Vähän pelottaa ottaa asia puheeksi, kun joku kuitenkin luulee että vähättelen Lainetta tai että ajattelisin Puljun olevan tällä hetkellä kehityksessä samalla tasolla. Pitää kuitenkin muistaa sekin, että moni asia vaikuttaa pelaajan kehitykseen sekä pistetahtiin, joista aika olennaista on peliaika, ylivoimavastuu sekä ketjukaverit.
Laine oli hyökkäyspeliltään ihan uskomaton parhaiden hyökkääjien kanssa pelatessaan, mutta muissa kentissä hän ei ainakaan vielä loistanut. Winnipegissä oltiin myös todella kärsivällisiä hänen kanssaan, sillä kyllähän Laineen virheet maksoivat ainakin alkukaudella paljon maaleja. Tuo oli aika optimaalinen paikka kehittyä ja kerätä itseluottamusta ja meidän suomalaisten kannalta hyvä niin. Toki Laine itse ansaitsi tuon tilanteen näytöillään sekä poikkeuksellisella viimeistelytaidolla, sitä ei voi liikaa korostaa. Kyseessä on ihan mahtava pelaaja ja jos joku luulee minun ajattelevan muuta tykkään melkein kyttyrää.
Puljujärvi pääsi pelaamaan neljä peliä ykköskentässä ja noissa peleissä pisteitä kertyi ilman ylivoima-aikaakin neljä. Lisäksi yksi päivänselvä piste jäi merkkaamatta. Kaikkine puutteineenkin (joita ei muuten tuolloin näkynyt pahasti) Pulju olisi siis saattanut takoa hyvät tehot mikäli hän olisi pelannut suurimman osan kaudesta isommalla vastuulla. Silloin kukaan ei näkisi asiassa ongelmaa. Toki voidaan aina ajatella että jos Jesse olisi ollut vielä parempi ei häntä olisi tiputettu pois, mutta ei se silti vesitä mielestäni pointtiani. Toinen mikä vaikutti varmasti Puljujärveen on se, että Oilersissa otettiin tosi tiukka linja Jessen virheiden suhteen. Oilersin kannattajat olivat välillä todella hiilenä siitä, että Pulju pelasi kauan lähes virheetöntä peliä kokeneempien Eberlen ja kumppaneiden tehdessä munauksia toistuvasti, mutta yhtäkkiä yksi maaleja maksamaton virhe heitti hänet koirankoppiin. En usko että tuo ainakaan auttoi kehittämään hyökkäyspään avuja. Varmasti moni ei usko minua tässä eikä siinä mitään, mutta tiedän mistä puhun, sillä Puljun, Laineen ja Ahon uraa rapakon takana tuli seurattua vähän liikaakin.
Eli on valitettavasti mahdollista että kauden jälkipuolisko on tehnyt Jessen kehitykselle hallaa, mutta en minä usko potentiaalin hävinneen yhtäkkiä. Varmasti hänellä on ollut vähän lyöty olo useampaankin otteeseen, joten toivotaan että itseluottamus saadaan vielä parempaan kuntoon. Välttämättähän se ei tarvisi montaa onnistumista nuoren kaverin kohdalla.