitä kutsutaan turvaväliksi. Esimerkissä jarrutuksen aiheutti mp/kokemattomuus, mutta entä jos nainen olisi jarruttanut tiellä seisovan hirven vuoksi? Motoristin omaatuntoa se ei puhdistaisi, mutta kyllähän syypää on perheenisä. "Peräänajaja maksaa."

Sinä siis edusta tätä laajaa ryhmää, joilla on ajo hallua, mutta virheitä satttuu, kuten kaikille, jopa paremmille,toivottavasti muut eivät joudu koskaan kokemaan.

On sinällään upeaa huomata, että minun ja muiden perinteet ovat vain saippuaa. Motoristi joka siis ajaa teitoisesti ylinopeutta ei ole syyllinen vaan yleinen liikennekuri. Onnea vain teille, jotka olette reippaasti keskivertoa kuskia parempia, te olette todella jotain. Ihmeekseni odotan vaan teitä ammattilaissarjoihin, kun olette niin hyviä, ettei virheitä satu kuin 1/1000, ammattilaisetkin lienevät kateellisia.
 
Viimeksi muokattu:

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti Tatzka
Sinä siis edusta tätä laajaa ryhmää, joilla on ajo hallussa, mutta virheitä, jota muut eivät joudu koskaan kokemaan.

On sinällään upeaa huomata, että minun ja muiden prerinteet ovat ain saippuaa. Motoristi joka siis ajaa teitoisesti ylinopeutta ei ole syyllinen vaan yleinen liikennekuri. Onnea vain teille, jotka olette reippaasri keskivertoa kuskia parempia, te oöette todella jotain,. Ihmeekseni odotan vaan teitä ammattilaissarjoihin, kun olette niin hyviä, ettei virheitä satu kuin 1/1000, ammattilaisetkin lienevät kateellisia.
Valomerkki. Jatketaan myöhemmin selvemmältä pohjalta, edelliseen en viitsi edes ottaa kantaa.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sid
Valomerkki. Jatketaan myöhemmin selvemmältä pohjalta, edelliseen en viitsi edes ottaa kantaa.

Niin ymmärrän kommenttisi.

Silti valomerkki on sinun kohdaltasi kadonnut kauan sitten, joten anna olla olla. Ehkä aivotkin toimivat sinulla myöhemmin?


Sitten lisäys.

tällä kadulla, jolla on nopeusrajoitus 30, jyräsi muuan motoristi ,kissan yli about 80-100 km/h.

ei sen puoleen aina laki ei yllä , mutta ekä joskus joku muualta antaa opetuksen, en minä.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ossi


Hauskoja kilometrejä finnishninjalle! Muut moralistit täyttäkööt vaikka oheisen "lomakkeen".

[ ] En aja/kävele koskaan punaisia päin
[ ] Käytän aina suojatietä
[ ] Näytän aina suuntavilkkua ajoissa ennen kääntymistä risteyksessä
[ ] En aja koskaan liian lähellä edelläajavaa
[ ] Ohitan aina turvallisessa paikassa
[ ] En räplää ikinä kännykkää ajaessani
[ ] En tee kiusaa kaksipyöräisille

Minä moraalinylivartijana katson suorastaan velvollisuudekseni täyttää tämän "lomakkeen".

1. Kävelen punaisia päin jos muuta liikennettä ei ole, en viitsi jäädä seisomaan tyhjällä tiellä valoihin. Punaisia päin ei tule ajettua kun en enää autonrattiin istu, sen sijaan joskus tulee kyllä polkupyörällä "rikottua" lakia.

2. Kyllä, käytän aina suojatieta jos semmoinen on näköpiirissä. Sama pätee tunneleihin tms.

3. Kun en aja en käytä, pyöräillessä taasen näytän aikeistani kääntyä kädellä.

4. Ruuhkissa olen joskus joutunut tilanteeseen jossa on pitänyt ajaa toisen peräpeilissä kiinni, maantieajossa rajoitusten mukaan ajettaessa puskurissa kiinni riippuminen ei ole kuulunut harrastuksiini.

5. Silloinkun autoilin ei, polkupyörällä liikkuessa toisinaan kyllä.

6. Pyöräillessä tulee joskus räplättyä kännykkää, mikä tosiaankaan ei tee ajosta yhtään turvallisempaa suoritusta.

7. En tee kiusaa kaksipyöräisille, muuta kuin mopoille jotka ajavat kevyenliikenteenväylillä joissa mopoilu ei ole sallittu ja tätäkin harrastan vain kun olen itse jalkaisin liikkeellä. Sen sijaan autoilijoita tulee joskus kiusattua pitämällä pilkkutarkasti kiinni omista oikeuksista.

Joopa joo, ja tällaisella "lomakkeella" voisin pyyhkiä ahteria. Kysymysten asettelu on meinaan juuri sitä luokaa ettei paremmasta väliä, no poikkeuksena kysymykset 6 & 7. On vaan jotenkin vaikea rinnastaa rikkomuksina punaisia päin kävelyä ja silkasta mielenhyvästä harrastettua todella reippaan ylinopeuden ajamista. Minä saan mielihyvää mitä oudoimmista asioista, tarkoittaako tämä sitä, että saan lähteä harrastamaan niitä yleisille paikoille vain koska minusta tuntuu siltä, että se on kivaa välittämättä muista ihmisistä lainkaan.

Sanottakoon vielä loppuun, kusipäitä löytyy kaikista ikäluokista, ei yksin keski-ikäisistä motoristeista. Minua henk.koht. ärsyttää se piittaamattomuus eikä mikään muu.

vlad#16.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Sid
Sekavuuden maksimoimiseksi kysyn kirjoittajalta, joka esitti ontuvan skenaarion vastaantulevan pyörän vuoksi jarruttavasta, kokemattomasta naiskuljettajasta: mitä sanoo tieliikennelaki? Ajoneuvo pitää saada pysähtymään ajoradan näkyvällä osalla. Sitä kutsutaan turvaväliksi. Esimerkissä jarrutuksen aiheutti mp/kokemattomuus, mutta entä jos nainen olisi jarruttanut tiellä seisovan hirven vuoksi? Motoristin omaatuntoa se ei puhdistaisi, mutta kyllähän syypää on perheenisä. "Peräänajaja maksaa."

Skenaario oli mahdollisesti ontuva, mutta sen tarkoitus olikin saada ihmiset ajattelemaan onnettomuuksien syitä monelta eri kantilta. Aivan kuten autokoulussakin käytiin. Ja näin sinä oletkin tehnyt. Hyvä.

Tarkoituksena oli siis osoittaa, että onnettomuuksiin vaikuttaa niin moni tekijä:
1. Satunnaistekijät (hiekka tiellä)
2. Kokemattomuus (Naisautoilijan paniikkijarrutus)
3. Liian kova vauhti (Motoristilla)
4. Turvavälin pienuus (Perheenisällä)
5. 'Kusipäinen' liikennekäyttäytyminen (Motoristilla)
6. Raskas liikenne (Rekka)

Tässä siis tilanne lähti liikkeelle motoristin selkeästä välinpitämättömyydestä. Hän oletti, että kokeneena kuljettajana pystyy ohitukseen turvallisesti, kuten omalta kohdaltaan pystyikin. Mutta hän ei osannut ajatella tilannetta toisten tielläliikkujien näkökulmasta. Hänen välinpitämättömyytensä sai aikaan lumipallo-efektin lailla vyöryneen tilanteen. Vaikka hän itseään pitäisikin kovana kuljettajana, voi hänen käytöksensä saada aikaan muissa, heikoimmissa kuljettajissa tilanteen, joka päättyy näinkin onnettomasti.

Syypäätä onnettomuuteen lienee turha sanoa tässä tapauksessa. Tiedämme sen varsin hyvin. Myös perheenisää voidaan tarvittaessa pitää osasyyllisenä, mutta motoristi saisi kovimman kakun.

Tuo hirvi-skenaario on täysin toinen juttu. Kuten sanoin, perheenisä on myös syyllinen omalta osaltaan, mutta hänen virheensä ei ollut se alkusysäys tuolle edellä mainitulle onnettomuudelle.

Tieliikenteen onnettomuudet ovat niin vakava ja surullinen asia, että fiksumpaan ja turvallisempaan liikennekäyttäytymiseen pyrkiviä keskusteluja pitää mielestäni voida käydä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Ossi
Juuri tässä kohtaa näen punaista. En ole yhdestäkään fninjan kirjoituksesta havainnut, että hän olisi vaaraksi muille kuin itselleen (lähtönopeus 300 oli täky kaikille kaksinaismoralisteille, ellen aivan väärässä ole). Eikä turvallisella ajotavalla ole kuin marginaalisesti tekemistä rajoituksen noudattamisen kanssa.

Tuota lähtönopeus 300 en sen pahemmin noteerannut, itse vaan tartuin hänen muihin kommentteihinsa. Ninja on todennut, että hänen korttinsa on ollut kuivumassa. Lisäksi sen, mitä poliisit ovat hänelle sanoneet hänen jäädessään kiinni törkeästä ylinopeudesta. Lisäksi hän on selkeästi myöntänyt syyllistyvänsä toistuvasti törkeään liikenteen vaarantamiseen. Hänen todellisista nopeuksistaankin saa hyvän kuvan, kun hän kertoo, mitä vauhtia hänen pyöränsä yleensä kulkee...

Tässä sivulta [4] hänen vastauksensa Afanin kysymykseen "Myönnätkö syyllistyväsi törkeään liikenteen vaarantamiseen?"
- Kyllä. Tunnustan tämän vilpittömästi. Olen aina kaahannut ja tulen todennäköisesti tekemään myös niin aina.

Tässä kohtaa minä näen punaista.

Jos joku oikeasti pystyy väittämään, että ei ole sen turvattomampaa ajaa reipasta, vähintään 50km/h ylinopeutta (maanteillä), kuin ajaa rajoitusten mukaan, niin hyvä on sitten... tähän tahdon kuulla perusteluja. Ja korostan, että nyt en puhu pienistä ylinopeuksista, tyyliin 10-15km/h. Ne ovat niin ikään lainvastaisia, mutta käsittääkseni on myös tutkittu, että tuollaisilla nopeuksilla liikkuminen on tietyissä tilanteissa turvallisempaa, kuin normaaleilla.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mietityttää sellainen seikka, että kuinka tällä palstalla kaahauskokemuksiaan ja ylinopeuksiaan esittelevä henkilö erottaa itsensä näistä mainituista kusi- ja reikäpäistä?

Noissa ketjussa olevissa videopätkissä ajetaan kahdensadan molemmin puolin ja monesti vielä keula pystyssä muiden autoilijoiden seassa. Hämmästyttää, että joku kehtaa vakavissaan esittää, ettei vaaranna muita tielläliikkujia.

Väitteiden tueksi on tietysti helppo esittää käsityksiä omasta ajotaidosta. Tueksi voi vaikka näyttää videopätkiä kavereista, jotka osaavat polttaa kumia moottoripyörällään tai seistä pyöränsä päällä.

Suomi24:n keskusteluissa oli pätkä kaverista, joka ajelee Oulussa moottoritietä muiden autoilijoiden seassa, parhaimmillaan yli 270 km/h:n vauhtia. Luonnollisesti tämä motoristi on niin kokenut, että hänelle moinen touhu on sallittua, suorastaan velvoite.

Katsokaapa video. On meinaan turvallisia ohituksia. Näihin kykenee ainoastaan erittäin kokenut ja ennen kaikkea muita tielläliikkujia kunnioittava kuski. Huomatkaa muuten, kuinka ajotaito ja uskallus kohenevat, kun adrenaliini puskee esiin.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti finnishninja
Hmm.. päätät siis jo etukäteen rikkoa liikennesääntöjä. Minusta et ole oikea mies tuomitsemaan muita;-) Jos en kerran minäkään saa kaahata niin miksi sinä?

Minä saan mielestäni tuomita kaikki toistuvaan (!) törkeään liikenteen vaarantamiseen syyllistyvät ihmiset kohtalaisen puhtaalla omallatunnolla. Olen ajanut kerran yleisellä tiellä autolla 200km/h. Paikka oli lentokoneiden varalaskupaikka eli helvetin leveä 5km suora. Tiellä ei ollut muita liikkujia ja keli oli hyvä. Se ei silti tee minusta jääviä tuomitsemaan ihmisiä, jotka tekevät tuota samaa toistuvasti. Yhtä hyvin voin mielestäni tuomita ihmiset, joilla on tapana ajella autolla/prätkällä umpihumalassa, vaikka olen itsekin varmaan kerran tai pari krapulapäivänä ajanut siinä 0.5 rajalla. Voin mielestäni tuomita/halveksua myös ihmisiä jotka toistuvasti varastavat, vaikka olen itsekin teininä muutaman kerran pöllinyt karkkia/lehtiä kaupasta.

Eli sanotaan nyt vielä kerran: Minä halveksun kaikkia, jotka toistuvasti syyllistyvät törkeään liikenteen vaarantamiseen ja jokainen joka halveksuu minua, koska ajan yleensä n.10km/h ylinopeutta saavat niin tehdä. Myönnän rikkovani lakia ja vaarantavani liikennettä, mutta saan myös mielestäni haukkua ihmisiä, jotka rikkovat lakia enemmän ja useammin kuin minä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
jos tuo Oulun pätkä on tämä "kuuluisa" getaway in Oulu niin tuossahan kävi sitten niin että poliisi nappasi ajajan ohitettujen autojen kertomusten perusteella.

Ja loppujenlopuksi tuo Oulun heppu vielä ajaa suhteellisen kiltisti verrattuna näihin "getaway"-muodin muihin edustajiin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pakko vastata kyselyyn, koska kyselyt ovat kivoja. Sitäpaitsi aivan varmasti olen jonkun mielestä moraalin ylivartija.

[/] En aja/kävele koskaan punaisia päin
Puolikas rasti. En koskaan aja, mutta joskus kävelen. Silloin, kun missään ei ole ketään näkyvissä. Punaista päin ajaessaan vaarantaa sivullisten turvallisuuden, punaista päin kävellessään omansa.

[x] Käytän aina suojatietä (paitsi silloin kun lain mukaan ei tarvitse ja ylittäminen on turvallista)
[x] Näytän aina suuntavilkkua ajoissa ennen kääntymistä risteyksessä
[/] En aja koskaan liian lähellä edelläajavaa
Tähänkin puolikas rasti. Pidän, jos olen ajelemassa samaa vauhtia edelläajavan kanssa. Ohituspaikkaa kärkkyessä väli pienenee ajoittain väkisinkin, ja etenkin juuri ennen ohitusta.

[x] Ohitan aina turvallisessa paikassa
[x] En räplää ikinä kännykkää ajaessani
[x] En tee kiusaa kaksipyöräisille


Olen muuten kolme kertaa ajanut huomattavan suurella nopeudella. Yksi kerta oli viime kesänä, kun hyvä ystäväni oli menossa naimisiin ja sain kunnian olla autonkuljettaja. Morsian ja morsiusneidot piti viedä hääautolla kirkkoon noin 15 kilometrin päähän valmistautumispaikasta, mutta hääauto ei inahtanutkaan. Muutaman sattuman kautta oma autoni oli lähistöllä, joten sain sen parin kiivaan puhelun jälkeen käyttööni. Nopeus moottoritiellä oli noin 160km/h. Leidit ehtivät kirkkoon useita minuutteja ennen seremonian alkua. Kylmä hiki haihtui sitten myöhemmin.

Kaksi muuta kertaa olen nostanut nopeuden 170 kilometriin tunnissa, mittarin mukaan. Tämä on tapahtunut ajaessani yksin, tien ollessa käytännössä tyhjä, Tampere-Helsinki moottoritiellä Tampereen suuntaan mentäessä. Moni varmasti tietää tiestä kohdan, jossa Toijalan rampin jälkeen on pitkä, loiva alamäki, jossa näkyvyyttä eteenpäin on useita kilometrejä ja asvaltti erittäin hyvä. Olen kiihdyttänyt vauhdin, pitänyt sen siinä noin puoli minuuttia ja hiljentänyt normaalinopeuteen taas. Ihan vaan kokeillakseni, miltä se tuntuu. Saa moralisoida, jos haluaa.

Finnishninja, olet saanut aika paljon paskaa niskaasi tässä ketjussa. Minkälaisissa olosuhteissa - muuallakin kuin Saksan autobaanoilla - olet kaahaillut, ja minkälaisilla nopeuksilla? Onko ollut muuta liikennettä, suuria nopeuseroja ja puikkelehtimista? Ei kai ajosi ole ollut tuon videon kaltaista? Pahoittelen, jos kysyn jotain johon olet jo vastannut, mutta tämä keskustelu on rönsyillyt jo aika vahvasti ja yksittäisiin kysymyksiin vastauksen löytäminen on jo melkoisen hankalaa.

Vähän kylmäsi katsoa tuota videota. Täysin kusipäistä touhua. Kenen on vastuu, jos autoilija ei huomaa oikealta ohittavaa moottoripyörää vaan siirtyy sen eteen?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ilmeisesti kyselyt tosiaan ovat hauskoja, koska tämäkin piruuttaan laitettu hyvin suppea ja minuutissa keksitty lista on saanut vastauksia. Vastaanpa tasapuolisuuden nimissä siis itsekin.

[/] En aja/kävele koskaan punaisia päin - Myös puolikas rasti. Auton ratissa tuon punaisen mollukan kunnioitus istuu niin syvällä, että olen muistaakseni vain kerran aamuyöstä ajanut tahallani punaista päin, kun tunsin itseni todelliseksi ääliöksi seistessäni paikallani paikassa, missä valon vaihtumista saa odottaa todella kauan eikä muuta liikennettä ollut. Paikassa on hyvä näkyvyys joka suuntaan. Kävellen tulee rikottua sitten useammin tätä kohtaa, muttei silloin, kun pikkuväki voisi saada huonoja vaikutteita (ja taas rapsahti sädekehä pään päälle).


[ ] Käytän aina suojatietä - Tässä kohtaa käytän eniten omaa Tieliikennelakiani. Minusta on turvallisempaa mennä yli silloin, kun ei ole autoja lähistöllä kuin käyttää orjallisesti suojatietä sopivaa rakoa etsien autovirrasta.

[X] Näytän aina suuntavilkkua ajoissa ennen kääntymistä risteyksessä - Aina. Vilkku laitetaan päälle silloin, kun halutaan viestittää MUILLE liikkujille omat aikeensa. Minua raivostuttaa suunnattomasti 'turkulainen vilkunkäyttö': ojennetaan etusormea rattia kääntäessä, jos se vaikka sattuisi osumaan viikseen. Liikennekin sujuu paremmin, kun muut pystyvät ennakoimaan liikkeesi etukäteen.

[ ] En aja koskaan liian lähellä edelläajavaa - Tässä kohtaa minuun menee ajoittain pieni saatana. Jos minä pidän turvaväliä seuraavaan autoon ja väliin puikkaa joku henkeään uhaten, saatan ihan vaan ilkeyttäni pitää edelleen saman etäisyyden siihen alkuperäiseen edelläajavaan. En siis tee tätä normaaleissa ohituksissa, vaan silloin, kun joku jääräpää vaan nyt sattuu ajamaan törpösti. Vilkunkäyttäjille annan auliisti tilaa jonoissa.

[x] Ohitan aina turvallisessa paikassa - Pienitehoisella autolla on pakko olla varovainen. Tätä asiaa EI pidä oppia kantapään kautta.

[ ] En räplää ikinä kännykkää ajaessani - Uuden kännykkälain laatija pitäisi hirttää munista. Miten ihmeessä johdon perässä oleva luuri on niin turvallinen, että siihen saa puhua, mutta langattomaan luuriin ei? Minulla ei ollut koskaan mitään ongelmia vastata ajaessa puhelimeen ennen korvanappihirvityksen pakkokäyttöä. Meinasin kolme kertaa ajaa tieltä ulos johdon kanssa taistellessani, kunnes rupesin tietoisesti rikkomaan lakia oman ja muiden turvallisuuden hyväksi.

[x] En tee kiusaa kaksipyöräisille - Kaksipyöräiset ovat muuta liikennettä huonommassa asemassa monessa suhteessa. Ei lisätä heidän tuskaansa.
 

Carlos

Jäsen
Täytyy minunkin todeta että kyllä kohtuuttoman paljon saa finnishninja scheissea tässä ketjussa, lähinnä sen takia että on rehellinen. Se on vaan niin pirun helppoa sanoa että "en ole ajanut ylinopeutta", "en ole käynyt vieraissa", "en ole ikinä edes halunnut jäädä pois sunnuntai-kirkosta", ja sitten aloittaa niiden moralisointi jotka uskaltavat tunnustaa tehneensä jotain ei-niin-fiksua. Puhumattakaan sitten siitä jos uskaltavat vielä tunnustaa nauttivansa siitä. Mutta ei siitä sen enempää.

Yleensä noin mitä tulee "ylinopeuteen", se ei todellakaan ole täysin sama asia kuin muista tielläliikkujista piittaamattomuus. Teillä näkee paljon näitä reikäpäitä joilla ei ole hommassa mitään tolkkua, mutta myös paljon ihmisiä jotka ajavat kovaa, ja eivät silti herätä minussa vittumaisia tunteita.

Minä nautin myös ajamisesta kovalla nopeudella, mutta näihin kahdeksaan vuoteen mitä olen autolla ajellut, en ole saanut ensimmäistäkään ylinopeus-sakkoa. Johtuen ehkä siitä että enimmäkseen suoritan sitä Suomen ulkopuolella, ja ylipäätänsä missä tiedän olevan liikenteen valvontaa, mittarin neula nousee enintään 20km/h yli sallitun.

Yksi positiivinen asia kuitenkin kovassa nopeudessa on ajettaessa pitkää matkaa, mitä yleensä moraalisaarnaajat eivät ole halukkaita myöntämään (koska eivät ole sitä kokeneet). Se on nimittäin adrenaliini. Sen avulla olen ajanut läpi Euroopan jopa vajaassa vuorokaudessa (putkeen), ja perille päästyäni en ole ollut edes nukuksissa, enkä yleensä ole kohdannut ensimmäistäkään vaaratilannetta / säikähdystä. Riittävän kovaa ajaessa ajamiseen keskittyy 100% koko ajan, ja adrenaliini virtaa pitäen kuskin hereillä. Sanoisin että paljon parempi asia kuin se että nukahtaa rattiin viiden tunnin ajomatkalla, sen takia että koko matka mentiin "turvallista" kahdeksaakymppiä.

Toinen asia mikä auttaa kovaa ajaessa, on se että siinä joutuu miettimään erittäin paljon mitä muut tielläliikkujat tekevät. Jos ajelen jossain hissukseen, en yleensä edes mieti mikä mahtaa olla edelläajavan seuraava "liike". Siinä vaan mennään kuin sorsapoikueessa. Mutta sitten kun ajaa esim. autobahnilla 210km/h lasissa (autolla), niin joudun katsomaan erittäin pitkälle eteen mitä siellä on tapahtumassa (kuin myöskin lähelle), ja vieläpä sen lisäksi joudun vahtaamaan jatkuvasti taustapeiliin pitääkseni huolen että pääsen vielä kiireisempien kuskien tieltä pois.

Kovaa ajaminen on myöskin yksi asia mihin tottuu ja oppii. Kun "olli 18v." lähtee isänsä bemarilla ensimmäistä kertaa kokeilemaan huippunopeutta, on varsin mahdollista että noutaja tulee samantien. Yksi väärä liike, ja 20 kärrynpyörää tulee automaattisesti. Autot myös käyttäytyvät täysin erilailla ajettaessa esim. 80km/h tai 200km/h. Siinä vaiheessa aerodynamiikka näyttelee jo tiettyä roolia ja pieni pomppu mutkassa kovassa vauhdissa vie pidon renkaista (sitten mennään). Ennenkaikkea kuitenkin muiden tielläliikkujien liikkeitä oppii ennakoimaan aika hyvin, ja oppii myöskin arvioimaan milloin jarrutan jo valmiiksi 50km/h pois nopeudesta, koska "tuolla näyttää olevan vähän ahdasta."

Mikä on sitten muuten "kokenut" kuljettaja. Joku on saattanut sahata tiesmillä autollansa rajoitusten mukaan kotoisessa Suomessa miljoona kilometriä aina rajoitusten mukaan, ilman yhtään onnettomuutta, jolloin voidaan puhua että ko. kaveri on "kokenut" kuljettaja joka periaatteessa tietää mitä tekee. Sitten taas jos tämän kaverin heittää kylmiltään Autobahnilla jonkun sutjakkaasti liikkuvan auton rattiin ja sanoo "matka 400km, aikaa 3 tuntia", on olemassa erittäin suuri riski että peltiä rutistuu.

Edelleen ajettaessa nopeuksilla yli 200km/h, se että huoltaa autonsa hyvin on äärimmäisen tärkeää. Hyvät renkaat (mukaanlukien rittävä nopeusluokka), hyvät iskarit, hyvät jarrut, riittävästi nesteitä joka värkissä (esim. ohjaustehostin) yms. nousevat arvoon arvaamattomaan.

Sanotaanko niin että kovaa ajettaessa aina tietyt riskit kasvavat, mutta sanoisin silti että hyvä auto hyvissä käsissä (tai oikeastaan päässä) kovalla nopeudella ei aina välttämättä ole pelkästään huono asia.

Oli asia sitten miten tahansa, niin silti sanoisin että vaarallisin mahdollinen kuljettaja tiellä on se joka sanoo olevansa "taitava" tai "hyvä" kuljettaja. Silloin on jo aika suuri riski että rytisee, oli tilanne mikä tahansa. Itse sanoisin olevani paljon nähnyt ja kokenut auton ratissa, mutta olen silti aina hyvin nöyrä kun ratin taakse istun, ja tiedän että paljon on vielä oppimatta. Tyytyväisyydestähän tunnetusti alkaa alamäki...
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy kyllä suoraan sanoa, etten voi ymmärtää miten joku voi olla sitä mieltä että liikenteessä saa ajaa niin lujaa kun haluaa.
Vaikka olisi kuinka hyvä kuski. Miksi ihmeessä sitä vauhdinhimoa pitää toteuttaa vaarantamalla muiden henkiä?

Ymmärrän kyllä sen, että kovaa ajaminen on "mukavaa". Mutta hei, eikö olisi fiksumpi mennä ajamaan sinne missä ei kukaan täysin sivullinen ole vaarassa. Vaikkapa suljetulle radalle?

Minä en ainakaan voisi antaa itselleni anteeksi, jos tappaisin jonkun lapsen vain sen takia, että "on kivaa ajaa kovaa". En ikinä..
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti Sistis
Tieliikenteen onnettomuudet ovat niin vakava ja surullinen asia, että fiksumpaan ja turvallisempaan liikennekäyttäytymiseen pyrkiviä keskusteluja pitää mielestäni voida käydä.
Tässä kohtaa olemme samaa mieltä. Oma kantani on, ettei motoristit (joihin en muuten itse kuulu) ole ohituksineen ja ylinopeuksineen mikään merkittävä vaaratekijä liikenteessä. Varsinkin ohitukset ovat itse nähtyinä olleet todella siistejä.

Kovin moni ei tässä ketjussa ole pyrkinyt juuri minkäänlaiseen keskusteluun.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Carlos:

Kyse ei ole siitä että finnishninja olisi rehellinen vaan siitä että hän samalla yrittää uskotella olevansa moraalinen ja toisaalta taas kokenut kuski joka _voi_ ajaa kovaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Oolrait. Ensinnäkin, en paennut vuorille vaan matkustin hieman välissä, niin kuin viimeisessä viestissäni lopuksi mainitsin.

Huomaan että ketjuun on yllättäen ilmestynyt muutama, jotka reilusti myöntävät ajaneensa ylinopeutta. Huomaan myös että muutama pystyy katsomaan näitä juttuja muutenkin kuin suppilon läpi. Hienoa!

Varjolle haluaisin sanoa ennen kuin jatkan: miten oikein lasket kaahauksen keski-ikäisten huviksi? Jos nyt otetaan esimerkiksi minä itse, niin voin kertoa että minulla on ollut kaksipyöräisiä moottori-ajoneuvoja 13-vuotiaasta lähtien. Mopolla ei tosin tullut niin kovin hurjasteltua, niillä kun ei pääse niin kovaa vaikka vähän liiterissä viilaileekin. Mopon jätin tosin 16-vuotiaana keski-ikäisenä, jolloin aloin kaahaamaan moottori-pyörillä.
Ego? En näe siinä ja moottoripyöräharrastuksessa mitään yhteistä kun on itsestäni kysymys. Olen pitänyt aina kovasta vauhdista, siinä kaikki. Varjo, sori, mutta kun fysiikan termisi loppuvat, niin jäljellä ei ole kuin pientä piikittelyä joka ei tee etua filosofoinnillesi. Isin Volvolla… mistä arvasin…
Moraali? Takerrut hädissäsi atominhalkaisijalle ominaiseen tapaasi ensimmäiseen oksaan minkä löydät. Aihe on laaja, mutta jos saat paremmin nukuttua: Olen todella moraaliton kaahari.

Ja sitten, tässä ketjussa on monta kirjoittajaa joilta ei löydy muuta jäykkää kuin asenteet ja niska. Joustavuus ja suvaitsevuus puuttuvat täysin kuvasta. Lisäksi nähdään asiat sellaisina kuin ne itse kuvitellaan. Mikäs siinä, mutta sitten kun niihin vielä itse uskoo niin tattis!

Esim. Olen kertonut täällä rehellisesti ajavani kovasti, ylinopeutta ja yleensä aina. Vastaukset ovat olleet kaikkea väliltä 200 lasissa takarenkaalla, aina rekan ohi 240:n vauhdissa. Filmit joista mainittiin, liitetään myös minuun – uskoisin. Tiedoksi 1: en ole niissä mukana. Tiedoksi 2: osaan ajaa takarenkaalla, en tosin tee sitä koskaan yleisillä teillä, enkä muutenkaan nykyään. Kumin polttaminen on helppoa käsijarrun kanssa. Uusi takarengas pyörääni maksaa 350€. Rengas kestää muutenkin vain yhden kesän, joten en viitsi polttaa sitä maantiehen ilman että liikutaan eteenpäin. Muutenkin, kuski joka polttaa minuutissa 350€ asvaltille ei saa minulta ihailua…

Minulla on myös toinen syy ylinopeuteen, jota en ole vielä maininnut. Moottori-pyörä ei nimittäin ole auton kanssa Suomessa tasa-arvoinen moottori-ajoneuvo – vaikka ”tieliikennelaki” näin sen näkeekin. Jos ajan esim. täsmälleen nopeusrajoituksien mukaisesti, on vain ajan kysymys milloin joku ohittaa, eikä siinä mitään, ohittakoon kuka haluaa, mutta jos edessäni on toinenkin auto, niin suurella todennäköisyydellä tämä ohittava laskee (tukkii) että minä siirryn sivummalle. Teen sen kyllä tarvittaessa, mutta jos pientareella on esimerkiksi pyöräilijä, niin minulla ei pienintäkään mahdollisuutta väistää häntä. Pyöräilijät ovat tuttu näky Suomen pientareilla ja jos on heikko säkä, niin kurvin takana on vielä mummo maitokärryjen kanssa. Jos taas nostan vauhtia ja painan itse ohi ensin – vaarannan ihmishenkiä - niinkö? Yksi asia joka on motto monelle moottoripyöräilijälle: aja aina hieman lujempaa kuin kanssa-autoilijasi – niin sinua ei kiilata. Jokainen luki Sergejn viestin alussa. Voin vakuuttaa että monen auton takaa löytyy Sergej, joka syyllistyy selviin murhayrityksiin. Vaikka olenkin tässä kirjoittanut paljon ylinopeudesta, niin ajan todella paljon myös rajoitusten mukaan, olosuhteiden pakottama, mm taajamissa, ruuhkissa, sateella ja pimeällä jne.

Mainitsin myös kokemuksen. Kyllä, minulla on sen verran kokemusta, että voin vakuuttaa teille että moni ratin takana oleva jäykkäniska on hoitoa vailla. Vaikka olenkin maininnut kokemuksen, niin olen varovainen väittämään että olisin taitava. En ole myöskään näin kirjoittanut. Sen tiedän tosin että olen taitavampi tänään, kuin kaksi vuotta ajaneena. Tänään, kun on takana 20 autoa, viisi raskasta prätkää, mopoja ja kevytmoottoripyöriä. Nämä eivät tee kenestäkään mestaria liikenteessä, eikä ketään haavoittumattomaksi, mutta kyllä tässä sentään nyt jotain on nähty ja opittu!

Ihmishengen vaarantaminen? Olenko sanonut että vaarannan ihmishenkiä? Olenko sanonut missä ajan ja miten ajan, millä ajan ja milloin ajan? Noh, olen maininnut Saksan ja Euroopan. Suomessa olen ajanut viime vuosina todella vähän. Siitä huolimatta moni jäykkäniska täällä on jo leimannut minut lähes murhaajaksi.

Tieliikennelakiin viitataan myös usein. En ole yllyttänyt ketään rikkomaan sitä, mutta uskallan kyseenalaistaa koko lain. Niin moni kohta vaikuttaa vanhalta ja vanhoilliselta. En näe tieliikennelakia realistisena tänä päivänä. Pitänee panna muutama esimerkki tueksi:

1. Suurin sallittu nopeus eräällä moottoritieosuudella on 100 Km/h. Tunnollinen kuski ajelee 110. Jos minä lykkään 130, niin luultavasti Sergei avaa Ladan oven edessäni ja Sistis väittää että olen hengenvaarallinen kanssaliikkujilleni. Seuraavana kesänä tämä tarkistetaan ja suurin sallittu nopeus nostetaan 120:n. Nyt ajetaankin yhtäkkiä turvallisesti raamien sisällä 130 lasissa, ilman että vaarannetaan ketään. Jos nyt taas viiletän ohi, tällä kertaa 150 lasissa säilytän asemani halveksittuna kaaharina.
Huom. Tällä samalla tieosuudella saan ajaa lain mukaan 120 km/h myös räntäsateessa säkkipimeässä… Missä on logiigga tästä? Onko tieliikennelaki yhtä jäykkäniskainen kuin muutama kirjoittaja tässä ketjussa? Vuosi 2003 eikä nopeuksia voida vielä valvoa ja rajoittaa olosuhteiden mukaan. Voi kivikauden loistavuus! Ehkä tämä on syy siihen että joissakin maissa on vapaa vauhti. Elikkä yksilön vapaassa valinnassa on olosuhteisiin sopivin vauhti. Noh, sateella ja pimeällä hiljennämme, mutta miksemme saa kaasuttaa kun aurinko paistaa ja tie on auki? Häh?

Suomessa on monta todella hienoa moottoritieosuutta. Niin hienoa että saa hakea etelän autostradoiltakin. Esim. Saksassa mennään monesti huonotasoisella tiellä, vapaassa vauhdissa, 200 lasissa ja vielä intensiivisessä sumassa - eikä kukaan nosta ääntään ihmishenkien vaarantamisesta, kun taas Suomessa mennään loistavalla leveällä moottoritiellä – usein vielä yksin – tyhjäkäynnillä, naama mittarissa sheriffiä maitoillen. Onko suomalainen autoilija tosiaankin niin paljon Guntteria huonompi kuski, että tarvitaan mateluvauhti hänen hengissä pitämiseen? En usko.

Toinen esimerkki joka tulee mieleen: miksi punainen valo pitää olla sitten kerta kaikkiaan punainen? Miksei Suomessa saa ajaa punaisia päin, esim. oikealle käännyttäessä? Tahi vasemmalle jos katu on yksisuuntainen?

Niin ja muuten, minä vaan ihan leikillä – en mie koskaan ole ylinopeutta ajanut!

Jussia muuten vaan kaikille!!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Olen todella moraaliton kaahari."

hetkonen, etkös tuolla aikaisemmin sanonut että sinun toimintasi on moraalista?

Juuri tähän minä puutuin, en siihen onko toiminta moraalista vai ei.

Mitä noihin onnettomuuksiin tulee niin Suomessa, jossa " mennään loistavalla leveällä moottoritiellä – usein vielä yksin – tyhjäkäynnillä, naama mittarissa sheriffiä maitoillen"
vuonna 2002 8139 ihmistä loukkaantui liikenneonnettomuuksissa.

Saksassa vastaava luku on 362 000

Ahaa, enpäs mennytkään lankaan...kun suhteutetaan että Saksassa on n. 16 kertaa enemmän ihmisiä niin luvuiksi saadaan:

Suomi ~ 8150 loukkaantunutta
Saksa ~22 600 loukkaantunutta.

Noh onneksi sentään joissain maissa ei maitoilla.

niinjoo lähteet:
http://www.liikenneturva.fi ja
http://www.stat.fi

sekä http://www.destatis.de
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös