Pistäkää mielipiteitänne esimerkiksi privana tai tähän vastauksina. Pidän huolen että meidän kannattajien näkemys päätyy markkinointijohtajien työpöydälle.
Heitetääs nyt pari ilman syvällisempää mietintää...
- Stogen hyödyntämistä Suomessa. Ulkopaikkakuntalaisia saisi helpommin houkuteltua tänne jos kulkeminen olisi halvempaa ja helpompaa. VR:n tai vastaavan kanssa vain diiliä pystyyn siitä, että jos tietty määrä faneja ostaa liput matsiin, junalipuista saadaan jonkun verran pois. Tätä kautta VR saisi "ylimääräisiä" matkustajia ja ravintolavaunun kautta myyntiä, Jokerit pystyisi levittäytymään paremmin ympäri Suomen ja fanien kynnys lähteä kauempaa laskisi.
- Aktiivinen vierasmatkojen tarjoaminen. Riika, Praha ja Pietari ainakin ovat kivoja kaupunkeja. Bratislavasta monella on kultaisia muistoja ja joku on Moskovaakin kehunut. Parin kaverin kanssa on tullut vakavissaan puhuttua siitä, että lähdettäisiin ainakin pari kertaa kaudessa viettämään viikonloppua ulkomaille ja katsomaan samalla oman jengin hokia. Ajatuksena paljon mielekkäämpi kuin pimeällä motarilla ajo kohti Kuopiota ja safkatauko ABC:llä. Tuohon jos saa järkeviä paketteja mahdollisimman helposti järjestettyä, olisi fanien kannalta kyseessä helvetin kova juttu. Kaikella kunnioituksella esimerkiksi Kuopiota kohtaan, mutta kyllä mä esimerkiksi mielummin kävin Riiassa ja Prahassa tuossa taannoin, jopa ilman hokia.
- Someen enemmän juttua vastustajista ja fanien, valmennuksen ja pelaajien haastatteluja. Rivikatsoja tunnistaa ulkkariseurat ja heidän rivimiehensä sen verran heikosti faneista puhumattakaan, että "lisäkoulutukselle" olisi tilausta. Tätä kautta katsojien olisi helpompi luoda tunnetta tunnelman rinnalle.
- Käsittääkseni KHL:ssa seuroilla on enemmän (kaikki?) valtaa televisioinnin kautta. Tämän avulla olisi mahdollista tuoda Jokerit paremmin jokaiselle kotisohvalle kotikaupungista tai -maasta riippumatta, hyötyä itse korkeista katsojamääristä ja samalla saada helpommin clippimateriaalia käyttöön. Tätä kautta voisi myös esimerkiksi Narriradiolle saada parempaa laitteistoa ja helpompia haastattelukohteita käyttöön.
- Hieman edelliseen viitaten, Narriradiolle olisi syytä jakaa enemmän resursseja. Vaikka Narriradio toimiikin seurasta irrallisena osana, on sillä suuri rooli (ja valtava potentiaali) faneja yhdistävänä tekijänä. Ei muuta kuin laitteisto kondikseen, pelaajat "vapaseen käyttöön", linkit someen ja sivuille, kulukorvauksien kattamista ja vastaavaa. Ja tuo ei todellakaan saa tarkoittaa sitä, että Narriradio valjastettaisiin johdon äänitorveksi tai pakotettaisiin tekijät tekemään sitä ammattimaisesti. Faneilta faneille toimikoon mottona, seura sitten tukee fanejaan siinä missä fanit tukevat seuraakin.
- Yhteistyökumppaneille laajempia paketteja kuin nyt. Ei homman tarvitse mennä pelkästään siten, että katsotaan paidasta, jäästä ja suojista mainospaikat, isketään hinnat ja myydään. Pääyhteistyökumppaneille voisi hyvin myydä "pelaajia", hieman Suomisen tai Ikonen+Vivus tapaan: esimerkiksi maksamalla tietyn osan pelaajan palkasta saisi yhteistyökumppani enemmän näkyvyyttä tämän paidasta, enemmän PR-aikaa ja firmaa tuotaisiin aktiivisemmin esille pelaajasta puhuttaessa. Pitkän linjan narrimies voisi sitten "adoptoida" Ritan tai Mäen, neutraalisti suhtautuva isompi lafka sen tähtipelaajan ja niin päin pois. Kohdennettua myyntiä ja yksilöidympiä tuotteita bulkkitavaran sijaan.
- Katsomonosien selkeämpää brändäystä. Yksi osa voi olla ihan puhtaasti perheosio, jonka läheisyydessä myydään karkkia, limpparia ja hampurilaisia ja sekä röökipaikat että tarjoilualueet ovat kaukana. Jos katsojat saadaan tarpeeksi hyvin "omiensa" joukkoon seurasta riippumatta, kokemus on varmasti nykyistä parempi. Jos halutaan koko Suomen Jokerit, täytyy Areenan olla sellainen, että se sopii jokaiselle. Tuskin esimerkiksi perheen kynnys lähteä ainakaan nousee, jos tarjolla on hyvin selkeä paketti ja lupaus siitä, ettei samaan katsomonosaan päästetä juopuneita, ilman muksuja liikkuvia ja ettei baari ole aivan vieressä. Toki pienellä vaivalla noita paikkoja löytää nytkin, mutta satunnaiskatsoja tuskin jaksaa selvitellä asioita itsekseen tai omaa tarpeeksi kokemusta itsenäisen päätöksen muodostamiseksi.
- Parannetaan joukkueen, johdon ja fanien välistä vuorovaikutusta. Ihan rehellisesti sanoen mua oksetti tuo alkukauden hiljaisuus ja mä en tästä halua faneja syyttää. Eikä tuon tarvitsisi olla mitään sanahelinää, vaan ihan rehellisesti säännöllisiä videoituja tapahtumia faniporukoiden pääpirujen, johdon, pelaajien, satunnaisempien katsojien ja yhteistyökumppanien edustajien kesken. Ei tää homma toimi niin, että pelaajat ovat pelaavinaan, kannustajat kannustavinaan ja Hjallis leukailee omiaan. Kaikkien on puhallettava yhteen hiileen ja haettava yhteisiä onnistumisia. Tätä kautta voidaan toteutaa MMJ-henkeä (minä, me, Jokerit) ja olla yhtä perhettä. Jos koko Suomi halutaan valjastaa projektin taakse, ei tässä voida niitä lojaaleimpia tahoja ajaa ulos.
edit: Ja mä olen jo vuosia takaperin kirjoittanut "kuuluisuuksien galleriasta". En todellakaan näkisi huonoksi asiaksi sitä, että menneiden vuosien legendoja ja tapahtumia tuotaisiin entistä aktiivisemmin mukana. Vaikka sitten muistutuksena siitä, että ollaan Suomesta, suomalaisia ja muutakin kuin vain muovia.