Jokerit KHL:ssä 2014–2015

  • 680 967
  • 1 783

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Jos Hallis & Co meinaa saada Jokereista suurseuran KHL:ään, niin Helsinki ei riitä. Sponsori euroja pitää kerätä laajemmalta. Tästä kai ollaan yhtä mieltä?
Sponsorit, kyllä, tästä olemme ehdottomasti samaa mieltä

Nyt nimeä ei edes voi muuttaa, se olisi PR-katastrofi Karalahden ja KHL-kuohunnan jälkeen. Eikä nimen muuttamiselle ole tarvetta, sillä jo nykyisin Hesalla ei elämöidä. Lätkäkierroksen mukaan myös päätetty, että nimi ei muutu.
Hesalla ei elämöidä lainkaan. (Tämä on minulta lapsellinen ja muka-hauska kommentti, mutta sanon kuitenkin): Joukkueen helsinkiläisyyttä tuodaan kyllä esille, mutta Hesa ei ole se nimi.

Tässähän on kyse ens kauden markkinoinnista. Siihen sanoin, että ei pidä mennä Helsinki edellä. Siis ei piilotella, mut ei oteta framille. Helsinkiläisyys ei ole kovin loistava argumentti, kun mennään kehä 3 ulkopuolelle.
Tietenkään Jokereita ei pidä markkinoida samalla tavalla ydinalue Helsingissä, kuin muualla Suomessa, sehän olisi oman oksan sahaamista. En ole sitä mieltä, etteikö Jokereita tulisi markkinoida Helsingin ulkopuolella, mutta pidän vastaansanomattomana, että suurin osa tuloista Jokereiden kassaan on hankittava pääkaupunkisesudulta. Näin siis mitä tulee katsojiin ja faneihin. Eli tarkoitan, kuten olen aiemminkin argumentoinut, että Helsinkiä markkinoidaan helsikiläisille ja muualla Suomessa markkinoidaan Jokereita ja KHL:ää.

Tätä mielipidettä en jaa. Tärkein osa on ihmiset eli yhteisö, ei paikka.
Nojuu. Minä näen ja koen Helsingin nimenomaan ihmisyhteisönä, joka on pitkäikäinen ja siten nimenomaan (moniulotteisesti ja osin paradoksaalisesti) samanaikaisesti yksilöistä koostuva ja perinteeseen ("ryhmäkokemukseen") nojautuva ja yksilöä pitkäaikaisempi jatkumo. Niinpä "Helsinki" Jokereiden identiteetin tärkeimpänä kulmakivenä viittaa nimenomaan ihmisyhteisöön, joka on helsikiläinen. Se ei kuitenkaan saa tai voi sulkea pois muuallakin asuvia faneja.
 
Viimeksi muokattu:

SirKepola

Jäsen
Suosikkijoukkue
AS Roma
Nyt kyllä haluan lähdettä tälle. Olen kuullut huhuja kaukaloiden kaventamisesta, mutta näin radikaalia en missään.

Sitten seison korjattuna, jos sinäkin enemmän KHL:ää seuraavana olet eri mieltä. Jotenkin muistelin noista uutisista, että puhuttiin ihan NHL-kokoisista kaukaloista, mutta oli sitten varmaan vaan nykyistä pienemmistä kyse. Eli my bad.

Edit. Ja muistelin siis, että oli jo päätetty kaukaloiden pienentämisestä kaikille (?) jengeille, mutta viestisi perusteella tälläistäkään päätöstä ei ole vielä tehty, vai?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sponsorit, kyllä, tästä olemme ehdottomasti samaa mieltä
Jos janarisponssi ei liity kaupantekoon Venäjällä, niin mikä muu motivoi kuin just ne paikalliset fanit?

Laskutoimitus 25x13000x30 antaa tulokseksi melkein 10 miljoonaa. Tuossa siis 25 edustaa keskimääräistä stetsonista vedettyä lipun hintaa, 13000 väkeä ja 30 kotiotteluita. Eli hallista ei saada edes kunnollista KHL-seuran pelaajabudjettia raavittua kasaan. Rahaa tarvitaan messevästi enemmän.

Tietenkään Jokereita ei pidä markkinoida samalla tavalla ydinalue Helsingissä, kuin muualla Suomessa, sehän olisi oman oksan sahaamista. En ole sitä mieltä, etteikö Jokereita tulisi markkinoida Helsingin ulkopuolella, mutta pidän vastaansanomattomana, että suurin osa tuloista Jokereiden kassaan on hankittava pääkaupunkisesudulta. Näin siis mitä tulee katsojiin ja faneihin. Eli tarkoitan, kuten olen aiemminkin argumentoinut, että Helsinkiä markkinoidaan helsikiläisille ja muualla Suomessa markkinoidaan Jokereita ja KHL:ää.

Jos räätälöidään kampikset kohderyhmän mukaan, niin pitää olla tarkkana, että ei astuta ristiriitojen miinaan. Eri kohderyhmien pitää pystyä lukemaan kaikki mainokset ja silti tuntea juokkue omakseen.

Toki katsojista suurin osa tulee läheltä, mutta joka ilta täysi halli vaatii "maalaisten" apuja.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Varis: Sako on tuossa edellisillä sivuilla pohtinut mahdollisuutta, helsinkiläisyyden lieventämiseen suomalaisuuden kustannuksella, mikäli olen häntä oikein tulkinnut.
Ei Jokereiden helsinkiläisyyttä voi lieventää. Joukkue on sataprosenttisesti Stadista, teki markkinointikoneisto mitä tahansa.

Muutoin olen kanssasi samaa mieltä (ainakin pääpiirteittäin), mutta mielestäni suomalaisuus on tuotava Helsingin taakse, ei rinnalle. Tarkoitan, että toki suomalaisuutta tulee markkinoida jo ihan bisnesmielessä, ja toisaalta siksi, että erottaudutaan muista maista eduksemme länsi-eurooppalaisena konstruktiona, mutta Helsingin on pysyttävä ykköskotina.
Mikseivät ne voi olla tasaveroisia arvoja? Helsinkiläisyys ja suomalaisuus eivät mitenkään sulje toisiaan pois. Suomessa me ollaan Stadista, mutta ulkomailla ensisijaisesti Suomesta. Mun mielestä tää on päivänselvää.

Kyse on lopun perin siitä, että en mitenkään koe valtion rajoja aiodosti yhteistä identiteettiä rajaavaksi tai määrittäväksi tekijäksi. Ei mulla ole jonkun Oulussa elävän oululaisen kanssa oikeastaan mitään yhteistä, muuta kuin kansallisuus, jota en pidä kummemmin minään sekä kieli. Toisaalta osaan montaa muutakin kieltä ja siten esimerkiksi pariisilainen, tukholmalainen ja vaikka lontoolainen jakaa kanssani yhtä paljon tai enemmän määrittäviä piirteitä vaikkapa pääkaupunkilaisuuden kautta.
Anteeks vaan, mutta mä en usko. Joku lontoolainen tai pariisilainen todennäköisesti vain nauraa ajatellessaan millainen kyläpahanen meillä on pääkaupunkina. Lontoossa asuu 7,5 miljoonaa ihmistä ja Oulussa 200 000. Kumpi on lähempänä? Jos sulle kieli ei ole riittävän tärkeä, niin sen oululaisen kanssa sulla on myös yhteinen kulttuuri, tavat ja tottumukset, maan historia ja teidän sukulaiset ovat yhdessä luoneet tämän maan sellaiseksi kuin se nykyään on melkoisien vaikeuksien kautta.

Helsinki on (mahtava) kaupunki, jonka väestö koostuu muualta muuttaneista ja heidän jälkeläisistään. Mikään metropoli tai muusta Suomesta eroava saareke tämä ei kuitenkaan ole. Sinä saatat ehkä kokea itsesi enemmän helsinkiläiseksi kuin suomalaiseksi, eikä siinä mitään, mutta olet siinä joukossa varmasti melkoisessa vähemmistössä.

Mutta ydinajatus on se, että Jokereiden ja Helsigin symbioosi on ehdottoman kaksisuuntainen. Helsinkiläisyys määrittää yhtäältä Jokereita, ja toisaalta Jokerit Helsinkiä. Samalla tavoin määriteltynä suhde Suomen ja Jokereiden välillä on löyhempi, mutta silti oleellinen(!).
Tämä on juuri se asia, mikä tulevaisuudessa tulee muuttumaan, haluttiin tai ei. Mikään markkinointitemppu ei poista sitä asiaa, että Jokerit on KHL:ssä Suomen edustaja ja tulee profiloitumaan vahvasti suomalaiseksi seuraksi. Täällä paikallisten keskuudessa helsinkiläisyyttä voi toki edelleen korostaa ja ehkä se on järkevääkin, mutta samaan aikaan on toivotettava muualta maasta paikalle kerääntyvät fanit vastaan avoimin mielin. Mun Jokerit ei harrasta syrjintää ja mä ainakin pidän esim. oululaisia kannattajia ihan yhtä hyvinä faneina kuin itseäni, vaikka he eivät Helsingissä asukaan.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mun Jokerit ei harrasta syrjintää ja mä ainakin pidän esim. oululaisia kannattajia ihan yhtä hyvinä faneina kuin itseäni, vaikka he eivät Helsingissä asukaan.

Tässä on mielestäni todella hyvä pointti. Jos nykyiset Jokerifanit kykenevät toivottamaan kaikki uudet fanit asuinpaikasta riippumatta tervetulleiksi niin vahvoilla ollaan. Jos taas pädetään paremmuutta siitä että ollaan puhdasverisiä Stadilaisia niin metsään mennään.

Vai mitä sanoo Manchester United?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Anteeks vaan, mutta mä en usko. Joku lontoolainen tai pariisilainen todennäköisesti vain nauraa ajatellessaan millainen kyläpahanen meillä on pääkaupunkina. Lontoossa asuu 7,5 miljoonaa ihmistä ja Oulussa 200 000. Kumpi on lähempänä? Jos sulle kieli ei ole riittävän tärkeä, niin sen oululaisen kanssa sulla on myös yhteinen kulttuuri, tavat ja tottumukset, maan historia ja teidän sukulaiset ovat yhdessä luoneet tämän maan sellaiseksi kuin se nykyään on melkoisien vaikeuksien kautta.
On vähän vaikeaa avata tätä ajattelutapaa muuten kuin kasvotusten, mutta en suinkaan tarkoittanut verrata Helsinkiä Pariisiin tai Lontooseen sinänsä, vaan lähinnä todeta, että itse koen yhtä paljon yhteenkuuluvuutta eurooppalaisiin, kuin suomalaisiin. Tavoista ja tottumuksista ei ehkä kannata alkaa tässä keskustelemaan, mutta kulttuuri eri kaupunkien välillä vaihtelee suurestikin riippuen mihin suuntaan katsoo. Toisaalta eurooppalainen kulttuuri on sekin monella tapaa yhteneväinen. Pidän kansallisvaltiota historiallisesti katsoen hieman vanhanaikaisena konstruktiona, joskin poliittisesti pätevänä. Helsinki on Suomen kansainvälisin kaupunki ja kansainvälistyy alati enemmän. Niinpä Helsingissä asuu myös alati enemmän muualta maailmalta muuttaneita, ei pelkästään muualta Suomesta.

Sinä saatat ehkä kokea itsesi enemmän helsinkiläiseksi kuin suomalaiseksi, eikä siinä mitään, mutta olet siinä joukossa varmasti melkoisessa vähemmistössä.
Tämän tiedostan ja hyväksyn täysin. En missään tapauksessa halua tai aiokaan alkaa käännyttämään muita ajattelemaan itseni kanssa samalla tavalla. Olen toki huomannut, että historian oppiaineessa tällainen kotiseutuajattelu ei ole epätyypillistä.

Tämä on juuri se asia, mikä tulevaisuudessa tulee muuttumaan, haluttiin tai ei. Mikään markkinointitemppu ei poista sitä asiaa, että Jokerit on KHL:ssä Suomen edustaja ja tulee profiloitumaan vahvasti suomalaiseksi seuraksi.
Entä, jos ajattelisi samaa asiaa kahdelta kannalta? Toisaalta voidaan ajatella kuten esität, eli Jokerit on Helsingistä ja Helsinki on Suomessa, joten KHL:ssä Jokerit on Suomesta. Mutta tämä katsantokanta on suunnattu Jokereita kohti Jokereiden ulkopuolelta. "Tuolta tulevat nuo Jokerit Suomesta". Tämähän ei ole mitenkään väärin, mutta toinen näkökulma samaan asiaan on, että SKA tulee Pietarista, Donbass Donetskista, AK Bars Kazanista ja Slovan Bratislavasta jne. Saman ajattelutavan mukaan Jokerit tulee Helsingistä, eikä Suomi ole silloin kaikkein määrittävin, vaan nimenomaan toiseksi määrittävin tekijä. On paitsi yksilöllisempää, myös kunnioittavampaa puhua ja ajatella joukkueista täsmällisesti. En siis yritä missään nimessä karsia suomalaisuutta pois Jokereista, päin vastoin...

Täällä paikallisten keskuudessa helsinkiläisyyttä voi toki edelleen korostaa ja ehkä se on järkevääkin, mutta samaan aikaan on toivotettava muualta maasta paikalle kerääntyvät fanit vastaan avoimin mielin. Mun Jokerit ei harrasta syrjintää ja mä ainakin pidän esim. oululaisia kannattajia ihan yhtä hyvinä faneina kuin itseäni, vaikka he eivät Helsingissä asukaan.

...ja toivotan avosylin vastaan kaikki jokerihenkiset asuinpaikasta riippumatta. Kuten aiemmassa viestissäni aihetta sivusin, en osaa tai halua laittaa faneja paremmuusjärjestykseen. Jos kannattaa Jokereita, on automaattisesti osa Jokeriperhettä, nyt ja jatkossa. Sen enempää minä en tule arvottamaan. Toivottavasti tätä ei kukaan käsittänyt väärin aiemmista viesteistäni: en arvota (esim. mainitsemiani oululaisia) asuinpaikan perusteella, vaikka en kokisikaan vastaavanlaista yhteenkuuluvuutta, kuin kotipaikkakuntalaisteni kanssa.

Lopuksi: En (herranjumala sentään) halua leimautua miksikään tosifanimaiseksi jankuttajaksi tämän (tai muunkaan) aiheen tiimoilta, joten tässä vaiheessa kiitän hyvistä vasta-argumenteista ja keskustelusta ennen kuin lipeää totaalisesti OT:n puolelle :)
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mun Jokerit ei harrasta syrjintää ja mä ainakin pidän esim. oululaisia kannattajia ihan yhtä hyvinä faneina kuin itseäni, vaikka he eivät Helsingissä asukaan.

Sattuneesta syystä myös oma toivomus ja tunne on tämä ja vaikka Jokerit on Helsingistä niin jo nykyisin sillä on faneja ympäri Suomea, sen kannattajien ydinporukka on tottakai Helsingistä ja Helsingin lähialueilta mutta tästä huolimatta markkinoinnin ei pidä sulkea ketään automaattisesti ulkopuolelle jos on "väärältä" paikkakunnalta kotoisin. Jokainen kannattaja on arvokas ja näin seuran myös pitää ajatella. Helsinki kannattaa pitää mukana Jokereiden mainoksissa ja seuran nimen yhteydessä myös KHL:ssä, mutta Suomen sisällä Jokereiden ei sitä tarvitse erityisesti mainostaa, ei tarvitse peitelläkään, koska Jokereiden tiedetään tulevan Helsingistä.

V-G-:lle heittäisin kysymyksen että mitä on se eurooppalaisuus johon koet yhteenkuuluvuutta? Mitä eurooppalaisuus sinulle tässä siis edustaa ja miten tämä eurooppalaisuus eroaa esimerkiksi tamperelaisuudesta tai oululaisuudesta? Kun ilmeisesti tamperelaiset ja oululaiset joihin et koe yhteneväisyyttä ovat jotenkin erilaisia suomalaisia kuin helsinkiläiset? Entä mitä erityisyyttä tulee mainostamastasi pääkaupunkilaisuudesta, jolla koet enemmän yhteneväisyyttä pariisilaisten ja lontoolaisten kanssa kuin esimerkiksi oululaisten tai tamperelaisten kanssa?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Sattuneesta syystä myös oma toivomus ja tunne on tämä ja vaikka Jokerit on Helsingistä niin jo nykyisin sillä on faneja ympäri Suomea, sen kannattajien ydinporukka on tottakai Helsingistä ja Helsingin lähialueilta mutta tästä huolimatta markkinoinnin ei pidä sulkea ketään automaattisesti ulkopuolelle jos on "väärältä" paikkakunnalta kotoisin. Jokainen kannattaja on arvokas ja näin seuran myös pitää ajatella. Helsinki kannattaa pitää mukana Jokereiden mainoksissa ja seuran nimen yhteydessä myös KHL:ssä, mutta Suomen sisällä Jokereiden ei sitä tarvitse erityisesti mainostaa, ei tarvitse peitelläkään, koska Jokereiden tiedetään tulevan Helsingistä.

Tässä on kiteytettynä juurikin se, mitä olen markkinoinnin ja ns. "yhteenkuuluvuuden" osalta se mitä olen itsekin asiasta ajatellut, vaikka et sinänsä tätä minulle osoittanutkaan. Eli ketään ei pidä sulkea ulkopuolelle oikeastaan millään perusteella (poislukien kenties joku huono käytös tms.). Kaikki, jotka kannattavat Jokereita, otetaan mukaan. Piste.

Jos vastaan tuohon mulle esittämääsi kysymykseen YV:llä, koska se ei oikeastaan liity ketjun aiheeseen...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Jos vastaan tuohon mulle esittämääsi kysymykseen YV:llä, koska se ei oikeastaan liity ketjun aiheeseen...

Saat vastata jos haluat mutta ei tarvitse, lähinnä vain yritin sanoa että halusit tai et niin olet helsinkiläisenä myös suomalainen. Ei sinun tarvitse olla mitenkään erityisen nationalistinen ja tuntea ylpeyttä suomalaisuudesta mutta ei sitä suomalaisuutta tarvitse hävetä tai kokea jotenkin huonoksi asiaksi. Eikä helsinkiläisyyttä taas tarvitse vastaavasti ylikorostaa, Helsinki on suomalaisittain iso kaupunki mutta Euroopan ja maailman mittakaavassa vielä hyvin pieni. Tietenkin koet ja teet niin kuin haluat, en minä sinua pysty tai edes halua neuvoa.
 

gcz_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JHC, NYI, Suomen NATO-jäsenyys
Mä en edelleenkään ymmärrä tätä keinotekoista ristiriitaa koko Suomen KHL-Jokereiden ja Helsingin Jokereiden välillä. Millaisia olisivat ne muuhun Suomeen kohdistuvat konkreettiset markkinointitoimet, joilla Jokereiden helsinkiläistä identiteettiä vesitettäisiin?

Jokereiden (sekä KHL:n) valtakunnallisen kiinnostavuuden ja näkyvyyden kannalta tärkeintä olisi se, että Jokerit saisivat hyvän TV-diilin, jossa näkyisi ainakin pari ottelua kuukaudessa ilmaiskanavilla. TV-katsojat ovat sitä muualla Suomessa olevaa massaa, jota Jokerit tarvitsevat, kun taas peleissä käyvät katsojat tulevat olemaan valtaosin PK-seudulta. Jokereiden markkinoinnissa tulisi siten muun Suomen osalta pyrkiä siihen, että mahdollisimman moni istuisi töllön ääreen KHL-Jokereita seuraamaan.
 

S Gagnon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Rangers FC, HJK
Tässä vähän ylempänä verrattiin Jokereiden alkutaivalta KHL:ssä Lev Prahan vastaavaan. Nimen perusteella ehkä oikeutettua, mutta ei oiken muuten. Prahaan syntyi täysin uusi seura, Slavia ja Sparta kuitenkin jatkoivat Tsekin liigassa.

Levillä ei ole ennestään kannattajapohjaa, mutta tosin ei ole myöskään sitä taakkaa että olisi jonkun "vanha paikallisvastustaja". Voisin kuvitella että sekä Slavian että Spartan kannattajilla ei tekisi niin tiukkaa ostaa lippu Levin matsiin kun Ifk:n kavereilla meidän matsiin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Höpöhöpö-keskustelua

Täysin turhaa veivaamista ja jankkaamista Jokereista. Kyseessä on yksi ja sama seura, se ainoa oikea Jokerit. Seura tulee menettämään aktiivikannattajia KHL-siirron myötä, ihan samalla tavalla kun se menetti aktiivikannattajia Hjalliksen tulon myötä. Pikkuhiljaa osaa palasi takaisin aktiivikannattajiksi ajan myötä, niin tulee käymään myös KHL-siirron suhteen. Tämän lisäksi seura tulee saamaan uusia kannattajia Suomesta ja Venäjältä, myös muualta Euroopasta. Aika näyttää kuinka suureksi aktiivikannattajien joukko muodostuu. Veikkaan että ensimmäisellä kaudella kotipelit vetää hyvin yleisöä, toisella kaudella voi tulla notkahdus, riippuen vähän menestyksestä.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos vastaan tuohon mulle esittämääsi kysymykseen YV:llä, koska se ei oikeastaan liity ketjun aiheeseen...

Vastaa ihmeessä täällä. Teen gradua eurooppalaisuuden käsitteellistämisestä, joten tämä keskustelu on minulle erittäin mielenkiintoinen.

Lähinnähän tässä keskustelussa korostuu se oman identiteetin kuvitteellisuus (tämä siis mitenkään identiteetin merkitystä väheksymättä). Samaan aikaan totta kai niitä merkityksiä voidaan luoda myös ulkopuolelta eli kyllä esimerkiksi Jokerit voivat vaikuttaa siihen miten kukin oman identiteettinsä konstruoi.

Venäjältä käsin tätähän on käsitetty tietynlaisena ikkunana länsi-Eurooppaan, joten sitäkin voidaan Jokereiden edustavan. Tällä tuskin saadaan kuitenkaan hirveitä massoja katsomoihin. Kyllähän mainonta ja se ne mielikuvat mihin Jokerit yhdistetään haetaan puhtaasti sen kautta mikä tuo eniten katsojia peleihin. Se onkin sitten vaikeampi analysoitavaksi miten tämä parhaiten toteutetaan. Kyllä itse näkisin, että on todella tärkeää vakiinnuttaa suuri osa nykyisestä ydinryhmästä ja saada mahdollisimman äänekäs ja iso fanijoukko. Tähän päälle sitten tarvitaan myös kasvatusta muualta.

Paljon on täällä puhuttu siitä, että ei ulkopaikkakuntalaiset aktiivisesti jaksa tulla katsomaan kuin yksittäismatseja. Tässä kuitenkin unohtuu esim. se, että Helsingissä asuu paljon muita liigaseuroja kannattavia, jotka myös osaltaan identifioivat itsensä näihin paikkakuntiin. Mielestäni näistä jo aktiivisesti lätkää seuraavista ihmisistä, jotka kuitenkin näkevät vain muutaman kerran vuodessa oman seuransa matsin paikanpäällä voisi saada sitä uutta katsojakuntaa Jokereiden peleihin.

Sitten pitää tietenkin miettiä myös niitä mainostuskanavia. Esim. tv tavoittaa aikalailla kaikkialta Suomessa ja tässä tapauksessa kohdistettu mainonta voi olla hankalaa. Sen sijaan dösäreille, sporapysäkeille ja yleisesti Helsingin katukuvaan mielestäni voi saada jo kohdistetumpaa mainontaa. Tämähän yhdistää Jokereita ja helsinkiläisyyttä jo sillä tasolla, että jos Jokerit näkyy voimakkaasti helsingin katukuvassa assosioituu se jo siten helsinkiläisyyteenkin. Itse toivonkin, että ennen ensi kautta Jokereiden näkyvyys Helsingin katukuvassa on voimakkainta mitä on ikinä nähty. Tähän kun vielä fanikamapuoli kuntoon ja katukuvassa näkyy ihmisten päälläkin Jokerit roippeita olen erittäin tyytyväinen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Paljon on täällä puhuttu siitä, että ei ulkopaikkakuntalaiset aktiivisesti jaksa tulla katsomaan kuin yksittäismatseja.

Suuressa mittakaavassa varmasti totta mutta ei pidä kuitenkaan liikaa yleistää, kyllä täältä Jokerifaneista varmasti löytyy (ainakin tässä kirjoittaa yksi) aktiivisia peleissä kävijöitä ja monivuotisia kausikortin omistajia myös sellaisista jotka tulevat peleihin Helsingin ulkopuolelta.
 

syndi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, HJK-Hockey, NHL
Tässä muutamia kehitysideoita tulevaisuuteen, jos KHL-Jokerit jatkaa toimintaansa pitkäjänteisesti:

Uusien fanien sukupolvi:

- Jokerit aktiivisesti tukemaan ala-asteita urheiluun ja lätkän makuun. Kuka voi tosissaan olla skidien liikkumista vastaan? Jokerit lahjoittaa vaikka muutamankymmentä stagaa ja 100 kiekkoa ala-asteille, joilla tuetaan tervettä ja hauskaa lätkäharrastusta koululiikunnassa. Näitä tarinoita tarvitaan, se on konkreettinen näyttö siitä, että Helsingin Jokerit välittää. Näistä skideistä kasvaa uusi sukupolvi, jotka kokevat Jokerit erittäin läheisiksi.

- Ryöstöhinnoittelu kuriin. Helsingin Jokerit on oltava kaikkien oikeus nauttia, niin laadullisesti kuin rahallisesti. (Kohtuus)

- Läheinen yhteistyö niin yritysten, fanien ja koko jääkiekkoyhteisön kanssa.

- KHL-Jokerit on antaa aivan uuden kanavan markkinointiin, ja tätä pitää osata hyödyntää. Fanituotteet, mainokset, vain taivas on rajana.

- Vanhoille faneille oikeasti vähän kiitosta pitkästä taipaleesta faneina mm. alennusta kausareista,fanikamoista yms. Pieni porkkana kantaa paljon pidemmälle kuin pelkkä keppi.

- "Koko Suomen Jokerit" on käsitteenä haastava toteuttaa, mutta läpinäkyvyyden, kiinnostavan kiekkotuotteen ja ennen kaikkea ihmisläheisen otteen kautta paljon realistisempi tavoite.

Tässä nyt muutama ajatus, josta lähteä liikkeelle.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Narrit olisi edelleen visusti ensikaudellakin Liigan jäsenjoukkue, jos talous vain olisi ollut pelastettavissa ilman Rotenbergejä.
Jep, bisnesmiesten hupiahan on ostella konkurssikypsiä seuroja ja laittaa niihin omat rahat kiinni. Sillähän he ovat varmaan rahansakin tehneet.

Että trololo vaan sullekin.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Jep, bisnesmiesten hupiahan on ostella konkurssikypsiä seuroja ja laittaa niihin omat rahat kiinni. Sillähän he ovat varmaan rahansakin tehneet.

Että trololo vaan sullekin.

Kuten vaikka eräskin Hjallis on aikoinaan tehnyt? Aika monille rahamiehille urheiluseuran omistaminen on pelkkä harrastus, joka tuottaa tappiota. Toki samalla saa myös julkisuutta, joka voi hyödyttää tuottavan bisneksen teossa muilla aloilla.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Tuskinpa Jokerit tulee saamaan ikinä mitään isompaa kannatusta maakunnissa KHL:n lähdön jälkeen, koska joukkue on jo viimeiset 20 vuotta ollut lähinnä kirosana koko Suomessa. Eli tuskinpa tiedostavien jokerifanien tarvii pelätä sitä, että jotkin hikiset karvahatut Nurmeksesta ja Pudasjärveltä tulevat saastuttamaan Areenan kosmopoliittista fiilistä. Koko uhka poistuu viimeistään siinä vaiheessa, kun Rotenberg ja kumppanit siirtävät koko toiminnan johonkin kalmukkiarolle.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Armoton vitutus vielä tässä on päällä tuon Kuopion sekoilun jälkeen, mutta koitetaas nyt heittää pari ajatusta ilmoille... Jos vaikka vitutus laantuisi ja ajatukset saisi pois tuosta jääkiekon irvikuvasta.

Jotta vähän edes pysyisi fokus jossain näin loman, oluen ja vitutuksen yhdistelmällä, keskityn nyt aika yleisellä tasolla vaatimuksiin kaukalossa, kaukalon ulkopuolella ja mediassa. Ja vielä kun tarpeeksi laiska olen, niin käytetään tässä myös paria aiempaa viestiä linkin muodossa.

Kaukalossa

Tässä kohdin on hyvä muistaa parikin tosiasiaa. Ensinnäkin, peli kaukalossa merkkaa aivan helvetisti katsojille. Jos peli on perseestä, hyvin nopeasti uutuudenviehätys karisee ja ihmiset eivät tule uudestaan. Jo pelkästään raha ja Suomen verotus karkottavat helvetin suuren määrän parhaista pelaajista, mutta silti jäljelle jää tarpeeksi laatua JOS sitä osataan etsiä ja värvätä.

Mä toivon hyvin vahvasti sitä, että Jokereihin kasataan työteliäs jokerijengi, jossa on silti taitoa muuallakin kuin A-junnuissa ja tanssitytöissä. Sellainen joukkue, jossa pelaajat pelaavat joukkueelle: puolustavat omiaan, antavat toivottomassa tilanteessakin kaikkensa ja ovat ylpeitä kantaessaan Jokerien paitaa. Tällä kaudella mua lämmitti aivan saatanasti se, kuinka Lamberg oli heti puolustamassa omiaan nyrkit paljaana. Mua lämmitti tänään se, kuinka Semir pystyi rehdisti hoitamaan kovan puolen homman ja lopuksi vielä vaihtamaan respectit. Samoin musta tuntui pahalta nähdä AJ:n reaktio omaan maaliin. Tota jätkää muuten oikeasti sieppasi se. Sille tuo paita merkkaa jotain muutakin kuin palkanmaksajaa. Noista kahden ensimmäisen teon järkevyydestä varsinkin lyhyellä tähtäimellä voidaan olla montaa mieltä, mutta ei tää nyt sentään mitään helvetin shakkia ole. Hetkellisesti voidaan ottaa takkiin ja menettää jotain jos se pitkässä juoksussa kantaa hedelmää.

Tuota mentaliteettia mä tahdon nähdä kaukalossa. Annetaan B-luokan jengien kenkiä tusinaulkkarit ennen pakkasukon saapumista. Me emme pysty hankkimaan paperilla SKA:n tasoista joukkuetta, mutta me voimme kasata Joukkeen isolla alkukirjaimella. Jos joukkue kantaa paitaa ylpeydellä ja seuravalinnassa painaa palkkanauhan lisäksi muutin ainekset, ollaan vahvoilla. Jotta homma toimisi, Jokereilla täytyy olla selkeä pelillinen identiteetti. Tässä kohdin mä en tarkoita mitään ääripäitä, joissa joko pelataan ylikiekollista mikkihiirikiekkoa tai vaihtoehtoisesti täysin puukätistä tappelukiekkoa. Me edustamme jotain ja me olemme sitä.

Kaukalon ulkopuolella

Mä en varmaan koskaan tule antamaan tätä nykyistä sentteripolitiikkaa johdolle anteeksi. Olosuhteet ovat olleet jo pitkään tiedossa ja nyt tätä paskaa on syöty jo lähes puolet runkkarista. Ensi kaudella (ja jokaisella tulevalla hamaan tappiin asti) mä haluan nähdä Jokerit joukkueena, joissa joukkue on päällisin puolin valmis kauden alla. Kauden aikana voidaan hakea tulitukea (flopit, loukkaantumiset, yllättäen auenneet mahdollisuudet, jne.) rungon ympärille, mutta rungon on oltava valmis kauden alla. Tällä kaudella ei ollut ja nyt maksetaan hintaa. Kun vielä rahalla ei voida liiaksi kilpailla, tämä korostuu entisestään.

Vielä kun rahaa ei ole aivan tuhlattavaksi asti, mä näkisin kaikkien valmennuksellisten voimavarojen valjastamisen ihan ehdottomaksi asiaksi. Tuossa jo taannoin kirjoitin hieman aihetta sivuten: Oma viestini. Toki tuohon on helvetin pitkä matka joukkueelta, jonka MV-koutsi hoitaa tuota pestiä sivutoimisena muiden hommien ohella. Meillä ei todellakaan ole varaa antaa tasoitusta muille millään osa-alueella kaukalon ulkopuolella, sillä kaukaloon me ei saada kovinta porukkaa.

Kekäläisen aikana, varsinkin viimeisellä kaudella, meno oli aika huikeaa. Vaikka välillä takkiin tulikin, niin jatkuvasti oli luotto kohdillaan. Positiivisia merkkejä oli siellä täällä ja asiat menivät Masan katastrofivuosien jälkeen oikeaan suuntaan. Mä toivon vakaasti, että Vuorinen ja Kurri saavat saman fiiliksen aikaan. Vakuuttunut en ole siitä, mutta toivon silti. Jos organisaatiossa vallitsee hyvä fiilis ja teot puhuvat puolestaan, on fanien, pelaajien ja valmennuksen helppo sitoutua toimintaan. Jos taas mennään tällä hjalliksen leuattomalla linjalla, heijastuu se pitkässä juoksussa kaikkiin. Mieti nyt vaikka pelaajien suhtautumista kun hyvänä kaverina tunnettu Masto isketään kesken kaiken KiVaan yrityksenä hiillostaa hänet pois. Tuskin fiilis ainakaan kopissa nousi ja osa saattoi ajatella omaa tulevaisuuttaan. Tai näin fanin näkökulmasta, jokainen on nähnyt sentteripuutteen jo saatana puolivuotta vähintään ja meillä on käynyt kokeilemassa DeSimone. Mies, jonka jälkeen ollaan kohta 2 kuukautta menty ilman lisävahvistuksia. Koita tässä pitää pelaajat tai fanit tyytyväisenä kun johdon toiminta on tällaista. Luottamus tasan nolla tuohon pelleilyyn.

Mitä yhteisöllisyyteen tulee, niin tästä on käyty lukuisia ansiokkaita keskusteluita eri ketjuissa. Mä tykkäsin varsinkin Cobolin viestistä ja sen ympärillä pyörineestä keskustelusta. Meillä on nyt uusi aikakausi alkamassa ja on aika keskittyä uuteen. Resurssit kasvavat, vaatimukset kasvavat ja mahdollisuudet kasvavat. Meidän täytyy hakea kasvua myös faniporukasta. Miettikää nyt vaikka bussiarmeijaa noukkimassa narrit mukaan ympäri Suomea. Oulusta Jyskylään, sieltä Turkkuseen ja vaikka tehdään kieppi Tampereen kautta ennen Areenaa. Kovempi homma tuo on kuin joku tavanomaisempi ”x määrä busseja omasta kotikylästä vihulaisen kaupunkiin”.

Media

HIFK:n fanit vääntävät suhteellisen pienen reissun ja media reagoi positiivisesti. Meiltä tulee väkeä enemmän, pitävät enemmän ääntä ja media keskittyy johonkin yksittäiseen pikkuseikkaan, negatiiviseen luonnollisesti. Naapuri perseilee ja muutama fanipoika vääntää artikkelia muna pystyssä siitä, kuinka asioilla on kaksi puolta ja meillä mukamas vielä huonommin. Miksi? Koska he ovat oikeassa asemassa ja ovat oikean seuran puolella. Miksi me emme saa ääntämme kuuluviin? Koska meillä ei vastaavia kavereita ole levittämässä propagandaa. Tältä osin voitaisiin ottaa helvetin paljon oppia naapurista. Kun meidät isketään vieraaseen toimintaympäristöön, olisi syytä pitää edes mediasuhteet kunnossa. Niitä nimittäin kaivataan silloin, kun fanit käyvät ottamassa Riian haltuun, peli hakee itseään tai vastaavaa.

Narriradion osalta mä toivoisin toiminnan jatkuvan ja jopa saavan (vastikkeetonta) tukea seuralta. Tuossa jos markkinointiosasto on hereillä, niin tällaista voimavaraa ei voida heittää mäkeen. Tuossa on kuitenkin laadullisesti erittäin pätevä tuote, nimi kohoaa jatkuvasti isompaan tietoisuuteen ja samalla ainakin omien aistimusteni mukaan ollaan kuitenkin tarpeeksi ”erillään” pääkallopaikasta. Paljon kovempi tekele tuo on kuin joku seuran palkkalistoilla heiluva kaveri hakemassa leipäänsä.

Ja sitten se median kannalta kaikista suurin: pitäkää Hjallis ihan oikeasti kaukana Twitteristä. Siis ihan oikeasti. Polttakaa vaikka sen läppäri jos se yrittää sitä käyttää. Tästä ei ole kovinkaan montaa kuukautta siitä, kun Hjalliksen lyhyet twiitit aiheuttivat aivan helvetisti pahaa verta seuran (huom. fanit kanssa!) sisällä. Pari merkkiä, helvetin iso tuho ja muutenkin herkällä hetkellä. Noh, Twitter Twitterinä, mutta tuohon tiedotukseen täytyy oikeasti saada jotain rotia. Ei homma voi mennä niin, että kriittisellä hetkellä noin korkeassa asemassa oleva voi suututtaa tärkeän sidosryhmän noin ilmiselvällä tavalla. Samoin ei voida asioita hoitaa niin, että pidetään fanipalaveri jostain pelaajasta ennen sopparin julkistusta, sen jälkeen virallisesti ilmoitetaan ettei pelaaja seurassa pelaa ja lopulta silti signataan. Tuossa tiedotus kusi niin massiivisella tavalla, että voisi kuvitella Maukan olleen sen takana. Ainakin sellaiselta vittuilulta se, hyvän pelaajan tulosta huolimatta, tuntui.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos Erkasta tulee koutsi, niin mistä tulee kaivattu kokemus KHL-ympyröistä ja erityisesti matkustamisesta? Hyvä valmentaja, mutta ei ihan sitä mitä henk koht kaipasin.
 

BrxA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos Erkasta tulee koutsi, niin mistä tulee kaivattu kokemus KHL-ympyröistä ja erityisesti matkustamisesta? Hyvä valmentaja, mutta ei ihan sitä mitä henk koht kaipasin.

Itse olen sitä mieltä, että Erkka on nähty jo... Olisin mielelläni nähnyt jonkun toisen penkin takana mutta ei tämäkään huonoin valinta liene. Ehkä olympiakulta toisi sen tarvittavan uskon Erkkaan uudestaan ;)
 

DefenceX

Jäsen
Mikäli huhut osottautuvat todeksi ja Westerlund on joukkueen tuleva päävalmentaja, niin Lämsän paikka kakkosena on mielestäni lähes selvä. Eikös Westerlund halunnut nimenomaan Lämsän itselleen kakkosvalmentajaksi aikaisemmin? Tokihan se voi olla, että Lämsä ei halua jatkaa kakkosena, vaan katselee ykkösvalmentajan paikkaa muualta.

Erkka on valmentaja, joka vetää varmasti pelaajia puoleensa. Tulevissa pelaajaneuvotteluissa olisi varmasti ainoastaan positiivinen asia, jos Westerlund on joukkueen päävalmentaja. Itseäni ei juurikaan pelota tässä tapauksessa se, että kokemusta KHL kaukaloista ei löydy. Yksi asia kuitenkin hieman mietityttää ja se on, että jaksaako Erkka matkustamista ja sitä valtavaa työmäärää, joka tulee pestin mukana?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös