Ensimmäinen huomio, mikä Auvisen manifestista ja muista kirjoituksista nousee esille on, että ajatukset ovat varsin sotkuisia ja keskenään ristiriitaisia. Esimerkiksi Auvinen syyttää "massaihmisiä" ylimielisyydestä, mutta tekstit suorastaan pursuavat Auvisen omaa ylimielisyyttä muita ihmisiä kohtaan.
Olen toisinaan yli-ihminen omassa kuplassani, mutta kovin älykäs en ole.
No, joka tapauksessa ratkaiseva ero Auvisen Pekan ja itseään syväekologeiksi kutsuvien ajattelussa on se, että Auvinen halusi tuhota ihmisiä, koska ihmiset ovat paskoja ja kelpaamattomia. Syväekologit taasen haluavat vähentää ihmisten määrää radikaalisti, koska näkevät sen tarpeelliseksi luonnon, korkeakulttuurin ja lopulta koko elämän säilymisen kannalta. Linkola on johdonmukainen tässä luonnon puolustamisessa. Hän ei anna ihmiselle mitään erityisarvoa.
Seuraava lainaus Auvisen manifestista voisi olla melko suoraa Linkolan kynästä:
"Ihmiset ovat vain laji muiden eläinten joukossa eikä maailma ole olemassa vain ihmisiä varten. Kuolema ja tappaminen ei ole tragediaa, sitä tapahtuu luonnossa koko ajan kaikkien lajien kesken.
Kaikki ihmiselämät eivät ole elämän eikä pelastettavan arvoisia. Vain vahvojen (älykkäiden, itsetietoisten, vahvamielisten) yksilöiden tulisi elää kun taas heikkojen (tyhmien, jälkeenjääneiden, heikkomielisten) tulisi kuolla."
Sillä erotuksella, että Auvinen puhuu älykkäistä ja tyhmistä kun taas Linkola viisaista ja tiedoiltaan vähäisistä. Eli niistä, jotka eivät ymmärrä ja suostu elämään luonnon ehdoilla.
Eräällä toisella palstalla Auvinen
listaa merkkihenkilöitä. Tuolta voi poimia mm. juuri Linkolan:
"Pentti Linkola
Suomalainen filosofi, toisinajattelija, kalastaja, luonnonsuojelija ja ornitologi. Pahimpia ongelmia maailmassa ovat hänen mukaansa väestöräjähdys ja ihmisen pohjaton ahneus materiaalisen ylellisyyden perään. Hän vastustaa myös
kehitysapua, monikulturismia ja demokratiaa."
Musta kovasti tuntuu, että Auvinen itse korostaa näitä (sekavan) ajattelunsa yhtäläisyyksiä Linkolaan.
Itse olen näin perstuntumalta syväekologien kanssa merkittävissä määrin samaa mieltä väestönkasvun kuolettavuudesta, en tosin koe olevani mitenkään erityisen valistunut tässä. En helpolla ryhtyisi suosimaan ihmisten suoraa tai epäsuoraa tappamista elämän puolustamiseksi. Tämä johtuu muun muassa siitä, että en tiedä, kannattaako elämää ja luontoa puolustaa itseisarvona. En ehkä ole valmis ryhtymään sotimiseen, tappamiseen ja kuolettaviin arpajaisiin maapallon väestönkasvun hillitsemiseksi. En, vaikka tämä tarkoittaisi koko elämän sammumista.
Auvinen epäilemättä on saanut vaikutteita äitinsä ja Linkolan radikaalista ajattelusta. Mutta Auvisen ja syväekologien erot ovat silti merkittävämpiä kuin yhtäläisyydet. Auvinen olisi todella voinut perustella tuhoamisvimmaansa myös ekologisilla perusteilla. Hän olisi jopa voinut suoraan vannoa syväekologian ja Linkolan nimeen. Itse asiassa suoraan Linkolaan nojaamalla Auvisella olisi ollut käsissään järjellisesti ymmärrettävä peruste hirmuteolle. Sekavat höpinät yli-ihmisistä eivät takuulla vakuuta ketään.
Pekka Auvinen olisi voinut poltattaa Linkolan, noitaäiti-Vuorion ja muut syväekologit roviolla, kun olisi kynäillyt manifestinsa paremmin. Kansa olisi etsinyt kalastaja-Pentin kynsiinsä. Pekka olisi voinut näin tehdä. Ei kuitenkaan tehnyt, koska oli keskeisimmistä asioista eri mieltä.
Mistä "keskeisimmistä asioista" hän oli eri mieltä? Siis Auvisen jutut lainailivat palan sieltä, palan tuolta. Jos hän olisi Linkolan kanssa erityisesti eri mieltä asioista, tuskin hän tähän viittaisi. Ihan samoin voitaisiin väittää, että Auvinen olisi keskeisimmistä asioista eri mieltä mm. Hitlerin, Nietzschen ja muidenkin kanssa. Auvisen ideologia oli ristiriitainen ja epäselvä kooste näiden kaikkien ajatuksia, tekemättä "oppi-isiinsä" pesäeroa.
Yhtäläisyydet Linkolaan:
-Ihmisiä on liikaa
-Ihmiskantaa pitäisi radikaalisti vähentää, keinoilla millä hyvänsä
-He el(i/ä)vät oikein, muut väärin
-Ihminen on yhtä arvokas kuin eläin.
-Elämä on tarkoituksettoman sattuman tulosta.
-Natsien ihailu.
-Terroristien ihailu.
-Demokratian vastustaminen ja totalitarismin ihannointi
Muita varmasti löytyy, itse en ole erityinen asiantuntija. Linkolasta ole lähinnä lukenut ja nähnyt haastatteluja, artikkeleja ja selaillut hänen kirjojansa. Auvisesta taas olen lukenut manifestin ja noita ranttauksia eri keskustelupalstoilla.