Jokerit-Suomenruotsalaisten rahajyskyjen lippulaiva

  • 40 301
  • 395

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nou nou nou. Eli kun EHL saadaan aikaan, eri jengit pelaavat Sm-liigaa ja eri jengit EHL-liigaa. SM-liigassa voidaan sitten pelata Hifk-Jyp ja Areenalla samaan aikaan Jokerit-Milano EHL-liigaa. Siitä sitten pohtimaan ketä mikäkin kiinnostaa, varsinkin kun EHL:ssä liikkuvat noin 100 kertaiset rahat.... ;)

(ihan pienellä, mä voin olla väärässäkin, mutta tällaista minä toivon)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bozik
Siitä sitten pohtimaan ketä mikäkin kiinnostaa, varsinkin kun EHL:ssä liikkuvat noin 100 kertaiset rahat.... ;)


Satakertaistuvatko siis tappiotkin siinä tapauksessa? Ei hyvää päivää, siitä ei selviä hengissä kukaan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Senior
Satakertaistuvatko siis tappiotkin siinä tapauksessa? Ei hyvää päivää, siitä ei selviä hengissä kukaan.
Ei ole tietoa, usko sarjaan vaan on kova. Ei kait mikään hyvä helpolla tule, jonkun on pakko aloittaa.

Mua pelottaa eniten se, josta jo miljoona vuotta sitten (ennen kuin tälle palstalle löysin) kaverien kanssa juttelin. Riittävätkö Jokerien/Hjalliksen rahkeet tähän ? Nyt näyttää todella huonolta, mutta jonkinlainen potentiaali täällä Euroopassa nopealle ja viihdyttävälle urheilulle on. Hjalmari on siis jäljillä, mutta onko liian kevyillä eväillä.

Nyt kyllä näyttää tämän keskustelun perusteella todella pahalta. Itse en osaa tuohon keskusteluun juuri osallistua, juridisen puolen tunnen, mutta kannattavuusarviot, tilinpäätösanalyysit jne. ovat mulle turhan vieraita. Mielelläni toki teidän keskustelua seurailen, eiköhän sieltä vielä Jokerit hengissä selviä, ennenkin oltu vasaran alla.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bozik
Nyt näyttää todella huonolta, mutta jonkinlainen potentiaali täällä Euroopassa nopealle ja viihdyttävälle urheilulle on.

En oikein osaa mieltää, että olisi tapahtunut mitään, mikä puoltaisi EHL:n toteutumista verrattuna aiempiin tunnusteluihin. Tuntuu kovin pitkältä projektilta, ennenkuin tuollainen liiga etabloituisi markkinoille riittävän yleisöä ja riittävän korkean tason pelaajia kiinnostavana. Siinä voi loppua monen muunkin rahat ennen Hjallista. Saattaisi homma olla edes hieman realistisempi, jos tähän asti toteutettujen, yksityisvaroin rahoitetuin monitoimihallien menestys olisi ollut liukkaampaa. En edes oikein usko, että EHL olisi aktiivisessa syynissä ja kehitystyössä eri maissa tällä hetkellä. Viime aikoijen keskusteluun liittyen tuntuu siltä, että Hjalliksenkin lähitulevaisuus on työllistetty nykysysteemejä paikkailemalla. En minäkään usko, enkä edes toivo, että Jokereitten taipaleessa häämöttäisi the end. The muutos mieluummin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pahoin pelkään että olet oikeassa Senior. Mun on pakko myöntää, että Venäjää lukuun ottamatta eipä tässä viimeisinä vuosina paljon pro EHL ole tapahtunut. Saksa lienee se aivankyssäri ja kiekko siellä on vielä liian pientä, monen rahat siihen voi palaa, ennen kuin valmista tulee.

Niin pääkkö minä kuitenkin olen, että ennen 2010 pelataan sarjaa nimeltä EHL ja pikku hiljaa se muuttaa kansalliset liigat kasvattajasarjoiksi. Tästä visiosta ei luovu Hjalmari eikä bozik.

Ihan tähän aiheeseen "Jokerit-Suomenruotsalaisten rahajyskyjen lippulaiva" liittyen. Olen keskustellut useamman keskisuuren/ison firman toimitusjohtajan kanssa tästä Jokerit + Areena vs. Hifk asemasta. Kaikki ovat olleet sitä mieltä, että ajan myötä Areena syö Hifk:n eväät kilpailla samalla tasolla. Nämä eivät siis ole olleet mitään kiekkovaikuttajia, vaan ihan tavallisia Suomen mittakaavassa keskisuurten firmojen "toimareita". Nythän näyttää hätäisemmin siltä, että käy täysin päinvastoin, Jokka haukkasi liian ison palan ja vaikea sitä on niellä. Tule apuun Jari.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti aika epeli
Hatusta nyhtäisty esimerkki: pelataan S/M-liigassa normaali runkosarja, jonka kolme parasta leivotaan ilman pleijareita S/M-mitalijengeiksi (S/M-mitalithan täytyy joka tapauksessa jakaa). Tämän jälkeen neljä parasta Suomesta, Ruotsista, Venäjältä ja Tsekeistä, siis yhteensä 16 seuraa, jatkaisi - tai oikeastaan aloittaisi - varsinaisen EHL-liigan. Paras kolmesta -systeemillä neljä seuraa semeihin, joista paras viidestä -systeemillä finaaliporukat. Ja mestari samalla periaatteella.

Ja tähän perään hillittömästi kysymysmerkkejä, sisältäen mm. semi- ja finaalimatsien televisiointioikeudet jne.

Loistava ajatusmalli, koska olen itsekin hahmotellut tämän suunnilleen näin :). EHL pitäisi toteuttaa kuten fudiksen Champions liigat sun muut; kansallisten sarjojen täydennyksenä. Nähtäisiin lisää hyviä joukkueita ja saataisiin pidennystä kaudelle. Jos jääkiekko lajina meinaa elää edelleen, on tällainen polkaistava kasaan jotenkin.

Bozik; huomaa, että haastattelemasi kaverit eivät ole olleet kiekkovaikuttajia :). Ei se noin mene kuin pelkällä liikemiessilmällä katsoo; jahas, kaupungissa on kaksi jääkiekkojoukkuetta ja toisella on paljon makeempi halli. Ei tota toista tarvita, se potkaistaan mutasarjaan, soon moro! Tällaisessa viihdebisneksessä on paljon muitakin arvoja ja niitä, jotka haluavat nähdä tämän kokoisessa keskittymässä HIFK-kiekkoa, on taatusti niin paljon, että HIFK-kiekkoa tullaan näkemään vaikka Abramovitsh ostaisi Jokerit. Eihän se niinkään mene, että maailmalla breikannut HIM tekee tarpeettomaksi kaikki muut kotimaiset englanniksi laulavat goottihenkiset bändit, koska HIM on jo maailman mittakaavassa. Jengi haluaa silti ostaa Negativenkin tuotantoa ja silläkin mennään kotimaan listoille, ajoittain jopa ohi HIMin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti JHag
Bozik; huomaa, että haastattelemasi kaverit eivät ole olleet kiekkovaikuttajia :). Ei se noin mene kuin pelkällä liikemiessilmällä katsoo; jahas, kaupungissa on kaksi jääkiekkojoukkuetta ja toisella on paljon makeempi halli. Ei tota toista tarvita, se potkaistaan mutasarjaan, soon moro!
Nou nou nou, en tainnut taas osata kirjoittaa. Kolmen ukon kanssa olen jutellut. Jokainen sanoi, ettei tunne liiketoimintaympäristöä. ( Mä luen tämän niin, etteivät he tajunneet paikallisen merkitystä).

Vaan nämä kaverit pyynnöstäni ja ilman mitään selvityksiä, siis mutu-tuntumalta pohtivat mahdollisuuksia (2 v sitten). Kukaan heistä ei voinut ymmärtää, miten stadin hallissa pelaava joukkue voisi pärjätä taloudellisesti omalla areenalla pelaavalle joukkueelle.

Tähän tuli paljon suoria kommentteja tyyliin "me ainakin siirrymme modernille areenalle" eli tarkoittaen sponssirahaa. En halunnut tätä mainita, koska ajattelin siitä taas seuraavaan sen, että bozik väitti sponssien lähtevän areenalle ja jättävän Hifk:n, mitens Koff, läl-läl lää ja jatkataan ?

Perusajatukseni ja noiden herrojen mielipide kuitenkin, ajan mittaan Jokerien pitää pystyä tekemään eroa Hifk:hon, ihan olosuhteista johtuen.

Sorry siitä, että käytän tällaisia nimettömiä muka-lähteitä. Jos hommaa epäilette, laittakaa minun piikkiini ja unohtakaa.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bozik
Perusajatukseni ja noiden herrojen mielipide kuitenkin, ajan mittaan Jokerien pitää pystyä tekemään eroa Hifk:hon, ihan olosuhteista johtuen.

Se vaan kuitenkin sattuu olemaan niin, että yleisö tulee pidemmän päälle seuraamaan kiekkoa eikä hallin seiniä. Viime kädessä ratkaisee se, mitä tapahtuu kaukalossa eikä kaukalon ulkopuolella. Jokerithan oli taloudellisesti IFK:n edellä selvästikin tuossa 90-luvun puolivälissä, mutta suuntahan on ollut nyt aivan päinvastainen itse asiassa koko Areenan olemassaoloajan. Taloudelliset mittarit alkavat olla tällä hetkellä kutakuinkin tasan.

Ja kukaan ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Jos joku iso rahamies haluaa todella helsinkiläiseen kiekkoon sijoittaa, ei ole lainkaan varmaa, että Jokerit olisi mielenkiintoisempi sijoituskohde kuin 100-vuotias kilpailijansa.

Jokerikonsernin tila on tällä hetkellä sellainen, että lähes kaikki on mahdollista. Entä jos Hjallis joutuu luopumaan hallistaan, entäs jos sen ostaakin vaikkapa Carlsberg. Visioita on paljon. Elämme mielenkiintoisia aikoja myös tällä saralla.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos ihan vakavissaan puhutaan Jokereiden & Areenan mahdollisuuksista menestyä suomalaisessa jääkiekossa ja bisneksessä, niin ilman värilaseja ei voi tulla kuin yhteen johtopäätökseen: ne ovat Suomen parhaat. Aivan ylivoimaisesti. Ainoastaan TPS pystyy kilpailemaan Jokereiden kanssa. Muut tulevat bisnesmahdollisuuksin mitattuna kaukana perässä.

Kokonaan toinen asia onkin se, miten Jokereissa on asemaa osattu hyödyntää. Jokereissa tehtiin merkittävä virhe siinä, että joukkueesta rakennettiin Janeckyn, Selänteen ja monen muun jokerin jälkeen suurta yleisöä ja myös perinteisiä Jokereiden kannattajia kiinnostamaton tuote. Kun halli on näinkin suuri eli 13 600 katsojaa, siellä pelaavan joukkueen pitää pystyä tarjoamaan todellisia elämyksiä ja tunteita niin kansalle kuin aktiivikannattajillekin. Joukkueella pitää olla valtakunnan ykkösbrändi jääkiekossa, aktiivinen pelitapa ja sopivasti tähtiä ja omia junioreita joukkueessa. Joukkueen pitää olla sopivalla tavalla esillä otsikoissa ja jotta se on mahdollista, joukkueessa pitää riittävästi ihmisiä kiinnostavia pelaajia ja valmentajia. Joukkueella pitää myös olla oma selkeästi Jokereihin leimattava pelifilosofia.

Tuolla konseptilla halliin saadaan myös paikalle sellaiset keskimääräiset 9 000 - 10 000 katsojaa, joka on minimiedellytys tunnelmalle. Isot katsojamäärät takaavat yhteistyökumppaneiden satsaukset joukkueeseen ja tämä taas takaa joukkueen tason.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Isaksson
Se vaan kuitenkin sattuu olemaan niin, että yleisö tulee pidemmän päälle seuraamaan kiekkoa eikä hallin seiniä.
Tämä on ihan selvä juttu. Tuo koko esittämäni perustuu siis siihen, millaiset mahdollisuudet seuroilla on. Ei todellakaan siihen, kuinka nuo mahdollisuudet (nyt) on hyödynnetty.

Vaan nyt on vitutus niin suuri, että toiseen ketjuun.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
minulla on yksinkertainen esimerkki, jonka johdosta HIFK ja Jokerit eivät voi olla tasapainossa, jos puhutaan VAIN jääkiekkotoiminnasta, eikä vedetä peliin konserneja.

Hartwall-areenan kapasiteetti on 13000 ihmistä. JOS Jokerien keskirarvo on n. 10 000 , joka oli muutama vuosi sitten,ja HIFK:n n 7000, niin 3000 ihmisen ero 25 kotiottelussa tekee rahassa 17 euron lipunhinnalla yli miljoonaa euroa kaudessa. Tällä miljoonalla eurolla voidaan hankkin periaatteessa kuka tahansa eurooppalainen huippu ja rakentaa joukkuetta eri tyyliin kuin muut seurat. ja näinhän 90-lopun hulluina vuosina tehtiin.

se on sitten eri juttu, miten konserni painottaa tulevaa rahaa ja kuinka paljon sitä ohjataan jääkiekon puolelle.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti JHag
Loistava ajatusmalli, koska olen itsekin hahmotellut tämän suunnilleen näin :). EHL pitäisi toteuttaa kuten fudiksen Champions liigat sun muut; kansallisten sarjojen täydennyksenä. Nähtäisiin lisää hyviä joukkueita ja saataisiin pidennystä kaudelle. Jos jääkiekko lajina meinaa elää edelleen, on tällainen polkaistava kasaan jotenkin.

Luulen, että aika EHL:lle ei vielä ole kypsä. Sinänsä EHL olisi eurooppalaisen jääkiekon pelastus, mikäli se saisi koko Euroopan kattavan näkyvyyden television kautta ja pystyisi huippujoukkueineen ja -pelaajineen olemaan varteenotettava vaihtoehto NHL:lle.

Tämä kuitenkin edellyttäisi tosi rahakasta tv-sopimusta, jotta liigassa pelaavat seurat pystyisivät kilpailukykyisiin palkkoihin NHL:n kanssa. Tästä taas voisi jatkumona kuvitella olevan se, että syntyisi seuroja, jotka pääsisivät kiinni näihin suuriin rahoihin ja huippupelaajiin. Loogisena jatkumona syntyisi siis seuroja, joiden pelaajisto ja taloudelliset resurssit olisivat valovuoden edellä muita kotimaan liigaa pelaaviin seuroihin verrattuina. Anteeksi vain Suomen nykyiset liigaseurat, mutta liikevaihdoltanne olette vielä armon vuonna 2004 pikemminkin "nakkikioskeja" kuin isoja yrityksiä.

Seuraus: Jos näin käy, niin liigassa on muutama seura, jotka ovat aivan eri tasolla muiden kanssa. Näille seuroille liigapelit olisivat vain "harjoitusmatseja" ja parhaassakin tapauksessa nämä kisaisivat siitä, kuka niistä jää EHL-pelien ulkopuolelle. Kyllä näiden EHL-joukkueiden mielestäni pitäisi siis pelata keskenään.

Tällaista liigaa kohti pitäisi mennä vaiheittain, mutta kuten muistamme takavuosien EHL-otteluista, niin "kiviäkin kiinnosti" nuo ottelut. Ei ollut tunnetta, joka olisi vetänyt yleisöä. Brändin rakentamiseen menee vuosia ja ennen, kuin jokin tukholmalaiseura kiinnostaa Helsingissä tai Turussa edes lähellekään yhtä paljon kuin esim raumalaiset porilaisia, niin siihen menee pitkä aika, ehkä ikuisuus. Liigan pitäisi siis todennäköisesti varautua vuosikausia jatkuviin tappioihin, joita sietäviä rahoittajia voisi olla vaikea tai mahdotonta löytää.

Se on kuitenkin selvä, että eurooppalaisen jääkiekkoilun kannalta olisi tärkeää, että löytyisivät keinot pitää edes osa huippupelaajista Euroopassa. Vaan mistä löytyvät riskinottajat, jotka uskaltavat satsata valtavia summia summia hankkeeseen, jonka onnistumisesta ei ole tietoa? NHL:n suosio kuitenkin osoittaa sen, että kysyntää tuollaiselle superliigalle löytyisi ja aikaerosta johtuen myös merkittävä etu tähän verrattuna lähetysaikojen suhteen.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jet-Ace
Luulen, että aika EHL:lle ei vielä ole kypsä. Sinänsä EHL olisi eurooppalaisen jääkiekon pelastus, mikäli se saisi koko Euroopan kattavan näkyvyyden television kautta ja pystyisi huippujoukkueineen ja -pelaajineen olemaan varteenotettava vaihtoehto NHL:lle.

Edelleenkin kiekko on marginaalilaji euroopassa ja rahat löytyvät Venäjltä (+ Sveitsistä). Joten en usko ihan bozikin aikatauluun (2010). Jokereiden olosuhteiden erinomaisuudesta sen verran että puitteet ovat hienot. Ongelma onkin siinä että löytyykö jatkuvasti se keskimäärin 10.000:tta maksavaa katsojaa joita hallissa käynti oikeasti kiinnostaaa. Asiasta on keskusteltu melkoisesti toisissa ketjuissa. Henk.koht. pidän salibandyä pahimpana uhkana SM-liigan tulevaisuudelle.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Jet-Ace
Brändin rakentamiseen menee vuosia ja ennen, kuin jokin tukholmalaiseura kiinnostaa Helsingissä tai Turussa edes lähellekään yhtä paljon kuin esim raumalaiset porilaisia, niin siihen menee pitkä aika, ehkä ikuisuus.
Tämä on mielestäni mielenkiintoinen näkökulma. Olen itse totaalinen kiekkofriikki ja monessa kiekkoon liityvässä mukana. Minulle jo nyt esim. matsi Jokerit-Malmö on huomattavasti kiinnostavampi kuin vaikkapa Jokerit-Lukko. Tuohon voi tietenkin Lukon paikalle laittaa minkä tahansa liigajengin Hifkta lukuun ottamatta.

Onko se todella niin, että SM-liiga on niin vahva, että tason mittaaminen Euroopan tasolla ei kiekkoyleisöä kiinnostaisi vaan mielummin katsellaan näitä kotoisia maakuntasarjan pelejä ? Mä en oikein jaksa uskoa tähän, myönnän toki suoraan sen, että itse olen henkeen ja vereen pro EHL mies.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bozik
Onko se todella niin, että SM-liiga on niin vahva, että tason mittaaminen Euroopan tasolla ei kiekkoyleisöä kiinnostaisi vaan mielummin katsellaan näitä kotoisia maakuntasarjan pelejä ? Mä en oikein jaksa uskoa tähän, myönnän toki suoraan sen, että itse olen henkeen ja vereen pro EHL mies.

Kun kysyt itseltäsi vielä että kiinnostaisiko EHL jos siellä pelaisi vaikkapa Kärpät Jokerien sijasta, niin alat lähestyä asian ydintä. Ymmärtääkseni useimmat käyvät katsomassa suosikkijoukkueensa pelejä, eivät SM-liigaa. Poikkeuksiakin toki löytyy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti bozik
Onko se todella niin, että SM-liiga on niin vahva, että tason mittaaminen Euroopan tasolla ei kiekkoyleisöä kiinnostaisi vaan mielummin katsellaan näitä kotoisia maakuntasarjan pelejä ?

Ehkä asiaa ei pidä lähestyä tuota kautta. SM-liiga on Suomessa vahva kahdesta syystä: meillä ei pelata talvikaudella jalkapalloa eikä suomalainen jalkapallo ole lähelläkään Euroopan huippua. Keski-Euroopassa tilanne on päinvastainen. Siellä pelataan jalkapalloa samaan aikaan kuin kiekkoa ja sikäläinen jääkiekko taas ei ole tasoltaan vielä Euroopan huippua. Jalkapallo on. Tämän vuoksi suurten katsojamäärien ja rahoittajien mielenkiinto Keski-Euroopassa ei ole niin kovin suosiollinen EHL-tyyppiselle jääkiekolle. Kysymys on hiukan samasta asiasta kuin siitä, että bozik koittaisi saada Koiravaljakon MM-kisoja Suomeen ja telkkariin ja Areenalle sillä perusteella, että Grönlannista ja Alaskasta löytyy todella kovia valjakoita kilpailemaan meidän suomalaisten valjakoiden kanssa. Hyvä laji, mutta ei kuitenkaan innosta ainakaan suuremmin vielä Suomessa. Sama tilanne on jääkiekon suhteen Keski-Euroopassa. Se on toistaiseksi marginaalilaji, jolla ei sen vuoksi ole menestystä EHL-tyyppisenä suuren rahan sarjana.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Sitten on sellainen vaihtoehto, että Jokerit palaa Nordikselle pelaamaan SM-liigaa. Hartwall-Areenaan perustetaan uusi ja uljas "Helsinki Sea Flowers"-joukkue, joka pelaa EHL-liigassa.

Tämä vaihtoehto säilyttäisi Helsingin kiekossa tarvittavan viha-rakkaus jännitteen, jota tarvitaan tulevaisuudenkin SM-liigassa.

EHL-liiga lyödessään itsensä läpi ja TV-sopimusten myötä olisi sitten jotain ihan muuta kuin SM-liiga ja voisimme kaikki vierailla ihmettelemässä niitäkin pelejä ilman sen kummempia tunnelatauksia, joita esim. sanat "Jokerit" tai "HIFK" meille kaikille aiheuttavat.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
minulla on yksinkertainen esimerkki, jonka johdosta HIFK ja Jokerit eivät voi olla tasapainossa, jos puhutaan VAIN jääkiekkotoiminnasta, eikä vedetä peliin konserneja.

Hartwall-areenan kapasiteetti on 13000 ihmistä. JOS Jokerien keskirarvo on n. 10 000 , joka oli muutama vuosi sitten,ja HIFK:n n 7000, niin 3000 ihmisen ero 25 kotiottelussa tekee rahassa 17 euron lipunhinnalla yli miljoonaa euroa kaudessa. Tällä miljoonalla eurolla voidaan hankkin periaatteessa kuka tahansa eurooppalainen huippu ja rakentaa joukkuetta eri tyyliin kuin muut seurat. ja näinhän 90-lopun hulluina vuosina tehtiin.

se on sitten eri juttu, miten konserni painottaa tulevaa rahaa ja kuinka paljon sitä ohjataan jääkiekon puolelle.

Eihän se ihan näin mene. Lähtökohtasi on siis, että kummallakin on samanlainen kulurakenne?

Mutta alkuperäiseen "heittooni" palatakseni, uskon että Hjördiksellä on mielessä jonkinmoinen Eurooppalainen ammattiliiga. En kuitenkaan usko kaverin miettivän tällä hetkellä onko se kuinka kannattava touhu vaan lähinnä miten ja milloin sen voisi aloittaa. Hjördis omistaa tämän liigan ja myy sen mikäli siitä ei tule kannattava. SM-liiga ja muut kansalliset liigat ovat jotakuinkin AHL-liigaan verrattavissa.

Minä uskon, että ennemmin tullaan katsomaan jotakin Luganon jengiä, jossa surffailee joku OJ, Villet, Fopat ja muut starat kun jotakin jengiä, jossa surffailee Hirso, Vihko, Laine etc.

Mutta tämähän on vain skenario omassa päässäni, eikä niinkään vakavaa.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Johannes
Sitten on sellainen vaihtoehto, että Jokerit palaa Nordikselle pelaamaan SM-liigaa. Hartwall-Areenaan perustetaan uusi ja uljas "Helsinki Sea Flowers"-joukkue, joka pelaa EHL-liigassa.

Ja itse asiassa tuo olisikin varteenotettava vaihtoehto, mikäli EHL:ää pelaavasta seurasta haluttaisiin koko Suomen seura. Kaikilla nykyisillä seuroilla on rasitteenaan leimautuminen yhden kaupungin tai jopa sen ihmisryhmän joukkueeksi. Esim. Jokerit ei pitkälle pötkisi, mikäli se kovasti olisi Suomesta ja suomalaisista riippuvainen.

Koko brändi ja ulkoinen kuva pitäisi muokata uusiksi, jotta se "kelpaisi" olohuoneeseen muille kuin nykyisille Jokerifaneille. Sama koskee muita suomalaisia seuroja, erityisesti "suurseuroja", jotka nykyisellään herättävät suuria tunteita puolesta ja vastaan. Tästä syystä kaikki Harkimot, Virmaset jne. pitäisi häivyttää pois ainakin julkisesta kuvasta.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Viestin lähetti JHag
Tällaisessa viihdebisneksessä on paljon muitakin arvoja ja niitä, jotka haluavat nähdä tämän kokoisessa keskittymässä HIFK-kiekkoa, on taatusti niin paljon, että HIFK-kiekkoa tullaan näkemään vaikka Abramovitsh ostaisi Jokerit.

Allekirjoitan tämän, ulkopuolisenakin.
HIFK-HPK peliin mennessä hallin ulkopuolella ja käytävillä aisti jotain sellaista mitä en ole etelän muissa suurissa halleissa (Hartwall, Elysee) kokenut vuosiin.
Pentistä huolimatta Brändi on kunnossa. Eipä siinä viitsinyt fiilistellä itsekseen tai kavereille "voittamisen kulttuureista" tai viirien lukumäärästä.

EHL:n laajennee jos/kun Venäjän ja Sveitsin kiekkobuumin lisäksi Eurooppaan saada vielä joku kolmas maa josta irtoaisi pari seurallista kovia nimimiehiä usean vuoden ajan.
Kyllä siinä sitten saattaisi pari seuraa SM-liigasta lähteä mukaan, kunhan Eurooppalaiset tv-/mainossopimukset olisivat niin rahakkaita ettei SM-liigan tuloilla ole enää niin väliä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Svante
Eihän se ihan näin mene. Lähtökohtasi on siis, että kummallakin on samanlainen kulurakenne?


Budjetit ovat seuroilla ainakin lähellä toisiaan.

Tarkoitin nyt vain sitä, että JOS jokerit saa katsomonsa täyteen maksavia asiakkaita jatkuvasti ja käyttää nämä rahat jääkiekkoon, niin mikään ei estä menestystä.

Muistaakseni G Stubbkannatti hartwall-Areenalle menoa juuri yleisömääristä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Svante
Minä uskon, että ennemmin tullaan katsomaan jotakin Luganon jengiä, jossa surffailee joku OJ, Villet, Fopat ja muut starat kun jotakin jengiä, jossa surffailee Hirso, Vihko, Laine etc.
Tätä ajoin takaa. Pointti on siis juuri se, että vaikkapa mainitsemassani Malmössä voisi pelata Jarkko Immonen ja Pasi Saarela. Lukko ja Jyp sitten korvaisivat nuo menetykset joillakin junnuillaan. Fakta olisi silloin se, että EHL vie parhaat pelaajat ja sm-liiga jää kasvattajaksi sekä EHL että NHL liigoille.

JV, en tietenkään kysy itseltäni mitään tuollaista. Minua ja varmaan kaikkia kannattajia kiinnostaa nimenomaan oma seura. Ei mua EHL kiinnostaisi, jos siellä pelaa Kärpät ja Jokerit pelaa liigassa. Silloin mua kiinnostaa liiga, kas kun siellä pelaa Jokerit. Pointti on se, kiinnostaako minua Jokerit (oma suosikki) vs. kotimainen liigajengi vai eurooppalainen huippujengi jossa pelaa esim. Jarkko Immonen. Tähän mä vastaan itse, että ennemmin Eurooppalainen huippujengi. Kiitos.

Johannes, ei koskaan noin. Ei voida edes ajatella, että aloitettaisiin tyhjästä ja luotaisiin vaikka stadilaisille "yhteinen" jengi. Vitun ketut sanon minä, ei se ketään kiinnosta. Vaan EHL, jossa lohkon sisäisessä matsissa ottaisivat yhteen Jokerit ja Hifk mun mielestä kiinnostaisi, jopa enemmän kuin sm-liigan välisarjapeli ?!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti bozik
Pointti on se, kiinnostaako minua Jokerit (oma suosikki) vs. kotimainen liigajengi vai eurooppalainen huippujengi jossa pelaa esim. Jarkko Immonen.

Mutta pystytkö vastaamaan siihen, kiinnostaako sveitsiläistä katsojaa ja rahoittajaa joku Jokerit/TPS/HIFK/Kärpät? Näissä joukkueissa ei pelaa yhtään sveitsiläistä. Ja jos näissä joukkueissa pelaa joku riittävän hyvä pelaaja, sveitsiläisten ei tarvitse tyytyä katsomaan tuota pelajaa kerran kaudessa Jokereissa/TPS:ssä/HIFK:ssa/Kärpissa. He ostavat pelaajan itselleen.

Mitä lisäarvoa siis EHL tuo Sveitsiin tai Venäjälle? Ei mitään.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti cobol
Mitä lisäarvoa siis EHL tuo Sveitsiin tai Venäjälle? Ei mitään.
mojmir jääräpää bozik on koko nimeni. EHL toisi Sveitsille ja Venäjälle lisäarvoa siinä, että pelin taso paranisi. En tunne kovin hyvin alppimaan kiekkoa, mutta siellä pelanneiden kanssa juteltuani, eikös katsojat mene katsomaan juuri niitä parhaita pelaajia siitä huolimatta mistä ovat kotoisin. Mä vertaan tätä meidän liigaan, mun tutut ja vaikkapa vanhempani, ovat käyneet paljon Jokerien ja Hifk:n peleissä. Jokerien peleissä viihtyvät siksi, että siellä pelaa Metropolit ja aikaisemmin Janecky. Nämä varakkaat "marginaalikatsojat" eivät ole siitä kiinnostuneita, mistä maasta pelaaja on kotoisin. He haluavat nähdä taikuruutta, ainoastaan Ville Peltonen on sellainen suomalainen, joka on saanut nämä "marginaalikatsojat" haukkomaan henkeään ja näin olleen saamaan elämyksiä.

Mitä Venäjään tulee, joka ikinen ottelu jossa venäläinen seura pelaa jotakin länsimaista seuraa vastaan on heille maaottelu. Kiinnostaa enemmän kuin laki sallii ja esim. Pietari vs. Jokerit olisi sellainen matsi, johon liput loppuu ennen kuin myyntiä keritään aloittamaan. Nämä näkemykseni perustuvat osin ystäviini Venäjän hallinnossa ja toisaalta oman suurlähetystömme tilannearvioihin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Bozik, olen toista mieltä tuosta kiinnostuksesta nähdä suomalaisseuroja Suomen ulkopuolella. Todellisuudessa se ei tällä hetkellä kiinnosta maksajia riittävässä määrin. Hjallis selvitti aikanaan asian käytännössä ja nykyään hänkin on kanssani samaa mieltä :)

Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Jokerit-Lugano tai Jokerit-MoDo tai Jokerit-Himik Voskresensk menee milloin tahansa kaanien, saipan, jyppien ja sellaisten edelle. Ainakin. Eikä nämä Jokerit-HIFK ottelutkaan kiinnosta kymmenmäärin per kausi kun naapurista ei ole ollut viimeiseen kymmeneen kauteen riittävässä määrin vastusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös