Vastaan minäkin - tämä myös tuntuu jotenkin abstraktilta kysymyksenasettelulta: jos on täysin tasavertainen pari niin annettakoon lapsi sitten sille parille, joka on odottanut pidempään. Lapsia on kautta historian ja kulttuuriyhteisöjen kasvatettu hyvin monipuolisissa kombinaatioissa, tämä moderni atomistinen ydinperhe on vain yksi näistä tavoista. Mutta olipa aika tai kulttuuri mikä tahansa niin lapsi on oikeutettu saamaan rakkautta, huolenpitoa ja turvaa kasvattajiltaan. Piste. Jos nämä puuttuvat on ihan sama vaikka olisivat aseksuaaleja hottentotteja tai Jatkoajan nimimerkkejä, silti ovat kelvottomia kasvattajia. Ei tämä lopulta mitään rakettitiedettä ole.
Tuskin preferoisin vain sen perusteella, onko pariskunta homo- vai heteropari. Näin siis teoriassa. Jos veljeni olisi homo ja vahvassa parisuhteessa, olisi se varmasti lapselleni parempi "sijoituspaikka" kuin vähemmän läheinen heteropari. Minulle tärkeintä on se, että lapsi kokee itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi. Aikuisten makuuhuonetouhut ovat toissijaisia.
Adoptiokeskustelussa on syytä muistaa, että se on muutakin kuin vauvojen tilaamista Aasiasta ja Afrikasta.
Etenkin tuossa Radiopään vastauksessa nyt on tietysti ihan selvää ja järkevää, että jos adoptio voidaan suorittaa sukulaisihmiselle, niin varmasti tämä on erittäinkin suotavaa. Minulle aihe ei ole tuttu, niin jäin miettimään, että onko tuo edes mikään adoptio, siis juridisessa mielessä, luulisi lähisukulaisten saavan lapsen huoltajuuden joka tapauksessa, siis tämä preferenssinä, mikäli vanhemmat kuolevat. Ja sitten nämä elossa olevat sukulaiset todetaan sosiaalitoimen kautta tolkun ihmisiksi.
Noin yleisesti ottaen nämä vastaukset - älkää suuttuko minulle! - kuulostavat kuitenkin hieman silotelluilta ja ulkokultaisilta? Minulle ei ole mitään ongelmaa todeta julkisesti, että homoparille voin suoda adoptiolapsen siinä missä heteroparillekin, mutta ajattelisinko lopulta noin, mikäli asia olisi minulle merkityksellinen? Siis mitä jos kyseessä todella olisi oma lapsi? Tai jonkun tutun lapsi? Olisiko asia yhdentekevä?
En sano tähän juuta enkä jaata, koska en rehellisesti sanottuna tiedä, mutta veikkaisin kuitenkin aika monen ihmisen loppupeleissä preferoivan sitä heteroparia...
@mjr nosti esille tuon jutun, että sille annettaisiin lapsi, joka on pidempään odottanut. Mielenkiintoista nähdä, miten näissä tullaan toimimaan, veikkaan jotenkin kuitenkin niin päin, että käytännön tasolla heteroparit kiilaavat ohituskaistaa pitkin...