Jokerit-Suomenruotsalaisten rahajyskyjen lippulaiva

  • 40 306
  • 395

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos ihan vielä suoraan laitetaan tulos A) pelkästään Jokereiden jääkiekkotoiminnasta ja B) Helsinki Halli Oy:n osalta ilman muiden yksiköiden, kuten FC Jokereiden, Finnair Stadiumin, Saksan eri toimintojen jne vaikutuksia, niin:

A) Jokerit + 500 000 euroa (poistettu FC:n Jokereiden 1 M euron velka)
B) Helsinki Halli + 1 200 000 euroa (poistettu Finskin 0.6 M euron alaskirjaus)

Yhteensä Jokereiden jääkiekko + Hartwall Areena siis 1 700 000 euroa plussaa viime tilikaudelta.
 

spoonful

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä on mietitty Jokereiden hallivuokraa Areenalle.
Itse muistelisin markka-ajalta sen, että Jokerit maksaisi 1 miljoona markkaa kuukaudessa sarjakauden aikana eli noin puolen vuoden aikana. 6 miljoonaa markkaa yhteensä. Luku on aika paljon.Mutta silloin Jokereilla olikin enemmän katsojia kuin nykyisin, joten voi olla, että noin suurta summaa Jokerit ei millään pysty nykyään Areena-yhtiölle maksamaan. Sinänsä kyllä aivan sama: toisesta taskusta toiseen koko konsernia ajatellen.

Hjalliksen harharetket ovat tulleet todella kalliiksi, mutta taustalla on kuitenkin pitemmän kaavan mukainen toiminta. Ei Harkimo tainnut edes luulla saavansa Euroopasta pikavoittoja, vaan on odotellut voitollisia tuloksia myöhemmin. Vaikea ennustella tulevaisuutta, mutta luulisi noinkin suuressa kaupungissa kuin Hampurissa saatavan halli kannattavaksi ja voitolliseksi. Eri asia on sitten se, kuinka paljon Hartwall-Areenan tuloksesta on Jokereista johtuvaa. Tarkoitan sitä, että muuallakin olisi saatava Areenoille varma ja hyvä tulolähde oman kaupungin joukkueista.

Mutta Jokeri-konsernin omistajat eivät ehkä voi jäädä noita mahdollisia voittoja odottelemaan, jos oma pääoma hupenee käsissä. Muutoksia on siis varmaankin tulossa. Ja on jo tullutkin: futis-Jokereita ei enää ole.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol

A) Jokerit + 500 000 euroa (poistettu FC:n Jokereiden 1 M euron velka)
B) Helsinki Halli + 1 200 000 euroa (poistettu Finskin 0.6 M euron alaskirjaus)

Yhteensä Jokereiden jääkiekko + Hartwall Areena siis 1 700 000 euroa plussaa viime tilikaudelta.

A) "- jääkiekkojoukkueen liikevaihto on 6,4 m€, tulos 0,5 m€ tappiolla. " oli Kauppalehdessä.
Eli tuohonko liittyy "1 M euron velka"?

B) Unohditko vähentää kaupungilta saatavan vuosittaisen vuokratuen?

"Hartwall Areena (Helsinki Halli Oy) on tuottanut 0,6 m€:n nettotuloksen, jota heikensi Finnair Stadiumin aitioiden alaskirjaus 0,6 m€, mutta kohotti kaupungin vuosittainen vuokra-avustus samasta asiasta 0,3 m€."

Kovin yksinkertaistavalta tuntuu, kun kommentoidaan "irrotetaan Helsinki-halli ja Jokerit konsernista". Miksi muut osakkaat suostuisivat siihen? Korkeintaan rahalla, joka taas lisäisi jäljellejäävien yhtiöiden velkataakkaa, jota tulisi kannattavasti lyhentää toiminnan pyörittämiseksi ja omavaraisuuden kartoittamiseksi. On kuitenkin hyvä muistaa, että on tosiasia, että Jokerit toimii suuressa ja ylläpidoltaan kalliissa hallissa, minkä yhtälön kannattava hoitaminen on työn takana. Mikäli vähääkään muistan, on hallinne parin vuoden päästä kymmenen vuoden ikäinen. Jos sitäkään vähää muistan, Hartwallille nimi on myyty kymmeneksi vuodeksi. Eli muutaman vuoden kuluttua on taas nimi myytävissä uudestaan. Mikäli mieli irrottaa Helsinki Halli ja Jokerit konsernista, edellinen lvarmaan osataan ottaa huomioon "hinnassa". Korjatkaa nyt joku ihmeessä jos muistan ihan väärin, että aikanaan nimestä saatiin kokoluokkaa 10 Mmk. Voi olla isompikin luku, aika on saattanut ruostuttaa muistikuvaa ja devalvoida siten hintaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tämä keskustelu kulkee niin, että ikäänkuin Hjallis ja Virmanen kahdestaan päättäisivät koko Jokeri-konsernin asiat.

Virmanen on kaikella kunnioituksella pelkkä yksi työntekijä, ei mikään päättäjä konsernia koskevissa oikeasti merkittävissä asioissa. Hjalliksella on valtaa osake-omistuksensa kautta, mutta muistakaa nyt, että Jokeri-konsernin suurin omistaja on Sanoma-WSOY, ei Hjallis, Leena tai De La Chapelle.

Vaikka pääomistaja olisikin ollut passiivinen vallankäytön suhteen tähän saakka, niin konsernin taloustilanteen kiristyessä kyllä Sanoma-WSOY:ssä ymmärretään bisneksen päälle ja pidetään huoli siitä, ettei kannattava jääkiekko-, Helsingin Halli-toiminta katoa kokonaisuudesta mihinkään ilman kunnon korvausta. Jos taas koko konserni tarvitsee jossain vaiheessa lisää uusia omia pääomia, niin kenenköhän rahkeissa on varaa kasvattaa omistusosuuttaan, Sanoma-WSOY:n vai yksityishenkilöiden, joiden nimiä en viitsi toistella.

Minä veikkaan nykyisen tappiotahdin jatkuessa edes vuoden verran, että Jokeri-konserni siirtyy ainakin väliaikaisesti yhä vahvemmin Sanoma-WSOY:n omistukseen. Toinen vaihtoehto on sitten se, että pohjakosketus on nyt otettu ja homma kääntyy parhain päin.

Elämme kuitenkin ilmeisen mielenkiintoisia aikoja Jokeri-konsernin omistuksen suhteen, koska en usko että Sanoma-WSOY haluaa toimintaa jatkettavan edes selvitystilan uhan alaisena ihan pörssiyhtiön maineen kannalta ajateltuna.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Senior
A) "- jääkiekkojoukkueen liikevaihto on 6,4 m€, tulos 0,5 m€ tappiolla. " oli Kauppalehdessä.
Eli tuohonko liittyy "1 M euron velka"?

Kyllä vain.

Viestin lähetti Senior
B) Unohditko vähentää kaupungilta saatavan vuosittaisen vuokratuen?"Hartwall Areena (Helsinki Halli Oy) on tuottanut 0,6 m€:n nettotuloksen, jota heikensi Finnair Stadiumin aitioiden alaskirjaus 0,6 m€, mutta kohotti kaupungin vuosittainen vuokra-avustus samasta asiasta 0,3 m€."

Itse asiassa pitäisi vähentää. Tosin halliyhtiön kuluissa on muitakin FC:n aikaisia menoja mm. hallinnon osalta, joten sama tulos on ainakin lähellä.

Viestin lähetti Senior
Kovin yksinkertaistavalta tuntuu, kun kommentoidaan "irrotetaan Helsinki-halli ja Jokerit konsernista". Miksi muut osakkaat suostuisivat siihen?

Eivät tietenkään suostu. Miksi tosiaankaan suostuisivat päästämään 15 miljoonan euron liikevaihdolla vajaat 1.5 - 2.0 miljoonaa euroa puhdasta tekevät yksiköt käsistään - eihän siinä olisi SanomaWSOY:n kannalta pienintäkään järkeä. Varsinkaan kun Hjallis pitäisi samalla Jokerit ja Areenan :)

Totesin vain - ja olen edelleen perustellusti samaa mieltä asiasta - että Jokereiden urheilullinen ja taloudellinen menestys voi toteutua vain yhdessä Areenan kanssa irrallaan muusta konsernista. Tämähän on pelkkä fakta.

Ja Johannes: veikkaat väärää hevosta. Usko pois, SanomaWSOY ei halua pitää käsissään alaa, jota se ei hallitse ja joka ei kuulu sen ydinosaamiseen ja ydinliiketoimintaan millään tavalla. Tieto.
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol

Todellisuudessa Jokereiden varsinainen kiekkotoiminta on ollut kannattavaa jokaiselle tilikaudella. Asian olen tarkistanut tänä(kin) vuonna myös Virmaselta. Mutta ongelma on siinä, että siellä on ollut mukana FC Jokereiden ja muita vastaavia kuluja, jotka eivät ole todellisia kiekkotoiminnan menoja. Kiekkotoiminnan voitollisuus häviää Jokerit HC:n muihin menoeriin.

Jos lukisit itse hieman tarkemmin tekstiä ja vähemmän rivien välejä niin huomaisit, että kommentoin asiaa nimenomaan esitettyjen lukujen valossa.

Kauppalehdessä mm. todettiin, että kiekkotoiminnan tappio oli 1 milj. euroa, mutta siinä mukana oli FC Jokerien aiheuttamia kuluja 0,5 milj. Joten esitettyjen lukujen valossa kiekkotoiminnan tappiot olivat 0,5 milj. Ei siis kamalan kannattavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Kauppalehdessä mm. todettiin, että kiekkotoiminnan tappio oli 1 milj. euroa, mutta siinä mukana oli FC Jokerien aiheuttamia kuluja 0,5 milj. Joten esitettyjen lukujen valossa kiekkotoiminnan tappiot olivat 0,5 milj. Ei siis kamalan kannattavaa.

Sulla ei ole Isaksson oikeita lukuja eikä oikeita tietoja. Ihan sama mitä Kauppalehdessä lukee. Lukihan siellä niinkin, että toissa tilikaudella Jokereiden jääkiekkotoiminta tuotti 2.7 miljoonaa tappiota. Jokainen tietää sen, että Virmanenkaan ei pysty tekemään 6 miljoonan euron kiekkotoiminnalla vajaan 3 miljoonan euron tappiota :)

Itse en enää viitsisi toistaa noin sadatta kertaa samaa perusfaktaa: Jokereiden jääkiekkotoiminta tuottaa voittoa per kausi. Jääkiekkotoiminnalla ei ole omaa yhtiötä, vaan se on osa Jokerit HC:n tulosta. Johon taas kuuluu myös kaiken maailman muut hörhöhommat FC:stä alkaen.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Jokainen tietää sen, että Virmanenkaan ei pysty tekemään 6 miljoonan euron kiekkotoiminnalla vajaan 3 miljoonan euron tappiota :)

Niinpä, kovaltahan tuo kuulostaa, mutta joku kykeni tekemään futiksessa satojen tuhansien liikevaihdolla miljoonien tappiot, joten kyllä se onnistuu, kun oikein yrittää.

Mutta edelleen totean, että kaikki kirjoitukseni perustuvat tänään esitettyihin lukuihin, kuten olen jo monesti maininnut. Se, että Hjallis ilmeisesti päästää valheita arvostettuun talouslehteen ei kai ole minun vikani. Enkä itseasiassa siihen oikein uskokaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Mutta edelleen totean, että kaikki kirjoitukseni perustuvat tänään esitettyihin lukuihin, kuten olen jo monesti maininnut.

Eivät perustu. Et suostu myöntämään tosiasiaksi sitä faktaa - josta kirjoitan nyt sadannen ensimmäisen kerran - että Jokereiden kiekkotoiminnalla ei ole omaa yhtiötä, vaan se on osa Jokerit HC:n tulosta. Ja Jokerit HC on koko konsernin emo, jonka moni kuvittelee olevan Jokerit Hockey Club eli Jokereiden jääkiekkotoiminta. Mitä se ei siis ole. Mutta oletat asian näin olevan, vaikka esimerkiksi Kauppalehdessäkään ei niin todeta.

Jokerit HC ja Jokereiden jääkiekkotoiminta ovat eri asioita. Ensin mainittu pitää sisällään myös muita kuluja kuin jääkiekkotoiminnan. Fakta ja tieto.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Isaksson
Kauppalehdessä mm. todettiin, että kiekkotoiminnan tappio oli 1 milj. euroa, mutta siinä mukana oli FC Jokerien aiheuttamia kuluja 0,5 milj. Joten esitettyjen lukujen valossa kiekkotoiminnan tappiot olivat 0,5 milj.

Itse asiassa Kauppalehdessa todetaan sanatarkasti:

Jääkiekkojoukkueen liikevaihto oli 6,4 miljoonaa euroa, tulos 0,5 miljoonaa euroa tappiolla. Tilikauden miinusmerkkisen yhden miljoonan euron kokonaistulosta rasittaa jalkapallojoukkue FC Jokereilla annettujen velkojen anteeksianto.

Eli kyllä tuossa toimittajalla on mennyt numerot sekaisin ja mielenkiintoista olisi tietää oliko jääkiekkojoukkueen tulos a) 0,5 miljoonaa tappiolla vai b) yhden miljoonan tappiolla sekä myöskin c) paljonko FC Jokereiden velkoja kuitattiin akkordilla

Mikäli rivien välistä haluaa lukea, niin saattaisi olla niin että 0,5 tehtiin persnettoa, jossa miltsi FC:n läskejä eli toiminnallinen tulos olisi 0,5 miltsiä plussalla. Mutta varmasti ei voi tietää ennenkuin ko. numerot näkee. Turha kuitenkaan väittää Kauppalehden jutusta muuta irtoavan.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Gags

Mikäli rivien välistä haluaa lukea, niin saattaisi olla niin että 0,5 tehtiin persnettoa, jossa miltsi FC:n läskejä eli toiminnallinen tulos olisi 0,5 miltsiä plussalla. Mutta varmasti ei voi tietää ennenkuin ko. numerot näkee. Turha kuitenkaan väittää Kauppalehden jutusta muuta irtoavan.

Aika erikoinen tulkinta, jos sen noin tulkitsee.

Minusta siinä lukee suhteellisen selvästi, että jääkiekkojoukkueen tulos on 1 milj. tappiolla.

Mutta todellinen tulos on 0,5 milj. tappiota, koska tulosta rasittaa futisjengin velkojen anteeksianto. Anteeksiannon suuruudeksi tulee siis vähennyslaskulla 0,5 miljoonaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, Isakssonin ja Kauppalehden mukaan Jokereiden jääkiekko on tuottanut kahdessa vuodessa 3.2 miljoonaa euroa. Luvalla sanoen: pelkkää ammattitaidotonta haihattelua. Jokerit HC tuottaa kyllä tappiota, mutta ei Jokereiden kiekkotoiminta. Aiemmalla tilikaudella jouduttiin tekemään muistaakseni FC Jokereiden pelaajien arvosta alaskirjauksia ja se aiheutti tuo 2.7 miljoonan tappion. Ei siis kiekkotoiminta.

Mutta turhaan minä tästä kirjoitan. Mä olen ilmeisesti ainoa, jolla on luvut käytettävissäni ja olen faktat myös Virmaselta tarkistanut yksityiskohdittain kun Jokereiden kiekkotoiminnan taloudesta puhuimme.

Parempi se on vaan lähteä sille linjalle, että mitään lukuja ei ole käytettävissä, mutta oletuksia sitäkin enemmän.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
No, Isakssonin ja Kauppalehden mukaan Jokereiden jääkiekko on tuottanut kahdessa vuodessa 3.2 miljoonaa euroa.

Siis pysytään nyt asiassa. Ei minulla ole mitään lukuja, minkä olisi sinullekin pitänyt jo selvitä. Kauppalehdellä sen sijaan on ja niitähän tässä kukin siteeraa. Ihan turha siinä on vetää hernettä nenään minulle päin. Pistä noottia oikeaan paikkaan, varmaan Alma Median aviisi tahallaan vähän heittää lokaa Sanomalaan päin. Oikaise virhe oikeaan osoitteeseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Siis pysytään nyt asiassa. Ei minulla ole mitään lukuja, minkä olisi sinullekin pitänyt jo selvitä. Kauppalehdellä sen sijaan on ja niitähän tässä kukin siteeraa. Ihan turha siinä on vetää hernettä nenään minulle päin. Pistä noottia oikeaan paikkaan, varmaan Alma Median aviisi tahallaan vähän heittää lokaa Sanomalaan päin. Oikaise virhe oikeaan osoitteeseen.

Tarkistin jo asian. Kauppalehden toimittaja on kirjoittanut Jokerit HC:stä ja kuten sinäkin, myös hän on käsittänyt Jokerit HC:n Jokereiden jääkiekkotoiminnaksi. Todellisuudessa Jokerit HC on konsernin emo. Jokerit HC:n toimitusjohtaja on Anders Backman ja hallituksen puheenjohtaja Hjallis Harkimo. Muut Jokerit HC:n hallituksen vastuuhenkilöt ovat Leena Harkimo, Mika Sulin, Henrik de la Chapelle sekä Matti Salmi SanomaWSOY:stä. Kuten Isakssonkin arvaa, tämä joukkue ei johda Jokereiden jääkiekkotoimintaa, vaan Jokerit HC-konsernin emoyhtiötä.

Muistanet varmaan, että Jokereiden kiekkotoiminnan toimitusjohtaja on Matti Virmanen?
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Tarkistin jo asian. Kauppalehden toimittaja on kirjoittanut Jokerit HC:stä ja kuten sinäkin, myös hän on käsittänyt Jokerit HC:n Jokereiden jääkiekkotoiminnaksi.

Siis minä en ole käsittänyt Jokerit HC:tä jääkiekkotoiminnaksi. Minä olen käsittänyt jääkiekkotoiminnaksi Kauppalehden artikkelista seuraavan lauseen

"Jääkiekkojoukkueen liikevaihto oli 6,4 miljoonaa euroa, tulos 0,5 miljoonaa euroa tappiolla. Tilikauden miinusmerkkisen yhden miljoonan euron kokonaistulosta rasittaa jalkapallojoukkue FC Jokereilla annettujen velkojen anteeksianto."

siinä ei puhuta mitään HC:stä, siinä puhutaan jääkiekkojoukkueesta. Ja edelleen siinä ei voi olla kyse emosta, koska emon liikevaihto lienee suurempi kuin 6,4 milj. Siinä ei myöskään puhuta emon tappioista, koska ne ovat noin 4 miljoonaa. Siinä puhutaan jääkiekkotoiminnasta, jonka liikevaihto on 6,4 miljoonaa ja joka on tehnyt tappiota 1 miljoonan, josta FC Jokereiden osuus on 0,5 miljoonaa.

Minä luulen, että sekä Kauppalehti että minä puhumme jääkiekkojoukkueesta ja ainoa, joka haluaa sekoittaa asioita olet sinä. Ja juuri siksi et ole myöskään tarkistanut asiaa Kauppalehden toimittajalta, koska hän ei ikinä myöntäisi puhuvansa tuossa lauseessa emosta, koska yksikään tuon lainauksen luku ei koske emoa.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pitää todeta Isakssonin puolustukseksi, että Jokeri-konsernin eli Jokerit HC:n ja sen tytäryhtiöiden tulos, budjetit ja liikevaihdot ovat harvinaisen sekavia siinä mielessä, että niistä voisi poimia Jokereiden jääkiekkotoiminnan tuloksen. Perusongelma on siinä, että Jokereiden jääkiekkotoiminnalla ei ole omaa osakeyhtiötä. Siis osakeyhtiötä siinä mielessä, että siinä olisi Jokereiden kiekkotoiminnan kaikki menot ja kaikki kulut ja vain ne.

Oma tietoni Jokereiden jääkiekkotoiminnan voitollisuudesta perustuu koko konsernin tilinpäätösanalyyseihin osakeyhtiöittäin sekä Virmasen ilmoitukseen jääkiekkotoiminnan voitollisuudesta tilikausittain.

Yhtä kaikki, itse olen ollut jo pitkään huolissani tästä suomenruotsalaisten rahajyskyjen + SanomaWSOY:n hallinnoima konsernin tilanteesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Minä luulen, että sekä Kauppalehti että minä puhumme jääkiekkojoukkueesta ja ainoa, joka haluaa sekoittaa asioita olet sinä

Ja minun siis pitäisi uskoa sinua siinä, että Jokereiden jääkiekkojoukkue on tehnyt 3.2 miljoonan euron tappiot kahdella viime tilikaudella?

Voit huoleti uskoa siihen itse, mutta sääliksi käy jos olet tosissasi.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Oma tietoni Jokereiden jääkiekkotoiminnan voitollisuudesta perustuu koko konsernin tilinpäätösanalyyseihin osakeyhtiöittäin sekä Virmasen ilmoitukseen jääkiekkotoiminnan voitollisuudesta tilikausittain.
[/B]

En epäile lainkaan tietojasi, mutta kuten olen sanonut koko ajan noiden annettujen lukujen valossa kiekkotoiminta ei ole kovin voitollista. Jos luvut ovat väärin, niin sillehän en voi sitten mitään.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Ja minun siis pitäisi uskoa sinua siinä, että Jokereiden jääkiekkojoukkue on tehnyt 3.2 miljoonan euron tappiot kahdella viime tilikaudella?

Voit huoleti uskoa siihen itse, mutta sääliksi käy jos olet tosissasi.

Ja edelleen, minä en ole kertaakaan puhunut mistään 3,2 miljoonan tappioista. Voit selata viestini läpi, et löydä minulta tuollaista väitettä.
 

Jokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Sanokaas nyt että Jokerit on ja pysyy. Pitää pystyä nukkumaan yöt rauhassa.
Hankitaan vaikka se Chelsean rahamies jos ei muuten valuuttaa löydy. Mikä sen miehen nimi nyt olikaan.

No Golden Virmanen hoitaa kaiken ja vähän vielä siihen päälle. Mattiin pystyy luottamaan hädänkin hetkellä.

Näillä mennään
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Ja edelleen, minä en ole kertaakaan puhunut mistään 3,2 miljoonan tappioista. Voit selata viestini läpi, et löydä minulta tuollaista väitettä.

Kuitenkin esität, että Kauppalehdessä puhutaan nimenomaan jääkiekosta ja että minä vääristelen kun väitän, että Kauppalehti kirjoittaa HC:stä :) Lainaatpa vielä Kauppalehteä lauseen verran.

Kauppalehti kirjoittaa yhden kappaleen päässä siitä sinun lainaamastasi Kauppalehden lauseesta seuraavaa: "Jääkiekkojoukkueen kokonaistulos on kuitenkin pertraantunut, sillä tulos oli vertailukaudella -2.7 miljoonaa euroa."

Minä tietysti oletin, että olet lukenut lainaamasi lauseen ja jutun Kauppalehdestä kun siitä kirjoitat. Mutta nyt selvisi, että et siis olekaan lukenut. Muussa tapauksessa olisit varmasti lukenut myös lainaamasi lausetta seuraavan kappaleen. Josta jokaiselle asiaa vähänkään tietävälle paljastuu faktana se tosiasia, että nyt ei puhutakaan jääkiekkojoukkueesta, vaan Jokerit HC:n tappioista.

Minun virheeni oli olettaa, että olet lukenut jutun jota kommentoit suotuisaan sävyyn. Sen vuoksi oletin sinun olevan samaa mieltä Kauppalehden toimittajan kanssa myös tuosta Jokereiden jääkiekon tappiosta 3.2 miljoonaa kahdessa kaudessa.

Ja Jokeri: kyllä Jokerit kiekkojoukkueena pystyssä pysyy. Jos ei muuten, ostetaan se itsellemme.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol

Yhtä kaikki, itse olen ollut jo pitkään huolissani tästä suomenruotsalaisten rahajyskyjen + SanomaWSOY:n hallinnoima konsernin tilanteesta.

Kirjoitat toistuvasti: "Ainoa järkevä toiminto on todellakin konsernin pilkkominen osiksi."

1. Mitä veikkaat:

onko käytännössä mahdollista, tuleeko toteutumaan?

2. Mikäli vastaat: en -> mitäs sitten? Mikäli vastaat kyllä: kysyn miten?

3. Mitä enemmän SanomaWSOY työntää konserniin rahaa/osakaslainaa, sitä suuremmaksi omistuksensa konsernissa muuttuu, eikö totta? Tiedätkö, mikä on Hjalliksen todellinen sanavalta tänäpäivänä konsernissa? Mikä mahtaa olla omistusosuutensa (lie julkinen tieto) eri yhtiöissä? On totta, kuten viittaat, ettei yhtiön tiedoissa / luvuissa pysy perillä erkkikään, btw, vaikka kuinka yrittäisi.

4. Millaisia muutoksia veikkaat konserniomistuksessa tapahtuvan lähiaikoina / -vuosina?

5. Kun vastasit edelliseen, mikä on Hjalliksen rooli konsernissa muutosten jälkeen?

6. mitä arvelet Saksalle käyvän? millä hinnalla/kannattavuudella? Onko "suihku" tulossa?

7. jos ajattelet konsernin pilkkomista, luuletko SWSOY:n suostuvan siihen ehdoilla, jotka ovat itselleen järkevät ja Hjallikselle/uudelly yhtiölle kestettävät?

8. Jos ajatellaan kuluvaa tilikautta, mitä konkreettista, rahallisesti merkittävää (paitsi Futistappioiden poistuminen) on tapahtunut, jotta seuraava tilinpäätös olisi uskottavampi?

9. Oletko samaa mieltä: pelin ratkaisee Saksan kohtalo?

10. Oletko samaa mieltä: Saksaa ei pysty realisoimaan "riittävällä hinnalla", vaan konserni tulee olemaan maksumiehenä ja Suomen päässä tehdään merkittäviä uudelleenjärjestelyitä, joiden yhteydessä Hjalliksen rooli tulee vähenemään aktiivisesta passiiviseksi? Voiko tuota johdattelevammin kysyä?
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol


Minä tietysti oletin, että olet lukenut lainaamasi lauseen ja jutun Kauppalehdestä kun siitä kirjoitat. Mutta nyt selvisi, että et siis olekaan lukenut. Muussa tapauksessa olisit varmasti lukenut myös lainaamasi lausetta seuraavan kappaleen. Josta jokaiselle asiaa vähänkään tietävälle paljastuu faktana se tosiasia, että nyt ei puhutakaan jääkiekkojoukkueesta, vaan Jokerit HC:n tappioista.

Luin kyllä ko. jutun erityisen tarkkaan ja moneen kertaan. Ja toki luin tuonkin pätkän. Sitä en kuitenkaan lainannut enkä myöskään kommentoinut, koska kirjoitin ja myös lainasin viimeisen kauden tulosta. Vertailulukuna ollut -2,7 miljoonaa saattoi toki olla väärin (joskaan sekään ei kyllä ole emon edellisen vuoden tulos), mutta se ei muuta lainkaan sitä tosiasiaa, mistä kirjoitin eli viimeisen tilikauden tuloksesta ja siinä ei taatusti puhuta emon luvuista.
Se, että tuo vertailuluku on väärin ei automaattisesti tarkoita, että myös kaikki muut luvut ovat väärin. Missään tapauksessa ne eivät kuitenkaan ole emon lukuja, minkä toki hyvin tiedät itsekin, vaikka tuossa yllä muuta väitätkin.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Senior
10. Oletko samaa mieltä: Saksaa ei pysty realisoimaan "riittävällä hinnalla", vaan konserni tulee olemaan maksumiehenä ja Suomen päässä tehdään merkittäviä uudelleenjärjestelyitä, joiden yhteydessä Hjalliksen rooli tulee vähenemään aktiivisesta passiiviseksi? Voiko tuota johdattelevammin kysyä?

Lisäksi voisi esittää johdattelevan jatkokysymyksen siitä, että miten suuromistajat yleensä yrityksen hallituksessa toimivat, mikäli yrityksen operatiivisista toiminnoista vastanneet ovat epäonnistuneet ja johtaneet yhtiön vaikeuksiin? Aivan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vastauksia Seniorille:

1. Tulee toteutumaan. Suurin osakas eli SanomaWSOY ei yksinkertaisesti voi jatkaa nykyisellään. Miksi ei voi? A) Ei ole kannattavaa ja B) ei ole ydinliiketoimintaa. SanomaWSOY:n osakkaat kysyvät: miksi sitten haaskata yhtiön rahaa ja aikaa asiaan, joka ei ole ydinliiketoimintaa?

2. Jokerit ja Areena jäävät luultavasti ainakin osin Hjalliksen, Leenan ja Chapellen omistukseen, mutta toimiva johto tulee muualta. Hjallis vetäytyy toimivana johtajana sivuun. Saksan halli pistetään kannattamaan niin nopeasti kuin mahdollista ja myydään sitten pois. SanomaWSOY vetäytyy.

3. Totta. SanomaWSOY hakee koko ajan ulospääsyä tilanteesta, sillä heidän pitää joko ostaa koko konserni ja myydä se sitten aikanaan pois (sekin mahdollista) tai aloittaa vetäytyminen. Hjalliksella on edelleen suuri sananvalta, sillä hänellä on Chapellen kanssa enemmisto äänivallasta. Ja kuten molemmat kirjoitamme, konsernin luvuista ei ota erkkikään selvää.

4. Uskon isoon muutokseen, jota on eritelty kohdissa 1 ja 2.

5. Hjallikselle taitaa Jokerit + Areena olla liian pieni, joten arvaisin hänen keskittyvän jatkossa enemmän sukuharrastuksiinsa ja perheeseensä.

6. Uskoisin SanomaWSOY:n vaatinen jonkinlaisen tulosanalyysin Saksan hallin saamisesta kannattavaksi, sillä myös heidän rahoillaanhan omistusosuutta Saksassa nostettiin. Joten jos kaikki menee hyvin, hallista päästään eroon ehkä viidessä vuodessa. Ja eroon voidaan päästä asiallisella hinnallakin. Jos ei päästä eroon lainkaan, tulee kylmät ajat. SanomaWSOY:n kannalta ei ole mitään järkeä omistaa hallia ja osaa kiekkojoukkueesta Hampurissa. Jos siitä ei pääse eroon sopivassa ajassa, se luultavasti ajetaan alas.

7. Vaikea edes arvailla viellä. Liian monta arvaamatonta riippuvuustekijää.

8. Hampuri alaskirjaukset on tehty. En tiedä vielä, ovatko ne riittävät, mutta niiden lisäksi luurankoja ei pitäisi olla kaapissa kun FC on haudattu.

9. Kyllä se noin on. Jos Hampurin halli kaatuisi syliin, heikosti kävisi. Mutta kuten kirjoitin, SanomaWSOY ei voi olla niin typerä, että ei olisi selvittänyt kannattavuuden mahdollisuuksia sanokaamme viiden vuoden aspektilla sitoessaan lisää rahojaan konserniin.

10. Uskon siihen, että konserni pilkotaan, Saksaa holdataan niin kauan kuin on pakko ja heti sen jälkeen se myydään. Ja kun Jokerit ja Areena jää, Hjallis säilyttää pienemmän, mutta sopivan osuuden itsellään ja antaa enemmän aikaa lapsilleen ja Merikukalle. Mä olen lähes varma siitä, että Hjallis tajuaa jälkimmäisen välttämättömyyden paremmin kuin moni muu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös