Mainos

Jos minä saa niin et saa kyllä sinäkään!

  • 8 965
  • 131

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Niin kauan kun kysymys ihmisestä ja olosuhteista joita ihmisen on mahdoton joka käänteessä hallita syntyy myös onnettomuuksia."

Eli mitä merkitystä sillä on miten taitava kuski sinä olet koska et sinäkään voi hallita jokaista vastaantulevaa tilannetta.
Ajamalla kovaa vain kasvatat riskiä joutua tilanteeseen jossa et voi hallita pyörääsi, ei siinä mitään jos tapat itse itsesi, perheesesihän siinä vain suree mutta sitten kun satut ajamaan jonkun toisen päältä.

Kenties me muut emme tahdo joutua keski-iänkriisistä kärsivän motoristin alle ja sen takia olemme nostaneet asian esiin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti varjo
Eli mitä merkitystä sillä on miten taitava kuski sinä olet koska et sinäkään voi hallita jokaista vastaantulevaa tilannetta.
Ajamalla kovaa vain kasvatat riskiä joutua tilanteeseen jossa et voi hallita pyörääsi,
Jälleen, näin on enkä ole toisin väittänytkään. Katsotko velvollisuudeksesi toitottaa minulle asioita, jotka ovat jokaiselle tiellä liikkujalle selvänä? Jotenkin minusta tuntuu että sinä et kuulu autoilijoihin ja jos kuuluisit, niin viisastelisit ilmeisesti heille tässä keskustelussa täysillä painovoiman laista sun muista kitkoista.
Kenties me muut emme tahdo joutua keski-iänkriisistä kärsivän motoristin alle ja sen takia olemme nostaneet asian esiin.
Sinä tuskin olet oikea henkilö puhumaa kenenkään kriiseistä - sivistymätön moukka kun olet, mutta jos kävelet kaupungilla, panet varmasti merkille ettei siellä ole paljon moottoripyöriä, tosiasiassa todella vähän. Sen sijaan siellä liikkuu valtava määrä autoja, joista löytyy paljon erilaisissa kriiseissä olevia kuljettajia - iästä riippumatta. Jos nyt prätkäilijöiden viiletys saa sinussa aikaan tälläisen kammon, niin kysynkin sinulta: miten uskallat liikkua kaupungissa? Jos MINULLA olisi sama kammo kuin sinulla, pysyisin hiljaa metsässä. Mutta sitähän sinä harrastatkin, mikäli olen oikein asian ymmärtänyt.
 

Afan

Jäsen
finnishninja:

Esitin ylempänä kaksi kysymystä. Ensimmäiseen vastasit jo myöntävästi, vastaisitko ystävällisesti myös toiseen?

Afan:
Uskotko sinä, että joskus harvoin siellä liikenteessä tapahtuu jotain, mitä paras ja kokeneinkaan kuljettaja ei pysty mitenkään ennakoimaan? Uskotko sinä, että jos sellainen tilanne osuu kohdallesi, vaarannat suurella ylinopeudellasi sivullisten ihmisten hengen?


finnishninja:
Elikkä, en usko että KUKAAN ajattelee kuvaamallasi tavalla.


Ei tämä uskon asia ole, peili riittänee. Kuljettaja, joka katsoo asiakseen olla noudattamatta sääntöjä, koska uskoo pystyvänsä ajamaan huomattavaa ylinopeutta liikenteessä varman päälle, sopii kuvaukseeni mainiosti.

finnishninja:
Itsellä on kaikki normit ja moraali tallella


Syyllistyt toistuvasti törkeään liikenteen vaarantamiseen (lakitermi, tosin myös mielipiteeni, mutta se ei ole oleellista) ja sanot tuon tosissasi? Mielestäsi tahallisessa ja toistuvassa yhteiskuntamme yhteisten pelisääntöjen rikkomisessa ei ole mitään kyseenalaista, mikäli pystyt tekemään sen omasta mielestäsi turvallisesti?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Afan
finnishninja:
Esitin ylempänä kaksi kysymystä. Ensimmäiseen vastasit jo myöntävästi, vastaisitko ystävällisesti myös toiseen?
Yritän, vastata parhaani mukaan.

Afan:
Uskotko sinä, että joskus harvoin siellä liikenteessä tapahtuu jotain, mitä paras ja kokeneinkaan kuljettaja ei pysty mitenkään ennakoimaan?
- Kyllä uskon.

Uskotko sinä, että jos sellainen tilanne osuu kohdallesi, vaarannat suurella ylinopeudellasi sivullisten ihmisten hengen?
- Vaarannan aina ihmishenkiä kun olen liikkeellä. Tein sen sitten autolla, prätkällä, rajoitusten mukaan tai ylinopeudella. Elikkä: uskon.
Syyllistyt toistuvasti törkeään liikenteen vaarantamiseen
- Kyllä. Tunnustan tämän vilpittömästi. Olen aina kaahannut ja tulen todennäköisesti tekemään myös niin aina.
Mielestäsi tahallisessa ja toistuvassa yhteiskuntamme yhteisten pelisääntöjen rikkomisessa ei ole mitään kyseenalaista, mikäli pystyt tekemään sen omasta mielestäsi turvallisesti?
Ymmärrät varmasti tälläiset jutut haluamallasi tavalla. On paljon asioita joita voi tehdä turvallisesti. Ne eivät tosin oikeuta mihinkään silloin kun sääntöjä rikotaan. Minun ei pitäisi tätä tässä sinulle olla selvittämässä.
Kuljettaja, joka katsoo asiakseen olla noudattamatta sääntöjä, koska uskoo pystyvänsä ajamaan huomattavaa ylinopeutta liikenteessä varman päälle
Kyllä, pystyn ajamaan varman päälle.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eihän finnishninja ole mielestäni sanonut olevansa mitenkään oikeutettu kaahailemaan tai väittänyt, ettei hän voi joskus ajaa kolaria. Sanoipa vaan kaahailevansa, koska se on hänen mielestään hauskaa. Kaahailijoiden ja ei kaahailijoiden ero vaan on se, että toiset eivät halua ottaa minkäänlaista riskiä, että saattaa loukata itseään saati sitten sivullisia ja toiset ovat valmiita ottamaan sen riskin, että saattaa "napsahtaa". Minun mielestäni kaahailu on yhtä tuomittavaa kuin muutkin sivullisille vaaralliset harrastukset, kuten esim. rattijuopottelu, holtiton metsästys ym.

Mielestäni jokaiselta joka ajaa tutkaan yli kahtasataa pitäisi ottaa kortti ainakin vuodeksi pois ja mielellään prätkä/auto siinä samalla. Kukaan ei aja vahingossa 200km/h eikä siihen ole ikinä tarvettakaan. Yleiset tiet eivät ole vauhdinhurman kokemista varten, vaan liikennettä varten. Jos ihminen ei pysty olemaan vaarantamatta liikennettä, niin pysykööt poissa ratista. Liikenne on muutenkin ihan tarpeeksi vaarallista. Vituttaa, kun ajattelee, että tälläkin viikolla moni syytön kuolee siksi, että jonkun kaasujalkaa sattui kutittamaan.

Tapa-rattijuopot ja tapa-kaaharit linnaan ennenkuin tulee ruumiita. Ei pyssylläkään saa ammuskella asutusalueella ilman, että tulee linnaan lähtö, vaikka kuinka olisi olympiavoittaja kiekon ammunnassa ja tekisi mieli vähän paukutella.

Tulipa avauduttua. Nyt lähden ajelemaan kotia kohti n. 10km/h ylinopeutta.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti V-man
Nyt lähden ajelemaan kotia kohti n. 10km/h ylinopeutta.
Hmm.. päätät siis jo etukäteen rikkoa liikennesääntöjä. Minusta et ole oikea mies tuomitsemaan muita;-) Jos en kerran minäkään saa kaahata niin miksi sinä?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
mistä näitä sikiää....

"Kyllä, pystyn ajamaan varman päälle."

"Eli mitä merkitystä sillä on miten taitava kuski sinä olet koska et sinäkään voi hallita jokaista vastaantulevaa tilannetta.
Ajamalla kovaa vain kasvatat riskiä joutua tilanteeseen jossa et voi hallita pyörääsi,
--------------------------------------------------------------------------------

Jälleen, näin on enkä ole toisin väittänytkään. Katsotko velvollisuudeksesi toitottaa minulle asioita, jotka ovat jokaiselle tiellä liikkujalle selvänä? Jotenkin minusta tuntuu että sinä et kuulu autoilijoihin ja jos kuuluisit, niin viisastelisit ilmeisesti heille tässä keskustelussa täysillä painovoiman laista sun muista kitkoista."

Eli missä kohtaa käsityskykysi loppuu ja ego nousee pintaan?

Myönnät ettet kykene kaikissa tilanteissa hallitsemaan ajoneuvoasi mutta toisaalta väität että pystyt ajamaan varman päälle. Ei minua oikeasti kiinnosta millä sinä ajat ylinopeutta vaan se että ajat ylinopeutta ja sitten leikit olevasi joku tommimäkinen joka oikeasti _osaa_ ajaa kovaa. Parasta on vielä tuo "moraalisuutesi", ei voi kuin nauraa.

Uskaltaisin väittää että moottoripyöräilijöissä tämä keski-ikäisten miesten ikäluokka on vahvasti edustettuna ja on aivan yleinen näkemys että miehet hankkivat prätkä keski-ikäisyyyttään karkottamaan.

Ja kyllä, olen minä autoilija siinä mielessä että käytän autoa tarpeen vaatiessa.

Miten sinä pystyt ajamaan ylinopeutta varman päälle jos maailman parhaat autonkuljettajat eivät pysty siihen?
Ayrton Senna muuten oli muuten aika paska kuski.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ayrton Senna ajoi mutkaan, ohjaus ei toiminutkaan...

Kuten eräässä laulussakin lauletaan... mutta asiaan.

Sain Finnishninjan kommenteista sen kuvan, että hän todellakin on henkilö, joka pitää itseänään niin loistavana kuskina, että hänelle ei voi sattua onnettomuuksia. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että hän on niin loistava kuljettaja joka pystyy ajamaan tilanteessa kuin tilanteessa varman päälle ja ketä eivät normaalit fysiikan lait koske, ja jolle ei satu ikinä mitään teknisistä vioista tai muista satunnaistekijöistä johtuvaa onnettomuutta.

Hyvä. Tämä on tullut selväksi. Ayrton Senna oli kokenut kuljettaja, yksi maailman kaikkien aikojen parhaista. Hän ajoi myös riskejä kaihtamatta. Hän teki sen onneksi kilparadalla. Tiedät taatusti, miten Sennan kävi. Onnettomuuden syy on viime syksyllä Suomen TV:stä tulleen sarjan, 'Kriittiset sekunnit' mukaan vihdoin selvitetty. Kisan alussa tapahtunut onnettomuus, jossa - en muista kuka - törmäsi J.J.Lehtoon aiheutti sen, että kisaa jouduttiin jatkamaan turva-auton takana. Tästä syystä kun kilpailu pääsi todenteolla käyntiin, eivät renkaat olleet niin lämpimiä, kuin normaalin lämmittelykierroksen jälkeen. Tästä syystä renkaat olivat pienempiä, kuin normaalisti (normaali fysiikan laki, lämpölaajeneminen). Tästä syystä auton maavara oli huomattavasti pienempi. Tästä syystä Imolan radan Tamburello mutkassa ollut epätasaisuus tms. aiheutti sen, että Sennan auton alle kertyi tuossa kohtalokkaassa tilanteessa sellaiset virtaukset, että auto vei ja Senna vikisi - kunnes törmäsi seinään ja etupyörän ripustuksesta irronnut jousi iski kypärän läpi lopettaen legendan elämän. Mikä oli siis onnettomuuden syy? Fysiikan lait (lämpölaajeneminen, ilmavirtaukset) sekä satunnaistekijät (J.J.n onnettomuus, turva-auto, epätasaisuus tms. mutkassa). Nämä koskivat maailman parasta kuljettajaa. Miksi eivät koskisi myös sinua?

Ja toisekseen. Olet siis sitä mieltä kuitenkin, että vaarannat aina liikkuessasi teillä sivullisten hengen, vaikka pystyt ajamaan varman päälle? Kumma ristiriita. Vai viittaatko tässä vain siihen tosiseikkaan, että teillä liikuttaessa toinen on aina toiselle riski?

Oletko ikinä pohtinut esimerkiksi seuraavaa skenaariota?

Tulet moottoripyörälläsi pitkää suoraa 240 km lasissa. Edessäsi kulkee rekka, jonka haluat ohittaa ja niin myös teet. Vastaasi tulee samaan aikaan juuri kortin saanut nuori nainen. Tämän takana, turvallisen välimatkan päässä tulee työmatkalla oleva perheenisä. Molemmat ajavat henkilöautoa, nopeusrajoitusten mukaisesti. Lähdet ohittamaan rekkaa, koska arvioit että vastaantuleviin oleva välimatka riittää sinulle, kokeneelle kuskille. Niin kuin se riittääkin. Ainoa ongelma vaan on, että tuo nuori, kortin saanut nainen ei ole kovinkaan kokenut eikä ole joutunut tekemisiin tilanteessa, jossa joku välinpitämätön teilläliikkuja lähtee ohittamaan rekkaa hyvin järkyttävän suurella ylinopeudella. Hän pelästyy ja painaa äkkiä jarrua. Kuinka ollakaan, paikalla sattuu olemaan hiekkaa ajoradan reunassa. Tämä aiheuttaa sen, että naisen auto lähtee hanskasta. Takana tuleva perheenisä tekee jarrutuksen, muttei ehdi estämään törmäystä. Naisen auto vierähtää vastaantulevalle kaistalle ja rekan alle. Sinä itse pääset tilanteesta vahingoittumattomana. Henkilövahinkoja tulee. Sinun rekisterinumeroasi ei kukaan saa selville, koska ajoit niin kovaa ja katoat autuaan tietämättömänä asiasta paikalta.

Niin. Mieti oikeasti. Kuka oli tuon onnettomuuden syypää? Kokematon kuljettaja, joka ajoi sääntöjen mukaan? Sääntöjä törkeällä välinpitämättömyydellään rikkonut motoristi? Pystyisitkö oikeasti elämään tuollainen asia omallatunnollasi?

Jos tuo juttu nyt edes vähän avasi silmiäsi, niin saatat ymmärtää, miksi todellakin ihmisiä huolestuttaa motoristi, joka rikkoo tarkoituksellisesti sääntöjä ja vielä nauttii siitä. Nauttii siitä, että vaarantaa ihmishenkiä! Äly hoi älä jätä!
 

Afan

Jäsen
finnishninja:
- Vaarannan aina ihmishenkiä kun olen liikkeellä. Tein sen sitten autolla, prätkällä, rajoitusten mukaan tai ylinopeudella. Elikkä: uskon.


Ajaessasi reilua ylinopeutta riskit vain kasvavat moninkertaisiksi sallittuun nopeuteen verrattuna, kun jotain tapahtuu.

Seuraava lauseeni on sen verran rankkaa tavaraa, että haluan ensin varmistaa ymmärtäneeni oikein.

Pitääkö paikkansa, että sinulla on mielestäsi kaikki normit ja moraali tallella, mutta silti tietoisesti vaarannat muiden terveyden kaahaamalla, koska se on hauskaa?

Mikäli vastaus on myönteinen, esitän syvän halveksuntani harrastustasi kohtaan ja päätän keskustelun osaltani tähän.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hieman vakavammin...

Mitä tälläinen pieni sormien välistä katselu oikein on kun on omista jutuista kysymys? Joku vetää tänne aina tyyliin - eihän sen nyt mitään jos ajaa vaan 10-15 km/h liian lujaa, mutta siitä alkaakin sitten tuomitseminen. Elikkä rajoja katsellaan liberaalisesti niin kauan kun se sopii itselle, mutta toisten ylitykset tuomitaan vaikka miten. Mitä sitten jos tälläistä ajattelutapaa sovellettaisiin joka paikassa?
- Enhän minä neitiä väkisin ottanut, vain vähän tökkäsin mekkoon.
- Ihan vain pikkuisen hipaisin monolla naapurin autoa.
- Pari kertaa vaan heitin virvelillä ilman kalastuskorttia.
- Ihan vain pikkuinen pistooli lyötyy kotoa, vaikka ei olekaan aseenkantolupaa.
- Otin vain yhden makkaran tehtaalta mukaani laukussa, heillä kun niitä on.

Tänä päivänä on valtavasti ihmisiä jotka kärkkyvät saadakseen tuomita toisia ihmisiä, vaikka omat kaapit ovatkin täynnä luurankoja. Esiin vedetään jos minkäläisia verukkeita, mutta itse tallataan nurmikot, jätetään verot maksamatta, hakataan akka kotona ja ruokitaan apinat Korkeasaaressa.

Kaksinaismoraalia? Kyllä. Tästä ketjusta löytyy vain pari kirjoittajaa, jotka tunnustavat reilusti ajavansa joskus "ihan pikkuisen" ylinopeutta, mutta kuinka monesta löytyy miestä tunnustamaan että "silloin mentiin"! Minkä kiven alla nämä paskahousut piileksivät? Missä ovat kaikki nämä kaaharit? Miten voi olla mahdollista että Suomen eliitti kun nopeusrajoituksista kysys on löytänyt tiensä tänne? Sori, en usko että tässä ketjussa kirjoittavat ovat kertoneet kaiken.

Minä vaan kysyn ja nyt lähden ajamaan kotiin, lähtönopeus 300, sen jälkeen ilmaan. Miksi muuten ilmassa ei ole nopeusrajoituksia? Kuoleenhan ihmisiä myös lentotapaturmissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaahas. Ninja teki Jagrit ja jätti vastaamatta kysymyksiin esittäen ainoastaan vastaoletuksia. Pointiksi tuli siis kutakuinkin: "Minä saan rikkoa sääntöjä, koska niin tekevät kaikki muutkin."

Loistavaa elämänfilosofiaa nelikymppiseltä, maailmaa nähneeltä mieheltä, etten sanoisi. Kuinkahan suuri ajattelija sinusta tulee kahdeksankymppisenä, jos olet kaahailuiltasi vielä hengissä silloin...

Minä olen ainakin esittänyt tällä halveksuntani sinun ajokulttuuriasi kohtaan ja voin tehdä sen hyvällä omalla tunnollani. Se että minulla löytyy menneisyydestäni yksi tapaus, jossa ajoin jonkin matkaa satasta kahdeksankympin alueella inhimillisen virheen takia ei mielestäni estä tätä. Se ei ole rinnastettavissa millään tapaa siihen, että ajelisin jatkuvasti 10-15 km liian lujaa. Sekin on tuomittavaa, mutta mitä enemmän tuota vauhtia ylitetään, sitä tuomittavammaksi tilanne menee. Kai sinä sen nyt ymmärrät???

Ja mitä tulee väitteisiisi:
- Enhän minä neitiä väkisin ottanut, vain vähän tökkäsin mekkoon.
Tuomittavaa. Hyvin tuomittavaa. Linnaan vaan.

- Ihan vain pikkuisen hipaisin monolla naapurin autoa.
Tuomittavaa. Raiskaukseen nähden kuitenkin lievempi teko. Kunnon korvaukset.

- Pari kertaa vaan heitin virvelillä ilman kalastuskorttia.
Rike, josta selviää sakoilla. Ei vaaranna ihmishenkiä. Lainvastainen teko. Ylinopeuteen (törkeään sellaiseen) nähden hyvin lievä tapa.

- Ihan vain pikkuinen pistooli lyötyy kotoa, vaikka ei olekaan aseenkantolupaa.
Rikos, jonka vakavuus riippuu siitä, mitä sillä pistoolilla tekee.

- Otin vain yhden makkaran tehtaalta mukaani laukussa, heillä kun niitä on.
Rangaistus teosta yleensä varmaankin potkut tai ainakin ylenemismahdollisuuksien ja luottamuken menettäminen.

Kommenttisi:
Tänä päivänä on valtavasti ihmisiä jotka kärkkyvät saadakseen tuomita toisia ihmisiä, vaikka omat kaapit ovatkin täynnä luurankoja. Esiin vedetään jos minkäläisia verukkeita, mutta itse tallataan nurmikot, jätetään verot maksamatta, hakataan akka kotona ja ruokitaan apinat Korkeasaaressa.

Minä en kärky ketään, mutta kommenttisi pistivät tosiaan vähän miettimään. Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka tahallisesti vaarantavat muiden henkiä tiellä liikkuessaan ja vielä nauttivat siitä. Mitä tulee näihin muihin väitteisiisi, niin tässä yhteydessä keskustelemme ainoastaan sinun edesvastuuttomasta liikennekäyttäytymisestäsi. Minulla ei ainakaan ole mitään sellaisia luurankoja kaapissani, että niitä tarvitsisi hävetä. Vaikka yksikään ihminen ei varmastikaan ole elänyt niin, ettei olisi jossain elämänvaiheessaan rikkonut jotain lakia, niin teot ovat kuitenkin vakavuudeltaan verrattavissa. Ja minulla ei ole taustalla mitään edesvastuuttomaan liikenteenvaarantamiseen verrattavaa tekoa. Noista edellämainitsemistasi teoista olen syyllistynyt vain kalastuskortitta kalastamiseen. Sen tunnustan. Nyt voitkin sitten tällä verukkeella kaahata taas 200 lasissa kotiin.

Loppuun Tuntemattoman Sotilaan Kaarnan sanat Lehdolle:
Sitä voi tehdä omasta tahdostaan lain vain sillä edellytyksellä että jää itse vaille kaikkia oikeuksia.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti sopuli
Suuremmalla todennäköisyydellä tähän kuitenkin syyllistyy kokematon ja samalla taitamaton ajaja.

Kokematon tosin ajaa harvoin äärirajoilla, joilla ns. kokenut kuski ajaa, joskus ne rajat saattavat yllättää.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ajattelin jo, että tämä keskustelu on mennyt ohi aiheen jo pitkään, mutta tarkemmin mietittyäni hoksasin, että koska kaikilla ei ole moottoripyörää, finnishninjakaan ei saa kaahata edes Saksan moottoriteillä. En ole ihan joka postausta lukenut, saati sitten painanut mieleeni, mutta olenko muka ainoa, joka ei näe mitään ristiriitaa finnishninjan puheissa ja teoissa? Pitääkö sen maailman aina olla niin pirun mustavalkoinen, häh? Mikä tuossa fninjan oletetussa reikäpäisessä ajotavassa teitä riepoo? Oletteko joskus meinanneet jäädä alle? Vai intättekö ihan vain lämpimiksenne?

Minä olen nähnyt 20-vuotisen ajourani aikana kaikenlaisia reikäpäitä liikenteessä. Yksikään heistä ei ole kuulunut tuohon 'keski-ikäistyvään motoristiluokkaan'. Päinvastoin, kaksipyöräisellä liikkuvat käyttäytyvät keskimääräistä paremmin liikenteen seassa. Tiedän kyllä tasan tarkkaan, että pyörien suorituskykyä testaillaan yleisillä teillä. Siitä vaan minun puolestani, jos se tapahtuu edelleen silloin, kun tiellä ei ole muuta liikennettä. En muuten aio vastata ainoaankaan kirjoitukseen, jossa eteeni maalataan tilanteita tyyliin: "Mietipä, jos jonain päivänä eteesi tulee blaa-blaa jne. ad nauseaum".

Hauskoja kilometrejä finnishninjalle! Muut moralistit täyttäkööt vaikka oheisen "lomakkeen".

[ ] En aja/kävele koskaan punaisia päin
[ ] Käytän aina suojatietä
[ ] Näytän aina suuntavilkkua ajoissa ennen kääntymistä risteyksessä
[ ] En aja koskaan liian lähellä edelläajavaa
[ ] Ohitan aina turvallisessa paikassa
[ ] En räplää ikinä kännykkää ajaessani
[ ] En tee kiusaa kaksipyöräisille
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Ossi
Oletteko joskus meinanneet jäädä alle? Vai intättekö ihan vain lämpimiksenne?

Hauskoja kilometrejä finnishninjalle! Muut moralistit täyttäkööt vaikka oheisen "lomakkeen".

En ole meinannut, minulle on kyse yhteisistä pelisäännöistä. Se että niitä rikkoo tieten tahtoen - varsinkin kun on kyse vakavasta liikenteen vaarantamisesta - riittää siihen, että minun sappeni kiehuu tällaisesta.

Tässä lomake:

[ ] En aja/kävele koskaan punaisia päin
[ ] Käytän aina suojatietä
[x] Näytän aina suuntavilkkua ajoissa ennen kääntymistä risteyksessä
[ ] En aja koskaan liian lähellä edelläajavaa
[x] Ohitan aina turvallisessa paikassa
[x] En räplää ikinä kännykkää ajaessani
[x] En tee kiusaa kaksipyöräisille

1. kysymys: myönnän kyllä joskus käveleväni. En ylpeile sillä. Ei kuitenkaan lähellekään reilua ylinopeutta rinnastettavissa oleva teko. Punaisia päin en ole ajanut kertaakaan, jollei autokoulua lasketa. Silloin opettajan jarrupoljin esti liikennerikkomuksen.
2. kysymys: En käytä - ja käsittääkseni tieliikennelaki ei edes velvoita jalankulkijaa tähän.
3. kysymys: Kyllä, tai ainakin yleensä. En tarkoituksella jätä näyttämättä suuntavilkkua.
4. kysymys: Tähän varmasti syyllistyn joskus - tahtomattani, kuten kaikki autoilijat.
5. kysymys: Oma henkeni on sen verran arvokas, että kyllä.
6. kysymys: En räplää - nyt kun uusi laki on tullut.
7. kysymys: En tee. Kunnioitan kaikkia tielläliikkujia.


Siis tarkennetaan nyt vielä sen verran, että minulla ei ole mitenkään tarkoitus moralisoida tielläliikkujia heidän ajotaidoistaan ja inhimillisistä virheistään - kaikki tekevät niitä joskus. Mutta Finnishninjaa moralisoin siitä, että hän rikkoo sääntöjä tarkoituksellisesti ja toistuvasti, koska se on hänen mielestään kivaa. Hän katsoo olevansa tarpeeksi kokenut kuski ja hänen mielestään hänen toimintansa on siksi oikeutettua. Mielestäni aina kun pelissä on kanssaihmisten henki, on turha riskinotto tuomittavaa. Sellainen on minun moraalini.

Itsekin toivotan myös Finnishninjalle hyviä ajokilometrejä, kunhan vaan ajaa rajoitusten mukaisesti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja


Kaksinaismoraalia? Kyllä. Tästä ketjusta löytyy vain pari kirjoittajaa, jotka tunnustavat reilusti ajavansa joskus "ihan pikkuisen" ylinopeutta, mutta kuinka monesta löytyy miestä tunnustamaan että "silloin mentiin"! Minkä kiven alla nämä paskahousut piileksivät? Missä ovat kaikki nämä kaaharit? Miten voi olla mahdollista että Suomen eliitti kun nopeusrajoituksista kysys on löytänyt tiensä tänne? Sori, en usko että tässä ketjussa kirjoittavat ovat kertoneet kaiken.

Ehkäpä tähän ketjuun eivät lisäksesi ole rohjenneet kirjoittaa muut kaaharit. Mitä nyt itse tunnustan sen, että en kykene noudattamaan nopeusrajoituksia juurikaan eli kun ajan niin ajan aina ylinopeutta. Omalla kohdallani ratkaisen ongelman siten etten aja autolla tai muullakaan moottorikäyttöisellä ajoneuvolla. Luovun nopeuden tuomasta mielihyväntunteesta mielummin kuin ottaisin sen riskin, että oman mukavuudenhaluni johtaa siihen, että aiheutan kolarin jossa kuolee täysin syyttömiä.


Minä vaan kysyn ja nyt lähden ajamaan kotiin, lähtönopeus 300, sen jälkeen ilmaan. Miksi muuten ilmassa ei ole nopeusrajoituksia? Kuoleenhan ihmisiä myös lentotapaturmissa.

Tavallaan ilmassa on "nopeusrajoitukset", monin paikoin lentokorkeuksia porrastetaan myös nopeuden mukaan - hitaat lentävät matalemmalla. Tämä ei kuitenkaan luonnistu kaikkialla ilmatilanruuhkautumisen tähden, ei ole riittämiin lentoväyliä konemäärille. Tämä sitten johtaa siihen, että lennonjohto kontrolloi hyvin tarkkaan koneiden lentonopeuksia, korkeuksia, myöhästymisiä tms. tms. Jos kone myöhästyy nousussa vaikkapa 10 min. Helsingissä ja kohde on jossain etelässä, kone ei kuitenkaan voi lähteä matkaan ihan summittaisesti vaikka Suomen ilmatilassa olisikin tilaa koska sitä tilaa ei välttämättä ole keskisessä Euroopassa. Konetta ei siis laiteta matkaan sillä periaatteella, että lentää sen verran nopeammin niin ottaa aikataulun kiinni, vaan kone pääsee matkaan vasta sitten kun tilaa löytyy ruuhkaisilla lentokäytävillä keskisen Euroopan yllä. Joten ilmailussakin on säännöät joita noudatetaan ja joiden noudattamatta jättämisestä voi koitua kohtalokkaita seuraamuksia.

Toivottavasti esitin asian ymmärrettävästi. Tarpeen vaatiessa seikkaperäisempi selonteko.

vlad#16.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä myönnän ajavani joskus ylinopeutta.

Tietyissä tilanteissa teen sen aina, eli etukäteen olen päättänyt ajavani noissa tilanteissa ylinopeutta ja väitän, että se pikemminkin lisää kuin vähentää turvallisuutta.

Edellisellä viittaan ohitustilanteisiin, joissa satasen alueella menen kahdeksaakymppiä ajavasta ohi mieluummin sataakahtakymppiä kuin satasta. Tiedän rikkovani harkitusti liikennesääntöjä, mutta liikenneturvallisuus on minulle tärkeämpää kuin sääntöjen orjallinen noudattaminen.

Keskustelin asiasta kerran erään poliisimiehen kanssa, ja hän kertoi itsekin toimivansa vastaavissa tilanteissa (siviiliajossa) samalla tavalla. Totesi kuitenkin: "Ei kannata itkeä kohtaloaan, jos näissä tilanteissa LP:n pojat tulkitsevat liikennesääntöjä kirjaimellisesti."
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
mielestäni tässä mennään nyt rankasti ohi aiheesta kun finnishninja yrittää pelastautua siirtämällä syyttelyä pois itsestään.

Sanotaan nyt niin että minäkin ajan välillä ylinopeutta, tarkoittaako tämä siis sitä etten enää voi kritisoida muita ylinopeutta ajavia?

En näe mitään syytä että tuo tarkoittaisi sitä, etenkin kun täytyy ensin vielä erottaa ylinopeus ja liikenteen vaarantaminen yms.

Enkä minä nyt kehu että olen niin helvetin hyvä kuski ettei siinä ole mitään vaaraa jos ajan ylinopeutta isukin volvolla. Saati sitten en edes yritä, naurettavuuden multihuipennus, selitellä että olen moraalinen ihminen.
Minä ajan ylinopeutta sen 10% koska se ei ole laitonta, siitä ei tule sakkoja ja sen vaikutus matkustusaikaan saattaa olla ratkaiseva(liikennevaloissa ehtimisessä sekuntitkin merkitsevät).
En silti koe koskaan vaarantaneeni liikennettä enkä edes ikinä ole ajanut kovempaa kuin n. 150 km/h joskus turunväylällä, illalla.
En mielestäni myöskään kuitenkaan ole niitä ihmisiä jotka lähtevät valoista renkaat sutien, huomaten että 500 metrin päässä on uudet valot punaisena(nm. Kehä ykkösellä on tullut asuinpaikan takia ajettua ihan tarpeeksi).


Siltikään tämäkään ei merkitse sitä ettemmekö voisi nauraa finnishninjan lapsellisuudelle ja egoismille.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ossi
Ajattelin jo, että tämä keskustelu on mennyt ohi aiheen jo pitkään, mutta tarkemmin mietittyäni hoksasin, että koska kaikilla ei ole moottoripyörää, finnishninjakaan ei saa kaahata edes Saksan moottoriteillä. En ole ihan joka postausta lukenut, saati sitten painanut mieleeni, mutta olenko muka ainoa, joka ei näe mitään ristiriitaa finnishninjan puheissa ja teoissa? Pitääkö sen maailman aina olla niin pirun mustavalkoinen, häh? Mikä tuossa fninjan oletetussa reikäpäisessä ajotavassa teitä riepoo? Oletteko joskus meinanneet jäädä alle? Vai intättekö ihan vain lämpimiksenne?

Minä olen nähnyt 20-vuotisen ajourani aikana kaikenlaisia reikäpäitä liikenteessä. Yksikään heistä ei ole kuulunut tuohon 'keski-ikäistyvään motoristiluokkaan'. Päinvastoin, kaksipyöräisellä liikkuvat käyttäytyvät keskimääräistä paremmin liikenteen seassa. Tiedän kyllä tasan tarkkaan, että pyörien suorituskykyä testaillaan yleisillä teillä. Siitä vaan minun puolestani, jos se tapahtuu edelleen silloin, kun tiellä ei ole muuta liikennettä. En muuten aio vastata ainoaankaan kirjoitukseen, jossa eteeni maalataan tilanteita tyyliin: "Mietipä, jos jonain päivänä eteesi tulee blaa-blaa jne. ad nauseaum".

Hauskoja kilometrejä finnishninjalle! Muut moralistit täyttäkööt vaikka oheisen "lomakkeen".


En nyt ymmärrä varsinaisesti pointtiasi.

Itse en omaa prätkää vaan kortin, mutta on prätkääläkin tullut ajettua, sekä tunnen varsinaisia kavereita, jotka enemmän ajavat.

Heidän käytös liikenteessä on kaikkea muuta kuin lainmukaista. Nopeudet ovat kohtuuttomia, ja ohitteluja suoritetaan paikoissa, joissa siitä ei saada edes suoranaista hyötyä, korkeintaa heppi nousee. Motoristeilla lieneekin suuri vauhdinkaipuu, mikseivät he tyydytä sitä radalla? Yleiset tiet kuuluvat yleisten pelisääntöjen piiriin ja niillä tulee ajaa niin. autoilijat toki rikkovat niitä, mutteivat lähellekään samassa mittakaavassa, minkä jokainen huomannee ajellessaan.

Yleisimmät onnettomuudet juuri syntyvät ajatuksesta, keli on hyvä ja liikennettä ei ole, yhtäkkiä sattuukin yllätys, hyvässä tapauksessa menee kuskin henki, huonossa sivullisen. Toisten asenne mailma varmaan sallinee tämän, minkä olen harmikseni huomannut täällä. Samalla tavoin lienee sallittua snakarilla etuilla, jos on suuremmat lihakset, jotka tuovat etua heikompiin nähden, tosin heikompaa saattaa sattua.

Mietipä sinäkin sitä jos jonain päivänä lapsesi/läheisesi keilataan kaaharin toimesta, mitä mieltä todellakin olet silloin?
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti vlad

Maassa maan tavalla, ja koska tiedän olevani Suomessa täkäläisillä nopeusrajoituksilla riski liikenteessä ainaisine ylinopeuksineni olen ajamatta autoa. En halua joutua tilanteeseen jossa aiheutan omalla tahallisella toiminnallani, ylinopeuden ajaminen on sellaista kun kyse on huomattavasta ylinopeudesta, onnettomuutta jossa muut joutuvat kärsimään. Ei se haittaa jos minusta henki lähtisi mutta usein moni muu joutuu myös näissä tapauksissa kärsimaan.
Tällaista asennetta täytyy kyllä arvostaa. Toivottavasti itsessäni on miestä tehdä samoin, jos joskus huomaan vastaavia piirteitä omissa ajotottumuksissani.


finnishninjan asenteesta ei pitäisi varmaan edes paljoa sanoa.. Kun ihmisen paras argumentti oman moraalittoman ja vastuuttoman käytöksen puolustamiseksi on "sori vaan, mutta vauhtia pitää löytyä", ei järkevä keskustelu ole hyvällä pohjalla..

finnishninja:
Vaikka oletettaisiinkin, että mahdollisen onnettomuuden ainoa kuolonuhri olisit sinä, koskisivat seuraukset varmasti myös muita. Kerroit itsekin eräässä viestissäsi tapauksesta, jossa tuttavasi junankuljettaja-isä sai pysyviä traumoja nuoren naisen itsemurhasta. Entä, jos joku raukka sattuisi joskus rysättämään sinun päällesi kuolettavin seurauksin? Eikö tämä kuski saisi Batman-leikeistäsi pysyviä traumoja?

Lisäksi täytyy ihmetellä miksi koet tarvetta ajaa liian kovaa siviilissäkin, jos kerran saat työksesi revitellä mielin määrin.

Mutta, hei, mitä minäkin tiedän? Onhan sellainen itsenikin ajoittain ajama 10 km/h ylinopeus varmasti yhtä paha kuin ajaa satasen alueella 260 km/h. Vahtia kehiin vaan!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Tatzka
Yleisimmät onnettomuudet juuri syntyvät ajatuksesta, keli on hyvä ja liikennettä ei ole
Höpö höpö. Onnettomuudet syntyvät, kun kuski ei ole tilanteen tasalla.

Mietipä sinäkin sitä jos jonain päivänä lapsesi/läheisesi keilataan kaaharin toimesta, mitä mieltä todellakin olet silloin?
Enkä mieti. En hetkeäkään. Et tainnut ymmärtää lukemaasi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Sistis
Itsekin toivotan myös Finnishninjalle hyviä ajokilometrejä, kunhan vaan ajaa rajoitusten mukaisesti.
Juuri tässä kohtaa näen punaista. En ole yhdestäkään fninjan kirjoituksesta havainnut, että hän olisi vaaraksi muille kuin itselleen (lähtönopeus 300 oli täky kaikille kaksinaismoralisteille, ellen aivan väärässä ole). Eikä turvallisella ajotavalla ole kuin marginaalisesti tekemistä rajoituksen noudattamisen kanssa. Siis karrikoituna. Orjallisesti liikennesääntöjä noudattamalla saa aivan taatusti aikaan vaarallisempia tilanteita kuin sillä, että osaa ajaa tilanteen mukaan, vaikka sitten välillä liikennesääntöjä rikkoen. Esimerkit saatte tällä kertaa miettiä itse. Ei liene vaikeaa. Vinkiksi voin kyllä antaa sen, että tarkoituksellisesti liikennesääntöjä rikkova on aivan varmasti paremmin tilanteen tasalla kuin se, joka rikkoo sääntöjä vahingossa eikä keskity ajamiseen. Reikäpäät ovat tietysti asia erikseen.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ossi
Juuri tässä kohtaa näen punaista. En ole yhdestäkään fninjan kirjoituksesta havainnut, että hän olisi vaaraksi muille kuin itselleen (lähtönopeus 300 oli täky kaikille kaksinaismoralisteille, ellen aivan väärässä ole). Eikä turvallisella ajotavalla ole kuin marginaalisesti tekemistä rajoituksen noudattamisen kanssa. Siis karrikoituna. Orjallisesti liikennesääntöjä noudattamalla saa aivan taatusti aikaan vaarallisempia tilanteita kuin sillä, että osaa ajaa tilanteen mukaan, vaikka sitten välillä liikennesääntöjä rikkoen. Esimerkit saatte tällä kertaa miettiä itse. Ei liene vaikeaa. Vinkiksi voin kyllä antaa sen, että tarkoituksellisesti liikennesääntöjä rikkova on aivan varmasti paremmin tilanteen tasalla kuin se, joka rikkoo sääntöjä vahingossa eikä keskity ajamiseen. Reikäpäät ovat tietysti asia erikseen.

Aivan eli sinusta suurilla ylinopeuksilla ei ole väliä?

Vinkikkiksi voin kertoa sen faktan, ettei näin ole, kukaan ei parane kokemuksen myötä paremmaksi kaahariksi. Miksi sääntöjä tehdään? aivan teidän upeiden mopoilijoiden kiusaksi, sori. Herää sinäkin tähän mailmaan ja mieti muita kuin itseäsi ja kavereitasi, sekä heidän mielitekojaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Tatzka
Aivan eli sinusta suurilla ylinopeuksilla ei ole väliä?

Vinkikkiksi voin kertoa sen faktan, ettei näin ole, kukaan ei parane kokemuksen myötä paremmaksi kaahariksi. Miksi sääntöjä tehdään? aivan teidän upeiden mopoilijoiden kiusaksi, sori. Herää sinäkin tähän mailmaan ja mieti muita kuin itseäsi ja kavereitasi, sekä heidän mielitekojaan.
Sääntöjen noudattamisella ei ole mitään väliä, jos tilanne ei ole turvallinen. Sääntöjen rikkominen ei ole suositeltavaa, mutta niiden ymmärtäminen on. Minä en ole mopoilija. Minulla ei ole ikinä ollut muuta kaksipyöräistä ajoneuvoa kuin polkupyörä. En ole ikinä edes istunut moottoripyörän päällä. Sinä et ole pätevä kertomaan minulle, mitä minun pitää miettiä.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ossi
Sääntöjen noudattamisella ei ole mitään väliä, jos tilanne ei ole turvallinen. Sääntöjen rikkominen ei ole suositeltavaa, mutta niiden ymmärtäminen on. Minä en ole mopoilija. Minulla ei ole ikinä ollut muuta kaksipyöräistä ajoneuvoa kuin polkupyörä. En ole ikinä edes istunut moottoripyörän päällä. Sinä et ole pätevä kertomaan minulle, mitä minun pitää miettiä.

Itse olen istunut moottoripyörän päällä ja saan ajaakin moista värkkiä. Silti säännöt ovat selvät kuin muuallakin yhteiskunnassa. Niiden rikkominen ei ole suotavaa.En ole pätevä kertomaan kellekään miklä on suotavaa, mutta lakikirja on, jopa sinulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös