Omasta mielestäni Jokereita ei tarvitse erityisesti markkinoida kehäkolmosen ulkopuolella. Laadukas jääkiekko ja EHT-tason maajoukkuepelaajien tähdittämä jengi kerää huomiota jo itsestään.
Onkohan oikeasti noin? Olen lähes satavarma, että keskiverto Karjala-lippis tai edes liigajoukkueen satunnainen kannattaja ei osaa tehdä riittävän suurta eroa KHL- ja SM-liiga-kiekon välille. Hyvä lätkämatsi on se, jonka omat voittaa jne.
EHT-tason maajoukkuepelaajat ovat suurimmalle osalle kansaa ihan pelkkiä mikkomakkomöttösiä. Joku Tommi Huhtala tai Tomi Sallinen ei sano kenellekään yhtään mitään. MM-kisoissa pelanneet pelaajat ovat asia erikseen ja niillä voidaan Jokereitakin jatkossa oikeasti myydä.
Jokerit on nyt tekemässä niin ison pesäeron SM-liigaan ja sen välisiin vastakkainasetteluihin, että näkisin parhaan vaihtoehdon olevan juurikin se koko Suomea edustavan Jokereiden mainostaminen. Kukaan suomalainen kiekkofani ei tule enää näkemään Jokerien pelaavan omaa joukkuettaan vastaan, joten niiden antipatioiden purkaminen pitää aloittaa heti toivottamalla niin espoolaiset, lahtelaiset kuin oululaisetkin tervetulleiksi Jokerien matseihin. Tämän taasen voi tehdä kestävällä pohjalla vain tekemällä näistä katsojista täysin tasa-arvoisia vanhojen Jokerifanien kanssa - ja se taas ei onnistu, mikäli osa kannattaa Helsingin Jokereita ja osa "meidän yhteisiä Jokereita".
Jokereilla on varmasti liigahistorian toimivin slogan käytössään. Minä-me-Jokerit antaa merkityksen koko seuralle ja toimii ihan sairaan hyvin myös tulevaisuudessa KHL:ssä. Siinä se missä aiemmin homma on mennyt mielikuvatasolla muodossa "minä-Helsinki-Jokerit", menee se nyt vain muodossa "minä-Suomi-Jokerit".
Jokereilla jos jollain seuralla on myös mahdollisuus koko Suomi itselleen omia. Ainoa vastaava potentiaali voisi olla Kärpillä. Kummatkin ovat menestyneitä ja riittävän isoja seuroja, että niillä löytyy faneja ympäri maata. Kummallakin on näistä samoista syistä myös varsin paljon anti-faneja, jotka inhoavat sitä mitä seurat edustavat - silloin kun vastassa on se oma, pienempi ja köyhempi jengi. Kun toi este poistuu, on näiden antifanienkin helppo ensin alkaa satunnaisesti seuraamaan Jokerien Venäjän valloitusta, sitten käydä katsomassa satunnainen peli ja joskus ehkä hurahtaa ihan oikeaan kannattamiseen.
Sitten on tietty meitä KHL-vastaisia änkyröitä, joihin mikään ei tehoa, mutta me olemme hyvin pieni vähemmistö.