flintstone
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
En, mutta laskeskekelin kerran huippuja ottaessani että pyörä kulki n. 85 m sekunnissa mittarin näyttessä 290 km/h.
Se kuljettu matka sekunnissa tuolla 240 km/h nopeudella on n. 67 m, normaalilla reaktioajalla tuo kuljettu matka liikkuu siinä n. 80 m - 100 m ja tässä vaiheessa alkaisit vasta jarruttamaan/yrittämään väistöä - Mika Saukkosen sanoin, miettikääpä sitä.
Viestin lähetti finnishninja
Hyvä esimerkki siitä miten omat rikkeet on ok. Eriasia? Ei ole. Kysymyksessä on liikennesääntöjen rikkominen. Jos minä ajan ylinopeutta konetiellä, sanotaan vaikka 50 km/h tunnissa ja sinä päiväkodin ulkopuolella 15 niin kumpiko pantaisiin ensin seinää vasten jos pitäisi valita?
No nyt kun toit tuon 15 km ylityksen taajama-alueelle niin myös siitä tulee silloin törkeän liikennerikkomus, se ei kuitenkaan sulje sitä pois että tuo 50 ylitys on myös siellä moottotiellä ajettaessa törkeä liikennerikkomus toisin kuin tuo 5-15 km ylinopeuden ajaminen. Ja en todellakaan ole puolustelemassa pieniä ylinopeuksia, nekin aiheuttavat vaaratilanteita ja ainakin vaaratilanteissa suurempi nopeus joka tapauksessa vähentää reagointiaikaa ja sitä myöden mahdollisuuksia tilanteen välttämiseksi.
Tässä ihan vertailun vuoksi eri moottoritie nopeuksilla kuljetut matka sekunnissa:
80 km/h = 22 m/s
100 km/h = 28 m/s
120 km/h = 33 m/s
135 km/h = 37.5 m/s
170 km/h = 47 m/s
Ja jarrutusmatkoissa sitten olisikin todella järkyttävät erot.