Varis: Sako on tuossa edellisillä sivuilla pohtinut mahdollisuutta, helsinkiläisyyden lieventämiseen suomalaisuuden kustannuksella, mikäli olen häntä oikein tulkinnut.
Muutoin olen kanssasi samaa mieltä (ainakin pääpiirteittäin), mutta mielestäni suomalaisuus on tuotava Helsingin taakse, ei rinnalle. Tarkoitan, että toki suomalaisuutta tulee markkinoida jo ihan bisnesmielessä, ja toisaalta siksi, että erottaudutaan muista maista eduksemme länsi-eurooppalaisena konstruktiona, mutta Helsingin on pysyttävä ykköskotina.
Jos ajattelen asiaa ik. objektiivisesti, Helsingissä on ehdoton ydinkannattajajoukko (siis volyymiltaan; en lähde spekuloimaan yksilötasolla jokerifaniuden parhaimmuutta), joten heidän tulee olla aina ensimmäisenä huomioon ottamisen asteikossa. Jos taas laitan Helsinki-lasit silmilleni, ja puhun omista lähtökohdistani, voin sanoa olevani paljon, paljon enemmän helsinkiläinen kuin suomalainen, paljon enemmän eurooppalainen kuin nationalisti ja paljon enemmän kaupunkilainen kuin universaalissa mielessä kansalainen. Tätähän mä olen JA:ssa puhunut aiemminkin, ja tästä näkökulmasta mua ei lainkaan innosta ajatus Jokereista ensisijaisesti suomalaisena joukkueena taistelemassa venäläisiä, tsekkiläisiä tai ukrainalaisia joukkueita vastaan samalla tavalla kuin helsinkiläisen Jokerien pelaaminen pietarilaisia, prahalaisia tai minskiläisiä joukkueita vastaan.
Kyse on lopun perin siitä, että en mitenkään koe valtion rajoja aiodosti yhteistä identiteettiä rajaavaksi tai määrittäväksi tekijäksi. Ei mulla ole jonkun Oulussa elävän oululaisen kanssa oikeastaan mitään yhteistä, muuta kuin kansallisuus, jota en pidä kummemmin minään sekä kieli. Toisaalta osaan montaa muutakin kieltä ja siten esimerkiksi pariisilainen, tukholmalainen ja vaikka lontoolainen jakaa kanssani yhtä paljon tai enemmän määrittäviä piirteitä vaikkapa pääkaupunkilaisuuden kautta. Tai yksilöstä riippuen kenties ei. Mutta ydinajatus on se, että Jokereiden ja Helsigin symbioosi on ehdottoman kaksisuuntainen. Helsinkiläisyys määrittää yhtäältä Jokereita, ja toisaalta Jokerit Helsinkiä. Esimerkiksi: "Helsinki on kaupunki, josta tulee kaksi suurta jääkiekkoseuraa, Jokerit ja HIFK". Samalla tavoin määriteltynä suhde Suomen ja Jokereiden välillä on löyhempi, mutta silti oleellinen(!).
Joka tapauksessa tarvitaan kumpaakin ideaalia, kyse on vain siitä, kumman haluaa määrittää edelliseksi ja kumman jälkimmäiseksi.