Entä, jos KHL-taru päättyy ja homma alkaisi uudestaan Suomen sarjoista, ehkä jopa Suomi-sarjasta? Nykyinen Oy:hän varmastikin ajettaisiin alas. Potainia tuskin kiinnostaa pyörittää joukkuetta Suomen sarjoissa, tai mistäs minä sitä tiedän.
Pelaajat vaihtuisivat, valmentajat vaihtuisivat, taustaorganisation ihmiset vaihtuisivat. Samaa olisi nykyisen kanssa laji, varmaankin logo kannattajista en osaa sanoa. Kovin ohut olisi yhteys nyky-Jokereihin.
Lainaan, koska tässä minusta korostuu hyvin se yksi tämän hetken suurimmista näkökulmaeroista palstalla (ja miksei sen ulkopuolellakin). Osalle tämä KHL-hyppy muutti Jokerit täysin, osalle vain organisaation osalta. Tästä sitten useampi vuosi on väännetty, kun näkökannat eivät kohtaa ja tilanteessa on menty jatkuvasti tulehtuneempaan suuntaan.
Tuossa viestissä tuleekin esiin hyvin, että se sama ruljanssi on mahdollisesti edessä toiseen suuntaan, kun paluu Suomen sarjoihin joskus tapahtuu. Näissä tilanteissa aina punnitaan toisaalta lajin ja seuran merkitystä kuluvassa hetkessä, toisaalta henk. koht. arvoja. Varmasti tulemme näkemään jälleen uutta muuttoliikettä katsomoissa tuolloin.
Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, minä kuulun henk. koht. niihin, jotka kulkevat matkassa liigasta ja sarjatasosta riippumatta. Myönnän, etten omaa sen kummempaa kompetenssia, enkä intressiä vääntämään ja keskustelemaan politiikasta sen enempää, joten en siihen pääsääntöisesti osallistukaan. Ajattelen niin, että jos ei ole keskusteluun tuotavana uutta sisältöä tai näkökulmaa, miksi osallistua.
Toisaalta mulle ei ole sillä pelin tasolla merkitystä, koska se mukautuu sarjan myötä sen sarjan tasoiseksi. En näe kaikkea Jokereiden kohdalla yhtä jyrkästi, kuin jengi puolin ja toisin tällä palstalla, mutta se ei silti tarkoita, että olisin silmät ja korvat ummessa kaiken sen skeidan suhteen, mitä tässä ympärillä pyörii. Mieluiten näkisin Jokerit takaisin kotimaisissa sarjoissa terveellä omistuspohjalla, mutta tällä hetkellä asiaan on aika pienet mahdollisuudet vaikuttaa.
Mä en näe, että sillä viime kädessä olisi suurta merkitystä jäisinkö peleistä pois vai en, koska jos/kun Jokereita käytetään länteen propagandavälineenä, niin veli-venäläiselle lienee ihan sama onko siellä hallissa muutama tuhat Jokeri-paitaa päällä vai sama lössi korvattuna niillä ilmais-/alennuslipuilla tulevilla tuulipuvuilla, jotka hakkaavat läpysköitä ja tuulettavat kunhan maalintekijä pitää kotimaisen joukkueen paitaa päällä. Käytännössä saman asian se ajaa silloin, oli kyse propagandasta tai taloudesta, jossa tappioiden osalta puhutaan sen viivan alle jäävän pakkasen leikkaamisesta.
Mä odotan ja toivon, että se paluu Suomeen tapahtuu ja mitä enemmän tässä ympärillä muut voimat jyllää, sitä lähempänä se päivä on. En silti osaa, en pysty olla ilman omaa joukkuetta ja lajia ennen sitä. Varmasti tästä putoaa palstalla Putinin trolli-leima, mutta sitten putoaa. Tällä palstalla on nykypäivänä vain mustaa ja valkoista, jonka perusteella leimataan koko rykelmä faneja joko leiriin A tai B. Ei haluta edes nähdä, että siihen väliin putoaa valtava porukka, koska provosoidutaan puolin ja toisin muutaman palstanimimerkin kirjoituksista. Tämä palsta ei vastaa absoluuttista totuutta koko porukan osalta, mutta nostaa esiin ne merkittävät kipupisteet ja näkökulmaerot sen osien välillä.