Mainos

Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

• 289 837
  • 1 240

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jos olet tosiaan tuota mieltä, niin mikäs valta sinulla sitten on arvostella minun mielipiteitäni?
Mielipiteesi saat pitää aivan vapaasti, mutta älä lokeroi muita turhan ahtaasti.

Eli vielä kerran rautalangasta: Tässäkään tapauksessa hyvin harva näkee sitä, että viattomia uhreja aiheutti syrjääntynyt yksilö, josta kukaan ei välittänyt.
Harva tuota kyllä näkee, koska mistään ei käy ilmi, että Peku olisi ollut jotenkin erityisen poikkeava ja pahoinvoiva. Ja perheenhän se pitäisi kai ensimmäisenä huomata, ei viranomaisten.

Kumpi muuten kirvoitti kielenkantasi, hätä syrjäytyneistä vai hätä lempileffan kriminalisoinnista?

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No jos olet tosiaan tuota mieltä, niin mikäs valta sinulla sitten on arvostella minun mielipiteitäni?

Mielipiteitä saa aina arvostella, eli olla eri mieltä asioista. Sen sijaan toisten väittäminen valehtelijoiksi tai myötätunnossaan vilpillisiksi on melko kapeakatseista ja jopa rumaa. Varsinkin jos ainoa kontakti näihin henkilöihin on nimimerkeillä suojattu keskustelupalsta.

Taidat rinkeli olla vielä melko nuori ihminen, mutta eihän tässä mitään pahaa ole.

Pointti nyt oli pitkälti se, että yhteiskunta ei ole aidosti kiinnostunut pahoinvoivista yksilöista.

Varmasti on. Yhteiskunta on varmaankin väärä sana, koska ei sellaista kollektiota olekaan, joka kaikesta olisi kiinnostunut. Tässä maassa riittää ihmisiä ja myös päättäjiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita pahoinvoivista yksilöistä. Resurssipula on vain ilkeä asia, perinteisten, "luontaisten", turvaverkkojen katoaminen toinen. Eli ennen perhe, isovanhemmat ja jopa naapurit pitivät toisistaan paremmin huolta. Nyt sen tehtävän pitäisi kantaa koulu ja viranomaiset. Auvisenkin kohdalla kyse oli lapsesta, ei mistään Erkki 45v., ammatti: syrjäytynyt.

Jos ratkaisu todellakin on se, että kielletään maailmasta kaikki, mitä voi jollain tavalla käyttää haitallisella tavalla sitä mukaa kun joku näin tekee, niin millaiseen yhteiskuntaan me oikeasti päädymme?

Harva tällaisia esittää ratkaisuiksi. Kyllä näissä on varmasti kyse aina monisyisistä jutuista, eikä vain siitä, että joku yli-ihminen kyllästyi massaihmisiin. Auvisen kohdalla kuitenkin puhutaan nuoresta, lähes lapsesta, jota herkässä murrosiässä olisi ihan oikeasti voinut suojellakkin ainakin osittain näiltä ei-toivotuilta vaikutuksilta. Tärkeämpää olisi varmaan ollut se, että Pekka-Eric olisi osattu paremmin kohdata itsenään ja olla hänen tukenaan.

Aikuinen, tasapainoinen ihminen on sitten toinen juttu. Aikuisen sananvapauteen ja siihen, mitä vaikutteita hän mistäkin imee, ei ole tarvetta vaikuttaa.

Huom. ainakin niissä väkivaltapeleissä, joita itse pelaan, ikäraja on k-18, eikä niitä pitäisi alaikäiselle luovuttaa. Käytännössä kuitenkaan monet vanhemmat eivät nähtävästi välitä siitä, mitä heidän lapsensa pelaavat, lukevat, katsovat, tekevät jne. Ei lapsista ole nykyään yhtäkkiä tullut aikuisia, vaikka osaavatkin käyttää tietokoneita paremmin kuin vanhempansa.

Mikä oikeasti on se suuri juttu, mitä saavutamme sillä, että jeesustellaan vähän ikävän asian kohdalla ja astutaan taas askel syvemmälle yhteiskuntaa, jossa yksilön vapaudella ei ole sijaa? Miksi emme myönnä sitä tosiasiaa, että maailma on täynnä asioita mitä voi myös väärinkäyttää?

Kuka tuota tosiasiaa ei myönnä, että maailma on täynnä asioita, mitä voi väärinkäyttää?

Mua kiinnostaisi perustelu tuohon, että astutaan syvemmälle yhteiskuntaan, jossa yksilön vapaudella ei ole sijaa. Mielestäni tämä on ihan täyttä tuubaa. Auvinen ajoi totalitarista järjestelmää. Sellainenko olisi hyvä? Yksilönvapaus olisi tasan niillä, jotka olisivat valtaapitävien kanssa samaa mieltä kaikista asioista.

Eli vielä kerran rautalangasta: Tässäkään tapauksessa hyvin harva näkee sitä, että viattomia uhreja aiheutti syrjääntynyt yksilö, josta kukaan ei välittänyt.

Olikohan näin? "Kukaan" varmasti välitti. Koulukaverin perusteella kyseessä ei ainakaan ollut läheskään niin syrjäänvetäytyvä tai hiljainen kaveri kun on väitetty. Toinen asia on, että varmasti Auvinen on kokenut olleensa syrjitty ja kiusattu. Kannattaa ottaa huomioon psyykelääkitys, kaikki antennit eivät olleet ihan parhaassa vireessä. Läheisyysvajeesta ja tuen puutteesta voisi äkkiä osoitella syyttävällä sormella vanhempia, mutta koska tällainen arvelu ei perustu mihinkään tunnettuun faktaan, se on turhaa ja tyhmää. Jos näin on ollut, vanhemmat varmaan tuntevat tämän nahoissaan.

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mistä "keskeisimmistä asioista" hän oli eri mieltä? Siis Auvisen jutut lainailivat palan sieltä, palan tuolta. Jos hän olisi Linkolan kanssa erityisesti eri mieltä asioista, tuskin hän tähän viittaisi. Ihan samoin voitaisiin väittää, että Auvinen olisi keskeisimmistä asioista eri mieltä mm. Hitlerin, Nietzschen ja muidenkin kanssa. Auvisen ideologia oli ristiriitainen ja epäselvä kooste näiden kaikkien ajatuksia, tekemättä "oppi-isiinsä" pesäeroa.

Toki Auvinen on ristiriitainen ja sotkuinen, siksikään en ole viitsinyt tutustua kuin tuohon manifestiin. Enkä tunne Linkolan ajattelua sinänsä lainkaan. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kenties Linkolan ja keskimääräisen elonkehäläisen syväekologin rinnastaminen oli minulta käkeen mennyt veto.

Kuvittelin jotenkin tasa-arvoisen elämän puolustamisen itseisarvona (ihminen tasa-arvoisena osana luontoa) olevan Linkolan radikalismin ydin, mutta kirjoittamasi perusteella Linkolan pakassa saattaa olla Hitler-kortti, siteerasitko sanatarkasti? Jos, niin ehkä jossakin määrin taivun kyllä olemaan sitä mieltä, että Auvisen ajattelusta taitaa löytyä oikeatakin Linkolaa.

Tosin mietin nyt sitä, onko Linkolan harrastama ihmisten eriarvoistaminen taistelua tyhmyyttä vastaan? Vai: näkeekö Linkola ihmisten välillä todellista luonnollista eriarvoisuutta, jonka tulisi vaikuttaa heidän oikeuksiinsa? Natsit ja Auvinen näkevät. Tosiasiassahan evoluution, luonnonvalinnan ja vahvemman oikeuden sotkeminen asiaan ei ole kovin älyllistä, koska biologiset lainalaisuudet eivät omaa mitään sisällöllistä, työntävää perspektiiviä.

Jos siis haluamme antaa heikoille oikeuden elää ja lisääntyä, heikot eivät enää ole heikkoja, mikäli lisääntyvät.

Mitäs helvettiä nämä syväekologit Linkolan kanssa kaveeraavat? Syväekologia, vaikka enhän minä sitä tietenkään määrittele, ei nähdäkseni tarvitse mitään eriarvoistavaa aatetta tuekseen. Kaikkien eliöiden elinolosuhteiden parantamiseksi ja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi voi olla ratkaisevaa, että ihmisten väestönkasvu saadaan pysäytettyä. Sen sijaan ihmisten eriarvoistamista älynpalvonnan nimissä, jos siis Linkola todella pyrkii eriarvoistamaan ihmisiä, ei tässä nähdäkseni tarvita. Viisaus nimittäin on ennen kaikkea kasvatus- ja olosuhdekysymys.

Ne jonkun postaamat sitaatit äiti-Vuoriolta tuntuivat tavalliselta sinänsä radikaalilta yhteiskuntakritiikiltä ja niitä tuossa aiemmin taisin jo kirjoittaa auki.

Viimeksi muokattu:

rinkeli22

Jäsen
Mitä yhteiskunta olisi voinut tehdä? Hakea kotoa kädestä pitäen hoitoon?

Ja missä mä olen väittänyt olevani "monia muita parempi ihminen"? Tuo edellisen viestin heitto oli vain vastine sinun joko käsittämättömään tai muuten vaan helvetin huonosti muodostettuun lauseeseen: itse ymmärsin sen niin, että tarkoitit Auvisen olleen yksi niistä harvoista yhteiskunnassamme, jotka osaavat itse ajatella. Muut ovat vaan yhteiskunnan muokkaamia tasapäitä.

"Yhteiskunta"-termiin nyt itse sisällytän kuuluvaksi myös perheen, jossa vastuu lapsen ongelmien tiedostamisesta ensisijaisesti tietysti tapahtuu. Tiedostamisosioon taustatukea tarjoaa luonnollisesti myös oppilaitokset, harrastusyhteisöt, kaverit, sukulaiset yms.

Vastuu ongelmien hoitamisesta tulee sitten myös suuremman yhteiskunnan harteille, eli terveyspalveluihin.

Tuo lauseeni Auvisen omasta ajattelusta oli huonosti muotoiltu, kuten jo totesinkin. Ihmettelen vaan, että sivuutit koko muun tekstini poimiaksesi yhden irrallisen lauseen kertoaksesi, että olet itse kyllä häntä parempi tässä asiassa. Tuo ei ollut yhtään pointtini, mitä kirjoitit viimeiseen lauseeseesi. En lähde yrittämään selittämistä, koska myönnän tuon lauseen olleen pielessä.

Suomessa jokaisella yksilöllä on ainakin lähes tasapuoliset mahdollisuudet koulutukseen, sairaanhoitoon ja sosiaaliturvaan. Ei yhteiskunta voi pakottaa ketään hoitoon. Yksilön ja hänen välittömän lähipiirinsä (esim. tässä tapauksessa Auvisen perhe) tehtäväksi jää huolehtia ko. yksilön omista ongelmista. Ei yhteiskunta tule liikuntavammaisenkaan kotiin viemään liikuntavammaista ulkoilemaan.

Kaikki lähtee itsestä ja mahdollisuudet ovat olemassa. Auvisen perhettä en aio vapauttaa siitä vastuusta, että heidän vesansa vei mukanaan kahdeksan viatonta. Jos joidenkin varoitusmerkit pitää havaita, on se juuri kotiväen.

Se on hienoa, jos kokemuksesi yksiön mahdollisuuksista ovat noin ruusuiset, mutta voin romauttaa illuusiosi kertomalla, että asialla on kyllä varjopuolensa. Vastuu on tottakai yksilöllä itsellään, perheellä alaikäisen kohdalla ja luonnollisesti myös yhteiskunnalla avun tarjoamisen muodossa.

Mitä jos yksilö on sairas, eikä tajua sitä? Mitä sinun mielestäsi sitten pitäisi tehdä ja mitä hän tulee saamaan aikaan elämässään, jos häntä ei voi pakottaa hoitoon? Vastuu asian tiedostamisesta ja eteenpäin viemisestä on luonnollisesti perheellä, kuten itsekin kirjoitat, mutta erittelet sen yhteiskunnasta. Puhumme siis samasta termistä tarkoittaen eri asioita. Oma kritiikkini kohdistui nyt pitkälti myös siihen, että miten tämän yksilön ja koko yhteiskunnan tilanne parantuu siitä, että kielletään jotain, millä hän voisi saada vahinkoa aikaan? Miksi sivuutamme sen, että sairaan ihmisen tilanne olisi pitänyt tiedostaa ja hänelle saada hoitoa, apua ja tukea?

Miksi tällaisten tapausten jälkipyykissä mietitään aina vain keinoja lieventää seurauksia, eikä pohdita miten tämän yksilön elämä olisi mahdollisesti voinut olla toisenlainen. Tuskin hän syntyi sillä ajatuksella, että jonain päivänä tapan itseni ja paljon viattomia sivullisia.

Harva tuota kyllä näkee, koska mistään ei käy ilmi, että Peku olisi ollut jotenkin erityisen poikkeava ja pahoinvoiva. Ja perheenhän se pitäisi kai ensimmäisenä huomata, ei viranomaisten.

No niin, 8 ihmisen ja itsensä tappaminen, on minun mielestäni jo aika hyvä merkki siitä, että kyseessä oli melkoisen poikkeava ja pahoinvoiva yksilö. Se miten tämä näkyi hänessä ennen 7.11. on hyvin vaikea vastata, koska en tuntenut kyseistä ihmistä.

Ja nimenomaan perheellä se vastuu tämän asian huomaamisessa olikin. Kun puhun yhteiskunnasta, niin tarkoitan luonnollisesti perhettä yhtenä yhteiskunnan osana. Sen enempää siitä kuin viranomaisten ja terveydenhoidon vastuusta reagoida juuri tässä tapauksessa, on mahdoton sanoa mitään tarkkaa, koska ei ole ollut kyseisen henkilön elämää näkemässä.

Kumpi muuten kirvoitti kielenkantasi, hätä syrjäytyneistä vai hätä lempileffan kriminalisoinnista?

Ymmärrän tämän naurettavan kysymyksesi, koska toki löytyy ihmisiä, jotka ei asiaa sen syvemmälle ajattele, kun haluavat vaan puolustaa sitä lempileffaa tai -peliä..

Olen vasta 30-vuotias ja tässäkin iässä jo täysin turhautunut yhteiskunnan välinpitämättömyyteen pahoinvoivista ihmisistä. Suurin osa ihmisistä välittää pohjimmiltaan vain itsestään ja suurissa yhteisöissä (esim. koulut, työpaikat) rehoittaa valtava ihmisten eriarvoistaminen, heikkojen alistaminen/syrjiminen ja nurkkakuntaisuus. Kunnalliset hoitopalvelut voivat olla johonkin toiseen maahan verrattuna hyvällä tolalla, mutta mielestäni on yksi naurettavimpia selityksiä jonkin asian hyväksymiselle se, että jossain on kuitenkin vielä huonommin. Näin voidaan sanoa aina ja ihan mistä tahansa.

Olen ollut turhan paljon tekemisissä elämän vaikeuksien ja tragedioiden kanssa, ja nähnyt yksilön taistelua välinpitämättömässä yhteiskunnassa niin omasta kuin toisten ihmisten vinkkelistä, joten kysymyksesi olisi suhteellisen loukkaava, jos tietäisin sinun tuntevan minut.

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oli miten vaan, mitä helvettiä nämä syväekologit Linkolan kanssa kaveeraavat?

Linkola on Suomen tunnetuin syväekologi, ehkä sitä. Syväekologeja on pasifisteja ja sitten näitä "ekofasisteja", kuten Linkola. Joku anonyymi henkilö jossain väitti Linkolaa myös Elonkehän jäseneksi tai jopa perustajaksi mutta empä tiedä. Linkola itse sanoo, ettei ole järjestöihmisiä.

"Mitä uudempi Linkolan tuotanto on kyseessä, sitä jyrkkäsanaisemmin hän tuomitsee niissä ihmislajin toimet maapallon ekosysteemiä vastaan ja sitä pessimistisempi hänen elämänkatsomuksensa on." http://fi.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola

Syväekologia, vaikka enhän minä sitä tietenkään määrittele, ei nähdäkseni tarvitse mitään eriarvoistavaa aatetta tuekseen.

Ei tarvitse, eikä sinänsä sitä olekaan. Kaikki elämä on sen mukaan yhtä arvokasta, periaatteessa. Käytännössä kuitenkin ihminen katsotaan syypääksi nykyiseen tilanteeseensa, ja tässä nykyisessä tilanteessa ihmiskantaa pitäisi radikaalisti vähentää. Tästä seuraa myös se, että ihminen on tavallaan vähempiarvoisempi, koska on syyllinen.

"Valistuneethan" pyrkisivät ihmiskannan radikaaliin rajoittamiseen, ei valistumattomat. Totalitarismia väläytellään silloin tällöin, se kun on ainoa tapa estää yksilön oikeudet lisääntymiseen ja muuhun.

Kaikkien eliöiden elinolosuhteiden parantamiseksi ja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi voi olla ratkaisevaa, että ihmisten väestönkasvu saadaan pysäytettyä. Sen sijaan ihmisten eriarvoistamista älynpalvonnan nimissä, jos siis Linkola todella pyrkii eriarvoistamaan ihmisiä, ei tässä nähdäkseni tarvita. Viisaus kun on lähinnä kasvatuskysymys.

Linkolasta nyt ei ota selvää, mitä hän tarkoittaa esimerkiksi kehoittaessaan ihmisiä tappamaan suuryritysten johtajia. Valistumattomiahan ne periaatteessa ovat Linkolan äärimmäisen luonto-opin mielessä. Ehkä siinä on pessimistinen ja realistinen "oivallus", että edes valistuneena nämä johtajat eivät luopuisi vallastaan vapaaehtoisesti.

Ne jonkun postaamat sitaatit äiti-Vuoriolta tuntuivat tavalliselta sinänsä radikaalilta yhteiskuntakritiikiltä ja niitä tuossa aiemmin taisin jo kirjoittaa auki.

Jeps, minun osaltani kaikki järkevä ja järjetön on tullut jo tähän ketjuun kirjoiteltua.

Josko vielä sen verran lisäisin, että kyllä tuolla Pekka-Ericillä löytyy noita luonnonsuojelullisiakin ideoitakin riittämiin. Sturmgeist toimii hakusanana. Ja vielä sellainen maininta, että n. vuoden takaiset jutut häneltä ovat nähdäkseni jonkin verran tolkkua sisältäviä, ainakin tuolla

Täältä tähän.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
No niin, 8 ihmisen ja itsensä tappaminen, on minun mielestäni jo aika hyvä merkki siitä, että kyseessä oli melkoisen poikkeava ja pahoinvoiva yksilö. Se miten tämä näkyi hänessä ennen 7.11. on hyvin vaikea vastata, koska en tuntenut kyseistä ihmistä.
Niinpä.

Kun puhun yhteiskunnasta, niin tarkoitan luonnollisesti perhettä yhtenä yhteiskunnan osana.
Yhteiskunta on perinteisesti käsitetty perhettä laajemmaksi yhteisöksi, mutta kun wikipediasta tarkistin, voi siihen uusimpien tulkintojen mukaan sisällyttää pienemmätkin yksiköt. Eli menköön tämä väärinkäsityksenä.

Olen ollut turhan paljon tekemisissä elämän vaikeuksien ja tragedioiden kanssa, ja nähnyt yksilön taistelua välinpitämättömässä yhteiskunnassa niin omasta kuin toisten ihmisten vinkkelistä, joten kysymyksesi olisi suhteellisen loukkaava, jos tietäisin sinun tuntevan minut.
Ok. Tämä ei silti oikeuta sinua yleistämään välinpitämättömyyttä läpi yhteiskunnan tai edes tämän keskustelupalstan. Voisin itsekin jossain määrin loukkaantua teksteistäsi, koska mullakin on tiettyä kosketuspintaa asiaan. En ole syrjäytynyt tai työskentele varsinaisesti alalla, mutta hyvä ystäväni duunaa aivan katutasolla nuorien parissa, ja olen tietyllä tapaa hänen olkapäänsä. En nyt ala ottaa glooriaa tästä itselleni, mutta olen myös tiedostanut sen, että näyttelen kohtalaista roolia kokonaisuudessa, vaikka en itse persoonaltani ole sellainen, että kykenisin suoraan kontaktiin nuorien kanssa. Lisäksi minulla on ihan perhepiirissä yksi moniongelmainen ja suvussa muutama lisää, joten vaikka täällä saattaisin aseista tai väkivaltapeleistä kirjoitellakin, ei se tarkoita, etten näkisi metsää puilta.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ihmettelen vaan, että sivuutit koko muun tekstini poimiaksesi yhden irrallisen lauseen kertoaksesi, että olet itse kyllä häntä parempi tässä asiassa. Tuo ei ollut yhtään pointtini, mitä kirjoitit viimeiseen lauseeseesi. En lähde yrittämään selittämistä, koska myönnän tuon lauseen olleen pielessä.

Minä myönnän taas sen, että pelkästään tuolla lauseella viestiisi vastaaminen ei ollut asiallista eikä tarkoituksenmukaista. Siksi editoinkin viestiäni: olit kuitenkin jo editoinnin aikana ehtinyt minulle vastaamaan.

Se on hienoa, jos kokemuksesi yksiön mahdollisuuksista ovat noin ruusuiset, mutta voin romauttaa illuusiosi kertomalla, että asialla on kyllä varjopuolensa. Vastuu on tottakai yksilöllä itsellään, perheellä alaikäisen kohdalla ja luonnollisesti myös yhteiskunnalla avun tarjoamisen muodossa.

Mitä jos yksilö on sairas, eikä tajua sitä? Mitä sinun mielestäsi sitten pitäisi tehdä ja mitä hän tulee saamaan aikaan elämässään, jos häntä ei voi pakottaa hoitoon?

Mahdollisuudet ovat oikeasti olemassa: yksilöllä on Suomessa mahdollisuus kouluttautua, hakeutua sairaanhoitopalveluiden piiriin, jos on sairas sekä sosiaalihuollon piiriin, jos on sosiaalisia ongelmia. Resurssipulan takia on selvää, että esimerkiksi mielenterveyden hoidossa vastuuta joutuu ottamaan myös potilas ja tämän lähipiiri (perhe ja läheiset): jokaisesta asiasta ei voida ottaa laitokselle sisään, eikä sisäänotto suurimmassa osassa tapauksista ole edes hyödyllistä ja tarkoituksenmukaista.

Jos yksilö on sairas, eikä itse tajua sitä... sitä varten on olemassa lähipiiri. Jos taas potilaalla ei ole perhettä tai ystäviä, voiko siitäkään sitten yhteiskuntaa syyttää? Se, että jokaista yksinäistä tai erakoitunutta ihmistä ei voida paapoa, johtuu juurikin resurssipulasta eikä siitä, että yhteiskuntaa ei kiinnostaisi. Auvisen kohdalla (edelleenkin ketjun aihe) ei kyse ollut siitä, etteikö hänellä olisi ollut lähipiiriä: hän oli juuri täysi-ikäistynyt ja asui kotona. Hänellä oli läheisiä, joiden olisi varmasti pitänyt olla paremmin tilanteen tasalla.

Entä sitten tämä paljon puhuttu yksinäisyys ja ystävättömyys? Minä jaksan olla sitä mieltä, että jokaisella ihmisellä on mahdollisuuksia luoda sosiaalisia kontakteja. Nyky-yhteiskunnassa jopa paremmat mahdollisuudet kuin koskaan aikaisemmin. On olemassa niin paljon erilaisia sosiaalisia ryhmiä (kuorot, taidekerhot, urheiluseurat, kirjallisuusseurat, poliittiset seurat, virkkuukerhot, tupperwareyhdistyksen naiset, tanssikurssit, marttakerhot, postimerkkikerhot, Suomi-Venäjä ystävyysseura, espanjan kurssit, rukouspiirit, musiikkikurssit...). Jos ei yksilö mihinkään sovi, kenen vika se sitten on? Tuskin siitäkään yksilön mahdollisuuksien puutetta voi syyttää.

Suomalaismallinen yhteiskunta tarjoaa kyllä riittävästi mahdollisuuksia. Samalla yksilöllä on siinä myös vastuuta. Paapomiseen ei yksinkertaisesti riitä rahkeet.

Kun puhun yhteiskunnasta, niin tarkoitan luonnollisesti perhettä yhtenä yhteiskunnan osana.

Minäkin olen taipuvainen kritisoimaan perhe-elämässä tapahtuvaa ilmeistä muutosta. En ole missään nimessä sitä mieltä, että ongelmien lisääntymiseen olisi syynä avioerot - mielestäni lapsi voi saada terveen kasvuympäristön myös yh-perheessä. Ongelmat ovat muualla: onko niin, että nykyään on olemassa enemmän perheitä, joita ei vain kiinnosta, mitä lapsi puuhailee? Jotkut 12-vuotiaat dokaavat läpi lauantaiyön, jotkut ikätoverit surffaavat 18 tuntia vuorokaudessa netissä. Eikä vanhempia ilmeisesti kiinnosta. Oliko vielä 15 vuotta sitten asiat paremmin vai kultaako aika muistot?

Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jokelan nuoret kaikkien hämmästykseksi eivät olekkaan ottaneet nokkiinsa Tampereen ilotulitulituksesta, vaan Iltapulujen toiminnasta.

Lisää infoa täältä

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Jokelan nuoret kaikkien hämmästykseksi eivät olekkaan ottaneet nokkiinsa Tampereen ilotulitulituksesta, vaan Iltapulujen toiminnasta.
Sunnuntain televisioidussa Jumalanpalveluksessa Tuusulassa kyykki joku sopuli kirkon käytävällä kameroineen ja yritti olla näkymätön siinä kuitenkaan onnistumatta. Kaikkea sitä näkee.

Siitäpä päästäänkin sitten kirkkoaiheeseen muutoinkin. Kyseisellä instituutiollahan oli ja on edelleen suuri merkitys turvan tuojana. Kunnes Jokela pikku hiljaa hautaantuu ja päästään pohtimaan saako koulujen joulujuhlissa laulaa "Enkeli taivaan" ja suvaitaanko muutakaan perinteistä suomalaista jouluohjelmaa ettei suuret ajattelijat vaan saa vääriä vaikutteita...

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Päivä Metro-lehdessä oli aika hyvä Timo Harakan kolumni (saattaa aueta täältä: http://www.metrolehti.fi/ ) aiheesta. Siinä kritisoitiin aika jyrkästi tätä suht muodikasta väittämää, jonka mukaan tämä(kin) tapaus on esimerkki ja seuraus yhteiskunnan kahtiajakautumisesta tuloerojen perusteella. Eipä tosiaan näkynyt tätä hullua marssimassa tuloeroja vastaan tai seisomassa leipäjonossa. Päinvastoin kotona oli pelit ja vehkeet pyssystä puntariin.

Ekaluokkalainen tyttäreni tokaisi eilen läksyjen teon yhteydessä yllättäen, että poika heidän luokallaan oli kertonut hänen kaverinsa omistavan pumppuhaulikon. "Isi, mikä on pumppuhaulikko", oli suht häkellyttävä kysymys ja kahvit olisivat siinä varmasti kaatuneet syliin, jos vaan joisin kahvia. En tietenkään alkanut selostamaan mikä ase oli kyseessä, vaan totesin pojan varmaankin puhuneen jostain kaverin leikkipyssystä. Panee silti miettimään miten ekaluokkalaisen mieleen voi yleensä jäädä sana pumppuhaulikko, ja jos ekaluokkalaiset puhuvat tälläisiä, niin mitäköhän vanhemmat lapset koulussa sitten puhuvat näistä asioista.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panee silti miettimään miten ekaluokkalaisen mieleen voi yleensä jäädä sana pumppuhaulikko, ja jos ekaluokkalaiset puhuvat tälläisiä, niin mitäköhän vanhemmat lapset koulussa sitten puhuvat näistä asioista.
No joo. Kyllä minä tiesin ala-asteella pumppuhaulikot ja kalashnikovit. Velipojan kanssa tehtiin maximit, emmat ja pystykorvat puusta, ja juostiin rinkka selässä ja pyöräilykypärä päässä pitkin peltoja. Pikkupoikia kiinnostaa aseet liki järjestään ja niiden näkeminenkin on pullistelun aihe, aivan kuten joku kamppailulajeja harrastava isoveli tai isin uusi urheiluauto.

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
"Valistuneethan" pyrkisivät ihmiskannan radikaaliin rajoittamiseen, ei valistumattomat. Totalitarismia väläytellään silloin tällöin, se kun on ainoa tapa estää yksilön oikeudet lisääntymiseen ja muuhun.

---

Ehkä siinä on pessimistinen ja realistinen "oivallus", että edes valistuneena nämä johtajat eivät luopuisi vallastaan vapaaehtoisesti.

Yritän kirjoittaa niin, ettei sinun tarvitsisi enää kokea tarvetta vastata, mutta ehkäpä sitten Linkolan ja Auvisen (jos otetaan, että löpinät yli-ihmisestä ja muita älykkäämmistä ihmisistä ovat jotenkin Auvisen hajanaisessa ajattelussa keskeisiä, mikä tuntuisi minusta olevan perusteltu lähtökohta) ero on siinä, että jälkimmäisellä heikot aatumaiseen tapaan ovat arvottomia syntyessään, kun taas ensimmäisellä arvottomuuden peruste on valistumattomuudesta, joka on opittua, sattumanvaraista, ja jota sitten arvatenkin pykää nykyinen markkinajärjestelmä ja demokratia mädättäessään valtaa pitäviä ihmisiä.

Täten Linkolalla meissä kaikissa olisi siemen kasvaa sekä vallan korruptoimaksi yritysjohtajaksi että viattomaksi kalastajaksi, natsille taas herrat on kapaloitu herroiksi. Ekofasismilla pääsee rankkoihinkin ratkaisuehdotuksiin. Totalitarismi pelkkänä sanana kalskahtaa pahalta, mutta jos muu ei auta maapallon pelastamiseksi, niin mitäs teet? Ero natsistisiin aatteisiin on kuitenkin merkittävä, mikäli syntyperäistä eriarvoisuutta ei ole. Linkola ekofasismin rankasta näkökulmasta arvottaa yksilöitä ja ryhmiä näiden tekojen kautta.

Nykyään on keskusteltu myös tieteellisestä rasismista. Pääministerin isän keissin muistaa varmasti suurin osa tieteilijöistä. Myöhemmin muun muassa 50 Centiltä kysyttiin mielipidettä Tatu Vanhasen näkemyksistä. Muitakin tieteellisiksi rasisteksi tuomittuja löytyy. Yhteistä näiden esittämille käsityksille ymmärtääkseni on se, että kansojen peritty älykkyys jotenkin selittäisi kulttuurien eroja ja vaurautta. Tieteellisen rasismin merkityksestä uusnatsi-ideologialle puhuu nuorisotutkija tänään Kalevassa. Hän varoittelee, että vaikka rasistiseksi koettuja ajatuksia esittävä puhuisikin tieteen nimissä sanoutuen irti reaalipolitiikasta, ei voida olettaa, että kaikilla kuuntelijoilla olisi riittävää arvostelukykyä.

Kysymys on hankala. Varovaisuuteen ja kaukonäköisyyteen on varmasti syytä, jos tutkimuksen tulokset ovat hankalia. Toisaalta en tiedä, onko tämä varovaisuus sitten eritoten tieteentekijää vai pikemminkin opettajia yms. koskeva vaatimus. Tieteen täytyy kuitenkin saada yrittää olla arvovapaata, koska se kuuluu tieteen vaatimuksiin. Saada yrittää siksi, että tieteen arvovapaus sinänsä on hankalampi kysymys.

En tiedä, käyvätkö perityt älykkyyserot oikeasti hyvästä selityksestä kansojen vaurauseroille. Mutta lähtökohtaisesti en voi lytätä hypoteesia siksi, että se tuntuu jotenkin rasistiselta ja eriarvoistavalta.

Noh, kun en osaa tai viitsi tehdä tässä kenttätutkimusta, vaan yritän ammentaa annetusta aineksesta, niin arvatakseni kohta saan selittää, miksi Linkola sitten, jos ei ole natsi, tekee linkitetyssä kuvassa natsitervehdyksen.

Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäkin olen taipuvainen kritisoimaan perhe-elämässä tapahtuvaa ilmeistä muutosta. En ole missään nimessä sitä mieltä, että ongelmien lisääntymiseen olisi syynä avioerot - mielestäni lapsi voi saada terveen kasvuympäristön myös yh-perheessä. Ongelmat ovat muualla: onko niin, että nykyään on olemassa enemmän perheitä, joita ei vain kiinnosta, mitä lapsi puuhailee? Jotkut 12-vuotiaat dokaavat läpi lauantaiyön, jotkut ikätoverit surffaavat 18 tuntia vuorokaudessa netissä. Eikä vanhempia ilmeisesti kiinnosta. Oliko vielä 15 vuotta sitten asiat paremmin vai kultaako aika muistot?

Hillary Clinton kirjoitti joku aika sitten kirjan nimeltä 'It takes a village' - kuinka lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko yhteisö.

Vähän kallistun itsekin sinne suuntaan, että meiltä puuttuu yhteisö (jonka yksi osa on perhe), ja yksityisyyttä suojellaan kynsin hampain. Eikös se mene niin, että jos koulua käyvä tyttölapsi hankkii vaikkapa ehkäisypillereitä, ei vanhemmille ilmoiteta?

Jos pihalla sanot jotain kersoille vaikka autojen potkimisesta, tulee jonkun isä/äiti soittamaan ovikelloa ja kysymään 'oliks sulla mulle jotain?'

Vapaaehtoisryhmässä, jossa joskus teen työtä, ihmiset valittavat yksinäisyyttään. Kun samassa ryhmässä heitä istuu vaikka viisi, joutuu tyhmänä kysymään, ettekö voisi vaihtaa puhelinnumeroita?

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuusulassa vaaditaan valtiolta viittä miljoonaa euroa Jokelan tragedian jälkihoitoon. Summasta puolet tarvittaisiin pitkäkestoiseen terapiaan opettajia, oppilaita ja heidän vanhempiaan varten. Lisäksi rahallista apua kaivataan koulukuraattorin, -psykologin ym. ammattihenkilöstön palkkaamiseen.

En tiedä miksi olen niin pirun kyyninen tässä asiassa, kun kriisin keskellä aletaan puhumaan taas miljoonista euroista. Tottakai aineellinen apu on välttämätöntä, mutta vaatiiko se todellakin miljoonia euroja. Epäluuloni taustalla on väite siitä, että esim. tsunamikatastrofiin lahjoitettuja varoja on käyttämättä ja jopa kadoksissa valtavia summia, myös Suomesta. Toki silloin avustuskohde oli kaukaisempi ja hieman vaikeammin hahmotettavissa. Mutta en voi välttyä ajatukselta, että joku taho vetää välistä myös Tuusulan tapauksessa.

Todellakin toivon, että joka ikinen euro käytetään ihmisten toipumiseen ja rahoilla autetaan ammuskelusta henkisiä tai fyysisiä vauroita saaneita.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vanhemmat kasvattamaan!

Liika raha tuo ihmisille henkistä pahoinvointia eikä tätäkään asiaa rahalla paikata. Tää on tätä samaa paskaa vaan taas.

Nyt vanhemmat huolehtimaan kakaroidensa touhuja mars.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Äskeisessä A-Studiossa oli juttu KRP:n nettiyksiköstä, joka koostuu kahdesta ihmisestä. Kuvattu kaljupää vaikutti niin epäpätevältä ja kahvillaolevalta, että ei ihme että kaikki Jokelan surmaan liittyvät ilmiöt tulivat KRP:lle täysin yllätyksenä.

Jos kenet tahansa Jatkoajan vakionaamasta palkattaisiin surffailemaan nettiin virka-ajaksi olen varma, että tämä naama saisi parempaa jälkeä aikaiseksi. Kysymys kansainvälisten trendien seuraamisesta.

KRP:n kahvillaollut kaljupää vetosi siihen, että netti on niin laaja. Totta, mutta esim. Auvinen vaikutti aika monella foorumilla ja esim. YouTuben seuraaminen tiettyjen keywordien avulla luulisi tarjoavan jo jonkun turvan.

Kouluiskuja seurataan seuraamalla kansainvälisiä foorumeja ja etsitään suomalaisia kontakteja. Sama koskee natseja, muslimeja ynnä muita. Ei se jumalauta voi olla noin vaikeata.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liika raha tuo ihmisille henkistä pahoinvointia eikä tätäkään asiaa rahalla paikata. Tää on tätä samaa paskaa vaan taas.

Nyt vanhemmat huolehtimaan kakaroidensa touhuja mars.

Tarkoittaako tämä nyt, ettäammattilaisten pitää työskennellä ilmaiseksi vai pitääkö vanhempien hoitaa koko paikkakunnan psyykkinen kuntouttaminen?

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Uutisissa mainittiin että Heinolassa on ammattikoulussa päivä keskeytynyt. Ilmeisesti kouluun tullut jonkinlainen tekstiviestiuhkaus.

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
KRP:n kahvillaollut kaljupää vetosi siihen, että netti on niin laaja. Totta, mutta esim. Auvinen vaikutti aika monella foorumilla ja esim. YouTuben seuraaminen tiettyjen keywordien avulla luulisi tarjoavan jo jonkun turvan.

Kouluiskuja seurataan seuraamalla kansainvälisiä foorumeja ja etsitään suomalaisia kontakteja. Sama koskee natseja, muslimeja ynnä muita. Ei se jumalauta voi olla noin vaikeata.

Totta. Etenkin kun poliisilla lienee mahdollisuuksia kehittää hakurobotteja ja muita työkaluja etsimään hulluja tietyillä hakusanoilla. Puhumattakaan siitä, että netissä jo on kaikenlaiset rss-feedit ja hakusana-uutispalvelut olemassa.

Ymmärrän toki poliisin näkökannan netin laajuuteen siinä mielessä, että he eivät tienneet mitä etsiä. Edes siellä ei taidettu ymmärtää, että Suomessa paukkuu seuraavaksi.

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Radiossa kerrottiin Raisiossa jollain koululla olevan kanssa joku tilanne päällä, en kuullut tarkkaan oliko sinne tullut joku uhkaus viesti vai mistä oli kysymys.

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Uutisissa mainittiin että Heinolassa on ammattikoulussa päivä keskeytynyt. Ilmeisesti kouluun tullut jonkinlainen tekstiviestiuhkaus.

Nuoret jannut vetää näitä juttuja ihan läpällä, ei näin. Tosin, omana yläaste +lukioaikana koulu tyhjennettiin 3 syksynä pommiuhkauksen takia. Kolmannella kerralla oli jo sillä asenteella että "taas pila", eli se kuuluisa tarina pojasta joka turhaan huuteli sutta. Mustalla huumorillakin on omat rajansa ja noi uhkaukset ovat kaukana yli rajan.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Radiossa kerrottiin Raisiossa jollain koululla olevan kanssa joku tilanne päällä, en kuullut tarkkaan oliko sinne tullut joku uhkaus viesti vai mistä oli kysymys.

Joku oli piirtänyt koulun seinään sanan "veriteko" ja tämän päivämäärän.

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noille pilailijoille pitäis antaa kunnon penaltit noista uhkauksista. Armottomat sakot tms niin eiköhän jannut oppisi kerrasta.

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Valkealan kaheli oli uhkaillut, että pian virtaa sielläkin veri. Koulussa oli otettu tuon paikallisen hullun antama uhkaus tosissaan, niin kuin pitääkin, mutta poliisi oli kuulemma ollut sitä mieltä, että opettajat olivat ylireagoineet. Voi hyvinkin olla niin, että nämä paikalliset kahjot saattavat olla niitä, joiden uhkaukset kannattaisi ottaa vakavimmin. Yläasteikäiset klopit tuskin uskaltavat ryhtyä riehumaan aseella, kun taas nämä joka pitäjästä löytyvät avohoitopotilaat voivat ryhtyä mihin vain tahansa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy