Seuraava vuodatus ei koske mitenkään erityisesti eilistä ottelua eikä sen tuomariratkaisuja. Se on vain vastine lähes mikasaukkosmaiseen toistoon pääsevälle termille "itkeminen", jonka perimmäinen syy lähinnä Jokerifaneille tuntuu jääneen varsin epäselväksi.
Mun mielestäni on täysin ymmärrettävää, että Jokeri-fanille - kuten esimerkiksi itsekin loistavalle valittajalle Flintstonelle - on täysin mahdotonta tajuta, miksi vastustajat aina valittavat tuomareista heitä vastaan pelatessaan. Nyt sitä tekevät tapparalaiset, edellisessä sarjassa kerholaiset. Ja kun historiaa kelataan taaksepäin, niin useimmiten kun mikä tahansa joukkue (eli sen fanit) purnaa tuomaritoiminnasta, niin hyötyvänä osapuolena on ollut... you know damn well who.
Kuten Jokerifanit eivät ymmärrä tätä jatkuvaa itkemistä (ihana sana, joka kuitenkin valitettavasti on nyt syrjäyttänyt "katkeruuden"), minäkään en ymmärrä esimerkiksi anorektikoita. Kuten ulkomuodostani hyvin näkee, mulla ei ole ollut syömishäiriöitä. Samoin minä en ymmärrä lainkaan sitä, että viina voi viedä ihmisen niin täysin, että kaikki järki sumenee ja koko elämä menee pilalle. Siis tietää, että jos otan tuosta paukun, niin se on kolmen viikon ryyppyputki ja saman tien menee terveys, työpaikka ja luultavasti perhekin. Silti moni ihminen tekee sen. Mulle ei ole koskaan alkoholi kummemmin maistunut eikä humalatila sen isommin houkuta. Minä en siis pysty millään samastumaan tilanteeseen, missä kaikki ruoka on yököttävää tai missä viinan houkutus on niin valtava. Minulla ei vain ole kokemusta sellaisista asioista. En pysty käsittämään sitä.
Joten minä ymmärrän oikein hyvin, mikseivät Jokerifanit pysty käsittämään kuinka vastustajajoukkueen fanit jaksavat ja viitsivät valittaa tuomareista ja Jokerien suosimisesta. Kun ratkaisevissa peleissä jokainen epäselvä tilanne aina korkean mailan rajoilla tehdyistä jatkoaikamaaleista laittomilla luistinohjauksilla tehtyjen jatkoaikamaalien kautta kiepsahtaen pikaisesti viime hetken tasoitusmahdollisuuden antaneiden linjanvastaisten jäähyjen puolelta aina hyväksyttyihin ja hylättyihin finaalimaaleihin on kääntynyt Jokerien eduksi, on hyvin vaikea ymmärtää mistä on kyse. Kun ei ole kertaakaan tarvinnut kelata videoita ja olla _eri_mieltä_ tuomarien päätöksistä todella ratkaisevissa tilanteissa eli maaleissa, niin on vaikea ymmärtää niitä, jotka niistä ovat eri mieltä. Omakohtaiset kokemukset puuttuvat täysin.
Jos joku ilkkuu minua huonoksi häviäjäksi, kun en pidä Rami Savolaisesta Tapparan häviämän pelin jälkeen, niin haistakoon ruman sukupuolielimen. Eilisellä pelillä ei mun Savolais-inhooni ole mitään merkitystä, vaikka tietenkään se ei negojani miestä kohtaan yhtään vähennä, että mies siellä jäällä eilenkin oli puhaltamassa yhdessä Hannu "Minä en ole ikinä pitänyt Tapparasta, Tappara pelaa liigan ruminta kiekkoa" Henrikssonin kanssa. Mun historiani Savolaisen vihellyslinjan hämmästelystä, kummastelusta, valittamisesta ja purnaamisesta ulottuu pitkälle aina viime vuosituhannelle saakka eikä Tapparan voitoilla tai häviöillä ole ollut siinä missään vaiheessa merkitystä. Mun ihmetykseni Savolaisen ja Jokerien suhteesta lähtee jo siitä yksinkertaisesta faktasta, että sama mies viheltää esim. pelkästään Tappara-otteluista kolme neljäsosaa, vaikka SM-liigassa niitä tuomareita riittää. Mun käsitykseni Rami Savolaisesta Jokerien hovituomarina, joka viheltää kaikki Jokerien tärkeimmät ottelut, on aika vankka. Tietenkään tässäkään asiassa Jokeri-fanit eivät millään pysty yhtymään mielipiteeseeni Rami Savolaisesta, joka heille on vain "se liigan ehkä vähiten huono tuomari". Isoissa kysymyksissä ei ole tarvinnut miettiä ja jo etukäteen kirota, että siellä on taas se Savolainen. Pistäkääs Lepaus viheltämään Jokerien tärkeitä matseja ja kokeillaan sitten.
Se siitä. Kaikki me huomasimme eilen, että Jokerit oli parempi joukkue ja että Tapparalla on kova työ mikäli se aikoo saada oman pelinsä mestaruuteen vaadittavalle tasolle. Minä uskon, että Savolainen ja Henriksson tulevat jatkavat viheltämistä kenties jo perjantaina ja pystyn elämään sen kanssa. Tuomaritoiminta ei sarjaa tule missään tapauksessa ratkaisemaan. Siitä ei ole vuodatuksessani kyse, vaikka sellaiseksi se matalaotsaisissa piireissä tullaan lukemaankin. Enkä minä myöskään "pura energiaani epäolennaisuuksiin", vaan ihan omaan rauhalliseen tyyliini (jota en millään pystynyt eilen Hartwall Areenassa säilyttämään) latelen mielipiteitäni, joita myös itse totuuksiksi kutsun. Sitä paitsi vaikka minä vaahtoaisin korvat huurussa tuomarien paskuudesta ja oikeusmurhista, niin se ei varmastikaan Mikko Luoman lapaa täristäisi yhtään tai Janne Ojasen energiavarastoja vähentäisi. Tappara joukkuena valmentajineen on ottanut eilisetkin tapahtumat varsin rauhallisesti, jättänyt ne taakseen ja keskittyy tulevaan. Fanien parranpaukutuksella ei ole paskankaan väliä.