Kiekoton Mies
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Nämä on aina näkökulmia mistä näitä katsoo. Jos otat tavoitteeksi seurata vaikka ensi kaudella jonkun sinulle neutraalin joukkuuen ja etsiä jokaisen tuomarivirheen mistä seura saa etua, niin eiköhän kauden päätteeksi ole jonkunkokoinen romaani saatu aikaiseksi ja jonkinlainen antipatia syntymään kyseistä seuraa kohtaan. Omalta puoleltani tulee esimerkkinä eräs käsipallomaali, jolla Jokerit tiputettiin pleijareista jatkoilla. Tämä tapahtui kyllä Kärppiä vastaan, mutta esimerkkinä, että on tätäkin seuraa kohdeltu väärin vuosien saatossa. Sen kyllä myönnän, että Hjalliksella oli valtaa keskimääräistä enemmän ja Kalekin oli Areenan myötä aika kallellaan Jokereiden suuntaan.No on toki myös IFK:lla ollut osansa näissä otteluissa, joten sitä en kiistä. Tota Lähteenmäen tapausta en itse muista, mutta olen kyllä kuullut tapauksesta. Kuitenkin kyllä ne narrit osasivat tuolloin todella hyvin ne ylilyönnit, sikailut ja jatkuvan harmaalla alueella pelaamisen, joten siinä se narrien toiminta oli oikein omaa luokkaansa muihin joukkueisiin verrattuna. Sitten kun usein vielä se tuomarilinja oli narreille myönteisempi, eikä heidän pelaajille annettu useinkaan samanlaisia rangaistuksia, kun mitä monien muiden joukkueiden pelaajat olisivat saaneet samanlaisista perseilyistään.
Muistan hyvin tapauksen syksyltä 1997, kun jaffa-arena oli avattu edelliskeväänä MM-kisoihin, niin saman vuoden syksyllä hallissa ei muka se videointi "toiminut" kun narrien Janecky potkaisi luistimellaan Lukon Jarmo Kuusistoa tahallaan! Eikä liigan kurinpito voinut/halunnut antaa moisesta sikailusta Otolle sitä pelikieltoa, kun Jokereilla meni muutenkin tuolloin runkosarjassa yllättävän vaisusti ja Hjalliksella oli varmasti omat keinonsa ja suhteensa vaikuttaa siihen SM-liigan kurinpitoon ja tuomaritoimintaan. Näitä vastaavanlaisia tapauksia oli tuolloin SM-liigassa muitakin narrien osalta, joten toi Janeckyn tapaus ei todellakaan ollut ainoa.
Sitten vielä kun tämä Lehkosen tapaus, jossa "Pesoselle tulee noutaja", niin siinäkin IFK sai kärsiä suhteellisesti ja varsinkin tapauksen tekoon/vakavuuteen nähden paljon enemmän, kun mitä Jokerit oikein sai kärsiä reilu kymmenen vuotta myöhemmin siinä tapaus Peltonen vs. Ben Amor/Lämsä/Valtonen.
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta se nyt vaan on varmasti helpommin sanottu kuin tehty, että molempien joukkueiden fanit hautaisivat ne sotakirveensä tosta vaan, kun se viha sitä naapuriseuraa kohtaan on kytenyt koko oman eliniän ja siirtynyt jopa sukupolvelta seuraavalle.
Mielestäni just tällaisten asioiden ja kaunojen takia se olisi alunperinkin parempi, että mietittäisiin alunperinkin niitä tekojensa seurauksia, ettei sitten tarvisi itkeä joskus vuosikymmeniä myöhemmin sitä, että "On se niin ikävää, kun ne välit eivät enää entiselleen palaudu". Kun katsoo näin Tampereen derbyjä, niin siellä tosiaan on osattu oikeasti pelata reiluja paikallismatseja hyvässä hengessä toista joukkuetta ja sen pelaajia kunnioittaen.
Mutta itse olen ihan tyytyväinen näihin tuleviin Metro-derbyihin sitä Kiekko-Espoota vastaan, koska ne ovat hyvä- ja tervehenkisiä paikallispelejä, joissa ei nähdä samalla tavalla mitään sikailuja ja ylilyöntejä, joita nähtiin usein Jokereita vastaan.
Niin ja onhan Jokereilla myös ensi vuonna ne omat derbynsä Kiekko-Vantaata vastaan.
En minäkään tule koskaan toivomaan HIFK:n menestystä sillä se on verissä itsellänikin. Mutta toisaalta kyllä mua nykyään jo vähän surettaakin teidän puolesta, kun kaudesta toiseen on pettymys tarjolla. Tosin myös se aina hymyilyttää, kuten tänäkin keväänä. Enkä sanonutkaan helpoksi jättää kaunoja taakseen, mutta niiden painoarvoa voi ajan myötä hieman laskea. Itse uskoisin Jokereiden tulon Liigaan tietyllä tasolla nostavan myös HIFK:n tasoa, sillä eihän paikallisvastustajalle saa hävitä.
Hienoa pk-seudun puolesta, että Espoo on nyt teillä tuomassa painetta, mutta näinköhän siitä syntyy samanlaista derbyä, kun Jokereita vastaan. Tosin eipä tule niitä ylilyöntejäkään. Kyllä Espoo piti Mestiksessä tällä kaudella joka pelissä voittaa, että kyllä siinä aihiota on derbyille. Kiekko-Vantaa ei samanlaista fiilistä aiheuttanut tällä kaudella, mutta jospa Niemen mukaan tuleminen nostaisi Kiekko-Vantaan tasoa ja samalla kiihkeyttä Mestiksen derbyihin. Väittäisin kuitenkin molemmilla stadilaisilla olevan vähän vaisummat derbyt tiedossa. Mutta ehkä jokin päivä Jokerit ja HIFK voivat vielä kohdata Liigassa ja eiköhän siinä ole ainutlaatuinen tunnelma.