Oolrait. Ensinnäkin, en paennut vuorille vaan matkustin hieman välissä, niin kuin viimeisessä viestissäni lopuksi mainitsin.
Huomaan että ketjuun on yllättäen ilmestynyt muutama, jotka reilusti myöntävät ajaneensa ylinopeutta. Huomaan myös että muutama pystyy katsomaan näitä juttuja muutenkin kuin suppilon läpi. Hienoa!
Varjolle haluaisin sanoa ennen kuin jatkan: miten oikein lasket kaahauksen keski-ikäisten huviksi? Jos nyt otetaan esimerkiksi minä itse, niin voin kertoa että minulla on ollut kaksipyöräisiä moottori-ajoneuvoja 13-vuotiaasta lähtien. Mopolla ei tosin tullut niin kovin hurjasteltua, niillä kun ei pääse niin kovaa vaikka vähän liiterissä viilaileekin. Mopon jätin tosin 16-vuotiaana keski-ikäisenä, jolloin aloin kaahaamaan moottori-pyörillä.
Ego? En näe siinä ja moottoripyöräharrastuksessa mitään yhteistä kun on itsestäni kysymys. Olen pitänyt aina kovasta vauhdista, siinä kaikki. Varjo, sori, mutta kun fysiikan termisi loppuvat, niin jäljellä ei ole kuin pientä piikittelyä joka ei tee etua filosofoinnillesi. Isin Volvolla… mistä arvasin…
Moraali? Takerrut hädissäsi atominhalkaisijalle ominaiseen tapaasi ensimmäiseen oksaan minkä löydät. Aihe on laaja, mutta jos saat paremmin nukuttua: Olen todella moraaliton kaahari.
Ja sitten, tässä ketjussa on monta kirjoittajaa joilta ei löydy muuta jäykkää kuin asenteet ja niska. Joustavuus ja suvaitsevuus puuttuvat täysin kuvasta. Lisäksi nähdään asiat sellaisina kuin ne itse kuvitellaan. Mikäs siinä, mutta sitten kun niihin vielä itse uskoo niin tattis!
Esim. Olen kertonut täällä rehellisesti ajavani kovasti, ylinopeutta ja yleensä aina. Vastaukset ovat olleet kaikkea väliltä 200 lasissa takarenkaalla, aina rekan ohi 240:n vauhdissa. Filmit joista mainittiin, liitetään myös minuun – uskoisin. Tiedoksi 1: en ole niissä mukana. Tiedoksi 2: osaan ajaa takarenkaalla, en tosin tee sitä koskaan yleisillä teillä, enkä muutenkaan nykyään. Kumin polttaminen on helppoa käsijarrun kanssa. Uusi takarengas pyörääni maksaa 350€. Rengas kestää muutenkin vain yhden kesän, joten en viitsi polttaa sitä maantiehen ilman että liikutaan eteenpäin. Muutenkin, kuski joka polttaa minuutissa 350€ asvaltille ei saa minulta ihailua…
Minulla on myös toinen syy ylinopeuteen, jota en ole vielä maininnut. Moottori-pyörä ei nimittäin ole auton kanssa Suomessa tasa-arvoinen moottori-ajoneuvo – vaikka ”tieliikennelaki” näin sen näkeekin. Jos ajan esim. täsmälleen nopeusrajoituksien mukaisesti, on vain ajan kysymys milloin joku ohittaa, eikä siinä mitään, ohittakoon kuka haluaa, mutta jos edessäni on toinenkin auto, niin suurella todennäköisyydellä tämä ohittava laskee (tukkii) että minä siirryn sivummalle. Teen sen kyllä tarvittaessa, mutta jos pientareella on esimerkiksi pyöräilijä, niin minulla ei pienintäkään mahdollisuutta väistää häntä. Pyöräilijät ovat tuttu näky Suomen pientareilla ja jos on heikko säkä, niin kurvin takana on vielä mummo maitokärryjen kanssa. Jos taas nostan vauhtia ja painan itse ohi ensin – vaarannan ihmishenkiä - niinkö? Yksi asia joka on motto monelle moottoripyöräilijälle: aja aina hieman lujempaa kuin kanssa-autoilijasi – niin sinua ei kiilata. Jokainen luki Sergejn viestin alussa. Voin vakuuttaa että monen auton takaa löytyy Sergej, joka syyllistyy selviin murhayrityksiin. Vaikka olenkin tässä kirjoittanut paljon ylinopeudesta, niin ajan todella paljon myös rajoitusten mukaan, olosuhteiden pakottama, mm taajamissa, ruuhkissa, sateella ja pimeällä jne.
Mainitsin myös kokemuksen. Kyllä, minulla on sen verran kokemusta, että voin vakuuttaa teille että moni ratin takana oleva jäykkäniska on hoitoa vailla. Vaikka olenkin maininnut kokemuksen, niin olen varovainen väittämään että olisin taitava. En ole myöskään näin kirjoittanut. Sen tiedän tosin että olen taitavampi tänään, kuin kaksi vuotta ajaneena. Tänään, kun on takana 20 autoa, viisi raskasta prätkää, mopoja ja kevytmoottoripyöriä. Nämä eivät tee kenestäkään mestaria liikenteessä, eikä ketään haavoittumattomaksi, mutta kyllä tässä sentään nyt jotain on nähty ja opittu!
Ihmishengen vaarantaminen? Olenko sanonut että vaarannan ihmishenkiä? Olenko sanonut missä ajan ja miten ajan, millä ajan ja milloin ajan? Noh, olen maininnut Saksan ja Euroopan. Suomessa olen ajanut viime vuosina todella vähän. Siitä huolimatta moni jäykkäniska täällä on jo leimannut minut lähes murhaajaksi.
Tieliikennelakiin viitataan myös usein. En ole yllyttänyt ketään rikkomaan sitä, mutta uskallan kyseenalaistaa koko lain. Niin moni kohta vaikuttaa vanhalta ja vanhoilliselta. En näe tieliikennelakia realistisena tänä päivänä. Pitänee panna muutama esimerkki tueksi:
1. Suurin sallittu nopeus eräällä moottoritieosuudella on 100 Km/h. Tunnollinen kuski ajelee 110. Jos minä lykkään 130, niin luultavasti Sergei avaa Ladan oven edessäni ja Sistis väittää että olen hengenvaarallinen kanssaliikkujilleni. Seuraavana kesänä tämä tarkistetaan ja suurin sallittu nopeus nostetaan 120:n. Nyt ajetaankin yhtäkkiä turvallisesti raamien sisällä 130 lasissa, ilman että vaarannetaan ketään. Jos nyt taas viiletän ohi, tällä kertaa 150 lasissa säilytän asemani halveksittuna kaaharina.
Huom. Tällä samalla tieosuudella saan ajaa lain mukaan 120 km/h myös räntäsateessa säkkipimeässä… Missä on logiigga tästä? Onko tieliikennelaki yhtä jäykkäniskainen kuin muutama kirjoittaja tässä ketjussa? Vuosi 2003 eikä nopeuksia voida vielä valvoa ja rajoittaa olosuhteiden mukaan. Voi kivikauden loistavuus! Ehkä tämä on syy siihen että joissakin maissa on vapaa vauhti. Elikkä yksilön vapaassa valinnassa on olosuhteisiin sopivin vauhti. Noh, sateella ja pimeällä hiljennämme, mutta miksemme saa kaasuttaa kun aurinko paistaa ja tie on auki? Häh?
Suomessa on monta todella hienoa moottoritieosuutta. Niin hienoa että saa hakea etelän autostradoiltakin. Esim. Saksassa mennään monesti huonotasoisella tiellä, vapaassa vauhdissa, 200 lasissa ja vielä intensiivisessä sumassa - eikä kukaan nosta ääntään ihmishenkien vaarantamisesta, kun taas Suomessa mennään loistavalla leveällä moottoritiellä – usein vielä yksin – tyhjäkäynnillä, naama mittarissa sheriffiä maitoillen. Onko suomalainen autoilija tosiaankin niin paljon Guntteria huonompi kuski, että tarvitaan mateluvauhti hänen hengissä pitämiseen? En usko.
Toinen esimerkki joka tulee mieleen: miksi punainen valo pitää olla sitten kerta kaikkiaan punainen? Miksei Suomessa saa ajaa punaisia päin, esim. oikealle käännyttäessä? Tahi vasemmalle jos katu on yksisuuntainen?
Niin ja muuten, minä vaan ihan leikillä – en mie koskaan ole ylinopeutta ajanut!
Jussia muuten vaan kaikille!!