Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 737 529
  • 8 198

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Kyllä me kaikki toivomme, että Jokerit palaisi kotimaan sarjoihin. Nyt olisi kannattajilla tilaisuus näyttää ihan syystä persettä KHL:lle ja jättäytyä pois Jokereiden peleistä. Ainoa keino, jos sekään.
 

Asenne01

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokerit
Lainataanpas toisesta ketjusta:
Eikös nämä viestit aika hyvin osoita, että Jokereiden päätöksellä on - juuri tässä nimenomaisessa tilanteessa - ainakin mikroskaalassa valtava merkitys Valko-Venäjän demokraattiselle oppositiolle? Ehkä kukaan Jokereiden pelaaja ei tämän viestitulvan jälkeen enää ajattele, että "antaa heidän mellakoida keskenään", vaan asian merkitys saattaa aueta nyt täysin eri valossa.

Nyt ajateltuna tosiaan myöhäistä enää tuomita näitä viimeaikaisia tapahtumia, samassa sirkuksessa kun on oltu mukana jo kuusi vuotta. Siinä ajassa on sotkuja tapahtunut ja pelaajat ovat nostaneet kovaa palkkaa jonka alkuperä epäilyttänee pelaajia itseäänkin. Nyt kääntäisin keskustelun kuitenkin niin päin, että kun KHL:ssä kerran ollaan, eikö meillä nyt ole käytännössä paras mahdollisuus osoittaa tyytymättömyytemme ja epäkohdat valtioissa joissa liigaa pelataan?

Jos Jokerit vieläkin Liigassa pelaisi niin venäläiset pelaisivat sarjaansa keskenään eikä siinä tapauksessa meidän äänellä olisi painoarvoa. Nyt tehdään se mikä tehtävissä on ja kieltäydytään pelaamaasta Valko-Venäjällä sekä lisäksi ajankohtaisia syitä olla pelaamatta Venäjälläkin tietysti on (Navalnyi, perustuslakimuutos jne.). Joka tapauksessa kehitys Valko-Venäjällä ja myös Venäjällä on menossa siihen suuntaan että köysi diktaattorien kaulan ympärillä kiristyy ja kansa on valmis ihan oikeasti nousemaan vallankumoukseen. Sisältä päin pystyy vaikuttamaan parhaiten ja kun Jokerit Venäjän liigassa on, tarkoittaa se myös että meitä kuunnellaan ja boikoteilla todella on merkitystä.

Omituiselta tuntui lueskella IG-kommentteja, luulin ettei siellä Internet edes toimi mutta joka postaukseen tulvinut tuhatmäärin kiittäviä kommentteja tästä ratkaisusta. Nopeasti katsottuna ihan tavallisilta valkovenäläisiltä vaikuttivat eli ei mitään botteja.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lainataanpas toisesta ketjusta:


Nyt ajateltuna tosiaan myöhäistä enää tuomita näitä viimeaikaisia tapahtumia, samassa sirkuksessa kun on oltu mukana jo kuusi vuotta. Siinä ajassa on sotkuja tapahtunut ja pelaajat ovat nostaneet kovaa palkkaa jonka alkuperä epäilyttänee pelaajia itseäänkin. Nyt kääntäisin keskustelun kuitenkin niin päin, että kun KHL:ssä kerran ollaan, eikö meillä nyt ole käytännössä paras mahdollisuus osoittaa tyytymättömyytemme ja epäkohdat valtioissa joissa liigaa pelataan?

Jos Jokerit vieläkin Liigassa pelaisi niin venäläiset pelaisivat sarjaansa keskenään eikä siinä tapauksessa meidän äänellä olisi painoarvoa. Nyt tehdään se mikä tehtävissä on ja kieltäydytään pelaamaasta Valko-Venäjällä sekä lisäksi ajankohtaisia syitä olla pelaamatta Venäjälläkin tietysti on (Navalnyi, perustuslakimuutos jne.). Joka tapauksessa kehitys Valko-Venäjällä ja myös Venäjällä on menossa siihen suuntaan että köysi diktaattorien kaulan ympärillä kiristyy ja kansa on valmis ihan oikeasti nousemaan vallankumoukseen. Sisältä päin pystyy vaikuttamaan parhaiten ja kun Jokerit Venäjän liigassa on, tarkoittaa se myös että meitä kuunnellaan ja boikoteilla todella on merkitystä.

Omituiselta tuntui lueskella IG-kommentteja, luulin ettei siellä Internet edes toimi mutta joka postaukseen tulvinut tuhatmäärin kiittäviä kommentteja tästä ratkaisusta. Nopeasti katsottuna ihan tavallisilta valkovenäläisiltä vaikuttivat eli ei mitään botteja.

Jaahas, paras mahdollinen tapa ikinä on se, että lähtee siitä koneistosta pois. Sinne ei alunperinkään olisi pitänyt Jokereita myydä, mutta nyt kun siellä ovat (tai ainakin seura Jokerilogon alla), niin tämän vuoden pitäisi viimeistään olla se, jolloin kone ei sinnepäin lennä muihinkaan KHL-peleihin. Ei se muun Venäjän tilanne nyt hurraata aiheuta VV:n rinnalla. Samaa epädemokratiaa, ja niin kauan kun Jokerilogo siellä hilluu, niin se on Venäjälle hyväksi nimenomaan poliittisesti. Hiljainen hyväksyntä urheilun avulla.

Näitä on joillekin kirjoittajille koitettu eri sanankääntein avata vaikka mistä kulmasta vuosien aikana. Onneksi isoin osa on hiffannutkin ehkä jo ajat sitten, kuten täältä on voinut lukea.

Kurri on muuten varmaan tykätty mies Venäjällä nyt... Huh.
 

syndi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, HJK-Hockey, NHL
Jokerit on osa suomalaista jääkiekko-DNA:ta. Oma vuosikymmeniä kestänyt Jokerimatka osoitti moneen otteeseen, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella Jokerien lähtö Liigasta osui monelle tunteisiin myös. Haikeudella ikävöin vierasmatkoja, ja muiden seurojen fanien kanssa jauhamista ympäri suomen. Oli toverillista kuittailua, mutta paljon myös kunnioitusta ja yhteisiä arvoja. Kaikki elettiin ja hengitettiin lätkää, yhdessä.

Valitettavasti KHL on näyttänyt karvansa moneen otteeseen. Mennään vaikka pipolätkäliigan kautta Liigaan, kunhan suksitaan hevonkuuseen kohelosta! Tunnesiteet suomeen on murtumattomat, ikuisesti. Jopa naapuria on ikävä. Kiva nähdä vanhoja naamoja täällä, pitkästä aikaa toverit!
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Me pelataan koohooällää ja rahaa on millä mällää. Ei haittaa mitään vaikka narrin silmä vinkkaa itään. Mitä sitten vaikka oppositio saa luotia päähän, turpa kiinni ja kiekkoa jäähän. Mua ei kiinnosta politiikka hevon vitun pätkää, mä haluun kattoo vaan Euroopan parasta lätkää. Politiikkaa ja urheiluu ei voi keskenään sotkee, mä olen ajatuksissani niin ylivertaisen notkee. Liigaan takas en haluu arvatenki, mieluummin tahdon olla vaikka ryssän renki. Keppihevosia ja olkiukkoja, mut mun jengin taskut onkin täynnä ruplatukkoja.

Mitä sitten vaikka onkin koronaa, diktaattoreita ja teekutsuja, te olette mulle pelkkiä liigahutsuja.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Lainaus suoraan sieltä:

UGH! Voisiko kausi koskaan alkaa silleen ettei paskaa tulisi niskaan joka tuutista, nytkin taas kauden alla melkoinen paskamyrsky odottanut Jokereita ennenkuin kauden avauskiekko kaudella 2020-2021 on edes jäähän pudonnut.... Huomennahan sen taas pitäisi alkaa, ja siihenhän tämä tämänkertainen kauden avauskohu liittyykin. Valko-Venäjän kansanliike diktaattori Lukashenkoa vastaan on jo jatkunut jokusen viikon ja maan tilanne on nyt se mikä on. Minskissä peli huomenna ja kauden avaus, pitäisikö Jokereiden boikotoida tuota peliä vai ei...? Some ja muu media täyttyy tuohon aiheeseen liittyvästä uutisoinnista tämän tästä. Yksi Jokereiden faniryhmistäkin on ottanut asiaan voimakkaan kannan, netissä on joku nimiadressikin logon käytön kiellosta, Ape Suhonenkin itkee ja Hjalliskin sanoo et ei lähtis Minskiin etc.... Mitä sanoo Old Chiefs, me jotka olemme nähneet osa Jokereiden pelit jo historian alusta lähtien ja monet meistä kuitenkin jo vuosien takaa. Olemme hengittäneet Jokereita, eläneet ilot & surut Joukkueemme kanssa sekä saaneet paskaa niskaan ennenkin ja aikoinaan laulettu katsomoissa "ei tunnu missään, otetaan lissää".... Olen ylpeä meidän Päällikköjengistä ja otankin tässä jutussa kantaa enemmänkin yhdistyksen puheenjohtajana. Meillä Old Chiefs Ry:ssä saa jokainen olla ihan mitä mieltä tahansa, mun ajatus lähtee siitä että jokaisen mielipidettä pitää kunnioittaa ja meidän kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä. Old Chiefs ei tule Jokereiden pelejä millään lailla boikotoimaan. Nyt Jumalauta tukea jengille, ei Pelaajat ja muu Jokeriorganisaatio ole tähän Valko-Venäjän ja Lukashenkon tilanteeseen yhtään syyllisiä. Kun nyt muutenkin tässä on nämä koronahässäkätkin vielä päällä etc.... "Tavallaan huomen pelissä olis hyvä kun täysi halli ja kaikki huutais vaan koko kolme erää Lukashenko Out".... Mut tuo tuskin toteutuu, Minskin fanit boikotoi peliä ihan aiheesta, mut Lukashenko "määrää" hallin täyteen jengii ja pudottaa itse varmaan avauskiekon. Perseestähän toi ukko on ja riittäiskö edes potku persuuksille, mut se ei ole Jokereiden vika. Fakta on nyt vaan se, et me skulataan sloboliigassa ja tässä liigassa on slobosäännöt. Jos boikotoidaan Minskin peliä, voitais samalla lähtee vaikka sitten koko liigasta pois. Mulle käy Suomeen paluu vaikka heti, mut sit pitää muistaa et eihän meillä ole enää edes omaa hallia, kun sekin on slobojen. Löyhässä KHL-hirressähän tässä ollaan. Samanlainen ukko toi Putinkin on, yhtä KoHeLo kuin Lukashenko. Eipä noiden hallinnoilla ole mitään eroa. Ymmärrän tavallaan heidän ihanteitaan jotka haluavat tuota Minskin matsia boikotoida, mutta yhdellä Jokereiden matsilla toi ukko ei sieltä pois lähde. Tosta tulee vielä aikamoinen show, mut toivotaan ettei Valko-Venäjän kansa anna periksi vaan taistelee loppuun saakka. Lisää shittiä taas tänään, nuoriso boikotoi, joku nimiadressi netissä ja joka media tuuttaa samaa paskaa tuutista ulos.... Tässä alkaa itsellä jo tulee se kuuluisa vastareaktio fiilis: Perkele, kohta näytetään kaikille... Mun mielestä nyt tarvitaan yhteisövoimaa, jengii ei jätetä. Vaikka aihe onkin tosi rankka, mutta kuitenkin. Itse olen elänyt "Jokerielämää" jo 70-luvulta asti, boikotoida olisin voinut vaikka 30 kertaa, mut tämä Old Chief ei boikotoi nytkään. Aina on asiat muuten selvitetty ja voin sanoa et on oltu Jokeriorganisaation kanssa erimieltä monestikin. Rakkaudesta Seuraan, nämä oli mun mielipiteitä. Sallikaa ne minulle, niin minäkin sallin teidän mielipiteet. Näillä mun jutuilla ei ole tarkoitus kerätä uusia jäseniä ja toivottavasti kukaan meidän jäsenistä ei nyt sitten myöskään eroa näiden mielipiteiden takia.... Jokerit on selvinny vuosien aikana monesta sopasta ja nyt pitää muistaa että Pelaajat ja Jokeriorganisaatio ei ole tätä soppaa keittänyt, mut sopan hämmentäjiä nyt riittää... Tämä asia jakaa nyt mielipiteitä laidasta laitaan, mut oltaisko nyt tästä kuitenkin samaa mieltä meidän punakeltainen perhe: MINÄ, ME & JOKERIT....? Ja ei ruveta nyt ainakaan keskenään kinastelemaan, vaan kunnioitetaan kaikkien mielipidettä tässäkin asiassa. -Pave & Old Chiefs Ry-
Helvetin hyvin Pave kommentoi nykytilanteeseen. Oikeestaan kaikesta samaa mieltä, etenkin mielipiteiden kunnioittamisesta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Miksi VG:t ja Villet ei tykkää tuosta tekstistä?
Voin sanoa vain oman kantani: (luin tuon kokonaan läpi vasta nyt) Pave varmasti tarkoittaa hyvää, mutta eipä tuo tuossa ole juurikaan mitään kannanottoa. Oikeastaan Pave ei taida edes ymmärtää mistä on kysymys.

Seuraavassa kohdat, joiden välittämästä viestistä en lainkaan pidä:
Nyt Jumalauta tukea jengille, ei Pelaajat ja muu Jokeriorganisaatio ole tähän Valko-Venäjän ja Lukashenkon tilanteeseen yhtään syyllisiä.
Ei tarvitse olla syyllinen johonkin tilanteeseen ottaakseen siihen selvän kannan. Se, että Jokerit eivät ole syyllisiä Valko-Venäjän tilanteeseen tai vaikka Putinin suorittamaan riistoon (johon Pave itsekin viittaa), ei missään nimessä tarkoita, etteikö Jokereilla olisi vastuu omasta toiminnastaan näiden asioiden suhteen. Kun Jokerit nyt on KHL:ssä, se vastuu ulottuu tällaisiin ikäviin asioihin, kuten Putinin ja Lukashenkon (de facto) diktatuurit.

Perseestähän toi ukko on ja riittäiskö edes potku persuuksille, mut se ei ole Jokereiden vika. Fakta on nyt vaan se, et me skulataan sloboliigassa ja tässä liigassa on slobosäännöt.
Jälleen ihan sama kuvio: "Jokereiden vika". Tämä ei ole millään lailla looginen argumentti. Jokereiden vika olisi ollut, jos se olisi osallistunut Minskin otteluun. Nyt on Jokereiden vika, että se otti Dynamo Minskin kanssa saman kannan ottelun peruuntumiseen, eli kuvitellun ja valheellisen "turvallisuusuhan". Tämä syy antaa tukea Lukashenkon Dynamo Minskin viralliselle selitykselle ja pyllistää vaatimuksille boikotoida ottelua Valko-Venäjän katastrofaalisen ihmisoikeustilanteen vuoksi. Samoin on Jokereiden (johdon) vika, että se ylipäätään pelaa KHL:ssä, joka on juuriltaan länsi- (eli myös Suomi-) vihamielinen, ajaa Virallisen Venäjän etua jne. Hyvä, että Pavekin haluaisi pois sieltä, mutta se on ihan tyhjää puhetta, jos ei ole valmis tekemään mitään asian eteen. Ja Pave suoraan sanoo, että ei aio.

Ymmärrän tavallaan heidän ihanteitaan jotka haluavat tuota Minskin matsia boikotoida, mutta yhdellä Jokereiden matsilla toi ukko ei sieltä pois lähde.
Plaah! Ei tietenkään lähde yhden pelin vuoksi. Tämä oli kaikkein banaalein juttu tuossa viestissä, silkkaa typeryyttä! Jos Pave suostuisi vain toimiin, jotka suoraan poistavat Lukashenkon vallasta, hän voi huoletta laittaa laput silmille ja korville, nostaa jalat pöydälle ja todeta, ettei kuulu hänelle eikä välitä. Kuten hän tavallaan tuossa julistaa tekevänsä. Siinä on vissi ero estäänkö jotain tapahtumasta suoraan, vai kieltäytyykö edistämästä sen tapahtumista. Kumpikin on tapa vaikuttaa. Tässäkin palataan siihen, että Jokereilla on vastuu olla edistämättä Lukashenkon pyrkimyksiä siitäkin huolimatta etteivät voikaan häntä suoraan vallankahvasta poistaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä kirjoitus yllä (@V-G-) ja siksi vain kaksi kommenttia Paven kirjoitukseen. Hän on käsittänyt jotain täysin väärin. Kukaan ei ole missään syyttänyt Jokereita Valko-Venäjän tapahtumista. Tämä on karmea väärennös käydystä keskustelusta. Mikä on väärentämisen syy, sitä en tiedä.

Toinen kommentti. Jengihän antoi tukensa Jokereille Jokerien jäätyä pois Minskistä. Sitä haluttiin ja se saatiin. Jokerit sai Valko-Venäjällä suunnilleen kansallisseuran aseman ja Suomessa hetkessä monta uutta ystävää. Myös vanhoja palasi mukaan. Mikä tässä on väärin?

Jokerit toimi tilanteessa oikein, vaikka emme koskaan saa kaiketi tietää, mitä tarkalleen ottaen tapahtui, kun Jokerit ei lennolle lähtenyt.

Yleisellä tasolla, ei vain Paven kirjoitukseen liittyen, on ristiriitaisia nämä jutut tuolla puolella. Keksitään olkiukkoja kenties siksi, että ei uskalleta katsoa totuutta, mihin tilanteeseen Jokerit on joutunut ja miksi Jokerit on joutunut.
 

ejs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuosta Jokereiden osuudesta Valko-Venäjän tapahtumiin...

Aivan umpitavanomainen kielikuva sanoa, että "ei tilanne ole sen-ja-sen syy". Kun tämäntapaista kielikuvaa käytetään, ainakaan mä en lähtökohtaisesti oleta, että joku olisi näin väittänytkään. Ihmeellistä saivartelua esittää, että Paven käsityksen mukaan Jokereita on syytetty Valko-Venäjän tilanteesta.

Noin muuten mun mielestä Paven kirjoituksessa on kolme pääkohtaa:

- Nyt ja aina tukea Jokereille, se lienee koko Päälliköiden idea.

- Old Chiefs ei ota ry:nä yhtenäistä kantaa tässä kysymyksessä, kukin jäsen varmasti ajattelee asiaa omilla aivoillaan. Kenenkään jäsenen ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, jos menee katsomaan rakastamansa seuran pelejä, se ei ole vastoin oman yhdistyksen kantaa. Mutta millään muotoa yksittäistä jäsentä ei kai myöskään kielletty boikotoimasta?

- Kunnioitetaan toisten mielipiteitä, ei lähdetä sanomaan, kuka on oikeassa ja kuka väärässä.

Aika vaikea mun löytää tuosta mitään huonoa.

Tulkoon sanotuksi, että minun mielestäni Eteläpäädyn ensimmäinen ulostulo, jossa ilmoittivat ymmärtävansä ja tukevansa Jokereiden mahdollista posijääntiä Minskistä, oli hyvin asiallinen ja hyvä ja ilahdutti minua. Minusta olisi loistavasti riittänyt, että olisivat jättäneet homman siihen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mielipiteiden kunnioittaminen on tosin eri asia kuin se, ettei voida sanoa jos joku on väärässä. Nimittäin jos Jokerit olisi Minskiin mennyt, sen tukijat olisivat olleet kaikilla mittareilla väärässä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
- Kunnioitetaan toisten mielipiteitä, ei lähdetä sanomaan, kuka on oikeassa ja kuka väärässä.

Aika vaikea mun löytää tuosta mitään huonoa.

Jos tästä vielä on epäselvyyttä - jostain oudosta syystä - sanotaan vielä kerran.

Toi "ei sanota kuka on oikeassa, kuka väärässä" on sellainen typerä tasapeli, jonka muistan jo Etelä-Afrikan apartheidin ajoita. Että eihän suomalaiset urheilijat ole syyllisiä rotusortoon, kunnioitetaan siksi urhelijoita kun ne menee Etelä-Afrikkaan. Ei tarvitse (tarvinnut) kunnioittaa.

Ja eihän pelaajat ja muu Jokeriorganisaatio ei ole Valko-Venäjän ja Lukashenkon tilanteeseen syyllisiä. Mutta jos Jokerit olisivat juuri nyt Minskiin menneet, ei olisi tarvinnut kunnioittaa. Vapaan puolella Valko-Venäjän ketjussa kerrotaan päivittäin, mitä siellä tapahtuu. Ei ne asiat olet "kuka on oikeassa, kuka väärässä" tyyppisiä. Jos vaan viitsi edes linkit lukea.

Ja kun Jokerit eivät menneet, ainakin oma kunnioitukseni koko joukkueelle ja taustahenkilöille siitä että jäivät pois. Vaikka tiesivät, että KHL:n ja Venäjän puolelta tulee paskaa niskaan.
 

Zero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja Jokerit. Ja Jukurit nyt mökin takia.
Asia on vaikea. On täysin perusteltua sanoa, että tää "on vaan hurskastelua ja moraaliposeerausta" kuten itse sain niskaani tästä muualla puhuessani. Mutta olen ollut pitkään töissä isossa lafkassa, ja olen huomannut että jos omat arvot/etiikka ja firman arvot ei kohtaa, ei voi sitä lopulta pitkään jatkaa. Ei vaan voi, ei se oo sen enempää moraaliposeerausta kuin että "en petä vaimoani", Sama kaveripiirissä, sama liitossa, sama fanitusjoukkueessa. Oli syy ja vaikutus mikä tahansa niin minä en ainakaan olisi kestänyt enää, jos Lukashenka (tai kuten hän tahtoo, Lukashenko) olisi pudottanut avauskiekon ja ilmestynyt Kurrin viereen hymyilemään ja viestimään, että Jokerien mielestä tää on jees. Ja seura on fanit. Jokerit on mua paljon isompi, mutta mun oma elämäni ja sen arvot on isompi mulle kuin Jokerit - toki en kyllä hifkiin vaihtaisi (*gasp*)

On muuten kaksi eri asiaa joista puhutaan- oletko syy johonkin tilanteeseen vai vaikutatko kannattavasi tapahtunutta. Edelliseen ei tietenkään Jokerit ole syyllinen, jälkimmäisestä nyt jättäydyttiin, josta olen tyytyväinen. Nämä, jotka vetoavat vain edelliseen kuulostavat siltä tyypiltä joka myi moottoripyöriä. Ja varaa oli ostaa vain naapurin huumekauppiaalla. Mitäs moraaliposeerauksesta, raha pitää elintason yllä. Toinen sakki joka urpoili, oli se joka sanoi, että "ei mitään nynnyä kyykistelyä jollekin vihervassariporukalle, muista Talvisota?" Mitä? Jos jotain, tässä mentiin venäläisten tahdon vastaisesti. Muistaakseni, Talvisota oli juurikin sellainen??? Joten kieltäytyminen oli vähiten selkärangaton vaihtoehto

Viimeiseksi - kiitos Cobol, että jaksat olla järjen ääni :D
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
"Tuetaan jengiä vaikka olis mikä" ja "Ei ole joukkueen vika / ei joukkueen kannanotto mitään muuta" ovat (vähä-)älyllisiä kuperkeikkoja. Ei tuollaista sanota siksi, että tarkoitettaisiin tuota sisältöä. Kyseessä on enemmänkin keino perustella miksi itselle tärkeän toiminnan häiriintyminen olisi ehdottomasti väärin. Toisin sanoen se Jokereiden pelaaminen koetaan tähän tapaan perustelevien piirissä tärkeämmäksi, kuin vakaviin epäkohtiin puuttuminen. (Soft power anyone?)

Jokereita voisi aivan hyvin tukea siinä, että he rohkeasti sanoisivat noille KHL:ääkin pyörittäville diktaattoreille "ei". Siinähän sitä oikeaa tukea kaivattaisiin. Jääkiekon pelaaminen taas on sitä normiarkea, ei siinä sen kummempaa selkänojaa tarvita. (En tarkoita tässä yleisökäyttäytymistä). Tässä on siis kyse vain siitä, että halutaan itse katsoa jääkiekko-otteluita.
 

Zero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja Jokerit. Ja Jukurit nyt mökin takia.
"Tuetaan jengiä vaikka olis mikä" ja "Ei ole joukkueen vika / ei joukkueen kannanotto mitään muuta" ovat (vähä-)älyllisiä kuperkeikkoja. Ei tuollaista sanota siksi, että tarkoitettaisiin tuota sisältöä. Kyseessä on enemmänkin keino perustella miksi itselle tärkeän toiminnan häiriintyminen olisi ehdottomasti väärin. Toisin sanoen se Jokereiden pelaaminen koetaan tähän tapaan perustelevien piirissä tärkeämmäksi, kuin vakaviin epäkohtiin puuttuminen. (Soft power anyone?)

Juuri näin, ja sen huomasi helposti, kun peli peruttiinkin. Älämölö jatkui - ja jatkuu yhä. Siihen asti oli argumentit "jengi päättää", "tuetaan niitä". Sen jälkeen argumentit oli "vitun nynnyt", "hamekangasta", jne. Siinä se tuki ja moraali
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Täällä kun kinataan niin meiltä usein unohtuu että kysymys on ihmisten vapaudesta ja terveydestä. Mielestäni se on asia joka oikeuttaa jokaisen yrityksen, yhdistyksen, urheiluseuran yms pysymään poissa Valko-Venäjältä. Olkoon kyseessä Hesburger, Olvi, Valio.... jokaisesta näistä valuu huomattava verotuotto suoraan hallinnon taskuihin, joilla maksetaan poliisin ja armeijan uskollisuus.
Tuen ja kannatan Jokereita. Mutta se (tuki ja kannatus) pitää myös ansaita ja toimia sen mukaan että se säilyy. Minskin reissu olisi muuttanut tätä suhdetta radikaalisti.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä kun kinataan niin meiltä usein unohtuu että kysymys on ihmisten vapaudesta ja terveydestä. Mielestäni se on asia joka oikeuttaa jokaisen yrityksen, yhdistyksen, urheiluseuran yms pysymään poissa Valko-Venäjältä.
Samat asiat koskee Venäjää. Ja Kiinaa. Jos olisi johdonmukaisuutta, niin kummassakaan maassa ei pelattaisi peliäkään. Lukashenka on loppupelissä aika puhtoinen poika verrattuna Xihin tai Putiniin. Eikä Luka ole kovin puhtoinen, sillä käsissä on verta riittävästi.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Samat asiat koskee Venäjää. Ja Kiinaa. Jos olisi johdonmukaisuutta, niin kummassakaan maassa ei pelattaisi peliäkään. Lukashenka on loppupelissä aika puhtoinen poika verrattuna Xihin tai Putiniin. Eikä Luka ole kovin puhtoinen, sillä käsissä on verta riittävästi.
Mutta nyt kyseessä on asia johon voi vaikuttaa. Kiina, Venäjä, Quatar, Saudit, Israel yms ovat niin suuria tekijöitä että teet yksilönä/ joukkueena mitä tahansa sillä ei juurikaan ole merkitystä. Raha ja bisnes menevät oikeuksien edelle. Valko-Venäjällä muutos on käynnissä nyt ja sitä pitää tukea. Ja muutos on realistinen, toisin kuin listan muissa maissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Samat asiat koskee Venäjää. Ja Kiinaa. Jos olisi johdonmukaisuutta, niin kummassakaan maassa ei pelattaisi peliäkään. Lukashenka on loppupelissä aika puhtoinen poika verrattuna Xihin tai Putiniin. Eikä Luka ole kovin puhtoinen, sillä käsissä on verta riittävästi.

Itse kannatan Jokerien vetäytymistä KHL:stä ja paluuta Liigaan.

Mutta jos pari sanaa asettelisi muuttuneista tilanteista. Jos Venäjä hyökkäisi vasta nyt viime viikolla Ukrainaan ja EU ilmoittaisi, että sitä ennen pidetyt Venäjän vaalit olivat tunnustamattomat tulokseltaan, tilanne olisi erilainen kuin nyt. Jokerien lähtö KHL:ään tapahtui päätöksen tasolla ennen hyökkäystä Ukrainaan. Kiinaan Jokerit ei tällä hetkellä matkusta ja sama päti viime kauden loppuun. Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen suhtautuminen Venäjään muuttui.

Kiinan osalta moni on liputtanut Jokerien omistuksenkin puolesta:

Pahin vaihtoehto olisi putlerin lähipiiri, jossa jo 49% on. Henk koht joku vinosilmä olisi mahdollista hyväksyä, venäläiset imperialistit taas ei.

Oma näkemys on, että kannattaa pysyä ajassa. Valko-Venäjään kohdistunut tuore protesti oli hieno tulokseltaan ja se sai ison osan kannattajia tekemään yhteistyötä. Ollaan siitä tyytyväisiä eikä soimata, että ei ole Kiinaa protestoitu. Sen aika voi tulla myöhemmin. Vastahan pieni osa kannattajista haikaili kiinalaisia Jokerien omistajiksi. Ellen väärin muista, itsekin näin kiinalaiset pienempänä pahana kuin Putinin oligarkit.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kiina on luisunut tuon mielipiteen jälkeen vahvasti ei-toivottuun suuntaan.

En usko. Kiina oli aivan samalla tavalla ei toivotussa suunnassa kun sinä haaveilit Kiinan omistuksesta Jokereissa. Ei se parissa vuodessa ole oleellisesti muuttunut. Se olisi naiivi kuvitelma. Ja huomaa, että ajattelin itse samoin. En tiedä kirjoitinko (pikahaulla en), mutta ajattelin, että kiinalainen raha olisi parempaa kuin putinilainen raha. Ei ollut ihan loppuun asti mietitty.

Tilanteisiin täytyy tarttua ja jos Venäjältä Saksaan tuleva kaasuputki NS2 hylätään Saksan toimesta, Suomelle voi asettaa isompiakin vaatimuksia Venäjän suhteen. Katsotaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En usko. Kiina oli aivan samalla tavalla ei toivotussa suunnassa kun sinä haaveilit Kiinan omistuksesta Jokereissa. Ei se parissa vuodessa ole oleellisesti muuttunut. Se olisi naiivi kuvitelma. Ja huomaa, että ajattelin itse samoin. En tiedä kirjoitinko (pikahaulla en), mutta ajattelin, että kiinalainen raha olisi parempaa kuin putinilainen raha. Ei ollut ihan loppuun asti mietitty.
Kyllä Kiinan on muuttunut Xi-keskeiseksi ja agressiiviseksi rajoillaan. Etutulinja kansalaistenvalvonta on tiukentunut, uiguurit keskitysleritetty. Muutamassa vuodessa. Ei Kiinan perussuunta ole muuttunut, siinä olet oikeasa, mutta mielestäni kurssia on tiukennettu. Niin paljon, että mielipiteen muutos on aiheellinen itse kullakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä Kiinan on muuttunut Xi-keskeiseksi ja agressiiviseksi rajoillaan. Etutulinja kansalaistenvalvonta on tiukentunut, uiguurit keskitysleritetty. Muutamassa vuodessa. Ei Kiinan perussuunta ole muuttunut, siinä olet oikeasa, mutta mielestäni kurssia on tiukennettu. Niin paljon, että mielipiteen muutos on aiheellinen itse kullakin.

Uiguurit on tullut tietoisuuteen uutenakin ehkä, mutta paljon sitä ennen on ollut Tiibetissä ja muualla samanlaista menoa. Ellei pahempaakin. Kiina on saanut FH:lta huonoimman mahdollisen arvosanan ihmisoikeuksista ja mediavapaus on Kiinassa ollut maailman huonompia, samoin poliittinen vapaus oli huonoin mahdollinen ja kansalaisoikeuksien taso toiseksi huonoin, kumpikin maailman huonoimpia.

Nämä nopeasti poimittuna ennen Kiinan liittymistä KHL:ään.

Whataboutismia on silti valittaa, miksi Kiinalle ja Venäjälle ei tehdä mitään, ainoastaan Valko-Venäjää boikotoidaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Jonkun jääkiekkojoukkueen, sponsorien loihtimien 200000 € liksaa ansaitsevien laitahyökkääjien talouselonkaari loppuu aikanaan.
Sellaista elämä oli, työntäyteistä lentämistä pelipaikasta toiseen. Siperiaa tuli nähtyä, lapsille kerrottavaa.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jonkun jääkiekkojoukkueen, sponsorien loihtimien 200000 € liksaa ansaitsevien laitahyökkääjien talouselonkaari loppuu aikanaan.
Sellaista elämä oli, työntäyteistä lentämistä pelipaikasta toiseen. Siperiaa tuli nähtyä, lapsille kerrottavaa.
Tullut käytyä HCH´n kanssa saunassa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös