Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

• 1 769 575
  • 8 168

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Estonia upposi mutta Yamaha nousee kylmästä vedestä yli kuukauden breikin jälkeen korkeintaan tulpat vähän kosteina!

Sanotaan oma mielipide tähän, että kun näin Suomen rosterin niin piti käydä katsomassa vedonlyönnin kertoimia ja esim. siihen ekaan Venäjä peliin tarjottiin itänaapurille yli 7 kerrointa ja siihen iskettiin kiinni.

Mutta hei, lähinnä surulliseksi vetää tuo Liigan tilanne jos tuo oli paras rosteri mitä luistimille saatiin. Toivotaan että pohjat on nyt nähty.

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jotain on vialla jos allekirjoittanutta ottaa päähän enemmän harjoituspelin tappio Ässille. Kun Jokerit häviää KHL joukkueille ei tule ollenkaan sitä tappion aiheuttamaa harmitusta. En tiedä mistä se johtuu?

Hokileidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dynamo Moskova, NHL, Jokerit 2014-2022
Jotain on vialla jos allekirjoittanutta ottaa päähän enemmän harjoituspelin tappio Ässille. Kun Jokerit häviää KHL joukkueille ei tule ollenkaan sitä tappion aiheuttamaa harmitusta. En tiedä mistä se johtuu?
Minusta tuntuu, että sitä kaipaamaasi SM-liigaa ei ole enää olemassa.

Itse ajattelen, että SM-liiga ei ole entisellään enkä minäkään ole enää sama ihminen kuin 10-20-30 vuotta sitten. Olen siirtynyt seuraamaan NHL- ja KHL-kiekkoa sekä harrastamaan muita rientoja. Tykkään käyttää vapaa-aikaani muuhunkin kuin jääkiekon seuraamiseen.

Ymmärrän, että monet muut ajattelevat toisin. Sen takia suosittelen kaikille aika ajoin pysähtymistä miettimään, mihin vapaa-aikansa käyttää. Jos haluaa seurata jääkiekkoa, niin vaihtoehtoja riittää, junnukiekosta Suomi-sarjan kiekkoon, Mestikseen, SM-liigaan ja NHL:ään saakka. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin mieluisaa, jos haluaa seurata jääkiekkoa. Samoin kannattaa antaa kaikille joukkueille mahdollisuus - kyllä se suosikki (rakas) sieltä löytyy, kun avoimin mielin otteluja seuraa.

Itselleni KHL antaa paljon, koska

- pystyn pitämään sanalla yllä venäjän kielen taitoani kevyellä tavalla
- olen seurannut sarjaa kaudesta 2009-2010 alkaen ja tunnen siellä pelaavia pelaajia, valmentajia ja organisaatioita.

KHL palkitsee aikaa myöten seuraajansa. On aivan erilaista katsoa pelejä, kun tuntee esim. jokaisen joukkueen tähdet, urallaan nousevat ja laskevat pelaajat, valmentajat, GM:iä ja joukkueiden historiaa. KHL:sitäkin löytyy hyvin erilaisia organisaatioita ja perinteitä, jotka heijastuvat sitten joukkueiden tekemiseen kaukalossa.

En ikinä osannut kuvitella suomalaisjoukkueen pelaavan KHL:ssä. Ehdin ennen Jokereiden mukaantuloa kiinnittyä Dynamo Moskovaan ja käydä seuraamassa KHL-pelejä Moskovassa ja Riiassa. Ilman koronaa olisin varmaan käynyt tälläkin kaudella Moskovassa, samalla ihastelemassa Dynamon uutta, kaunista jalkapallo-jääkiekkokompleksia.

En tietoisesti ryhtynyt Jokereiden kannattajaksi vaan liu’uin siihen vaiheittain, huomaamatta, kausikorttiuden kautta. Muistan vieläkin, kun eräs työkaverini totesi noin viisi vuotta sitten kertoessani Jokeri- pelistä: ”Kunpa minäkin pystyisin innostumaan jostakin asiasta noin paljon!” Silloin aloin ajatella, että minusta on taitanut tulla Jokereiden kannattaja.

SM-liigassa en milloinkaan kannattanut Jokereita, koska pidin sitä ison rahan joukkueena, joka floppaa tosipelien alkaessa: liian paljon ylipalkattuja virkamiehiä joukkueessa jne.

Nykyään Jokerit on minulle iloinen asia. Olen ylpeä organisaation ammattitaitoisuudesta, siitä miten se arvostaa kannattajia ja ennenkaikkea pelaajista, jotka ovat aivan huippuja omassa ammatissaan. Hienoa jääkiekkoa tarjolla lähes aina, kun Jokerit pelaa!

SM-liigassa en milloinkaan kannattanut Jokereita, koska pidin sitä ison rahan joukkueena, joka floppaa tosipelien alkaessa: liian paljon ylipalkattuja virkamiehiä joukkueessa jne.

Nykyään Jokerit on minulle iloinen asia. Olen ylpeä organisaation ammattitaitoisuudesta, siitä miten se arvostaa kannattajia ja ennenkaikkea pelaajista, jotka ovat aivan huippuja omassa ammatissaan. Hienoa jääkiekkoa tarjolla lähes aina, kun Jokerit pelaa!

Tuossa on puhtaasti omat syyt kerrottuna, miksi olen iloinen KHL:stä. Aika kultaa muistoja Jokereista SM-liigassa. Jokainen vuosi päättyi pettymykseen. Aina sai kärsiä ja hävetä.

Jokerit häviää KHL:ssä pelin olemalla vain vastustajaa huonompi. Tietysti ohipelejä tulee, mutta harvemmin Jokerit on voitetun TsSKA vieraspelin jälkeen kotona selällään Dinamo Riikaa vastaan pelaamalla ihan päin persettä, kuten esimerkiksi Liigassa nähtiin usein.

Hyvänä esimerkkinä kokonainen pudotuspelisarja Lukkoa vastaan.

Jokereiden fanit kaipaa ilmeisesti HIFK-pelejä niin kauhiasti. Olisihan ne kivoja, mutta kokonaisuus KHL:ssä vaan paaaaaljon parempi. Urheilullisesti siis.

Haluaisin, että KHL kehittyisi sarjana ja asettuisi sellaiseen malliin, että tulevaisuuden sukupolvet pystyisi kustantamaan Jokereiden pelaamisen siellä, eikä tarvitsisi jeesustella talousjutuista.

Se KHL:n kehittyminen on vähän kuin ilmastonmuutoksen estäminen. Sitä ei pysty yksin Jokerit tai Suomi tekemään.

Mutta esimerkiksi KHL:n tason nouseminen ja sarjan kehittyminen -> isommat TV-rahat -> seurat pikku hiljaa kohti vakavaraisuutta.

Vaikka Venäjällä nyt oligarkkijohtoisesti tuota sarjaa pyöritetään, niin uskon heidänkin haluavan tilanteen muuttuvan kohti taloudellisesti terveempiä aikoja.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Hienoa, että olet kodin löytänyt. Mutta perusteestasi. Eikö KHL-Jokerien osalta floppaamisena voi pitää sitä, että kertaakaan joukkue ei ole päässyt konferenssin finaaliin vrt SM-liigassa Jokerien voittamat mestaruudet? Vai onko tässä jokin ajatus, josta en saa kiinni. Konfrenssifinaali ei ole ollut yhtään kertaa edes lähellä.

Itse arvostan SM-liigan mestaruudet sekä hienon menestyksen Euroopassa mestaruuksineen kirkkaasti varhaisten KHL:n playoff-putoamisten yläpuolelle.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
KHL-Jokerien kannattajissa on joka vuosi enemmän niitä, jotka eivät ole nähneet yhtään Jokerien mestaruutta. Edellsestähän on parin vuoden päästä 20 vuotta (2002) ja sitä edellisestä pian tasaluku 25 vuotta (1997). Mestaruuksia on kuusi, samoin hopeaa eli finaalissa joukkue on ollut 12 kertaa. Katsojia riitti, halli oli täynnä ja lipuista tapeltiin.

Jokereilla on kolme Euroopan cupin/Continental Cupin voittoa ja niistä viimeisin vuodelta 2003 ja sitä edellinen vuodelta 1997.

En usko, että nuo kunnian vuodet häviävät muistoista, mutta nuoremmille ne merkitsevät vähemmän kun ei itse ole ollut kannattajana mukana.

KHL-Jokerien taulu on erilainen. Tyhjä. Pelintaso on KHL:ssä paljon parempi kuin Liigassa, mutta samalla paljon heikompi kuin moni kuvittelee vrt Liigaan.

Kun politiikka jätetään pois, moni ei silti näe KHL:ää niin hohdokkaana kuin SM-liigan ja Euroopan aikaan. Ei ole todellisia perusteita. SM-liigassa Jokerien rosteri oli parhaimmillaan selvästi suhteessa KHL-Jokerien edellä. Suhteessa tarkoittaa kaikkien muiden joukkueiden tasoa Euroopassa. Oli hienoa kun Jokerit valittiin erään merkittävän pohjois-amerikkalaisen median toimesta NHL:n ulkopuolella olevista joukkueista sijalle 2. Edelle pääsi muistaakseni yksi AHL:n joukkue.

Hienot fiiliset on kun noita muistelee. Selkäpiitä myöten.

Oisko palstalla jo 70-80 % sellaisia, joilla ei ole em. omia kokemuksia siten, olisi itse ollut otteluissa, ei esim parivuotiaana katsomassa enemmän jääkonetta.

Mutta sekin on totta, että Liigan taso on nyt suhteessa paljon heikompi kuin oli vaikkapa 1990-luvulla. Silti Liigasta, Mestiksestä ja kokonaan vilttiketjusta pystyy nostamaan Jokereihinkin pelaajia, jos vaan on osaamista valinnoissa.

Viimeksi muokattu:

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoa, että olet kodin löytänyt. Mutta perusteestasi. Eikö KHL-Jokerien osalta floppaamisena voi pitää sitä, että kertaakaan joukkue ei ole päässyt konferenssin finaaliin vrt SM-liigassa Jokerien voittamat mestaruudet? Vai onko tässä jokin ajatus, josta en saa kiinni. Konfrenssifinaali ei ole ollut yhtään kertaa edes lähellä.

Tämän janan lasken itse aika samaksi, mitä tulee menestykseen liigassa kuin KHL:ssä. Keskimäärin Jokerit pettää aina.
Toki itse pidän tuota liigassa floppaamista huomattavasti isompana vrt.konffafinaalit KHL:ssä. Sen verran kovilla resursseilla Jokerit liigassa operoi vaikka suhteuttaa asian KHL-resurssit+konffafinaalit vs liigaresurssit+mestaruus. Muuri, johon Jokerit on törmännyt KHL:ssä=TSSKA. On euroopan top3 seura. Liigassa taaperrettiin milloin Lukkoa,milloin Saipaa, milloin JYPiä vastaan.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämän janan lasken itse aika samaksi, mitä tulee menestykseen liigassa kuin KHL:ssä. Keskimäärin Jokerit pettää aina.
Toki itse pidän tuota liigassa floppaamista huomattavasti isompana vrt.konffafinaalit KHL:ssä. Sen verran kovilla resursseilla Jokerit liigassa operoi vaikka suhteuttaa asian KHL-resurssit+konffafinaalit vs liigaresurssit+mestaruus. Muuri, johon Jokerit on törmännyt KHL:ssä=TSSKA. On euroopan top3 seura. Liigassa taaperrettiin milloin Lukkoa,milloin Saipaa, milloin JYPiä vastaan.

Oikeassa olet. Ja tiedän hyvin, mitä SKA/CSKA:n kaataminen siitä edestä, jotta pääsisi sitten finaaliin vastassa SKA/CSKA. SM-liigassa Jokerit oli usein väärin roolitettu ja koottu. Niinä aikoina kun joukkueen kokoamiseen ja johtamiseen panostettiin, tuli mestaruuksia (pl. 1973 ja 1992, joka tuli toisaalta lähes samasta eli huippujunnujenkin kautta).

Mutta itse näen 6 x mestaruuden ja 3 x Euroopan mestaruuden selvästi KHL:n playoffien ykkös-/kakkoskierroksella putoamisen edelle. Makuasia varmaan, mutta Jokerien resursseilla pitäisi viimeistään nyt kyetä haastamaan isot kun palkkakatto on voimassa ja sitä noudatetaan.

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KHL-Jokerien kannattajissa on joka vuosi enemmän niitä, jotka eivät ole nähneet yhtään Jokerien mestaruutta. Edellsestähän on parin vuoden päästä 20 vuotta (2002) ja sitä edellisestä pian tasaluku 25 vuotta (1997). Mestaruuksia on kuusi, samoin hopeaa eli finaalissa joukkue on ollut 12 kertaa. Katsojia riitti, halli oli täynnä ja lipuista tapeltiin.

Jokereilla on kolme Euroopan cupin/Continental Cupin voittoa ja niistä viimeisin vuodelta 2003 ja sitä edellinen vuodelta 1997.

En usko, että nuo kunnian vuodet häviävät muistoista, mutta nuoremmille ne merkitsevät vähemmän kun ei itse ole ollut kannattajana mukana.

Hienot fiiliset on kun noita muistelee. Selkäpiitä myöten.

Oli hienoja aikoja. Ysäri erityisesti. 2000-lukua pidän yhtenä isona puhalluksena Jokereiden osalta. Täysi oppimäärä siitä kuinka huippuresursseilla epäonnistutaan vuosi toisensa perään - yhtä Summasen poikkeusta lukuunottamatta ja 2013 jullisarjaa. Mutta hienoja aikoja kyllä.

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta itse näen 6 x mestaruuden ja 3 x Euroopan mestaruuden selvästi KHL:n playoffien ykkös-/kakkoskierroksella putoamisen edelle. Makuasia varmaan, mutta Jokerien resursseilla pitäisi viimeistään nyt kyetä haastamaan isot kun palkkakatto on voimassa ja sitä noudatetaan.

Kyllä ehdottomasti voitot r1/r2:n edelle. Mun mielestä ei ole edes makuasia vaan jo melkein fakta, että Jokereiden pitää haastaa isot kun palkkakatto tuli. Sitä onnistuuko se esim. tänä vuonna näillä Pajuluoman lanseeraamilla "ok-suorituksilla" tai K&V hankkinnoilla en ole lainkaan vakuuttunut. Fiilis on, että joku velttouden ja surffilaudan henki tuolla areenalla elää. Onko se sitten Niemisveikon vai peräti Hassisjanin sinne unohtama, mutta vuodet vierii ja Jokerit surffaa. Se on fiilis.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
On aivan erilaista katsoa pelejä, kun tuntee esim. jokaisen joukkueen tähdet, urallaan nousevat ja laskevat pelaajat, valmentajat, GM:iä ja joukkueiden historiaa. KHL:sitäkin löytyy hyvin erilaisia organisaatioita ja perinteitä, jotka heijastuvat sitten joukkueiden tekemiseen kaukalossa.

Tässäpä ainakin itselleni yksi niistä syistä, jos jätetään kaikki muu Venäjään liittyvä paska pois laskuista, miksi kaipaan takaisin SM-Liigaan ja miksi en ole yhtäkään maalikoostetta edes tällä kaudella katsonut.

Olen huomannut saman. Itse olin viimeisimmän Suomen mestaruuden aikoihin 16-vuotias ja muistan jotenkin myös vuoden -92 mestaruuden (osin sen takia myös, että tuon vuoden viidettä finaalia tuli kelailtua VHS:ltä aika monta kertaa). Kyllä erityisesti tuota vuoden 2002 mestaruutta muistelee niin kaiholla tällä hetkellä. Telkkarin ääressä joutui tuon sattuneista syistä katsomaan, mutta fanipaita päällä se katsottiin tietenkin. Nyt taitaa olla kaikki fanipaidat jaeltu jo jonnekin muualle, ei ole käyttöä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä ehdottomasti voitot r1/r2:n edelle. Mun mielestä ei ole edes makuasia vaan jo melkein fakta, että Jokereiden pitää haastaa isot kun palkkakatto tuli. Sitä onnistuuko se esim. tänä vuonna näillä Pajuluoman lanseeraamilla "ok-suorituksilla" tai K&V hankkinnoilla en ole lainkaan vakuuttunut. Fiilis on, että joku velttouden ja surffilaudan henki tuolla areenalla elää. Onko se sitten Niemisveikon vai peräti Hassisjanin sinne unohtama, mutta vuodet vierii ja Jokerit surffaa. Se on fiilis.

No, toisaalta Jokerien hyökkäyspelaamisen rakenne on KHL:n aivan eliittiä. Suomeksi se tarkoittaa Jokerien hyökkäämistä yli keskialueen siten, että hyökkäyksen pelinopeus kiihtyy ja kiekollisella on useita ratkaisuvaihtoehtoja käytettävissään. Riistoissa joukkue on ollut myös hyvä. Jokerien hyökkäyspelaaminen perustuu nopeisiin, kädellisiin ja fiksuihin puolustajiin. Lehtosen aukko on täytettävä, mutta samaan aikaan puolustukseen tarvitaan luistelutaitoinen fyysinen puolustaja. Lepistön tapainen pakki takaisi paljon, koska silloin sekä PAHP että PAPP molemmat olisi kunnossa.

Eilen toipilaiden luistelunopeus oli ymmärrettävästi heikko, ja siten pelinopeus kärsi. Pieniä yksityiskohtia pitäisi hioa, ei muuta. Kyse on vain siitä, että Jokerit pelaa paikan niin hyvin, että siitä laitetaan kiekko ykkösprosenteilla KHL:ssä sisään. Näin oli viime kaudellakin. Kertoo sen, että hyökkäyspelaamisen rakenteesta alkaen kaikki on sinänsä kunnossa. Joskus vaan olisi valittava paremmin vaikkapa veto, ei syöttö ja päinvastoin.

Kaudella 2020-2021 jos ei korona tms ihmeitä aiheuta, menestystä tulisi tulla. Joukkueessa on virheitä (vääriä pelaajia), mutta täydellistä ei ole muillakaan. Kaikki on kaadettavissa. Valmennuksesta myös paljon kiinni se, hyödyntääkö Jokerit vahvuuksiaan vai tuplaako heikkouksiaan.

Hugotron

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

KHL-Jokerien taulu on erilainen. Tyhjä. Pelintaso on KHL:ssä paljon parempi kuin Liigassa, mutta samalla paljon heikompi kuin moni kuvittelee vrt Liigaan.
Mulle ei jotenkin aukene yhtään tää lainattu osuus, mitä tällä haetaan ja mitä sitten, jos eivät ole nähneet yhtään mestaruutta? Miksi ei voida puhua Jokereista, vaan pitää laittaa KHL eteen. Uusia kannattajia ilmestyy kokoajan ja jotkut kyllä ovat nuorempia ja eivät tosiaan noita liiga-ajan mestaruuksia ole nähneet. Jotenkin tulee ajatus perus "oikein kannattamis" meiningistä.

Omalta osin 2002 mestaruus hyvin tallella muistissa ja sitä lämmöllä muistelenkin!

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mulle ei jotenkin aukene yhtään tää lainattu osuus, mitä tällä haetaan ja mitä sitten, jos eivät ole nähneet yhtään mestaruutta? Miksi ei voida puhua Jokereista, vaan pitää laittaa KHL eteen. Uusia kannattajia ilmestyy kokoajan ja jotkut kyllä ovat nuorempia ja eivät tosiaan noita liiga-ajan mestaruuksia ole nähneet. Jotenkin tulee ajatus perus "oikein kannattamis" meiningistä.

Aina voi loukkaantua, kuten joskus on tapana nykyään. Kertasin hieman, mitä lähes 20 vuotta sitten on tapahtunut. Siitä ei mielestäni kannata hermostua tai pohtia joukkueen flopanneen, vaan pikemminkin juhlia: ne olivat aikoja varsinkin 1990-luvulla eikä joukkue todellakaan flopannut silloin.

Hugotron

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aina voi loukkaantua, kuten joskus on tapana nykyään. Kertasin hieman, mitä lähes 20 vuotta sitten on tapahtunut. Siitä ei mielestäni kannata hermostua tai pohtia joukkueen flopanneen, vaan pikemminkin juhlia: ne olivat aikoja varsinkin 1990-luvulla eikä joukkue todellakaan flopannut silloin.
En missään nimessä loukkaantunutkaan ja todellakaan hermostunut. *hymiö* Ihmettelin vain, että miksi korostetaan KHL-Jokereita ja uusia kannattajia. Tiedän kyllä ja varmasti kaikki tietävät, että Jokerit KHL:ssä pelaavat.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En missään nimessä loukkaantunutkaan ja todellakaan hermostunut. *hymiö* Ihmettelin vain, että miksi korostetaan KHL-Jokereita ja uusia kannattajia. Tiedän kyllä ja varmasti kaikki tietävät, että Jokerit KHL:ssä pelaavat.

Itselleni on helpompi on vertailla menestystä, pelaajabudjetteja yms tyyliin "Jokereissa keskimäärin x.x, KHL-Jokereissa y.y". Toinen vaihtoehto on "SM-liigassa Jokereilla keskimäärin x.x ja KHL:ssä y.y".

Kirjoitustavasta huolimatta KHL näkyy, ja en koe, että siinä on jotain häpeämistä. Senkin mainitsin neutraalisti, että KHL:n aikana Jokerien kannattajista ehkä 70 prossaa on sellaisia, jotka eivät itse olleet Jokerien mestaruuksissa mukana paikan päällä. Ei tuossakaan ole häpeämistä, faktahan se on, oli tarkka luku pienempi tai suurempi, josta se fakta tulee.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma suhde Jokereihin on kestänyt 30 vuotta ja sen luonne muuttunut matkalla moneen kertaan. Isompana syynä on varmasti ollut oma kasvu ja henkinen kehitys kuin organisaation taustatekijät ja omistajat, joukkueen pelaajat ja valmentajat tai pelattu sarjataso.

Kuulin joukkueesta ensimmäisen kerran ensimmäisellä luokalla, kun vieressä istunut poika oli kova Jokerit-fani. Tietenkin aloin kannattaa samaa seuraa, mutta landella asuessa peleihin ei juuri ollut mahdollista mennä. Vaikka vanhemmat ehkä jollain tapaa tunnustautuivat Jokerien kannattajiksi, niin peleihin saakka ei kuitenkaan kovin usein lähdetty. Katselin pelejä telkkarista sen, mitä siihen aikaan näki, keräilin suklaiden mukana tulleita tarroja ja luin lehtiartikkeleita. Parilta vuodelta on vieläkin tallella leikekirja, johon leikkasin ja liimasin kaikki Hesarin jutut Jokereista. Muistan Janeckyn ratkaisumaalin finaaleissa ja mestaruusjuhlat Senaatintorilla. Juha Lindin paita 90-luvulta löytyy vieläkin vaatekaapista. Inhosin HIFK:ta, rakastin Jokereita.

2003 muuttaessani pääkaupunkiseudulle pääsin käymään enemmän peleissä. Opiskelijana ei ollut varaa ostaa kausareita, mutta usein ostin lipun paikan päältä ja hyödynsin kaikki mahdolliset tarjoukset. Muistan jotkut opiskelijabileetkin, joiden aikana kävin katsomassa jonkun Saipa-matsin, ja pelin jälkeen palasin bileisiin. Ehkä 2000-luvun taitteessa hetkellisesti vähentynyt kiinnostus jääkiekkoon palasi. Toisaalta aloin profiloida itseäni enemmän kannattajaksi kuin faniksi, ja pääsylippu löytyi yhä useammin jostain muualta kuin fanikatsomosta.

Kolmas selkeä vaihe kannattajuudessa alkoi viimeisellä Liiga-kaudella, jolloin hankin ensimmäisen kausikorttini. Omat lapset lähentelivät kuitenkin jo kouluikää ja harrastusrumba alkoi pyöriä, joten peleissä käynti on jäänyt vuosien varrella vähemmälle. Poikien kiekkoura alkoi aikanaan Jokerien kiekkokoulusta ja jatkuu edelleen Jokerien junioreissa. Sen aikana oma suhde Jokereihinkin on muuttunut eikä itselleni olisi loppuen lopuksi edes merkityksellistä, pelaavatko pojat Jokereissa vai jossain muussa seurassa. Tätä en kylläkään heille ole sanonut ja toivonkin, että heille Jokerit on erityinen seura ja haluavat kantaa logoa suurella ylpeydellä.

Edelleen silti Jokerit on minulle ykkösseura kaikki urheilulajit ja joukkueet huomioiden. Kyllä eilinenkin tappio otti päähän, vaikka seurasin peliä vain Twitterin välityksellä. En usko, että oma suhde seuraan olisi kovinkaan paljon erilainen, vaikka sarjana olisi Liiga. Yleisesti ottaen aika kultaa muistot ja niitä muistoja tulee KHL-ajaltakin. Siirtyminen takaisin Liigaan ei harmittaisi, kuten ei ainakaan siirto KHL:äänkään harmittanut.

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No, toisaalta Jokerien hyökkäyspelaamisen rakenne on KHL:n aivan eliittiä. Suomeksi se tarkoittaa Jokerien hyökkäämistä yli keskialueen siten, että hyökkäyksen pelinopeus kiihtyy ja kiekollisella on useita ratkaisuvaihtoehtoja käytettävissään. Riistoissa joukkue on ollut myös hyvä. Jokerien hyökkäyspelaaminen perustuu nopeisiin, kädellisiin ja fiksuihin puolustajiin. Lehtosen aukko on täytettävä, mutta samaan aikaan puolustukseen tarvitaan luistelutaitoinen fyysinen puolustaja. Lepistön tapainen pakki takaisi paljon, koska silloin sekä PAHP että PAPP molemmat olisi kunnossa.

Eilen toipilaiden luistelunopeus oli ymmärrettävästi heikko, ja siten pelinopeus kärsi. Pieniä yksityiskohtia pitäisi hioa, ei muuta. Kyse on vain siitä, että Jokerit pelaa paikan niin hyvin, että siitä laitetaan kiekko ykkösprosenteilla KHL:ssä sisään. Näin oli viime kaudellakin. Kertoo sen, että hyökkäyspelaamisen rakenteesta alkaen kaikki on sinänsä kunnossa. Joskus vaan olisi valittava paremmin vaikkapa veto, ei syöttö ja päinvastoin.

Kaudella 2020-2021 jos ei korona tms ihmeitä aiheuta, menestystä tulisi tulla. Joukkueessa on virheitä (vääriä pelaajia), mutta täydellistä ei ole muillakaan. Kaikki on kaadettavissa. Valmennuksesta myös paljon kiinni se, hyödyntääkö Jokerit vahvuuksiaan vai tuplaako heikkouksiaan.

Jep. Toki näin, ainakin keskimäärin hyökkäämisen osalta. Mutta sarjan ollessa KHL, jossa "defence wins championships", en usko Jokereiden oman pään riittävän pakiston tai mv:n osalta, yhdestä Loko sarjasta huolimatta. Riittämisellä tarkoitan r2 viemistä edes g7:n.Olen itse myös sen verran vanhaa koulukuntaa että defence first, mitä tulee voittamiseen. Late saa kyllä ehdottomasti todistaa mut vääräksi tässä. Sori off-topic fiilis ketjussa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jep. Toki näin, ainakin keskimäärin hyökkäämisen osalta. Mutta sarjan ollessa KHL, jossa "defence wins championships", en usko Jokereiden oman pään riittävän pakiston tai mv:n osalta, yhdestä Loko sarjasta huolimatta. Riittämisellä tarkoitan r2 viemistä edes g7:n.Olen itse myös sen verran vanhaa koulukuntaa että defence first, mitä tulee voittamiseen. Late saa kyllä ehdottomasti todistaa mut vääräksi tässä. Sori off-topic fiilis ketjussa.

Jospa @Moderaattorit heittäisivät koko pelitapaan liittyvät äskeiset pohdiskelut Jokerien peliesitykset 20-21 ketjuun?

Puolustus on tosiaan omansa. En sitä tuossa pohtinut. Mutta Marjamäki lähtee - ja mielestäni oikein - siitä, että puolustavia puolustajia ei enää ole. On vain pelaamista puolustusalueella, keskialueella ja hyökkäysalueella edistäviä puolustajia. Tämän ajattelun taustalla on luultavasti data (jota mulla ei ole), jossa vanhan ajan puolustavien puolustajien piikkiin voi laskea monta maalia enemmän (ja hyökkäyspäässä vähemmän) kuin mitä he pelastavat. Tässä on mukana PAHP myös. Jukka Jalonen puhui joskus datasta, jota hän seuraa ja tuo jäi mieleen.

Mutta ei Jokerien puolustuspelaaminen toimi yhtä hyvin kuin hyökkääminen. Maaleja Jokereille tehdään oikestaan kaikista mahdollisista paikoista, paljon myös maalin edestä. Vaikka fyysisyyttä puuttuu, iso askel eteenpäin voisi olla ihan hyvän mailapuolustamisen lisäksi enemmän blokkeja ja enemmän sopimista puolustajien ja pelaavan maalivahdin kesken. Jos kunto ei salli hyvää luistelua toipilaana, Jokereilla miestä tulee läpi, koska pakit pelaavat normaalisti ylempänä ja pyrkivät auttamaan hyökkäyspelaamista.

Maalivahdeista en osaa sanoa muuta kuin sen, että R2 G7 vaatisi jo voittavan maalivahdin. Onko sellaista?

Kuka on niin sekaisin, että nostaa KHL:ssä kolme voitettua ottelusarjaa mestaruuksien edelle? Ei kukaan.

Nordiksella ja Hartsulla pelanneella Jokereilla ei ole mitään yhteistä. Kaikki se Jokereiden "työ" ja avaimet menestykseen jäi Nordikselle. Sen jälkeen kyse on ollut kerhosta harrastelijoita, jolle maksetaan palkkaa POIS LUKIEN Jarmo Kekäläisen aika ja KHL.

2007 Jokereilla oli Kärppien kanssa ylivertainen materiaali ja silti ei ballsit riittäneet voittamaan jotain Bluesia välierissä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
2007 Jokereilla oli Kärppien kanssa ylivertainen materiaali ja silti ei ballsit riittäneet voittamaan jotain Bluesia välierissä.

Tälle on mielenkiintoinen tausta. Vastassa oli HPK, joka kaatui välierässä. Kärppiä vastaan finaalissa ei riittänyt alkuunkaan. Tarkoitat varmaan 2008, jolloin Bluesille pudottiin. Siihenkin on mielenkiintoinen tausta. Puurula oli selvästi heikompi maalivahti kuin Bruckler eikä Puurulan pitänyt edes pelata, vaan olla muualla tai kolmosena Markkasen ollessa ykkönen. Puurula oli yksi Jokerien heikoimmista maalivahdeista SM-liigassa, mutta niin vaan pelasi playoffeissa.

Mutta heikko suoritus silti koko joukkueelta. Valmennus ei kovin paljon ymmärtänyt hyökkäyspelaamisesta haukeineen, joten Leinon kenttä pelasi oman pelinsä. Muut haukea tai puolustivat. Sekavaa, kuten Jokerien tekeminen usein on ollut.

Mutta heikko suoritus silti koko joukkueelta. Valmennus ei kovin paljon ymmärtänyt hyökkäyspelaamisesta haukeineen, joten Leinon kenttä pelasi oman pelinsä. Muut haukea tai puolustivat. Sekavaa, kuten Jokerien tekeminen usein on ollut.

Niin 2007 oli rinkelitifot. Mut joo, kertoo kuinka ammattimaisesti jengi oli koottu, että tuotiin jo valmiiksi rikkinäinen Markkanen jengiin ja luotetaan kuin vuoreen.

Jokerit oli ottelusarjassa parempi. Vaikka Puurula pari helppoa saattoi antaa, niin ei sitä olisi saanut suhmuroida Blegille.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Oli hienoja aikoja. Ysäri erityisesti. 2000-lukua pidän yhtenä isona puhalluksena Jokereiden osalta. Täysi oppimäärä siitä kuinka huippuresursseilla epäonnistutaan vuosi toisensa perään - yhtä Summasen poikkeusta lukuunottamatta ja 2013 jullisarjaa. Mutta hienoja aikoja kyllä.
Ei kovettanu jullisarjatkaan. Edes se hävitty ei jaksanut heilauttaa. 90-luvun jälkeinen sarjan yleinen heikkeneminen vs. Jokereiden jopa sarjan tasoon suhteutettuna surkuhupaisa räpellys laittoi ensin muutamana kautena pohtimaan vakavasti, että mitä vittua mä täällä katsomossa teen ja hukkaan aikaani paskaan, joka enemmän vituttaa kun kiinnostaa. Lopultahan ne muutaman vuoden ajan kasvaneet pohdinnat sitten johtivat siihen etten tehnyt siellä katsomossa enää mitään, vaan hankin itselleni parempaa tekemistä.

En muista enää tarkkaan monta vuotta tuo sapatti kesti. About 6-7 ehkä. Kerran taisin käydä jossain duunin virkistyshässäkässä niin lähellä, että saatoin nähdä pari minuuttia ihan katsomossa asti kaljojen välissä. Liigaa olen nähnyt 2005 jälkeen vajaa kymmenkunta matsia tv-mukaanlukien.
Yksi ja vika niistä oli se Jokereiden vika himamatsi. Surkea konttaus sääläreissä kiimaisen 2000-henkisen kotiyleisön edessä. Siihen oli pakko mennä, koska homman haistoi etukäteen ja se kaikessa surkeudessaan hyvällä tavalla alleviivasi koko sen paskan, joka Jokereista oli areena-aikana osin itsestäänkin riippumattomista syistä tullut. Kuten sanottua. Mitään ei jäänyt ikävä. Ei kertakaikkiaan yhtään mitään.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin 2007 oli rinkelitifot. Mut joo, kertoo kuinka ammattimaisesti jengi oli koottu, että tuotiin jo valmiiksi rikkinäinen Markkanen jengiin ja luotetaan kuin vuoreen.

Jokerit oli ottelusarjassa parempi. Vaikka Puurula pari helppoa saattoi antaa, niin ei sitä olisi saanut suhmuroida Blegille.

Jep. Ja oli paljon muitakin virheitä. Kuitenkin myös 2000-luvun alussa Jokerit oli neljä kertaa finaaleissa. 2000, 2002, 2005, 2007. Oli paljon hyviä pelaajia, paljon hyvää tunnetta. Sen jälkeen tuli pimeä aika, jonka muutti lähinnä Kekäläinen. Meininki hallissa oli hyvä. Tämä SM-liigasta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy