Jokerit ja KHL on yhdistelmä joka herättää tunteita puolesta ja vastaan. Täällä foorumilla keskustelu on käynyt aiheesta kuumana jo pidemmän aikaa, ja ajattelin että uutena palstalaisena voisin tuoda myös oman näkemykseni asiasta esille.
Heti alkuun myönnettäköön, että minulla ei ole mitään pitkää historiaa Jokereitten kanssa, joten tuntemukseni eroavat luultavasti pitkänlinjan kannattajista. Itse olen ollut ihan hyvillä fiiliksillä KHL:n suhteen johtuen siitä, että pidän jääkiekon seuraamisesta yleensä, ja minulle mahdollisuus nähdä säännöllisesti Euroopassa pelaavien pelaajien parhaimmistoa, olivat he sitten Jokereitten tai vastustan riveissä, on hieno juttu. Olenkin kuluneitten kolmen KHL-kauden aikana katsonut Jokereitten kaikki ottelut TV:n välityksellä ja hallillekin päässyt pariin kertaan, vaikka kilometrejä tulee enemmän kuin laki sallii.
Liigassa pelatessaan Jokerit oli ennemminkin seura, jota saattoi sympata kivan logon takia. Se kun ei ollut se oman paikkakunnan joukkue. Nyt kolmen KHL-kauden seurauksena on Jokerit on noussut kotimaisista seuroista ykköseksi. KHL:n myötä olen innostunut katsomaan Jokereitten pelejä myös menneiltä vuosilta mm. Euroopanmestaruustaisto Lada Togliattia vastaan siinä samassa kun olen lisännyt yleistä jääkiekkosivistystäni kertaamalla Stanley Cup- finaaleita, Kanada Cuppeja ja Super Series -matseja. KHL:n myötä minusta on oikeastaan tullut Jokerikannattaja.
Toki itseänikin Kohelossa "hieman" häiritsee kyseenalaiset rahoituskuviot ja maailman poliittinen tilanne, mutta niin kauan kuin tuote kentällä on kunnossa penkkiurheilija minussa sysää nuo asiat taustalle. Itselläni ajatuksena on myös ollut se, etteivät ne pelaajatkaan siellä kentällä varmaan mitään poliittisia pelinappuloita koe olevansa, vaan urheilijoita, jotka pyrkivät tekemään jäällä parhaansa pelaten rakastamaansa peliä. Niin kauan kun ulkomaiset pelaajat eivät KHL:ää boikotoi ei siihen minullakaan ole syytä.
Monet puhuvat myös siitä, että KHL:ssä tunnetta puuttuu, kun vastustajat ovat tuntemattomia nimihirviöitä. Omalla kohdallani tunteeseen vaikuttaa suurelta osalta pelin taso. Tuntemattomatkin joukkueet saavat jännitystä aikaan, kun kentällä lähes mikä tahansa on mahdollista. Ei ole väliä mistä sarjasta on kyse tai ketkä pelaavat. Myöskin Koheloa jo ennen Jokereitten sinne siirtymistä seuranneena lähes jokainen joukkue on tuttu ja pelaajista suuren osan muistaa usean vuoden ajalta. Heti tulee mieleen esim. kolmoskentän jyrän Nikolai Lemtyogovin jalkakynä SKA:ta vastaan vuosien takaa, kun hän vielä pelasi Ak Barsissa. Nykyään taitaa olla Omskin miehiä.
Yleisesti KHL on siis itselleni positiivinen asia ja toivoisin siellä jatkoa. Mikäli Jokerit kuitenkin palaisi kotimaiseen Liigaan, niin ei minulla mitään sitä vastaan ole. Itselläni vain on pieni pelko, että paluu Liigaan tekisi Jokereista taas vain yhden joukkueen muiden joukossa, kun aikani kuluisi kuitenkin pääsääntöisesti NHL:n ja KHL:n parissa. Kaikille Jokereitten ystäville terveisiä ja jaksamista nyt kun joudumme Jokerikiekkoa odottamaan taas ensi syksyyn oli liiga sitten mikä tahansa. Omalta osaltani katseet suuntautuvat nyt KHL:n pleijareihin ja NHL:ään, mutta voitte olla varmoja että Jokereitten seuraaminen jatkuu kunhan pelit taas alkavat.