Ei kyse ole yksin tuollaisesta, ei ollenkaan. Kysymys on mieluummin tämä (vastaa kyllä tai ei):
Haluaisitko, että Venäjää vastaan asetettaisiin niin kovat pakotteet, että se tekisi myös Jokereiden toiminnan ja mahdollisesti koko olemassaolon mahdottomaksi?
Jokaisen suomalaisen ja ylipäätään jokaisen ihmisoikeuksista, demokratiasta ja valtioiden koskemattomuudesta välittävän tulisi hylätä Jokerit välittömästi ja kokonaan. Ei siksi, että katsomalla Jokereiden pelejä ihmisestä tulee joku Johan Bäckmanin kaltainen Venäjä-fanaatikko ja rikollinen, vaan koska Jokerit on ydintään myöden rikollisen valtion toiminnan osa.
Jos ja kun ihmiset hylkäävät Jokerit Putinin toiminnan takia, oikea reaktio ei ole huudella perään, että luulevatko ihmiset sen vaikuttavan Venäjän toimiin. Siihen tuskin kukaan pyrkii tai luulee vaikuttavansa.
Eikös koko soft powerin idea ole siinä, että kyseessä on mielikuvavaikuttamista ja pyritään saamaan mielikuvaa positiivisemmaksi, parhaimmillaan niin, että se kehen soft power kohdistetaan, ei edes itse huomaa sitä, että oma suhtautuminen on muuttunut? Näin ainakin itse olen tuon "pehmeän voiman" käytön ymmärtänyt. Ja omasta mielestäni tuo on minuun kohdistettuna ollut täysin turhaa ja epäonnistunutta vallankäyttöä, jos tuollaista on nyt siis yritetty.
Muuhun viestiisi onkin sitten vaikea vastata, eikä ole olemassa suoraa "kyllä tai ei" vastausta jonka sinulle voisin antaa, mutta yritän kirjoittaa ajatukseni kuitenkin auki, niin hyvin kuin osaan. Pahoittelut jo valmiiksi, koska viesti tulee olemaan pitkä ja aikamoista ajatuksenvirtaa.
Kyllä: Haluaisin että Venäjälle lyödään päälle kunnon pakotteet.
Ei: En halua, että Jokereiden toiminta loppuu.
Ymmärrän täysin sen, että nämä kaksi asiaa ovat tällä hetkellä ristiriidassa keskenään. Siksi koko Jokereiden tilanne onkin tällä hetkellä niin ristiriitainen, eikä ole meille faneillekaan helppoa. Jos Jokereiden taru KHL:ssä päättyy (esim. siksi että Venäjä hyökkää Ukrainaan ja päälle lyödään sellaiset pakotteet, että kaikki rahaliikenne loppuu ja Jokereiden täytyy sen vuoksi lopettaa toiminta), olen kuitenkin hyvin varma, että se ei ole koko Jokerit-jääkiekkojoukkueen tarun loppu, vain yhden kappaleen loppu ja toisen alku.
Olen ollut koko elämäni Jokerifani, ei ole ollut minulle koskaan edes mahdollista ajatella, että kannattaisin jotain muuta joukkuetta kuin Jokereita. Ei ole myöskään koskaan ollut minun edes mahdollista ajatella, että hylkäisin kannattamani joukkueen. Jokerit pelaa tällä hetkellä KHL:ssä. Onko se optimaalisin ja mielestäni täydellinen tilanne? Ei.
Voisiko asiat olla paremminkin? Kyllä.
Mutta, tällä hetkellä tilanne on mikä on, enkä koe sitäkään oikeaksi ratkaisuksi, että lopettaisin Jokereiden seuraamisen ja kannattamisen, asian jota olen tehnyt koko elämäni. Koen, että minun rahallinen, sosiaalinen, mentaalinen, tai mikä tahansa muunkinlainen Venäjän tukeminen, on niin olematonta, että sillä ei ole minkäänlaista merkitystä.
Aion olla siis Jokerifani ja seurata joukkueen edesottamuksia vaikka pelaisivat Suomi-sarjassa, KHL-sarjassa, kotimaan Liigassa tai Botswanan kakkosdivarissa. Sitähän se fanius on, seurata ja tukea joukkuetta hyvinä ja myös vaikeina hetkinä, uskoen että se parempi huominen, parempi kausi, parempi peli, seuraava mestaruus on tulossa ja odottaa ihan kulman takana. "Ens kaudella sitten mennään päätyyn asti pleijareissa", "Ens pelissä sitten otetaan se voitto", "Ens erässä sitten tehdään se johtomaali"...
Nyt on käynnissä se "vähän" vaikeampi hetki Jokereilla. Uskon kuitenkin, että se parempi huominen on sieltä vielä tulossa, niin Jokereille kuin kaikille meille muillekin.
Vaikka tuen Jokereita ja katson pelejä, elän päivittäisessä fiiliksessä mukana, käyn Areenalla ja tulen myös olemaan katsomossa pian alkavissa play-offeissa, koen että tiedostan Jokereita tällä hetkellä ympäröivät epäkohdat ja, koska tiedostan ne, pystyn omalta osaltani myös ymmärtämään sen, miten omat tekoni vaikuttavat näihin epäkohtiin ja maailman menoon kokonaisuudessaan. Jos ne vaikuttavat lainkaan. Mielestäni omalla toiminnallani, eli sillä että kannatan Jokereita tai katson Jokereiden pelejä, ei ole minkäänlaista vaikutusta Venäjän sotatoimiin, Putinin vallassa oloon tai siihen mitä Venäjällä noin niinkuin muutenkaan tapahtuu.
Sen sijaan koen, että olen tukemassa joukkuetta tänä vaikeana aikana, kun pelataan KHL:ssä. Kun parempi huominen koittaa, voin ainakin itselleni sanoa, että selvittiin sentään tuostakin synkästä ajasta läpi, muistella millaista oli kannattaa Jokereita vuonna 2022, ehkäpä jopa fiilistellä millaista se oli kun Anttila nosti Gagarin-kannun kohti Areenan kattoa. Mukana ollaan, täysillä, ja toivotaan tietty että parempaa kohti ollaan menossa.
Yritä nyt sit tosta kerätä, että onko mun vastaus "kyllä" vai "ei"...
Tämä riittää tästä asiasta minun osaltani, korkkaan kaljan, aloitan viikonlopun vieton ja jatkan Olympialätkän katsomista.
Rauhaa kaikille palstalaisille ja kaikille maailman kansoille!