Elätkö sinä elämääsi siten, että tulet valikoineeksi Raamatusta juuri sinulle sopivimmat kohdat?
Sinun tarkoittamallasi tavalla ilmeisesti kyllä, mutta ihmettelen mustavalkoista näkökantaasi tässä asiassa, kun muuten pystyt laajempaan perspektiiviin. Onko asia todella sinusta niin yksinkertainen, että kaikki Raamatussa kirjoitettu pitäisi olla saman arvoista kristitylle kaikkina aikoina, jos homokysymyksessä ei anneta periksi? Tällähän nämä "rusinat pullasta"-väitteet perustellaan.
Kukaanhan ei voi elää täysin Raamatun mukaista elämää enää nykymaailmassa - jos on edes koskaan siihen kyennyt - joten edelleen minua ihmetyttää se, että mikä tekee homo-kysymyksestä niin kinkkisen monelle uskovaiselle?
Ei pysty, ei. Mutta määritellään ensin mikä on sinun mielestäsi "täysin Raamatun mukainen elämä"? Kuuluuko siinä noudattaa kaikkia juutalaisuuden pyhyyssäädöksiä, Kristuksen lakia vai mitä?
Logiikka ei minusta täysin pelaa jos samalla kunnioitetaan naisten tasa-arvoa ja muuttunutta asemaa perheyhteisössä - ei vedetä nyt naispappeutta mukaan, koska moni on sen valmis kieltämään vaikka muuten naisten asemaan suhtautuvat varsin tasa-arvoisesti - mutta samalla homous on niin kauhea asia ettei sen aseman järkiperäistämisestä sovi keskustella.
Tässä olen vähän eri mieltä. Naisen asema on hieman erilainen jo VT:n ja UT:n välillä, eikä siinä ole mitään ristiriitaa. Kulttuuri muuttuu. Tässä on logiikkaa. Homous on syntinä sekä VT:ssa että UT:ssa. Tästä ei ole epäilystäkään. Ylipäätänsä haluaisin erotella synnin ajan tavoista. Naisen nousu UT:ssa miehen yläpuolelle on kunniatonta (kuten myös saman ajan Roomassa tai muissa yhteisöissä), mutta homous on yksinkertaisesti syntiä. Ei ainoa synti, mutta yksi synti muiden joukossa. Se ei muutu ajan tai kulttuurin mukaan.
Oletko sinä perheessäsi (olettamut, että olet perheellinen) perheen pää vai kuunteletko myös naisen ääntä ja jos kuuntelet niin miksi tässä tapauksessa toimit vastoin Paavalin ohjenuoraa?
Olen. Kuuntelen ja teen lopulliset, isot päätökset.
Olen uskonto-ketjussa todennut sen, että ymmärrän henkilöitä jotka valikoivat Raamatusta ne rusinat pullasta mutta tällöin toivon, että henkilö on rehellinen myös itselleen ja tunnustaa sen tosiasian, että Raamattu on uskonnollinen kirja josta poimii vain ne itselleen sopivimmat kohdat.
vlad.
Tämä on helppoa ja rajua yksinkertaistamista. Kyllähän tätä "rusinat pullasta"-uskonnollisuuttakin ilmenee monin paikoin, mutta Raamatun tulkinta on täysin eri asia. Et voi Raamatun maailmaa, kulttuuria ja historiaa tuntevana väittää, että jonkun kohdan poisjättäminen olisi valikointia. Kaikkea tulkitaan, ei mikään lakikirjakaan ole tulkintavapaa. Kannattaa lähtökohtaisesti tutustua erilaisiin tutkimuksiin Raamatun maailmasta ja sen tulkinnasta, joita maailmasta löytyy päteviltä eksegetiikan tutkijoilta pilvin pimein.
Saat toki pitää minua tekopyhänä itselleni valehtelijana, mutta väitän, että osa siitä johtuu siinä tapauksessa sinun kapeakatseisuudestasi ja yksinkertaistuksista.