[...]Joka tapauksessa olen pääosin sitä mieltä, että yhteiskunnan tulisi pyrkiä edistämään jäsentensä terveyttä. Ei edistämään olosuhteita, joissa epäterve käyttäytyminen normalisoidaan.
Tätähän sinä tunnut toitottavan, ja tästä tuo mielipiteesi tuntuu koko ajan kumpuavan. Mistähän tuo "normaaliuden" käsite vain on repäisty?
(Ja kyllä, minä olen todellakin sillä poststrukturalistisella kannalla, jossa "normaalius" tulee kyseenalaistaa, koska se on vain ja ainoastaan historiallis-kontekstuaalinen käsite, eikä sille ole lopulta sen syvempiä perusteluita kuin se, että "niin on vain tähänkin mennessä tehty". Se ei ole mielestäni kovin hyvä perustelu, eikä kyllä historiallisessa katsannossa kovinkaan paikkansapitävä.)
Se mikä oli vielä sata vuotta sitten "epänormaalia", voi nykyisin olla jo hyvinkin normaalia. Ja miksi homot ajavat oikeuksiaan ja pauhaavat omista jutuistaan eivätkä tyydy osaansa? Miksiköhän afroamerikkalaiset ajoivat omia oikeuksiaan Yhdysvalloissa? Yksinkertaista, he halusivat tasavertaiset oikeudet yhteiskunnassa.
Totta on se, että lakivaliokunnan äänestyksessä ei ollut vielä kyse itse asiasisällöstä, vaan siitä, voiko tämän nostaa poikkeuksellisesti ja ennenaikaisesti eduskunnan käsittelyyn. Mutta tuo on silti mielestäni veruke, sillä olen aika varma siitä, että suurin osa lakivaliokunnan jäsenistä äänesti kuten äänesti juuri nimenomaan asiasisällön mukaan, ja voivat nyt käyttää tuota "poikkeuksellista menettelyä" keppihevosenaan.
Kansalaisaloite on viritteillä, ja minä rustaan siihen heti nimeni maaliskuun 19. päivä.