Ei tuossa tutkimuksessa mitään uutta ollut. Nykytilanteeseen tyytymättömiä on paljon, mutta se on kaikkien tiedossa. Sitä en ymmärrä, miksi tutkimuksessa on lähdetty spekuloimaan tuolla pohjoismaisella liigalla. Keskustelua tästä on ollut joo, mutta mitään konkreettista tästä ei ole olemassa. Yhtä hyvin olisi voinut kysyä, että pitäisikö Jokereiden pelata NHL:ssä tulevaisuudessa? Se sarja sentään on jo olemassa.
En näe sitäkään oikein vaihtoehtona, että Jokerit palaisi suoraan liigaan. Tai ainakin lähtökohtaisesti siinäkin on todella monta avointa kysymystä, kuten esim. halli ja talous. Mielestäni todennäköisin ja ehkä jopa paras vaihtoehto oli se, että Jokereiden uusi tuleminen kotimaan sarjoissa tapahtuisi täysin uuden osakeyhtiön kautta, jolla ei olisi mitään kytköstä tämän päivän organisaatioon. Eli puhtaalta pöydältä alasarjoista ylöspäin. Jokerit on Suomessa brändinä aivan ylivertainen verrattuna moneen muuhun. Lisäksi seuralla on laaja fanipohja, mutta myös muu taustaverkosto. Eli lähtökohdat olisivat aivan eri luokkaa kuin vaikkapa Kiekko-Espoon projektissa.
Vielä KHL:stä todettakoon, että itse olen tyytyväinen siihen, että Jokerit aikanaan päätti KHL:ään lähteä, vaikka se sotiikin poliittista arvomaailmaani vastaan rajusti. Urheilu on urheilua, ja sellaisena sen olen ainakin itse yrittänyt pitää. Urheilullisesti KHL on tällä hetkellä Jokereille paras sarja.