Sinun tarkoittamallasi tavalla ilmeisesti kyllä, mutta ihmettelen mustavalkoista näkökantaasi tässä asiassa, kun muuten pystyt laajempaan perspektiiviin. Onko asia todella sinusta niin yksinkertainen, että kaikki Raamatussa kirjoitettu pitäisi olla saman arvoista kristitylle kaikkina aikoina, jos homokysymyksessä ei anneta periksi? Tällähän nämä "rusinat pullasta"-väitteet perustellaan.
Ei pysty, ei. Mutta määritellään ensin mikä on sinun mielestäsi "täysin Raamatun mukainen elämä"? Kuuluuko siinä noudattaa kaikkia juutalaisuuden pyhyyssäädöksiä, Kristuksen lakia vai mitä?
Tässä olen vähän eri mieltä. Naisen asema on hieman erilainen jo VT:n ja UT:n välillä, eikä siinä ole mitään ristiriitaa. Kulttuuri muuttuu. Tässä on logiikkaa. Homous on syntinä sekä VT:ssa että UT:ssa. Tästä ei ole epäilystäkään. Ylipäätänsä haluaisin erotella synnin ajan tavoista. Naisen nousu UT:ssa miehen yläpuolelle on kunniatonta (kuten myös saman ajan Roomassa tai muissa yhteisöissä), mutta homous on yksinkertaisesti syntiä. Ei ainoa synti, mutta yksi synti muiden joukossa. Se ei muutu ajan tai kulttuurin mukaan.
Olen. Kuuntelen ja teen lopulliset, isot päätökset.
Tämä on helppoa ja rajua yksinkertaistamista. Kyllähän tätä "rusinat pullasta"-uskonnollisuuttakin ilmenee monin paikoin, mutta Raamatun tulkinta on täysin eri asia. Et voi Raamatun maailmaa, kulttuuria ja historiaa tuntevana väittää, että jonkun kohdan poisjättäminen olisi valikointia. Kaikkea tulkitaan, ei mikään lakikirjakaan ole tulkintavapaa. Kannattaa lähtökohtaisesti tutustua erilaisiin tutkimuksiin Raamatun maailmasta ja sen tulkinnasta, joita maailmasta löytyy päteviltä eksegetiikan tutkijoilta pilvin pimein.
Saat toki pitää minua tekopyhänä itselleni valehtelijana, mutta väitän, että osa siitä johtuu siinä tapauksessa sinun kapeakatseisuudestasi ja yksinkertaistuksista.
Miten te jatkislaiset olette suhtautuneet työpaikoillanne oleviin homoihin ja lesboihin ?
Jos työnantaja haluaa palkata heteron tai jos työantaja haluaa palkata homon, pitää hänellä minusta olla siihen täysi oikeus. Saahan ihminen valita itse puolisonsakin juuri niiden ominaisuuksien perusteella mitkä itse näkee tärkeiksi, joten miksi työntekijän valitseminen haluamiensa ominaisuuksien perusteella olisi jotenkin väärin? Vietetäänhän työpaikalla enemmän aikaakin kuin kotona puolison kanssa. Aina voi perustaa oman firman jolloin saa itse päättää ketkä palkkaa.
Entäpä jos tässä on kyse yksinkertaisesti sinun kapeasta näkökannastasi eikä minun mustavalkoisesta näkökannastani? Edelleen kysyn sitä, että miksi juuri homokysymys on niin tärkeä, että siinä ei voi luistaa mutta samalla voidaan luistaa kysymyksissä naisten tasa-arvosta tai jopa naispappeudesta - jonka kieltämisen minäkin tietyllä tapaa ymmärrän jos muutoin ollaamn uskoss johdonmukaisia.
Ongelmahan ei ole minun, koska en valitse minkään uskontokunnan tapaa elää vaan ongelma piilee siinä, että miksi uskovaiset (tarkoitan nyt kristinuskoa) valitsevat tietyn tavan jolla toteuttaa uskoaan vaikka samalla hylkäävät - kenties suurenkin osan - jumalansa sanasta. Jos jätetään Vanha testamentti toteuttamatta niin silti uskovaiset ovat kovin valikoivia, vai mitä tulee naisten asemaan perheessä ja kirkossa? Eikä tässä vallitse melkoinen valikointi eri uskovaisten välillä? Osa hyväksyy naispappeuden ja osa kieltää sen raamatuun perustuen. Mikä on lopullinen totuus tässä asissa? Ja jos naispappeus hyväksytään niin miksei homoliitoja hyväksytä?
Minä olen kanssani erimieltä - joten kumpi meistä on oikeassa? Vai onko Paavali väärässä? Kyseenalaistatko sinä - siis juuri sinä - Paavalin sanan? Paavali asettaa selkeät ohjenuorat kuinka naista kohdella ja nykyluterilaisuus on kaukana siitä. Kummalla puolella seisot?
Noudatatko siis Paavalin oppeja?
Oletko rehellinen itsellesi?
Täytyykö homoihin ja lesboihin työpaikalla jotenkin erikseen suhtautua?
Miten te jatkislaiset olette suhtautuneet työpaikoillanne oleviin homoihin ja lesboihin ?
Kyseisessähän raamatunkohdassa Jeesukselta kysyttiin verojenmaksamisesta ja Jeesus vastasi, että on oikein maksaa veroa keisarille.
Älkää nyt ihmeessä sotkeko tähän kohtaan mitään homoasioita.
Kirkossa ei edelleenkään kuulu vihkiä homoja kun raamattu sen selkeästi tuomitsee.
Samalla tavalla kuin muihinkin työkavereihin. Mitä oikein ajat takaa tällä kysymyksellä? Edittiä, olitkin tarkentanut kysymystäsi myöhemmin. On vaikeaa kuvitella, että 2010-luvulla jollakin olisi vaikeuksia suhtautua normaalisti työpaikalla homoihin, maahanmuuttajiin, naisiin, turkulaisiin tai johonkin muuhun ryhmään.Miten te jatkislaiset olette suhtautuneet työpaikoillanne oleviin homoihin ja lesboihin ?
Nyt voisit jo miettiä onko sulla mitään annettavaa tähän ketjuun jos viestit on tuota tasoa.
Olenko sanonut eläväni raamatun mukaan? Kukaan ihminen ei pysty elämään Jumalan sanan mukaan mutta ei sen rikkomisen luvallisuus ole silti sallittua.
Missään muualla en ole kokenut samanlaista ajojahtia kuin täällä kertoessani kantani ja perusteluni miksi kirkon ei pitäisi vihkiä homoja.
Paitsi että lain mukaan ei. Ketään ei saa "syrjiä" ihonvärin, sukupuolen, seksuaalisuuden tai vastaavan takia.
Samaten myöskin alkaa mietittymään, miksi täällä monen uskovaisen, joka siis lähinnä verhoaa omia ennakkoluulojaan uskonnon taakse, mielestä suomen evlut kirkko olisi jotenkin homovastainen. Kirkon piirissä on varmasti homovastaisiakin ihmisiä, mutta kyllä suvaitsevaisto ja uudistusmielisyys sielläkin on aika reilustikin voitolla, joka nyt viimeksi ainakin Kari Mäkisen arkkipiispavalinnassa tuli esille. Silloinkin yksi pääaiheista tapetilla oli homoliitot (joita Mäkinen siis tukee).Se mitä kirkko ajattelee tai tekee homojen kanssa ei ole tasa-arvoisen avioliittolain kannalta mitenkään merkitsevää.
Näistä hiukan lisäinfoa, kiitos? Eli siis mitkä ovat ne ammatit ja työpaikat joissa on laillista syrjiä näillä perustein?Lisäksi seksuaaliset mieltymykset ovat lukuisissa ammateissa ja työpaikoissa ihan laillinen este tulla valituksi, samoin seksuaalinen suuntautuminen, eikä kyseessä ole mitään "syrjintää". Myös poliittisten mielipiteiden takia on täysin laillista "syrjiä" töihin valittaessa.
Oho, nytpä saatiin täysin uusi suunta tähänkin keskusteluun! Minä suorastaan vaadin homoille aborttioikeutta!Itselläni ei ole mitään homoja ja lesboja vastaan. Saisivat mennä minun puolesta naimisiin kirkossa ja voisivat ihan hyvin saada samat oikeudet lain edessä kuin heteropareillakin, mutta abortti-oikeutta en antaisi!
Näistä hiukan lisäinfoa, kiitos? Eli siis mitkä ovat ne ammatit ja työpaikat joissa on laillista syrjiä näillä perustein?
Kyllä saa, moneenkin työtehtävään valittaessa.
Et ilmeisesti hyväksy minkäänlaista raamatuntulkintaa kristityltä, jos hän väittää pitäytyvänsä Raamatun sanassa? Mielenkiintoista. Muita teoksia saa ja pitääkin tulkita? Valikoidaanko niissäkin? Pysyykö oikeusistuin lakikirjassa, kun se tulkitsee asioita eri konteksteissa?
Oletko ihan rehellinen itsellesi siinä, ettet katso asiaa mustavalkoisesti?
Tuota, puoluesihteerit (ja muut poliittisten järjestöjen johtajat) valitaan järjestön sisäisillä vaaleilla, ei niitä nyt ihan voi verrata normaaliin työhakuun. Vihreissä ainakin palkatut työntekijät, silloin harvoin kun niitä normaalin rekrytointiprosessimukaisesti rekrytoidaan valitaan puoluekannasta riippumatta, eli esimerkiksi vihreiden jäsenkirjaa ei työntekijöiltä vaadita. Ay-liikkeen työtehtäviin ei pitäisi puoluekannan vaikuttaa, ja mikäli viestimillä tarkoitat nyt esim poliittisten puolueiden lehtiä, kuten Demokraattia tai Vihreää Lankaa, niin niissä pätee samat perusteet kuin järjestöjen johtajien kohdalla.No tuskin porvaria valitaan demarien puoluesihteeriksi tai Suomen Sisun jäsentä vihreiden viestintäpäälliköksi jne. Ainakin tälläisiä tulee mieleen, lisäksi jotkut ay-liikkeen työtehtävät samoin kuin eri viestimien työpaikat saattavat olla eaim. poliittisista mielipiteistä riippuvaisia.
Ei muuten saa vaikka niin toki koko ajan tapahtuu. Kannattaa kysyä vaikka Kai Telanteelta.
Edelleen mielenkiinnolla odotan niitä työpaikkoja, joissa voi kisapuiston sanojen mukaan "seksuaaliset mieltymykset, suuntaumukset ja poliittiset mielipiteet ovat laillinen este tulla valituksi". Avainsana boldattuna.
Jumalavita, että osaa olla niin maan perusteellisen rasittava ja lapsellinen turhanjankkaaja.Yhtäkään tuomittua pedofiilia, lapsiin sekaantujaa tai raiskaajaa ei valita töihin esim. lastenhoitajaksi, lastentarhanopettajaksi, koululaisten taksikuskiksi, opettajaksi ala-asteelle, nuorisonohjaajaksi jne. Kyse on seksuaalisista mieltymyksistä.
Jumalavita, että osaa olla niin maan perusteellisen rasittava ja lapsellinen turhanjankkaaja.
Heterouskin on seksuaalinen mieltymys, oi ajatusten Aurajoki. Vieläkään en ole nähnyt yhtä ainoaa fiksua perustelua sille idioottimaiselle ajatukselle, minkä perusteella Kisapuisto rinnastaa esim. pedofiilin homouteen. Uskomaton urpo.