Jatkoajan virallinen homoketju

  • 899 963
  • 8 153

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikille tämän ketjun lukijoille suosittelen television avaamista JIM-kanavalta klo 19.30. Ohjelmassa on South Parkin jakso "Homokoiran veneretki".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vähän pelailua sanoilla, enkä tiedä onko asialla niin mitään merkitystä. Mutta asiaa voi ajatella myös niin, että homoseksuaalisuus kuuluu ihmisen normaaliin seksuaalisuuden kirjoon. Jotkut ovet heteroita, jotkut homoja ja jotkut siltä väliltä.

Juurihan minulle kerrottiin, että homous on erilainen seksuaalivietti. Onko se siis sekä normaali että erilainen, mutta ei poikkeava?

Kuullostaa aika normaalista poikkeavalta, erilaiselta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jorma Palo kiteytti asian aika hienosti eräässä kirjassaan toteamalla, että homoseksuaalisuus vertautuu parhaiten vasenkätisyyden kanssa.
Jos tällaista ilmaisua haluaa käyttää, niin vasenkätisyyskin on poikkeama, kun oikeakätisyys on niin voimakkaasti vallitseva normi. Tässäkin pitää erottaa se, onko poikkeama normista ongelma tai epätoivottava asia.

Mielestäni sanaa "poikkeava" on aivan asiallista käyttää. Homoseksuaalisuus on nyt vaan poikkeavaa, sorry mico, mutta ymmärrän hyvin mitä ajat takaa. Itse en yhdistä tähän poikkeava-sanaan kielteistä arvolatausta. Erilainen, poikkeava, itselleni ihan sama.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Juurihan minulle kerrottiin, että homous on erilainen seksuaalivietti. Onko se siis sekä normaali että erilainen, mutta ei poikkeava?

Tottakai homous on erilaista kuin heterous, mutta samalla se on myös normaalia niin kuin sanoin. Kaikki on erilaista keskenään joten erilaisuus ja normaalius eivät sulje toisiaan pois. (Eikä se edelleenkään ole pelkkä seksuaalivieetti yhtään sen enempää kuin heteroseksuaalisuuskaan)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itse en yhdistä tähän poikkeava-sanaan kielteistä arvolatausta.
Joku ei ymmärrä neekeri-sanaan liittyvää kielteistä arvolatausta, jollekin naiset ovat ämmiä ja niin edelleen. Kertoo toki enemmän kyseisen henkilön kyvystä ymmärtää arvolatauksia kuin siitä, onko sanan käyttö ko. yhteydessä oikein.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos tällaista ilmaisua haluaa käyttää, niin vasenkätisyyskin on poikkeama, kun oikeakätisyys on niin voimakkaasti vallitseva normi. Tässäkin pitää erottaa se, onko poikkeama normista ongelma tai epätoivottava asia.

Näin juuri.

Ystäväpiiriini kuuluu myös kaksi homoseksuaalia ja ymmärrän, että ajoittain esiintyy seksuaaliseen suuntaukseen "perustuvaa" (= perusteetonta) syrjintää. Syrjintää ei kuitenkaan pidä nähdä siellä, missä sitä ei ole. Pidän esimerkiksi yllekirjoittanutta fiksuna ja sivistyneenä ihmisenä, joka yllä olevalla tekstillään yrittää vain kertoa, miten asia on. En suinkaan näe tuota syrjivänä kommentointina tai syrjivän kommentoinnin puolustamisena.

Edit. Kaikille sanoille ei ole pakko keksiä negatiivista merkitystä.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tottakai homous on erilaista kuin heterous, mutta samalla se on myös normaalia niin kuin sanoin. Kaikki on erilaista keskenään joten erilaisuus ja normaalius eivät sulje toisiaan pois. (Eikä se edelleenkään ole pelkkä seksuaalivieetti yhtään sen enempää kuin heteroseksuaalisuuskaan)

Millä kukaan voi perustella että homous on normaalia? Ihmiset olisivat jo aikoja sitten hävinneet olemasta jos me enemmistökin olisimme olleet "normaaleja homoja". Yhteiskunta moraalin suurimpana murentajana näen homouden hyväksymisen. Toivon että vielä josksu päästään aikaan että homous luokitellaan sairaudeksi tai mieluiten mielisairaudeksi sillä sitä se on.
 

Fordél

Jäsen
Mielestäni sanaa "poikkeava" on aivan asiallista käyttää. Homoseksuaalisuus on nyt vaan poikkeavaa, sorry mico, mutta ymmärrän hyvin mitä ajat takaa. Itse en yhdistä tähän poikkeava-sanaan kielteistä arvolatausta. Erilainen, poikkeava, itselleni ihan sama.

Itse en näe suurta ongelmaa siinä, että käytetään sanaa poikkeava. Itsekin ymmärrän mitä nimimerkki mico ajaa takaa ja sekin on täysin hyväksyttävä näkökanta. Toisaalta kuitenkin tarvitaan termejä ja käsitteita kun puhutaan asioista yleisellä tasolla. Silloinhan homous tai vasenkätisyys on poikkeavaa ja erilaista, mutta ei sen käyttäminen mitenkään loukkaa kun se ei sinänsä ylety yksilöön.

Mitä tulee muuten tähän aiheeseen niin on mielestäni hienoa, että asioista puhutaan nyt ja vielä monesta näkökulmasta. Kirkko, valtio, puolueet jne. joutuvat ottaa asiaan kantaa yksilöiden säestäessa keskustelua. Kaikki se sataa mielestäni positiivisen kehityksen laariin eli ymmärrys ja suvaitsevaisuus tulevat lisääntymään. Lopulta se sitten vaikuttaa esimerkiksi lainsäädäntöön.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Hohoo. Astunko miinaan jos kysyn, miksi se on mielisairaus? Onko rakastaminen ja halu tulla rakastetuksi mielisairasta?

Astuit. Sanalla rakkaus tai rakastuminen ei ole mitään tekemistä homouden kanssa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joku ei ymmärrä neekeri-sanaan liittyvää kielteistä arvolatausta, jollekin naiset ovat ämmiä ja niin edelleen. Kertoo toki enemmän kyseisen henkilön kyvystä ymmärtää arvolatauksia kuin siitä, onko sanan käyttö ko. yhteydessä oikein.

Kyllä minä muutan syvemmälle metsään jos "poikkeava" on nyt joku neekerisana.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Astunko miinaan jos kysyn, miksi se on mielisairaus? Onko rakastaminen ja halu tulla rakastetuksi mielisairasta?

Kovin pitkälle et tuolla logiikalle astele, sillä jos joku rakastaa vaikka tappelukoirien kuristamista tai kuolleiden panemista, eikö hän ole tältä osin mielisairas?

Ja todetaan nyt varmuuden vuoksi, että minusta homous ei ole mielisairaus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hohoo. Astunko miinaan jos kysyn, miksi se on mielisairaus? Onko rakastaminen ja halu tulla rakastetuksi mielisairasta?
Jokainen, joka ryhtyy väittelyyn/"keskusteluun" nimim. mixun kanssa homouteen liittyvissä asioissa, astuu ehkä maailman suurimpaan miinaan. Ahdasmielisten konservatiivipatujen kanssa ei kannattane ryhtyä leikkimään tulella.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suoraan sanottuna mieluummin en olisi kumpaakaan. Ihmisiähän tässä kaikki ollaan :)

Kaikki mikä poikkeaa keskiarvosta on poikkeavaa/erilaista. Vaikka olen hetero, en halua kahta lasta, en halua asua omakotitalossa, enkä halua farmari-Volvoa pihalle. Olen siis poikkeava/erilainen. Itse en pidä sitä lainkaan negatiivisena asiana.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Kovin pitkälle et tuolla logiikalle astele, sillä jos joku rakastaa vaikka tappelukoirien kuristamista tai kuolleiden panemista, eikö hän ole tältä osin mielisairas?

On se nyt kumma, jos et näe eroa toisen ihmisen rakastamisen ja jonkun tekemisen rakastamisen välillä. Jos siis unohdetaan nuo mainitsemasi asiat ja sanottaisiin esim. jonkun rakastavan urheilua, niin onhan se nyt ihan eri asia. Ts. aivan typerää edes esittää tuollainen esimerkki, kun kyseessä olevat asiat eivät ole millään tavalla verrattavissa keskenään.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1)Pekka on poikkeava.
2)Pekka on erilainen.

Omassa viiteryhmässäni (yli 50-vuotiaat suomalaiset heteronaiset) vaihtoehto ykköstä ei tarvitse selittää. Vaihtoehto kaksi johtaa lisäkysymyksiin - 'Ai jaa, millä tavalla/mitä tarkoitat?'
 

Nick Neim

Jäsen
Nyt en kyllä käsitä. Ymmärtäisin jos haloo olisi noussut lauseesta "Homous on epätavallinen seksuaalivietti" tai ".. epänormaali seksuaalivietti", mutta miten helvetissä joku saa poikkeavasta negatiivisen sävyisen?

On epätavallista, jos perhe asuu pinkissä talossa.

On poikkeavaa, jos perhe asuu pinkissä talossa.

Kumpi on alentavampi lause? Kumpikin?

Ei meinaan mahdu mun kaaliin.
 

tutzba

Jäsen
Rakkaus liittyy tunteisiin ja seksuaalinen toiminta on fyysistä toimintaa.
Homouden selittämiseksi pitää kyllä löytää muita vastauksia kuin rakkaus.

Pitääkö heterouden selittämiseksi sitten löytää muita vastauksia kuin rakkaus?

No nyt oli kyllä niin hämärä toteamus, että väritetään hiukan. Mitä selittämistä homoudessa on, jos siihen liittyy sekä rakkautta että seksuaalista toimintaa? Kumpiakin esiintyy myös heteroihmisillä. Mitä merkitystä sillä on, missä muodossa niitä toteuttaa?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse siinä mielessä poikkeava, että olen vasenkätinen. Kaltaisiani on vähemmistö kaikkialla, eli olen siis luonnonoikku. Mielestäni tuohon samaan kategoriaan menee myös homoseksuaalisuus. Se (luonnonoikkuna oleminen) ei ole kuitenkaan mitenkään luonnotonta, koska enemmistöstä poikkeavia tapauksia esiintyy lajissa kuin lajissa. Se vaan kuuluu asiaan osana kaikkea.

Toki ihmiskunnassa noille poikkeavuuksille on annettu enemmän mahdollisuuksia selviytyä ihan jo kulttuurin kehittymisen myötä tai ne on jopa saaneet omia merkityksiään sekä hyvässä että pahassa. Esim. homoseksuaalisuus kaikkialla ja kaikkina aikoina ei ole ollut mitenkään paheksuttava ilmiö. Sitten taas vasenkätisiä on pidetty vääränlaisina ja opetettu oikeakätiseksi jne.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Nyt en kyllä käsitä. Ymmärtäisin jos haloo olisi noussut lauseesta "Homous on epätavallinen seksuaalivietti" tai ".. epänormaali seksuaalivietti", mutta miten helvetissä joku saa poikkeavasta negatiivisen sävyisen?

On epätavallista, jos perhe asuu pinkissä talossa.

On poikkeavaa, jos perhe asuu pinkissä talossa.

Kumpi on alentavampi lause? Kumpikin?

Ei meinaan mahdu mun kaaliin.

No mutta sehän on epätavallinen. Sen jopa mä voin myöntää, koska heteroita on huomattavasti enemmän kuin homoja joten ei se silloin tavallinenkaan ole. Enemmän mä tosin edelleenkin kritisoin tota vietin vetämistä tähän mukaan. Ihan niin kuin se olisi asian ainoa/tärkein puoli. Samoin jos suurin osa perheistä asuu muun värisissä taloissa, niin silloin pinkissä talossa asuminen on epätavallista.

Sinänsä tosin ihan turhaa saivartelua. Jokainen kokee sanat ja niiden mahdolliset piilomerkitykset eritavalla (riippuu pitkälti siitä, millaisissa yhteyksissä on tottunut sanat kuulemaan). Omasta mielestäni pääasia ei kuitenkaan ole mitä sanoo vaan miten sanoo.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joku ei ymmärrä neekeri-sanaan liittyvää kielteistä arvolatausta, jollekin naiset ovat ämmiä ja niin edelleen. Kertoo toki enemmän kyseisen henkilön kyvystä ymmärtää arvolatauksia kuin siitä, onko sanan käyttö ko. yhteydessä oikein.
Tai sitten tuo kertoo enemmän toisten henkilöiden kyvystä kehitellä väen väkisin arvolatauksia eri asioille.

Olen jo puoli ikääni odotellut, koska Suomeen oikein kunnolla rantautuu tuo jenkkien älyttömyyksiin mennyt poliittisesti korrektin kielenkäytön vaatimus. Rantautumista ei tapahtunut kertarysäyksellä, mutta tähän suuntaan on jo Suomessakin menty pitkälle. Yliallergisen herkkähipiäiset julistavat mielellään erilaisia attribuutteja pannaan, koska ne saattavat loukata jotakin vähemmistöä. Painopiste on toistaiseksi sanassa vähemmistö. En tiedä tuleeko tästä meilläkin kansanhuvia, toivottavasti ei.

Kyllä minusta on korrektia ja tyystin asiallista, jos homoa kutsutaan poikkeavaksi, jos henkilön seksuaali-identiteetistä puhuminen jossakin asiayhteydessä on ylipäätään olennaista. Homoseksuaalin moninaisten lempinimien ja slangi-ilmaisujen kanssa voi olla niin ja näin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ystäväpiiriini kuuluu myös kaksi homoseksuaalia ja ymmärrän, että ajoittain esiintyy seksuaaliseen suuntaukseen "perustuvaa" (= perusteetonta) syrjintää. Syrjintää ei kuitenkaan pidä nähdä siellä, missä sitä ei ole. Pidän esimerkiksi yllekirjoittanutta fiksuna ja sivistyneenä ihmisenä, joka yllä olevalla tekstillään yrittää vain kertoa, miten asia on. En suinkaan näe tuota syrjivänä kommentointina tai syrjivän kommentoinnin puolustamisena.
Kiitos, ja juuri tuota koetin sanomisillani viestiä. Hyvä että edes osa ymmärtää lukemansa. Muutenkin tuntuu kovin turhanaikaiselta, että suht mutkattomiin asioihin käydään kuvittelemaan ongelmia ja ristiriitoja tyhjästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös