Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 735 250
  • 8 198

AC/DC MAN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United
Pitääpä tulla huutelemaan vieraisiin pöytiin sen verran, että itselleni on jäänyt pysyvästi mieleen Jokerifanien reissu Lappeenrantaan yli kymmenen vuotta sitten. Jokerifanit kuuluivat hallissa paljon paremmin kuin SaiPa-huudot.

Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä, mutta vähän sellainen mielikuva on jäänyt, että KHL:ssä eivät Jokerifanit kauheasti vastaavanlaisia reissuja harrastaneet.





Liigapelit oli kyllä hyviä. Oli kiva käydä vuerasmatseissa ja helppoa oli vieraspeleihin, lukuunottamatta Oulua.
Lappeenranta oli kiva paikka.
Toivottavasti vielä joskus pelataan liigaa, pääsee moikkaa Saipa faneja
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy kyllä sen verran myöntää, että paljon puhuttu soft-power tehosi sämpylään. Nimenomaan Jokereiden venäläisessä sarjassa pelaamisen suhteen.

Se sai vähättelemään kotimaan sarjan tasoa ja toimintatapoja. Venäläinen sarja taas oli valovuoden edellä kaikessa. Todellisuudessa Liigassa on aivan helvetin kovia pelaajia ja esimerkiksi pudotuspeleissä ollaan pelattu helvetin hyvää kiekkoa.

Nyt kun KHL murenee, niin Liigan voidaan olettaa menevän enemmän eteenpäin.

Ja nyt kun kotiin paluu on totta, tuntuu aivan absurdilta edes ajatella, että ollaan pelattu venäläistä sarjaa venäläisiä joukkueita vastaan ja vieläpä nautittu siitä. Phyi.
 
Onpa tullut mietittyä pitkään miten tämän sanoisi. Näin pitkällä aikuisiällä pystyy kompromisseihin ja ymmärtää erilaisia näkemyksiä sekä ajatuksia niiden takana. Mutta tiukkaa tekee myöntää että suhtauduin Venäjään ja KHL-Jokereihin aikalailla väärin. Ajattelin ettei venäläinen soft power toimi, koska minä en luottanut Jokereiden pelatessa venäläisiin yhtään sen enempää. Tai niinhän minä luulin.

Minulle Jokerit on aina ollut ihan muusta elämästä irrallinen asia. Tekemäni työ jääkiekonkin parissa on ollut nimenomaan Jokereista irrallista osin eri puolilla Suomea asumisen myötä. Rakkaus Jokereita kohtaan on ollut lähes pelkästään pyyteetöntä ja kannattajamaista. ”Mitä tapahtuukaan, minulla on vähintään henkinen ja elinikäinen kausikortti.”

En ymmärtänyt mistä KHL-Jokereissa oli kyse. Menin siihen harhaan, että venäläisiin voisi luottaa. Ulkopoliittisen Instituutin johtaja Mika Aaltola kertoo päivän Helsingin Sanomissa poliittisesta painostamisesta jota vuonna 2014 Krimin hyökkäyksestä tehtyihin arvioihin kohdistui (käytännössä kiellettiin käyttämästä nimitystä hyökkäys, painotettiin ettei energiakauppoja saa linkittää geopoliittisiin asetelmiin). Venäläisten propaganda toimi tehokkaasti myös valtioiden tasolla ja hyökkäys Ukrainaan paljasti suoraan myös KHL-Jokereiden todellisen luonteen.

En yksittäisenä lätkäfanina ole syyllinen Venäjän hirveisiin tekoihin Ukrainassa. Mutta siitä olen järkyttynyt miten loppuun asti ennen kevään hyökkäyksien alkamista pidin KHL-Jokereiden puolia. En olisi koskaan uskonut että näin voi käydä, minua hävettää että olin niin sinisilmäisesti katsomassa vain jääkiekkoa. Tämä retki tapahtui, ymmärrettävästi ihmiset luottivat, nyt toivon ettei sitä koskaan olisi ollut. En syyllistä ihmisiä jotka eivät nähneet mistä on kyse. Pelaajia ja valmentajia tuomitsen jyrkästi vain jos menevät tuohon sarjaan enää työskentelemään.

Kun katson tulevaisuuteen ja itseäni Jokerien kannattajana, tuntuu että KHL ja Venäjän toiminta on pettänyt luottamukseni niin rajulla tavalla, että minun on odottamaani vaikeampaa päästä siitä yli. Minulla tämä pettymys purkautuu ja henkilöityy KHL-ajan keulakuva Kurriin, vaikka syyllisiä tässä kaikessa on muitakin ja ennenkaikkea Hjallis Harkimo. En halua käyttää aikaani katkeruuteen, mutta en voi sietää Jari Kurria yhdistettynä tulevaisuuden Jokereihin. Olen vain yksittäinen asiakas, jolle on helppo sanoa "Who Cares", mutta en ole varma pystynkö kannattamaan Jokereita jos Kurri jatkaa sen toiminnassa.

Lopuksi haluan sanoa monille kirjoittajille täällä Jatkoajassa jotka tuomitsitte KHL-Jokerit heti alusta alkaen, että ymmärrän teidän olleen oikeassa. Ymmärrän vasta nyt, miltä teistä taisi tuntua silloin 2013.
 

One#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SoJy, ManU, Ac Milan, Barcelona
Fiilikset kyllä äärettömän maissa. Heinäkuu alkaa olemaan lopuillaan ja normaalisti tässä vaiheessa alkaa syyhyämään jo kovasti. Uusien pelaajien videoita ja harkkapelit.

Nyt olisi paras lääke tähän masennukseen jonkinlainen informaatiopläjäys tulevasta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Fiilikset kyllä äärettömän maissa. Heinäkuu alkaa olemaan lopuillaan ja normaalisti tässä vaiheessa alkaa syyhyämään jo kovasti. Uusien pelaajien videoita ja harkkapelit.

Nyt olisi paras lääke tähän masennukseen jonkinlainen informaatiopläjäys tulevasta.
Onko sulla viime vuodetkin syyhynnyt tähän aikaan vuodesta? No ei mitään hätää, seuraa vaan KHL:ää niin kuin ennenkin. Eiköhän se syyhy siitä vähitellen kehkeydy aivan sietämättömäksi.
 

One#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SoJy, ManU, Ac Milan, Barcelona
Onko sulla viime vuodetkin syyhynnyt tähän aikaan vuodesta? No ei mitään hätää, seuraa vaan KHL:ää niin kuin ennenkin. Eiköhän se syyhy siitä vähitellen kehkeydy aivan sietämättömäksi.
Vuodesta -90 on joukkuetta seurattu tiiviisti, kyllä myös KHL:n aikana. Jokerit on aina sydämessä. Mutta tottakai suomen liigassa se Jokereiden paikka on. Vuoden päästä tähän aikaan se syyhy voi olla aika sietämätön, jos kaikki menee Jokereiden kannalta hyvin.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Onko sulla viime vuodetkin syyhynnyt tähän aikaan vuodesta? No ei mitään hätää, seuraa vaan KHL:ää niin kuin ennenkin. Eiköhän se syyhy siitä vähitellen kehkeydy aivan sietämättömäksi.

Ainakin allekirjoittaneelle KHL ei ollut the thing. The thing oli joukkue nimeltään Jokerit pallon kauneimman lajin parissa. Ja tässä ajan kuluessa on tullut totuttua siihen, että tiettyyn aikaan vuodesta huomio keskittyy muuhun kuin illan otteluun. Ehkä sen uuden yllätyspakiksi hankitun Matushkinin arvioimiseen, ehkä sen Venäjältä tulleen Ojamäen vertaamiseen henkilöön X tai esim. moralisoimaan Pojan kanssa juhlineen Kalninsin siirtymistä Venäjälle koska syyt ja raha. Tai vaikka arvailut miten se oma kasvatti Tanus tällä kaudella suorittaa.

Uskallan väittää, että loppupeleissä tässä osiossa palstaa itse sarjaa seurattiin vähemmän kuin mitä Liigaan tai NHL:ää seuraaviin tulee. SKAn, puhumattakaan jonkun sarjahännän vahvistuminen tietyllä pelaajalla oli tasoa "so what" ellei narrilinkkiä ollut tai kyseessä ollut vähintään MM-tason pelaaja. Kuvitteellinen Igor Igoronovich seuraan X, ihan sama. 99% ei tiedä pelaajasta kuitenkaan mitään ja vielä vähemmän pystyy miettimään sopimusta sen tarkemmin, vrt. junnusarjoista asti nähty Kalevi Kuvitteellinen siirtymässä vaikka osittain omistamaani Kouvolan ylpeyden riveihin.

Pientä tasoa edes näihin provoihin. Uskaltaisin väittää, että valtaosa narriväestä olisi iloisia jos narrilogo keskellä rintaa jengi grindaisi Suomisarjaa. Ja uskallan väittää, että kohtuullisen suuri osa on tyytyväinen siihen, että otetaan pakollinen välivuosi syystä Venäjä. Tyytyväisyys erosta Venäjästä ja välivuosi hokista ei tarkoita sitä, etteikö tähän aikaan vuodesta ole tiettyjä "vieroitusoireita". Tittelistä riippumatta (=valtaosalla se on tasoa "fani") tähän aikaan vuodesta on sarjasta riippumatta mietitty asioita kuten mitä tulee, ketä tulee, kuka tulee vai tuleeko ketään. Sen tutuksi tai jopa tavaksi tulleen tunteen kaipaaminen ei ole missään tekemisissä Vladimir Verisen liigan kanssa. Se että siellä skulattiin ei tarkoita sitä, että tunteessa olisi mitään sinänsä KHL-liitännäistä.

Toki on väkeä joille KHL vaikutti olevan the thing. Niiden preesenssi tässä osiossa tosin omalla näppituntumalla vaikutti olevan tasoa "Jokereista huolimatta" kuin "Jokerien takia" isoa kuvaa ajatellen ja yksittäisiä nimimerkkejä ison massan sijasta. Esimerkiksi henkilökohtaisesti se logo rinnassa oli sarjaa suurempi. Petu Matikaista vapaasti lainaten, syödään se paska.

Edistikö Jokerit Putinin agendaa? Omalta osaltaan kyllä, ottamatta kantaa miten paljon, vähän tai missä suhteessa. Onko se syy olla kannattamatta omaa seuraa? Ehkä, en tuomitse niitä jotka totesivat että ei. Henkilökohtaisesti seura on kuitenkin tärkeämpi kuin mikään muu juuri siinä vaiheessa elämää. Viisi vuotta aiemmin jos KHL olisi kutsunut, niin todennäköisesti katsoisin vain ja ainoastaan NHL:ää. Helppo olisi ollut hypätä Nordiksen penkkiriville mitä niitä onkaan, paitsi ei silti. Järjellisesti ajatellen fanittaminen on kärjistäen idiotismia, mutta that's the thing. Tiettyä paitaa kantavan pelaajan iskemä maali on se juttu, miksi tätä(kin) lajia seurataan ja miksi siitä maksetaan. Jos tunnetta ei olisi, niin miksi maksaisin seuran J näkemisestä livenä, suorana tai ylipäätään mitenkään jos seura X tekisi saman ilman kuukausimaksu, Helsingin 2. korkeimpia lippuhintoja tai... Noh, keksi itse. Minä en jaksa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin allekirjoittaneelle KHL ei ollut the thing. The thing oli joukkue nimeltään Jokerit pallon kauneimman lajin parissa. Ja tässä ajan kuluessa on tullut totuttua siihen, että tiettyyn aikaan vuodesta huomio keskittyy muuhun kuin illan otteluun. Ehkä sen uuden yllätyspakiksi hankitun Matushkinin arvioimiseen, ehkä sen Venäjältä tulleen Ojamäen vertaamiseen henkilöön X tai esim. moralisoimaan Pojan kanssa juhlineen Kalninsin siirtymistä Venäjälle koska syyt ja raha. Tai vaikka arvailut miten se oma kasvatti Tanus tällä kaudella suorittaa.

Uskallan väittää, että loppupeleissä tässä osiossa palstaa itse sarjaa seurattiin vähemmän kuin mitä Liigaan tai NHL:ää seuraaviin tulee. SKAn, puhumattakaan jonkun sarjahännän vahvistuminen tietyllä pelaajalla oli tasoa "so what" ellei narrilinkkiä ollut tai kyseessä ollut vähintään MM-tason pelaaja. Kuvitteellinen Igor Igoronovich seuraan X, ihan sama. 99% ei tiedä pelaajasta kuitenkaan mitään ja vielä vähemmän pystyy miettimään sopimusta sen tarkemmin, vrt. junnusarjoista asti nähty Kalevi Kuvitteellinen siirtymässä vaikka osittain omistamaani Kouvolan ylpeyden riveihin.

Pientä tasoa edes näihin provoihin. Uskaltaisin väittää, että valtaosa narriväestä olisi iloisia jos narrilogo keskellä rintaa jengi grindaisi Suomisarjaa. Ja uskallan väittää, että kohtuullisen suuri osa on tyytyväinen siihen, että otetaan pakollinen välivuosi syystä Venäjä. Tyytyväisyys erosta Venäjästä ja välivuosi hokista ei tarkoita sitä, etteikö tähän aikaan vuodesta ole tiettyjä "vieroitusoireita". Tittelistä riippumatta (=valtaosalla se on tasoa "fani") tähän aikaan vuodesta on sarjasta riippumatta mietitty asioita kuten mitä tulee, ketä tulee, kuka tulee vai tuleeko ketään. Sen tutuksi tai jopa tavaksi tulleen tunteen kaipaaminen ei ole missään tekemisissä Vladimir Verisen liigan kanssa. Se että siellä skulattiin ei tarkoita sitä, että tunteessa olisi mitään sinänsä KHL-liitännäistä.

Toki on väkeä joille KHL vaikutti olevan the thing. Niiden preesenssi tässä osiossa tosin omalla näppituntumalla vaikutti olevan tasoa "Jokereista huolimatta" kuin "Jokerien takia" isoa kuvaa ajatellen ja yksittäisiä nimimerkkejä ison massan sijasta. Esimerkiksi henkilökohtaisesti se logo rinnassa oli sarjaa suurempi. Petu Matikaista vapaasti lainaten, syödään se paska.

Edistikö Jokerit Putinin agendaa? Omalta osaltaan kyllä, ottamatta kantaa miten paljon, vähän tai missä suhteessa. Onko se syy olla kannattamatta omaa seuraa? Ehkä, en tuomitse niitä jotka totesivat että ei. Henkilökohtaisesti seura on kuitenkin tärkeämpi kuin mikään muu juuri siinä vaiheessa elämää. Viisi vuotta aiemmin jos KHL olisi kutsunut, niin todennäköisesti katsoisin vain ja ainoastaan NHL:ää. Helppo olisi ollut hypätä Nordiksen penkkiriville mitä niitä onkaan, paitsi ei silti. Järjellisesti ajatellen fanittaminen on kärjistäen idiotismia, mutta that's the thing. Tiettyä paitaa kantavan pelaajan iskemä maali on se juttu, miksi tätä(kin) lajia seurataan ja miksi siitä maksetaan. Jos tunnetta ei olisi, niin miksi maksaisin seuran J näkemisestä livenä, suorana tai ylipäätään mitenkään jos seura X tekisi saman ilman kuukausimaksu, Helsingin 2. korkeimpia lippuhintoja tai... Noh, keksi itse. Minä en jaksa.
Melkoista tajunnanvirtaa. Toisaalta ymmärrän, kukapa meistä ei kesälomafiiliksissä olisi vaihtanut vapaalle.

En siis saa kiinni pointeistasi. Voin kertoa omalta osaltani, että jos joukkueeni olisi tuohon Kremlin teatteriin osallistunut, olisi välirikko ollut välitön. Ja lopullinen.
 

Artisokka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kuulun itse melko pieneen vähemmistöön, jossa olen aina ollut Jokerien kannattaja, mutta fani minusta tuli vasta kun Jokerit aloitti KHLssä vuonna 2014. Minut saatiin "nalkkiin" sillä "Koko Suomen Jokerit" -yrityksellä, ja ns. "maailmanluokan" ottelutapahtumalla. Seuraavalla kaudella oli jo kausikortti, ja siitä asti on ollutkin.

Tästä huolimatta, kyllähän se KHL-touhu oli joka kausi enemmän ja enemmän sormien läpi katsomista. Milloin oli "pientä mellakantynkää" tai epämääräisiä rahoitusjärjestelyjä lehdissä. Käytännössä koko Jokerit muuttui jossain vaiheessa pelkästään negatiivissävytteiseksi median preesensissä, ja se yhdistettynä muiden joukkueiden kannattajien nälvimiseen, niin kyllähän se ennen pitkää alkoi hieman sisintäkin kaivertamaan. Parin viime kauden aikana on jo vakavammin toivonut paluuta Liigaan.

Nyt olen kuitenkin erityisen innoissani paluusta Suomeen ja Liigaan. Aion jatkaa fanittamista, ja todennäköisesti kahta kovemmin käyden vieraspelimatkoillakin aina silloin tällöin - nyt kun se on taas huomattavasti helpompaa. KHL-kausi oli kuitenkin vaihe Jokerien historiassa, ja ehkä vielä joskus sieltä voi taas muistaa ne positiivisemmatkin puolet - mutta turvallisesti tietäen, että siihen tarinaan ei enää uusia sivuja tule.
 

Karra

Jäsen
Kuulun itse melko pieneen vähemmistöön, jossa olen aina ollut Jokerien kannattaja, mutta fani minusta tuli vasta kun Jokerit aloitti KHLssä vuonna 2014.
Kuulun itse samaan kastiin! Pienestä itäsuomalaisesta kylästä käsin seurasin jokereita paljon ennen khlää, mut en pystyny ihan kannattajaks tai faniks itseeni sanomaan. Khlän alettua ajoin pari kertaa vuoteen pelejä kattoo ja huomasin, et nautin peleistä ja ne saa tunteen minussa aikaseks. Eihän kotipaikoillani ollu muuta kun divaritason joukkueita nii se oli helppo hypätä ensimmäisen suomalaisen khl joukkueen mukaan. Ny odotan into piukeana jokereiden Sm-liigan polun 'alkua' ja jokerit sai minusta elinikäisen fanin. Ja vaikka Khl Jokerit sai minut fanittamaan, nii kyllä se Sm-liiga on se oikee paikka Jokereille ja en odota mitään muuta nii paljoo ku se lähtis jo käyntii 'meidänki' osalta!
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Vain yksi sukupolvi ja asia on vain sivujuonne Jokeri -historiassa.
Osalla suomalaisistakin saattaa olla noin lyhyt muisti. Suurimmalla osalla ei. Itänaapuri, ja kaikki siihen liittyvät tahot, tulevat olemaan perusteellisesti boikotissa useamman sukupolven ajan, vaikka tuo ”erikoisoperaatio” päättyisi huomenna.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Osalla suomalaisistakin saattaa olla noin lyhyt muisti. Suurimmalla osalla ei. Itänaapuri, ja kaikki siihen liittyvät tahot, tulevat olemaan perusteellisesti boikotissa useamman sukupolven ajan, vaikka tuo ”erikoisoperaatio” päättyisi huomenna.
Ylättävä veto tapparan kannattajalta kun muistelee mistä ne rahat aikoinaan olivatkaan tulleet.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vain yksi sukupolvi ja asia on vain sivujuonne Jokeri -historiassa.
Jos kaikki olisivat yhtä fiksuja kuin Mr. Tapparan oikeamielinen kannattaja, Jokereiden taru olisi jo loppunut.

Eli ei kiitos minulle.

Viime kausilla olin fiiliksillä "yksi viiri ennen kuin palataan Suomen sarjoihin" mutta tietty tämän erikoistuuban alkamisen jälkeen on pakko todeta, että kyseisellä viirillä ei olisi tehnyt yhtään mitään. Onneksi ei taidettu voittaa kuin yksi divisioonan kärkipaikka.

Siirryn nyt lukemaan ketjua "EU-maiden energiapolitiikka ja Kreml - millä fiiliksillä?"
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikö Tapparan pelastaneet rahat olleet alkuperin rikoksella hankittuja. Asesalakuljetusta, kansainvälisiä lakeja rikkoen yms ei niin päivänvaloa kestävää bisnestä.
Tapparaa on rahoittanut moni muukin kuin Poju. Mitä tulee hänen varallisuuteensa, niin taustalla on isänsä asekauppoja. Se on aina aihe josta saadaan monenlaisia mielipiteitä. Joka tapauksessa heidän ei tiedetä sekaantuneen neukkujen hyväksi tehtyihin operaatioihin.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tapparaa on rahoittanut moni muukin kuin Poju. Mitä tulee hänen varallisuuteensa, niin taustalla on isänsä asekauppoja. Se on aina aihe josta saadaan monenlaisia mielipiteitä. Joka tapauksessa heidän ei tiedetä sekaantuneen neukkujen hyväksi tehtyihin operaatioihin.

Niinpä yksi sukupolvi riittää. Jos tutkailet historiaa, niin huomaat etten minäkään ollut kovin myötämielinen tuohon paskareissuun. Mutta aina ja ikuisesti.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös