Mainos

Jokerit KHL:ssä 2014–2015

  • 684 053
  • 1 782

zone55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vastustajien esiintuominen

Vastustajien esiintuominen on todella isossa roolissa. Kotisivuilla on tuotava esiin vastustajiia aivan uudella tavalla.

Peliväivien lähestyessä on tuotava esiin vastustajan paikkakuntaa ja historiaa ja pelaajia. Haastattelut ja kaupungin esittely. Tästää syntyy pientä sidettä ja pelien kautta tunnetta ja jännitettä.

Pelien alussa olisi hyvä jos tulisi videoesittely vastustajan kaupungista.
Tämä kaikki tietysti ennen kuin meidän joukkue esitellään jäälle. Ihmiset oppivat tuntemaan vastustajan ja pelaajat. Pelihän lopulta ratkaisee sen kuinka paljon väkeä paikalle tulee. Näin haluan uskoa.

Minun perheeni on erittäin jääkiekkohenkistä mutta viime vuosina isäni lähinnä on jättänyt pelit väliin. Enemmän oli kuulemma tunnetta kun me pojat pelasimme. Nyt sunnuntaina puhuimme jääkiekostakin ja tunne oli se että ensi kaudella mennään kyllä katsomaan pelejä. Itse ukson että tämä on uuden alku monin tavoin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sekä Cobolille että palstan kaikille muille Jokerikirjoittelijoille kysymys: millaisia mielestänne niiden markkinointimuutosten ja uudistuksien tulisi Jokereissa olla, jotta niiden ansiosta KHL:n tuomat suuret mahdollisuudet hyödynnettäisiin maksimaalisesti?

Hyviä ajatuksia mm. sekolustilla jo. Tässä joitain mietteitä minulta:

1. Sosiaalinen media haltuun. Otan esimerkin Twitterin käytöstä (vaikka Twitter ei saa jäädä ainoaksi): Hjallikselta ei enää yhtään negatiivista twiittiä mistään aiheesta. Hjalliksen lisäksi Jokerit luodaan uusi tili Jokerit-KHL twitteriin johon päivitetään koko ajan kuinka Jokerit-KHL etenee. Pitää olla riittävästi täkyjä tyyliin "Tänään allekirjoitettiin sopimukset kahden maajoukkuepelaajan kanssa. Heistä toinen on sentteri ja toinen laitahyökkääjä." Samoin tietoa kuinka muut isot asiat kulkevat kulisseissa. Ajatus on tehdä Jokerit-KHL twitteristä yksi Suomen seuratuimmista twiiteistä. Myöhemmin sitten kaikkien aikojen Jokeri-sivut ja Facebookissa sama homma. Ei ole vaikeaa, ideoita on valtavasti!

2. Valtakunnan perinteinen media haltuun. Kerrotaan mahdollisimman avoimesti telkkarin talk-showssa tai isossa julkaisussa mitä hauskoja, mutta vaativia ratkaisuja on tehtävä ennen kuin Jokerien KHL taival alkaa. Hjallis on hyvä järjestämään itsensä talk-showhun mutta pitää olla jotain sopivasti kiinnostavaa sisältöä vaikkapa kommelluksista tai ennakkoluuloista kuten soitetaanko Venäjän kansallislaulu ja kaikki seisomaan - vai miten se nyt menikään....

3. Ulkomainosmedia haltuun. Tehdään vaikkapa 8 x Jokerien KHL-taivalta humoristisesti markkinoiva isku Narinkatorin videotauluun ja sama laitetaan esille valittuihin nettimedioihin. Sitä mihin aikaan tämä tehdään, kannattaa pohtia, mutta varmaan joskus loppukesästä tms.

4. Telkkariin sopivaan aikaan kunnon mainokset jossa KHL:n kirkkaimmat tähdet kertovat venäjäksi ja englanniksi olevansa tyytyväisiä päästessään vihdoin pelaamaan Jokereita vastaan ja samalla mainostetaan Jokerien ensimmäisiä kotiotteluita jne. Tämä myös ensi vuoden syksyn alkuun/loppukesään.

5. Tehdään alusta asti yhteistyötä VR:n ja Allegron kanssa ja tehdään myös yhteisiä mainoksia jossa Jokerit mainostaa Allegroa ja Allegro Jokereita. Hoidetaan Jokerien fanikorttia vastaan alennus matkan hinnasta ja sama juttu Pietariin ja Moskovaan muutaman hotellin kanssa.

6. Räätälöidään kunnon fanimatkat sponsoreineen. Tämä puoli siis mukaan jo Jokerien sponsoroinnista alusta asti. Näin saataisiin esimerkiksi tilausjuna Moskovaan/Pietrariin ja hotelli erittäin edullisesti koska se on osa Jokerien yhteistyösopimusta tiettyjen firmojen kanssa.

7. Nimikko-olut ja siideri Jokerien KHL-kauden aloittamiselle. Yhteistyötä panimoiden kanssa jotka vievät Venäjälle.

8. Jokerien kotiotteluista (+ mahd vierasottelut) sellainen tv-sopimus joka on a) lähetystasoltaan hyvä eli kameroita riittävästi jne + kaikille fanikorttilaisille erikoistarjous koko kaudesta isojen operaattorien kautta.

Näitä keksii vaikka kuinka paljon lisää ja toinen toistaan hurjempia juttuja. Nyt pitää mennä eikä meinata!
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kyllähän vierasmatkat ovat tärkeitä ja näitä perinteitä tulee säilyttää ainakin jollakin tavoin. esim. Pikku-joulu matka pietariin voisi dösillä tai Junalla onnistua aika isostikin, muut kohteet ovat enemmänkin sitten flygärillä tehtäviä. Lisäksi joku rafla voisi lähettää vierasmatsit säännöllisesti ja mukavasti faneille fiksattuna joillakin extra klipeillä tai muulla matskulla höystettynä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Hyvä TV-sopimus ja ensimmäisen kuukauden vieraspelit pitäisi näkyä ilmaiseksi. Sosiaallinen media pitää ottaa vielä vahvemmin haltuun ja youtubeen pitäisi saada "matkalla KHL:llään" sarja, jossa pelaajat kertovat innostuksestaan ja he voisivat myös syöttää faneille informaatiota vastustajista.
 

bwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Selaamatta sen enempää läpi ketjua, eli siis tietämättä onko joku muukin ihmetellyt, kysyn vaan, että mitä tämä ketju tekee (sm-)liiga-osiossa? Eikö khl:lle ole oma osionsa? Miksi ylläpitäjä ei puutu tähän? Sekoittaa palstan kuin palstan, jos ei pitäydytä annetussa aiheessa. Venäjän liigan asiat ominaan.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Ylempänä muuten todella hyviä pointteja mutta tuo vierasmatkakohta ärsyttää hieman aktiivisena reissuilla kävijänä. Kyllä mä ainakin mieluummin lähden joka toinen viikonloppu Poriin,Raumalle,Hämeenlinnaan jne kuin se, että pari kertaa kaudessa viikonloppu Keski-Euroopassa.

Tähän kyllä vahva eri. Mielestäni nämä Hämeenlinnat, Porit ym. alkaa olla nähty. Reissuilla aina sama kaava: Istutaan 2-4h dösässä, juodaan kaljaa/lonkeroa/viinaa, katsotaan matsi(jonka Jokerit nykyisin useimmiten häviää) ja istutaan tämän jälkeen taas ne 2-4h dösässä päihdyttävien nestemäisten aineiden parissa. Joskus saattaa peleissä käydä niinkin, että juututaan kaljalle baariin. Ihan vahingossa tietenkin.

Kyllä parhaat muistot ja fiilikset tulee juuri näistä vähän pidemmän kaavan reissuista Keski-Eurooppaan. Jengin yhteishenki on valtava, kun ollaan vieraalla maaperällä tukemassa omaa seuraa, ja on siinä muutenkin ihan eri fiilis kuin tavanomaisessa lauantairetkessä jonnekin maalaispitäjään. Katsomossakin saa juoda börstaa, joka on etenkin Tshekissä tai Slovakiassa halpaa kuin saippua.

Täten ehdotankin, että Jokerit voisi bygata areenalle jonkinlaisen anniskelualueen katsomon puolelle. Taidettaisiin olla muuten ainoa KHL-joukkue, jonka otteluissa ei saa nauttia olutta katsomon puolella vai olenko täysin hakoteillä?
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sekä Cobolille että palstan kaikille muille Jokerikirjoittelijoille kysymys: millaisia mielestänne niiden markkinointimuutosten ja uudistuksien tulisi Jokereissa olla, jotta niiden ansiosta KHL:n tuomat suuret mahdollisuudet hyödynnettäisiin maksimaalisesti?

Visuaalista markkinointia omilla ja KHL:n tähtipelaajilla ja heidän suorituksillaan kaukalossa. Ei mitään b-luokan julkkiksia irvistelemään julisteisiin tai jotain liian pitkälle funtsittuja tarinoita mainoksiin. Markkinoikaa peliä pelin parhailla puolilla. Ja työntäkää siihen rahaa niin perkuleesti.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Näitä keksii vaikka kuinka paljon lisää ja toinen toistaan hurjempia juttuja. Nyt pitää mennä eikä meinata!

Noissa kahdessa lauseessa tiivistyy hyvin se, mihin tässä on mahdollisuudet. KHL, Venäjä ja KHL-maat luovat niin paljon mahdollisuuksia, että käytännössä vain taivas on rajana. Markkinoinnin näkökulmasta tämä on varmaan kovin mahdollinen juttu suomilätkälle: lähimaat (ml. Venäjä) tuovat niin helvetin paljon vaihtoehtoja jo ihan kulutushyödykkeitäkin tarjoaville firmoille, että ei mitään rajaa. Hieman kärjistäen NHL toisi enemmän näkyvyyttä Suomessa, mutta KHL:n kautta tavoitetaan jopa satoja miljoonia potentiaalisia kuluttajia enemmän suomifirmoille.

Jos mennään yksittäisiin tuotteisiin asti, niin vain taivas on rajana. Näitä keksisi enemmän kuin ehtisi tai jaksaisi kirjoittaa. Esimerkiksi tuo olut oli helvetin hyvä idea, mutta vastaavia on vaikka kuinka. Mä olen rehellisesti sanoen helvetin pettynyt jos Jokerit ei tosissaan panosta näihin mahdollisuuksiin ja jatkaa sillä linjalla, että merkittävää eroa ei Liigajoukkueisiin saada tällä saralla vedettyä.

Tulevia Narriradioita ajatellen olisin helvetin kiinnostunut kuulemaan siitä, miten Jokerit aikoo käyttää tämän momentumin hyväkseen. Esimerkiksi kiinnostaisi saada vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
1) Panostetaanko markkinoinnista vastaavan henkilökunnan laatuun ja määrään miten paljon?
2) Mitä ideoita seurajohdolla on?
3) Missä vaiheessa mennään konkreettisten asioiden (sopparit, tuotekehittely, jne.) osalta?
4) Miten koko Suomi on huomioitu markkinoinnissa ja missä asemassa nykyiset narrifanit ovat tässä suunnitelmassa?
5) Mihin suuntaan markkinointia ollaan kohdentamassa? Otetaanko ulkomaat listalle jopa kotikaupungin kustannuksella? Kuinka aktiivisesti haetaan uusia asiakassegmenttejä ja kuinka kovalla tarmolla vanhat pyritään pitämään?
6) Miten konkreettisesti kasvusta/kasvumahdollisuuksista pyritään hyötymään? Pelaajabudjetti on luonnollinen konkreettinen asia, mutta mitä muuta?
 

Deptula

Jäsen
Kotimatsien lippujen hinnat on yksi erittäin tärkeä asia markkinoinnin kannalta. Kalliit liput eivät tuo rivikatsojia halliin, jotka tavallaan ovat erittäin tärkeä asiakasryhmä.

Esimerkkinä Nilan Bisons. Eurocup-pelien halvimmat liput 10€. Erittäin kova päätös laittaa lippujen lähtöhinnaksi tuollainen. Valavuori muistaakseni mainitsi, että pelin järjestäminen Nordiksella maksaa 72000€. Siitä voi jokainen laskeskella paljon jää käteen. Niimpä. Mutta markkinoinnillisesta näkökulmasta aivan huikea juttu mielestäni.

Tuo lipun hinta oli sellainen, että minäkin kendoihmisenä suuntasin katsomaan koripalloa. Jos lippu olisi maksanut sen 39€, niin en varmasti olisi mennyt katsomaan, eikä moni muukaan.

En osaa sanoa paljonko Jokereiden KHL-kotipelien lippujen lähtöhinta tulisi olla, mutta opiskelijana toivoisin luonnollisesti opiskelijoille omaa hintaluokkaa yhdessä varusmiesten, eläkeläisten ja veteraanien kanssa.

Ps. En tiedä uskonko itsekään sanovani tätä, mutta Valavuori voisi olla yksi erinomainen kiinnitys markkinointi-tiimiin. Hän osaa.
 

zone55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fakta on se että KHL kiinnostaa todella paljon ihmisiä. Meidän firman pikkujoulut Pietariin kariutuivat tasan sillä hetkellä kun Jokerit päättivät mennä KHL:ään. Ensi kaudella mennään Areenalle. Mutta ei ehkä pikkujouluihin :)

Cobol toi isossa mittakaavassa hienosti monta ideaa esille. Ja kuten sanoi, noita ideoita riittää loputtomiin. Mutta ei tässä nyt mitään Elämä Jokereille konserrtia olla järjestämässä. Ne Jokerisydämiset on kuitenkin se porukka jolta ne rahat pitää saada. Ja niin että rahalle saa edes jotain... vaikka maaleja.

Itse en hallitse sosiaalista mediaa riittävän hyvin. Sen tärkeys varmasti kasvaa KHL:n myötä. Tekisi mieli sanoa että se on yliarvostettu. Onko joku tutkinut Jokeri-otteluiden keski-ikää?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Lisäksi joku rafla voisi lähettää vierasmatsit säännöllisesti ja mukavasti faneille fiksattuna joillakin extra klipeillä tai muulla matskulla höystettynä.

Mä olen jo pitkään miettinyt sitä, miksei Jokerit ole jo aktiivisesti tuollaista ajamassa? Jonnekin Pasilaan kuppila pystyyn, screeni seinälle, alkulämmöt ennen matsia ja kotimatsin jälkeen pelaaja tai pari paikalle käymään matsi läpi. Matsit luonnollisesti suorana paikan päällä, kotimatsien aikana sitten lippu sisään ettei kotimatsi kärsi liiaksi. Puhtaasti kuppilana ei välttämättä kannattaisi pidemmän päälle, mutta kiinteänä osana markkinointia tuo voisi sataa Jokerien laariin melko mukavasti.

Enkä mä nyt hae mitään West Cornerin tyylistä paikkaa, vaan aivan puhtaasti narriraflaa. Sisustus ja teippaus seuran mukaan, tiukka politiikka näytettävien matsien osalta, alet jäsenille ja kausarikavereille ja pelipäivien ekstrat. Juuri sellainen paikka, jossa jokainen vastustajan fani tuntisi olevansa väärässä paikassa jo ennen oven avausta.

Tuota kautta voisi hyvin promota esimerkiksi vierasmatseja, rekrytä uusia elinkautisvankeja esimerkiksi Eteläpäätyyn ja samalla saada ihmiset verkostoitumaan. Olisihan se helvetin hienoa käydä bissellä vaikka jossain Messukeskuksen nurkilla, ostaa lippu tiskiltä, marssia porukalla Areenalle ja matsin jälkeen kuulla vaikka Ritan mielipiteet matsista. Tai vaihtoehtoisesti matkustaa sporalla/junalla suurin piirtein sama matka kuin kotimatsiin, istua "omien" joukossa ja samalla tukea seuraa. Tämä siis lipittäen sitä Cobolin narribisseä.

Rahallisesti tuosta voisi nopeasti laskeskella tunnuslukuja. Olettaen että Jokerit on mukana rahoittamassa touhua ja (pieni) persnetto suvaitaan, ei tuon pitäisi olla suorana kulueränä mikään mahdoton Liigabudjetteja korkeammalle budjetille. Sen sijaan pitkässä juoksussa tuota kautta voisi helposti saada mukaan uusia elinkautisvankeja, myydä enemmän yksittäislippuja ja nostattaa ihmisten sitoutumista.

Toki lätkää voi käydä katsomassa vaikka Academyssa, mutta tässä olisi tarkoitus juuri hakea sitä yhteisöllisyyttä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Eurocup-pelien halvimmat liput 10€. Erittäin kova päätös laittaa lippujen lähtöhinnaksi tuollainen. Valavuori muistaakseni mainitsi, että pelin järjestäminen Nordiksella maksaa 72000€. Siitä voi jokainen laskeskella paljon jää käteen.

Tässä on hyvä suhteuttaa Eurocupin pelien ja runkkarin matsien määrä toisiinsa. Vaikka Eurocupin matsista tulisi itsessän tappiota (kulut-tulot yhdestä matsista), se todennäköisesti vaikuttaa normimatsien kävijämääriin. Kymppi takkiin yhdestä matsista ei ole paljon, jos tuon tappion takia parikymppiä ekstraa tulee taskuun normimatseista. Jos Bisonsin Eurocupin matseista olisi lähdetty hakemaan helppoa nollatulosta, ei noista kirjoitettaisi lätkäpalstoilla hyvänä esimerkkinä. Puhumattakaan siitä, että seuraa tai lajia vähemmän diggaava kävisi ensimmäistä tai toista kertaa paikan päällä.

Mun mielestä jokaista Areenan matsia ei tarvitse myydä loppuun hinnalla millä hyvänsä, vaan miettiä asiaa kokonaisuuden osalta. Oleellisempaa on se, että oikeat asiakassegmentit maksavat oikean hinnan: esimerkiksi Eteläpäädyn aktiiveille voi huoletta iskeä tsettiä halvalla, yritysasiakkailta taas repiä enemmän. Oleellista on se, että jokainen saadaan maksamaan juuri heidän mahdollisuuksiinsa, panokseensa ja yleiseen kysyntään sopiva hinta.

Sen tärkeys varmasti kasvaa KHL:n myötä. Tekisi mieli sanoa että se on yliarvostettu. Onko joku tutkinut Jokeri-otteluiden keski-ikää?

Mä en näe tuota keski-ikää minään merkittävänä mittarina. Karu fakta on se, että tarpeeksi laadukas ja aktiivinen viestintä saavuttaa kuulijoita mediasta riippumatta. Jos Twitter ja Facebook huutavat yhteen ääneen yhtä asiaa, todennäköisesti siihen tarttuu valtamedia tai vähintään kahvipöytäkeskusteluissa asia nousee esille.

Mitä yliarvostukseen tulee, niin ehkä näin tavallaan on. Olettaisin esimerkiksi uusasiakashankinnan olevan vielä vaikeampaa somen kuin valtamedian kautta. Toki mielelläni näkisin aiheesta tutkimuksia. Oleellisempaa on kuitenkin se, että tuota kautta voidaan tavoittaa suuria ihmismassoja minimaalisin kustannuksin ja samalla saada heidät lähemmäs itse tuotetta. Kustannuksia en ole jaksanut laskea, mutta olettaisin esimerkiksi pari kertaa viikkoon vaihtuvan printtimainoksen kustantavan enemmän kuin yhtä usein päivittyvän somepäivityksen. Ja jos mainonnan tehokkuuteen mennään, niin perinteisesti muiden suosittelema on tehokkaampi keino kuin valmistajan suosittelema.

Jokerien nykyisessä tilanteessa en kuitenkaan näkisi merkittäväksi sitä, onko some kuinka yli- tai arvostettua. Tärkeämpää on se, että yleisö saavutetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Foorumin seinä ja Twitter ovat molemmat mukana: me emme voi olettaa, että yksi kanava on oikea. Tärkeämpää on käyttää käytössä olevia kanavia, maksimoida näiden hyöty ja saada paras mahdollinen vastine rahalle.
 

gcz_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JHC, NYI, Suomen NATO-jäsenyys
Kyllähän vierasmatkat ovat tärkeitä ja näitä perinteitä tulee säilyttää ainakin jollakin tavoin. esim. Pikku-joulu matka pietariin voisi dösillä tai Junalla onnistua aika isostikin, muut kohteet ovat enemmänkin sitten flygärillä tehtäviä. Lisäksi joku rafla voisi lähettää vierasmatsit säännöllisesti ja mukavasti faneille fiksattuna joillakin extra klipeillä tai muulla matskulla höystettynä.

Riikaan pääsee myös kätevästi dösällä. Lautalla Tallinnaan ja Riika on sieltä enää muutaman tunnin bussimatkan päässä. Lentäminen on toki nopeampaa, mutta siinä jää kokematta legendaariset kusi- ja tupakkatauot maanteiden varsilla sekä muut bussimatkan hienoudet.

Tallinnasta pääsee dösällä myös Minskiin, eikä matka kestä kuin kymmenisen tuntia, jos tullimiehillä on hyvä päivä. Samalla voi ihailla sosialismin kaunistamaa maaseutua, jossa tuntee matkustavansa ajassa menneisyyteen. Toisin sanoen vähän niin kuin Poriin matkustaisi, mutta naiset ovat kauniimpia ja bisse halvempaa.
 
Jonnekin Pasilaan kuppila pystyyn, screeni seinälle, alkulämmöt ennen matsia ja kotimatsin jälkeen pelaaja tai pari paikalle käymään matsi läpi. Matsit luonnollisesti suorana paikan päällä, kotimatsien aikana sitten lippu sisään ettei kotimatsi kärsi liiaksi. Puhtaasti kuppilana ei välttämättä kannattaisi pidemmän päälle, mutta kiinteänä osana markkinointia tuo voisi sataa Jokerien laariin melko mukavasti.

Loistava idea, mutta mielestäni sijainnin pitäisi olla keskeisempi. En näkisi mitään syytä, miksei esimerkiksi Henry's Pubista voitaisi tehdä tuollainen tukikohta. Skenaario olisi win-win sekä Jokereille että baarille, jolla olisi elämänsä tsäänssi kasvattaa arki-iltojen myyntiä. Pientä kiekkopurtavaakin esim. siipiä saa myös.

Sitten ideoita:

1. Narinkkatorille ja keskustan maastoon ennen jokaista kotimatsia 10-15 promotyttöä myymään loput irtoflabarit "last call" -meiningillä sopivaan tasahintaan turisteille ja muille epätavallisemmille ex tempore asiakasryhmille. 50 myytyä lippua tunnissa vauhdilla saadaan normityöpäivän aikana katsomoon 400 lisäkatsojaa. Flabarin mukaan ohjeet liikkua Areenalle, joukkueen ja vastustajan kevyt esittely, jääkiekon perussäännöt (english, svenska, ruski) ja joku hampurilaisalennus.

2. Yhteistyö hotellien kanssa. Jokeriständit vastaanoton holleille. Matsiliput alennettuun hintaan hotellin asiakkaille.

3. Pari päivää ennen kotiottelupäivää julkaistaan video, missä skoutataan leikkimielisesti tuleva vastustaja, kaupunki ja historia. Mukana voisi aina pari vaihtuvaa pelaajaa ja joku valmennus- tai seurajohdosta. Jos rahkeita riittää, niin toinen villimpi vaihtoehto on sellainen, jossa Hjallis matkustaa tähän tulevan vastustajan kotikaupunkiin, jonka skouttaa paikan päällä (nopea kaupungin esittely ja juttutuokio jonkun paikallisen vaikuttajan kanssa bissen ääressä) , käy haastamassa tulevan vastustajan ja toivottamassa "lämpimästi" tervetulleeksi Helsinkiin. Tuon voisi kuvata hyvissä ajoin etukäteen kesällä ja samalla reissulla tulisi myös virallisesti tultua tutuiksi kaikkien KHL-organisaatioiden kanssa. Kaksi kärpästä yhdellä reissulla. Halpaa tuo ei ole, mut miten se meni, Boris betalar!
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Halpaa tuo ei ole, mut miten se meni, Boris betalar!


Hyviä tekstejä kokonaisuudessaan ja loistavia ja varsin kehityskelpoisia ideoita. Täytyy muistaa, että Rotenberg @ co.:n mukana tulee myös valtava määrä sekä bisnes- että markkinointiosaamista, pääomasta ja vaikutusvallasta puhumattakaan.

Toivottavasti Jokerit ymmärtää käyttää riittävän suuren osan budjetista markkinointiin. Jo oikeanlaisella markkinoinnilla voidaan luoda hype. Jos joka paikassa näkyy Jokerit, niin se on myös keskusteluissa yhä enemmän huulilla.

Varauksetonta peukkua siis näille ideoille täällä, toivottavasti saadaan ideoita eteenpäin. Toivottavasti jengi (negailijat) tajuaa, että jo loistokunnossa oleva organisaatio, Jokerit, on ottamassa valtavan harppauksen eteenpäin kohti maailman uskottavimpia lätkä-organisaatioita. Isomman budjetin myötä uusien mahdollisuuksien kirjo kasvaa ekponentiaalisesti. Parhaimmillaan ne jopa ruokkivat toisiaan ja saadaan luotua positiivisuuden kierre, jossa osa-alueet vaan parantavat toisiaan.

Tää on oikeesti aivan helvetin hieno juttu. Tottakai jotain juttuja tulee ikävä, mutta veikkaan, että parin KHL:ssä vietetyn vuoden kuluttua ajatus paluusta kotoiseen liigaan tuntuu luotaantyöntävältä ja ahdistavalta. Mä luotan ja uskon siihen että tää on oikea suunta.

Mitä lähemmäs (ajallisesti) KHL:ää mennään, sitä enemmän sitä odotan!
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Pitkästä aikaa ketju, jossa asiaa. "Oma" baari, Big J, olisi lottovoitto kannattajille. Kaikki vierasmatsit isolla screenillä, sisäänpääsyyn etuoikeus kausarijengillä -> saapuminen varmistettava etukäteen, radioselostukset?
Kehittämiskelpoisia ideoita.
Pikkujoulumatka Pietariin. VR? St Peter Line? "Sus siunakkoon": sanoi mummo -vainaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Täällä on jo valtavasti hyviä ideoita tuosta markkinoinnista, itse en ala sen enempää erittelemään mitä pitäisi tehdä mutta tärkeimpänä pidän että Jokerit näkyy mediassa ja mainoksissa, pidetään siis Jokerit ja KHL esillä että ihmiset tietää ja muistaa tämän. Sen lisäksi pidän tärkeänä että mainonnassa markkinoidaan itse ottelutapahtumia ja pidetään jälleen ihmiset tietoisina milloin pelataan, ketä on vastassa ja miten tätä kaikkea pääsee katsomaan. Oikeanlainen humoristinen ote olisi hyvä myös tuohon mainontaan ja kohdennetaan sitä mainontaa eri ikäryhmille vauvasta vaariin. Perheille ja opiskelijoille mukaan myös jotain järkeäviä lippupaketteja, tehdään matseihin pääsemisestä helppoa ja hauskaa sekä ottelutapahtumasta sellainen että hallilla viihtyy ja sinne halutaan tulla uudelleen. Sitoutetaan ihmisiä tulemaan paikan päällä ja kokemaan Jokereiden KHL taipaleen ensi askeleita ja tehdään myös mahdolliseksi että Jokereita voi seurata tv:stä ympäri Suomea. Ja tuodaan joukkue lähemmäksi katsojia, esittelemällä joukkuetta ja sen pelaajia, ja mahdollisuuksien mukaan valjastetaan pelaajat mukaan joukkueen markkinointiin. Kerrotaan mitä joukkueelle kuuluu, miten KHL taipale on sujunut ja mitä on tuloillaan.

On siis tärkeää että Jokerit näkyy ja kuuluu ja se tunnetaan ja tiedetään milloin, missä ja miten Jokereita on mahdollista nähdä tv:ssä ja hallilla. Alkuun vaikka otetaan lippujen ja tv:n hinnoittelussa takkiin jotta saadaan mukaan mahdollisimman paljon väkeä, tehdään Jokereista helposti lähestyttävä juttu kun kosiskellaan uusia kannattajia mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Etelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Median kanssa pitää yhteistyötä lisätä, silä KHL:n uutistointi on tällä hetkellä aika vaisua ja tasoltaan välttävää.

Olisi hienoa jos Myllyrinne pääsisi työkiireltään Suomeen vetämään jonkinlaisen NarriradioLIVE tyyppisen setin jonkun matsin yhteyteen.

Kesä on tunnetusti kiekkoilijan pahinta aikaa ja Jokerit voisivat väsää eräänlaisen rullakiekko turnauksen missä fanit perustaisivat omia joukkueita ja olisi kaikkea muuta teemaan liittyvää koko perheen tapahtumaa sivussa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Median kanssa pitää yhteistyötä lisätä, silä KHL:n uutistointi on tällä hetkellä aika vaisua ja tasoltaan välttävää.
Ensi syksynä median mielenkiinto on kovaa ja tähän haasteeseen täytyy olla valmiina. Ihminen on luonnostaan laiska ja tämä koskee myös toimittajia. Jokerien tulisi tehdä kattavia tietopaketteja vastustajista yms uuteen sarjaan liittyvistä asioista, jotta palstamillimetrien saalistus olisi mahd. tehokasta. Artikkeli on AINA tehokkaampi kuin mainos. Ehkä olisi mahdollista sopia joidenkin maakuntien lehtien kanssa valmiiden hyvätasoisten artikkelien toimittamisesta tyyliin otteluenakko ja -raportti + kuvat. Nämä tietysti kahtena versiona eli lyhyt ja pitkä..Lehti saisi valmiin jutun (lue säästöjä) ja Jokerit kaivattua näkyvyyttä.

Hypeä on paljon helpompi luoda joukkueen ympärille, kun se voittaa. Kurille menestystä joukkueen kasaamiseen, siltä kaverilta odotetaan paljon.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Jokereita pitää markkinoida Jokereina, suomalaisena, perinteisenä joukkueena.
Mennään aivan hakoteille jos tuotetta lähdetään markkinoimaan Venäjä edellä ja kumartamaan naapurimaille.
Tässä nähdään se kenelle Jokereita halutaan vastaisuudessa tehdä. Onko Jokerit suomalainen jääkiekkoseura heille ketkä Jokereita ja suomalaista jääkiekkoa ovat pitäneet aina omanaan vai lähdetäänkö hakemaan vaan kaikkia mahdollisia lisäkatsojia tai esimerkiksi Suomessa asuvien venäläisten sympatioita. Jossain vaiheessa kiinnostus lakkaa kuitenkin ja jäljellä ovat vain nämä Jokeri- ja jääkiekkoihmiset.

Vastakkainasettelun aika ei ole ohi ja nimenomaan suomalaisuus on se juttu, millä tätä touhua pitää myydä. Fakta on se, että kun suomalainen ja venäläinen ovat vastakkain, suomalainen on lähes poikkeuksetta suomalaisen puolella.
Enkä nyt tarkoita edes mitään JunttiSuomiFinlandTalvisodanHenkiPerkele-mentaliteettia, mikä sekin on vielä jossain määrin voimissaan.

Venäläiset eivät Jokereille tule antamaan sympatiaa. Jalkapallo-otteluissa ollaan nähty, että se kansa on junttirasisteja täynnä ja ulkomaalaiset ovat perseestä. Tämän on vuosien varrella saanut kokea niin kokonaiset vastustajajoukkueet, kuin jopa oman joukkueen ulkomaalaispelaajat. Venäjällä on myös samanlaista huligaaniongelmaa kuin Itä-Euroopan maissa, joissa ääriliikkeet voivat näyttää voimiaan ja saada äänensä kuuluviin fanitoiminnan avulla. Ja on aivan turha kuvitella että tuo rasistisuus rajoittuisi vain tummaihoisten sorsimiseen. Ei tietenkään voi yleistää että kaikki venäläiset tällaisia idiootteja olisivat, mutta isoon kansaan mahtuu paljon idiootteja (vrt. Suomi on pieni maa ja täällä on vähemmän idiootteja, vaikka prosentuaalisesti saatetaan mennä samoissa lukemissa.).
Osa halusi jotain vastustajajoukkueen kaupunkien esittelyä. Luuletteko että näin tehdään rajan toisella puolen?

Vierasotteluista on puhuttu paljon ja fakta on se, että ne tulevat väistämättä kallistumaan ja vähenemään. Siinä missä SM-liigassa on lauantaina voinut mainiosti lähteä päivän reissulle mihin vain, ei KHL:ssä tämä onnistu sillä matkat ovat pidempiä. Jo tämä karsii osallistujia. Seuraavaksi tulee hinta. SM-liigassa pelejä on päässyt katsomaan parilla kympillä sisältäen matkan ja ottelulipun. KHL:ssä pitää reissata valtionrajojen ylitse jolloin matkustus on hoidettava lentäen tai Pietarin tapauksessa junalla. (Toki jopa Vladivostokiin pääsee junalla...) Lentäminen maksaa. Vaikka lentolippujen hinta on tullut alas viidessäkymmenessä vuodessa melkoisesti, ei lentäminen silti vielä ilmaista ole. Jokereiden fanit eivät koostu pelkästään hyvin toimeentulevista, poikkeuksetta hyvännäköisissä Bossin puvuissa keikaroivista, siisteistä sisätyöntekijöistä vaan opiskelijoista, nuorisosta, duunareista ja perheellisistä. Kaikilla ei ole aikaa ja/tai rahaa reissata välttämättä edes sitä yhtä kertaa vuodessa. Ei pidä myöskään unohtaa viisumeita, mitkä nekään eivät ole ilmaisia.
Jokainen Venäjällä käynyt tietää että matkailu siinä maassa on toki ihan mukavaa, mutta mitä tahansa voi sattua. Ei pidä ihmetellä jos matsi jääkin väliin miliisin tai rajavartijan mielivallan vuoksi. Njet ponimaj.
Osalla on toki mahdollisuus lähteä seuraamaan Jokereita ulkomaille ja se on hieno asia, mutta reissaajien määrä tulee satavarmasti tippumaan ja se on valitettavaa. Tätä pitäisi vähätellä millään tasolla.
Mutta minkäs sille voi? KHL:ään mennään.

Summa summarum:
-Jokerit on suomalainen joukkue ja sellaisena sen pitää pysyä. Siksi sellaisena sitä pitää myös markkinoida. Ja siinä markkinoinnissa pitää saada ihmiset tulemaan halliin Jokereiden takia, ei [tähän vaihtuva vastustajajoukkueen nimi] vuoksi. Vastustajajoukkuetta katsomaan tulevat löytävät kyllä paikalle muutenkin.

Muita huomioita:
-Lippujen hinnat on pidettävä siedettävällä tasolla. Irtolippujen hinnoissa mennään kipurajoilla ja se on näkynyt yleisömäärissä. Kausikortit faneille, opiskelijoille ja lapsille ovat vielä verrattain halpoja ja niin pitää olla myös jatkossa. Ainoastaan näin voidaan turvata yleisömäärät. Fakta on se, että pelkkä "tasokkaampi jääkiekko" ja "MM-kisojen tähtipelaajat" tai "KHL" eivät tuo lisäkatsojia halliin merkittävästi.

-Fanitoimintaa ei lähdetä väheksymään. Jokereiden fanitoiminta on kehittynyt hienoksi ja näyttäväksi. Jos lähdetään hakemaan JumboTron- ja LED-näyttö-ohjattua kannustusta NHL-fiilistä haikaillen, mennään metsään. Jossain oli maininta, että Rotenberg väheksyisi Areenan nykyistä tunnelmaa ja kannustusmallia. Näin ei saa olla.

-TV-sopimus. Jos Jokereilla on oikeus neuvotella itselleen oma TV-sopimus, on sen oltava sellainen että kuluttajille on tarjolla Jokerit-Paketti siedettävään kuukausi-hintaan, ilman mitään pakollisia miljoonia lisäkanavia. Vaihtoehtoja voisi olla kaksi. Koko-Paketti ja Vierasmatsi-Paketti. Koko-Paketti pitäisi sisällään koko Jokerikauden koti- ja vierasmatsit pudotuspeleihin asti. Tämä olisi hyvä kädenojennus kaukana Areenasta asuville faneille. Vierasmatsi-Paketti pitäisi sisällään luonnollisesti vain vierasmatsit, Koko-Pakettia edullisempaan hintaan. Mitään muuta ylimääräistä paskaa ja täyteohjelmaa ei edes tarvittaisi kunhan ottelut näkyvät. Joku kerran viikossa tuleva Jokeri-makasiini tuskin olisi sekään vaikea toteuttaa. Tämä pitäisi olla tarjolla niin Internetiin, kuin myös meille antenni- ja kaapelitalouksissa asuville, normaalin television katsojille.

-Fanituotemyynti kuntoon. Kaikki mahdollinen tästä on jo sanottu.
Tuotteiden laatu kohdalleen.
Tuotteiden hinta kohdalleen.
Tuotteiden saatavuus kohdalleen.
Tuotteiden määrä kohdalleen.
Nyt mikään ei ole kohdallaan, koska fanituotemyynti hoidetaan vasemmalla kädellä. Vaikka se onkin isossa kuvassa erittäin pieni tulonlähde seuralle, pitäisi se olla kunnossa.
 

gcz_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JHC, NYI, Suomen NATO-jäsenyys
Venäläiset eivät Jokereille tule antamaan sympatiaa. Jalkapallo-otteluissa ollaan nähty, että se kansa on junttirasisteja täynnä ja ulkomaalaiset ovat perseestä. Tämän on vuosien varrella saanut kokea niin kokonaiset vastustajajoukkueet, kuin jopa oman joukkueen ulkomaalaispelaajat. Venäjällä on myös samanlaista huligaaniongelmaa kuin Itä-Euroopan maissa, joissa ääriliikkeet voivat näyttää voimiaan ja saada äänensä kuuluviin fanitoiminnan avulla. Ja on aivan turha kuvitella että tuo rasistisuus rajoittuisi vain tummaihoisten sorsimiseen. Ei tietenkään voi yleistää että kaikki venäläiset tällaisia idiootteja olisivat, mutta isoon kansaan mahtuu paljon idiootteja (vrt. Suomi on pieni maa ja täällä on vähemmän idiootteja, vaikka prosentuaalisesti saatetaan mennä samoissa lukemissa.).
Osa halusi jotain vastustajajoukkueen kaupunkien esittelyä. Luuletteko että näin tehdään rajan toisella puolen?

Venäjällä tuota huligaaniongelmaa ei ole oikeastaan jääkiekon puolella ollenkaan (pl. Moskovan keskinäiset matsit). Esimerkiksi Pietarissa lätkä-SKA vetää keskiluokkaista ja koulutettua väkeä katsomoihin, kun taas kuulapäät ja muut vähempiosaiset janarit viihtyvät lähinnä Zenitin futismatseissa.

Jos suomalaisia lähtee jonnekin Pietariin tai syvemmälle Venäjälle, niin vastaanotto tulee olemaan uteliaan positiivista, ainakin lätkähalleissa.
 

Etelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Lisäksi muille KHL-seurojen kannattajille vastustajat ja heidän kaupungit ovat suhtkoht tuttuja toisin kuin meille.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Venäläiset eivät Jokereille tule antamaan sympatiaa.
Uskon että monet Suomessa asuvat venäläiset alkavat kannattamaan ensi kaudella Jokereita. Perustelen tämän sillä, että suuri osa Riikan Dynamon faneista on Latvian venäläisiä, jotka kannattavat seuraa silloinkin kun vastassa on venäläinen KHL-joukkue.

Riikassa on niitäkin venäläisiä, jotka tulevat Dinamon peleihin kannattamaan vierasjoukkuetta (jos se on venäläinen), mutta he ovat pieni vähemmistö. Sinänsähän tuo olisi Jokereidenkin kohdalla vain positiivista, jos Jokereiden kotipeleihin tulisi katsojia joilla on päällä vaikka Avangardin tai Ak Barsin paita.

Jalkapallo-otteluissa ollaan nähty, että se kansa on junttirasisteja täynnä ja ulkomaalaiset ovat perseestä.
Jalkapallon ja jääkiekon katsomokulttuuri on Venäjällä kuten muuallakin täysin erilainen. Nuo "junttirasistit" harvemmin eksyvät kiekkopeleihin, vaan kyse on vain jalkapalloon liittyvästä asiasta. Ainakin Pietarin SKA:n peleissä yleisö näyttäisi TV-kuvan perusteella olevan tavallista keskiluokkaa. Paljon lapsiperheitä jne.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Uskon että monet Suomessa asuvat venäläiset alkavat kannattamaan ensi kaudella Jokereita. Perustelen tämän sillä, että suuri osa Riikan Dynamon faneista on Latvian venäläisiä, jotka kannattavat seuraa silloinkin kun vastassa on venäläinen KHL-joukkue.

Riikassa on niitäkin venäläisiä, jotka tulevat Dinamon peleihin kannattamaan vierasjoukkuetta (jos se on venäläinen), mutta he ovat pieni vähemmistö. Sinänsähän tuo olisi Jokereidenkin kohdalla vain positiivista, jos Jokereiden kotipeleihin tulisi katsojia joilla on päällä vaikka Avangardin tai Ak Barsin paita.

Lainaamassasi lauseessani oli kyse nimenomaan Venäjällä asuvista venäläisistä, sekä joukkueista. Ei Suomen venäläisistä.

Mitä tulee Suomessa asuviin venäläisiin, on hyvä jos yleisömäärät kasvavat ja lisää katsojia sekä faneja tulee halliin, mutta markkinointia ei mielestäni pitäisi suunnata heille vaan Jokereita pitäisi nimenomaan markkinoida Jokereina, helsinkiläisenä ja suomalaisena.

Vierasfanit ainakin minä toivotan tervetulleiksi.

Jalkapallon ja jääkiekon katsomokulttuuri on Venäjällä kuten muuallakin täysin erilainen. Nuo "junttirasistit" harvemmin eksyvät kiekkopeleihin, vaan kyse on vain jalkapalloon liittyvästä asiasta. Ainakin Pietarin SKA:n peleissä yleisö näyttäisi TV-kuvan perusteella olevan tavallista keskiluokkaa. Paljon lapsiperheitä jne.
Venäjällä tuota huligaaniongelmaa ei ole oikeastaan jääkiekon puolella ollenkaan (pl. Moskovan keskinäiset matsit). Esimerkiksi Pietarissa lätkä-SKA vetää keskiluokkaista ja koulutettua väkeä katsomoihin, kun taas kuulapäät ja muut vähempiosaiset janarit viihtyvät lähinnä Zenitin futismatseissa.

Se ettei lätkäpeleissä ole näitä kuulapäitä, on tietysti vain ja ainoastaan positiivinen juttu. Tämä on kiva kuulla.
Siinä vaiheessa kun SKA:n tai muun seuran rivikatsojat tai fanit huutavat vittuiluhuutoja niin ei saa sitten loukkaantua jos Jokerifaneistakin joku huutaa vitunryssää tai pasholnahuita. Toivottavasti tällaista ei nähdä eikä kuulla, sillä ei tällainen käytös kuulu urheilukatsomoon tai muuallekaan.

Tästä olen täysin eri mieltä. Mua ei suuremmin kiinnosta miten paljon Jokereita ja Helsinkiä markkinoidaan Venäjällä, mutta Jokereiden fanina, uuteen sarjaan liityttäessä minä ainakin haluan kaiken mahdollisen tiedon vastustajista ennakkoon. Siksi kotisivuille päivä-pari ennen matsia ilmestyvät esittelyt tulevan vastustajan joukkueesta ja kotikaupungista olisivat mitä loistavin idea. Tähän voisi vielä yrittää metsästää vastustajan riveistä tuttujen pelaajien, etupäässä suomalaisten mielipiteitä kohtaamisesta jne. Lukisin, katsoisin ja kuuntelisin satavarmasti aina.
Samaa mieltä! Tottakai tällainen infopaketti nettisivuille olisi todellakin vain ja ainoastaan positiivinen juttu. Jokereiden otteluennakoissa on parannettavaa ja vastustajajoukkueista olisi hyvä tietää enemmän, varsinkin kun ensi kaudella ne ovat suurelle yleisölle tuntemattomia.
Tarkoitin kritiikilläni näitä ehdotuksia, missä JumboTronille laitettaisiin pyörimään ennen matsin alkua esittelyvideoita vastustajajoukkueista ja kaupungeista.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mitä tulee Suomessa asuviin venäläisiin, on hyvä jos yleisömäärät kasvavat ja lisää katsojia sekä faneja tulee halliin, mutta markkinointia ei mielestäni pitäisi suunnata heille vaan Jokereita pitäisi nimenomaan markkinoida Jokereina, helsinkiläisenä ja suomalaisena.

Minusta taas markkinoinnissa ei pidä rajata lähtökohtaisesti ketään pois vaan Jokereita pitää markkinoida kaikille potenttiaalisille katsojille. Tarkoitus on saada isoja massoja liikkeelle ja aktivoida uusia katsojia Jokereiden mukaan. Suuri osa faneista seuraa kumminkin Jokereiden mukana ainakin alkutaipaleelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös