Ja eihän dynaaminen hinnoittelu tuota merkitse, vaan reagointia kysyntään, tokihan on normaalia että hinta nousee kohti mennessä, mutta jos ei ole kysyntää niin se myös laskee. Onhan revenue management toki käsitteenä haastava, mutta siihen ei kuulu oikominen, vaan oikeiden lukujen analysointi. Jääkiekko-ottelu (urheilutapahtuma) vastaa analytiikaltaan hotellitoimintaa, myymättä jäänyttä lippua ei myydä uudelleen, ja ancillary revenue on myös merkittävässä roolissa.
Revenue management on ihan mielenkiintoinen bisneskysymys kiekon ympäriltä nyt kun aidosti on kiinnostava tuotekin, mikä antaa manageeraamiselle jotain tilaakin.
Ehkä erona hotellien revenue managementiin on se, ottelupäivien välinen kilpailutilanne vaihtelee suurestikin, kun taas hotellibisneksessä käytännössä on ne samat hotellit joka päivä pystyssä jollain maantieteellisellä alueella ja sitten kisataan siitä kuka täyttää ne fiksuiten ja ottaa enemmän tai vähemmän possaa hinnan kehitykseen ajan funktiona. Lisäksi esim. "ticket planit" toimivat hallin täyttämiseen paremmin kuin "reserve 5 nights get 1 for free", koska lisäöitä/huoneita on loppujen lopuksi aika vaikea myydä hotelliasiakkaille joiden matkustuspäivät ovat fiksatut. Ryhmämyynti toki erikseen molemmissa bisneksissä.
Jokereiden tuote kilpailee loka-marraskuussa aivan julmetussa kiekkoviihteen ylitarjonnassa kun samaan aikaan pääkaupunkiseudulla puskee päälle KHL, Liiga, CHL, EHT ja satunnainen hyväntekeväisyyspelikin. Samanaikaisesti vielä viime syksynä Klubikin taisi olla europeleissä ja tietysti päälle tulee pikkujoulukausi ja kaikki normaali kulttuuriviihde. Tämän tilanteen hienoinen tasaantuminen joulu-helmikuussa (+ hyvät vastustajat) antoi paikan selvästi nostaa tavaran hintaa.
Mielestäni Jokerit teki oikein syyskauden hinnoittelussa, koska kuten sanoit, lippujen päälle tuleva lisämyynti on halli/seura -bisnekselle kokonaisuudelle kuitenkin todennäköisesti kovasti merkittävä osa tuotoista vaikka ei liikevaihtorivillä näkyisikään. Jos nyt arvaisin, niin esimerkiksi ruoka/juomamyynti jättänee sellaiset 20-30% liikevaihtosidonnaisena vuokrana hallille vaikka ei joukkueen liikevaihdossa näy. Parkkeraaminen on 100% tuloa hallille, parkkilippujenkin hinnat ovat kohdillaan ja tällä kaudella parkkihallikin on ihan silmämääräisesti vaikuttanut olevan järjestään loppuunmyyty. Tämäkään ei liene Jokereilla seurana liikevaihdossa. Fanikamaakin mennee enemmän per kävijä kuin Liigassa, tuossakin myyntikatteet varmasti jotain 70%+, tämä lienee seuran liikevaihtoa. Kokonaisuutena keskiostoksessa ja siitä kertyvässä tulovirrassa Jokerit/Arena todennäköisesti pesee IFK:n, Kärpät ja muutkin, minkä vuoksi Jokereiden kannattaa myydä vähän edullisemmallakin niitä lippuja suhteessa kilpailijoihin. Ja tietysti edulliset ticket planit ovat parasta markkinointiakin pitkässä juoksussa.
Lisämyynnissä toki maksimipotentiaalista on 18 vuoden harjoittelunkin jälkeen aika vähän hyödynnetty - väittäisin ihan intuitioon perustuen että seuraavat lisämiljoonat liikevaihtoon voitaisiin saavuttaa kasvattamalla tuon 300k+ kävijän keskiostosta Arenalla, tuo on kuitenkin eniten omissa käsissä verrattuna esimerkiksi lippujen hinnoitteluun joka enemmän markkinaehtoista, vaikka tietysti hyvällä tuotteella pitääkin repiä itseään irti kilpailusta Liigaa/muuta vapaa-aikaa vastaan. Fyrkat pois vaan kun on saatu joku houkuteltua ovesta sisään..:)