Kuka on vaatinut tai toivonut että KHL:ää pelattaisiin yksi yhteen NHL:n kanssa? Tietysti ne ovat itse apinoineet monia asioita NHL:stä, mutta mitään yksi yhteen-toivomuksia en ole huomannut.
Mä olen ollut täältä ymmärtäväni, kuinka NHL:ssä pelataan lätkää silloin, kun lätkää pitäisi pelata ja niin tehdään myös Liigassa, mutta KHL:ssä ei. Mä en edelleenkään ymmärrä tota isoa ongelmaa KHL:n otteluohjelman aikataulussa, muuta kuin väkinäinen jankkaaminen siitä kuinka kaikki KHL:ssä tehdään väärin.
En tiedä huomaatko tätä, mutta nyt puhut vähän hölmösti kahdesta eri asiasta. Yritin tuossa jo aiemmin näyttää sen huomion, että "kesä" ei ole kaikkialla ihan sama asia. Yhdysvalloissa ja myös Kanadassa (preerioita lukuunottamatta) kesä kestää niin pitkään että sitä on mahdotonta välttää. Jossain Keski-Lännessäkin on jo nyt hellettä.
Mitä merkitystä vuodenajalla ylipäätään on sarjaohjelman kanssa? Ainoa millä on merkitystä suurimmassa osassa sarjoja, on MM-kisojen ajankohta ja pelit ajoitetaan niin, että sarjat päättyvät ennen MM-kisoja, oli vuodenaika sitten kesä, talvi, syksy tai kevät. Niin tekee KHL kuin muutkin sarjat NHL:ää lukuunottamatta. En näe tässäkään mitään ongelmaa.
Sen sijaan KHL:n ajankohdista (kuten myös tarkoitusperistäkin) on ainakin mun nähdäkseni puhuttu Jokereiden näkökulmasta. Jokereiden, eli suomalaisen joukkueen, näkökulmasta on aika hölmöä aloittaa kausi joskus elokuussa, kun jengi vielä lomailee. Itsekin olin landella kun kausi alkoi viimeksi.
Sillähän ei ole minkään suhteen mitään merkitystä milloin sinä olet landella ja milloin et. Jos haluat katsoa kiekkoa livenä, niin ajoittanet landereissut otteluohjelman mukaan. Kausi alkaa elokuussa, koska sen pitää loppua ennen MM-kisoja ja paljon tiivimpää otteluohjelmaa on aika vaikea tehdä. Mikä tässä nyt on se niin kovin hankala yhtälö? Suomalaisten kesälomatko? Katsoo ne suomalaiset kesällä futista ja tekee montaa muutakin asiaa, vaikka lomakaudet on päällä. Miksi toi on suomalaisen joukkueen, Jokereiden, näkökulmasta aika hölmöä? Milloin Jokereiden pitäisi aloittaa kausi, ettei se "olisi hölmöä"?
Toisaalta kausi sitten loppuu keskellä talvea ja lunta. Tämä siis Jokereiden näkökulmasta. Jokereilla ei ole mahdollisuutta nähdä edes maaliskuun loppua pleijareissa (ellei jostain keksitä triplabudjettia ja siihen päälle farmijengiä ja sitä ei luultavasti anneta taphatua) joten miksi se pitäisi kauheasti kiinnostaa, että sarjaohjelmasta keretään MM-kisoihin?
Kausi loppuu Jokereilla silloin kun tippuvat, eikä siinäkään millään suomalaisten tai Jokereitten näkökulmilla ole väliä. Tänä vuonna se loppui helmikuun lopussa, pari vuotta sitten 19.3., jolloin myös monen Liigajoukkueen kausi on jo loppunut. Mikä tässä oli nyt se suuri ongelma? Liigassa loppuu aikaisintaan 13.3, joka on peräti mahtavat 2 viikkoa Jokereitten tämänvuotisen kauden lopetuksen jälkeen. Tämä pari viikkoako on nyt se suuri ja mahtava ongelma?
Ja toisaalta, mitä väliä NHL:n sarjaohjelmalla on Jokereiden näkökulmasta?
Niin, tätä asiaa tässä olen ihmetellytkin, jos et ole sattunut sitä huomaamaan.
Paitsi siis tietysti se, että Jokereiden ei pitäisi kuuna päivänä olla pelaamassa tätä venäläisittäin hyödyllistä ja jokerilaisittain aivan täysin turhaa liigaa. Sm-Liigastakin kerkeäisi oikein hyvin MM-kisoihin, mutta siellä voisi nauttia kiekkohuumasta kevätauringon lämmössä.
Tämähän on toki sinun täysin henkilökohtainen mielipiteesi ja kunnioitetaan sitä sellaisenaan, mutta toki tuo asia ei liity yhtään millään tapaa KHL:n otteluohjelmaan. Varmasti se piti kuitenkin tässäkin yhteydessä tuoda esille antaen ilmeisesti jotain merkittävää lisäarvoa keskusteluun KHL:n otteluohjelman järkevyydestä tai järjettömyydestä, mitä en vain itse ymmärrä.
Niinjoo, Liigassa tosiaan nauttii jääkiekon keväthuumasta ne joukkueet jotka pärjää ihan niinkuin KHL:ssä. Kovin usein Jokerit ei vaan ole 2000-luvulla ollut niiden lätkän keväthuumasta nauttivien joukkueiden joukossa ollut. Tässä vielä muistin virkistämiseksi pelikausien viimeisten otteluiden päivämääriä:
5.4.2008
21.3.2009
26.3.2010
28.3.2011
18.4.2012
28.3.2013
16.3.2014
19.3.2015
2.3.2016
27.2.2017
Onhan tossa toki kaksi kertaa pelattu vielä huhtikuun puolella viimeisen 10 kauden aikana. Siinä sitä varsinaista keväthuumaa kerrakseen...