Viestin lähetti Sistis
Jumalauta tieliikennelait on tehty sen takia, että ihmisten olisi turvallista liikkua teillä. Jos oma järki ei sano tätä, kannattaa pysyä poissa teiltä.
Jos oma järki sanoisi tämän kaikille, niin kuinka monta tiellä liikkujaa olisi jäljellä? Oletan että sinulla on ajokortti ja ajat varmasti joskus ylinopeutta ja voit kertoa että teet sen "turvallisesti" (omasta, muttet kaikkien mielestä) muita ihmisiä vaarantamatta. Niin minäkin (omasta mutten kaikkien mielestä).
vlad kirjoitti
Eihän tässä näin pitänyt tapahtua, tien piti olla turvallinen.
Otat esiin ääritapauksia. Kyllä, näitä tapahtuu aina joskus, pannaan tämä kaveri sitten minkä vehkeen puikkoihin tahansa.
Yleensä kaahaavan prätkäilijään reagoidaan tavalla, joka ei pidä paikkaansa. Ei kukaan prätkäilijä testaa rajojaan, aja takaa ketään tai esiinny hevosvoimillaan. Kaahaava prätkäilija nattii ajamisesta ja sillä siisti. Valitettavasti tämä vain täytyy tehdä yleisillä teillä kun prätkäilijöille ei ole omia putkia. Ei siinä sen kummempaa ole. On vaikeaa löytää tähän mitään hyviä esimerkkejä, mutta jos nyt nappaan ensimmäisen joka tulee mieleen: vaihdat Ladasi ihka uuteen BMW:n. Takaan että painat kun saat ensimmäisen mahdollisuuden. Mutta se onkin sinulle ihan ookoo koska puikoissa olet sinä, järkevä tielläliikkuja, joka et vaaranna kenenkään henkeä.
Toiseksi, prätkäsesonki on täällä pohjolassa hyvin rajoitettu. Kyykkymopon mittariin ei tule montaa sataa kilometriä kesän aikana jos se vietetään kotikonnuilla. Jos kausi olisi pidempi pidempi, tilanne luultavasti tasaantuisi. Tiedän tämän kokemuksesta. Kun ajaa tarpeeksi loman aikana, niin ei halua nähdäkään kaksipyöräistä muutamaan viikkoon.
Voisimme verrata myös muihin harrastuksiin. Hifistille kelpaa vain hyvät kova-ääniset ja niitä soitetaan lujaa. On turha yrittää saada innokasta kalamiestä purolle, jos tien toisella puolella on joki. Lähteekö juoppo kapakasta kotiin lauantaina kello 22.00? Ei kirveelläkään. Mitä tarvittaisiin siihen, että Kimi Räikkönen alkaisi ajamaan romurallia?
Itse olen ajanut Euroopan läpi toistakymmentä kertaa prätkällä. Sopiva vauhti on 200-240 liikenteestä riippuen. Hommaan sisältyy paljon nyrkkisääntöjä. Ei saa olla väsynyt, renkaat pitää olla ok jne. Tilannenopeus ei saa olla kolme kertaa nopeampi kuin oikealla kaistalla olevien. Yksi tärkeä asia: jos oikealla kaistalla on kaksi tai useampi auto, niistä yksi todennäköisesti vaihtaa kaistaa... Yleensäkin, autojonoa ohittaessa on oltava kieli keskellä suuta. Kaupungissa en pysty kovin paljoa pujottelemaan. Painava pyörä estää sen usein. Enkä sitä muutenkaan tee usein, sillä olen aika harvoin liikkeellä kaupunkiruuhkassa. Jos nyt tosin on pitkiä jonoja ja väli näkyvissä, niin epäröi pätkääkään painaa välistä.
Tästä omasta hengestä senverran, että jos oma lähtee niin se lähtee, mutta jos aiheuttaisin jollekin toiselle hengenlähdön olisin todennäköisesti kovan paikan edessä. Siitä johtuen kukaan ei ole vielä paskantanut housuihinsa kyydissäni. Itse olen tosin pelännyt pelännyt monen asennevikaisen autoilijan kyydissä. Silloin oma prätkä tuntuu paljon turvallisemmalta - vaikka olisi 300 lasissa.