No sano sitten, missä ja milloin olet törmännyt mediassa tai muualla vähänkin vakavamman tason yhteiskunnallisessa keskustelussa siihen, että "suvaitsemattomille" on vaadittu mielipidesensuuria. Luulen, ettet ole törmännyt sellaiseen, vaan rakentelet olkiukkoa, kuten ns. yleisellä tasolla puhuttaessa yleensäkin on tapana.
Lienee makuasia pitääkö Setaa vakavana tason yhteiskunnallisena keskustelijana. MTV3:n
uutisen mukaan kyseinen ry vaatii tiettyjen "syrjivien" puheenvuorojen kieltämistä.
Mielestäni on huolestuttavaa, jos kaikki Suomessa poliittista valtaa käyttävistä eivät ole sitoutuneita syrjinnän vastaiseen työhön ja kansainvälisiin ihmisoikeussitoumuksiin, (Setan pääsihteeri) Aija Salo sanoo. Salo pitää tärkeänä sitä, että syrjivään puheeseen puututaan.
– Yhteiskunnallinen keskustelu on meidän jokaisen asia. Kuitenkin myös poliitikoilla, ja erityisesti puolueiden johtajilla ja ministereillä, on erityinen vastuu siitä, että puhutaan yhdenvertaisuuden puolesta.
Salon mukaan on myös tärkeää, että yhteiskunnassa käydään keskustelua loukkaavan puheen rajoista.
Muuten Salon terminologia "puuttuminen" voi olla lievempi termi, mutta kun samaan henkäykseen halutaan "rajoja puheeseen", niin ainakin minulle tulee sana sensuuri mieleen. Voi olla mustatahratestin paikka, myönnetään. Se vaan on minulle se ensimmäinen assosiaatio.
Minun puolestani Jani Toivolalla sekä tällä Oinosella on molemmilla ihan yhtä suuri oikeus loukkaantua. Moniarvoisuus käsittääkseni tarkoittaa, että on olemassa erilaisia arvoja jotka elävät samassa yhteiskunnassa.
Suomen julkisen keskustelun tilanne on muuten mielenkiintoinen. Siinä missä Jenkeissä on ollut liberaalit vs konservatiivit omine blokkeineen missä heillä on omat lehtensä, tv-kanavansa ja uutisensa, niin Suomessa tuntuu olevan yksi konsensus mitä mieltä saa olla.
Ok, en minäkään haluaisi assosioitua Oinoseen joka vaikuttaa savonlinnalaiselta kiekkopomolta sivistyksensä ja habituksensa suhteen, mutta toisaalta en myöskään oikein koe sielujen sympatiaa näitten 20+ vuotiaiden cityvihreiden kanssakaan. Itselläni on jatkuvasti sellainen South Park Republican fiilis, jossa tekisi mieli sanoa molemmille puolille että "älkää vittu nyt viitsikö".
Kai tämä on nyt sitä julkista keskustelua. Jotenkin kuvittelin, että tämä olisi...hienompaa?