Jotain on vialla jos allekirjoittanutta ottaa päähän enemmän harjoituspelin tappio Ässille. Kun Jokerit häviää KHL joukkueille ei tule ollenkaan sitä tappion aiheuttamaa harmitusta. En tiedä mistä se johtuu?
Minusta tuntuu, että sitä kaipaamaasi SM-liigaa ei ole enää olemassa.
Itse ajattelen, että SM-liiga ei ole entisellään enkä minäkään ole enää sama ihminen kuin 10-20-30 vuotta sitten. Olen siirtynyt seuraamaan NHL- ja KHL-kiekkoa sekä harrastamaan muita rientoja. Tykkään käyttää vapaa-aikaani muuhunkin kuin jääkiekon seuraamiseen.
Ymmärrän, että monet muut ajattelevat toisin. Sen takia suosittelen kaikille aika ajoin pysähtymistä miettimään, mihin vapaa-aikansa käyttää. Jos haluaa seurata jääkiekkoa, niin vaihtoehtoja riittää, junnukiekosta Suomi-sarjan kiekkoon, Mestikseen, SM-liigaan ja NHL:ään saakka. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin mieluisaa, jos haluaa seurata jääkiekkoa. Samoin kannattaa antaa kaikille joukkueille mahdollisuus - kyllä se suosikki (rakas) sieltä löytyy, kun avoimin mielin otteluja seuraa.
Itselleni KHL antaa paljon, koska
- pystyn pitämään sanalla yllä venäjän kielen taitoani kevyellä tavalla
- olen seurannut sarjaa kaudesta 2009-2010 alkaen ja tunnen siellä pelaavia pelaajia, valmentajia ja organisaatioita.
KHL palkitsee aikaa myöten seuraajansa. On aivan erilaista katsoa pelejä, kun tuntee esim. jokaisen joukkueen tähdet, urallaan nousevat ja laskevat pelaajat, valmentajat, GM:iä ja joukkueiden historiaa. KHL:sitäkin löytyy hyvin erilaisia organisaatioita ja perinteitä, jotka heijastuvat sitten joukkueiden tekemiseen kaukalossa.
En ikinä osannut kuvitella suomalaisjoukkueen pelaavan KHL:ssä. Ehdin ennen Jokereiden mukaantuloa kiinnittyä Dynamo Moskovaan ja käydä seuraamassa KHL-pelejä Moskovassa ja Riiassa. Ilman koronaa olisin varmaan käynyt tälläkin kaudella Moskovassa, samalla ihastelemassa Dynamon uutta, kaunista jalkapallo-jääkiekkokompleksia.
En tietoisesti ryhtynyt Jokereiden kannattajaksi vaan liu’uin siihen vaiheittain, huomaamatta, kausikorttiuden kautta. Muistan vieläkin, kun eräs työkaverini totesi noin viisi vuotta sitten kertoessani Jokeri- pelistä: ”Kunpa minäkin pystyisin innostumaan jostakin asiasta noin paljon!” Silloin aloin ajatella, että minusta on taitanut tulla Jokereiden kannattaja.
SM-liigassa en milloinkaan kannattanut Jokereita, koska pidin sitä ison rahan joukkueena, joka floppaa tosipelien alkaessa: liian paljon ylipalkattuja virkamiehiä joukkueessa jne.
Nykyään Jokerit on minulle iloinen asia. Olen ylpeä organisaation ammattitaitoisuudesta, siitä miten se arvostaa kannattajia ja ennenkaikkea pelaajista, jotka ovat aivan huippuja omassa ammatissaan. Hienoa jääkiekkoa tarjolla lähes aina, kun Jokerit pelaa!