Lueskelin tuossa Halpa-Hallin johtajan haastattelun ja hän sanoi saaneensa tappouhkauksia, kun Halpa-Halli ei ottanut myyntiin noita Tom of Finland postimerkkejä. Melko mielenkiintoista, että yrittäjä ei saisi suvaitsevaisten mielestä itse päättää, mitä kaupassaan myy? Ja ikiväittely kuolemantuomioista saa mielenkiintoisen mausteen, kun kotiemme pikku pasifistit puolustavat lastenmurhaajien ym. ihmisoikeuksia, mutta jos et ota kauppasi myyntivalikoimaan nahkahomomatskua, se on validi peruste tappamiselle. Kyllä Arndt Pekurinen olisi opetuslapsistaan ylpeä!
Tappouhkauksia ja vihapostia lähetetään kyllä mitä mitättömimmistä ja typerimmistä asioista. Sellaisten lähettäjillä on pakko olla pahasti jotakin vinossa. En tiedä, olisiko juuri mikään asia sen arvoinen, että lähettäisin tappouhkauksia toiselle ihmiselle.
Ruotsissahan juuri viime viikolla 15- vuotias poika - siis lapsi - sai kasoittain tappouhkauksia ja vihapostia, koska hänet äänestettiin Lucia- neidoksi koulussaan. Siis kuka lähettää lapselle tappouhkauksia missään tilanteessa!? Sitä paitsi, tyttöjen esittämiä Tiernapoika- näytelmiä on Suomessakin esitetty jo ainakin kymmenien vuosien ajan, eikä se ole tappouhkauksia aiheuttanut (tietääkseni).
Mikä saa ihmisen ajattelemaan, että toisen voisi tappaa (okei, tappouhkaus ei varmaan aina ole ihan loppuun asti ajateltu + ehkä kännissä) jostakin noin pienestä syystä? Samaa näki Itsenäisyyspäivän mellakoista keskustellessa; Että poliisille vaan laajemmat oikeudet ampua ihmisiä. WHAT?! Eihän siinä rähinöinnissä ja ilkivallassa ollut mitään järkeä, mutta että sen takia voisi ampua tai tappaa ihmisiä..
Palautetta - Sekä hyvää että pahaa - pitää lähettää ja antaa. Itse lukedun kait niihin nillittäjiin, jotka herkästi avautuvat aiheesta kuin aiheesta esim. medialle palautteen muodossa, mutta aina pitäisi pysyä asiallisena, vaikka se vaikeaa joskus onkin.
En ymmärrä kohua noista postimerkeistä. Esim. 10 vuotta sitten Posti julkisti Luonnotar- merkit, joissa on nainen ilkialasti. Ei silloin ollut mitään kohua, ei porua törkeistä kuvista.
Tykästyin Finlaysonin Tom of Finland- lakanoihin itse asiassa niin paljon, että pussilakanasetti menee tilaukseen!
Aiempaan, pitkään ja mielenkiintoiseen keskustelurimpsuun omia ajatuksiani:
Meidän avioliittomme on arvokkaampi siksi, että kaikki toisiaan rakastavat pariskunnat saisivat mennä naimisiin keskenään. Mulla ei myöskään ole mitään moniavioisuutta vastaan. Kas kun mulle ei kuulu, mitä muut ihmiset suhteissaan tekevät, kunhan siellä ei harjoiteta väkivaltaa. Eikö avioliiton arvoa vähennä enemmän ne tapaukset, jotka menevät naimisiin esimerkiksi 10 kertaa elämänsä aikana? Entäs päivän tuntemisen jälkeen jossain Vegasissa avioituvat? Nämäkään eivät itse asiassa kuulu muille pätkääkään, mutta ihmettelen aina tätä miten kahden miehen tai kahden naisen välinen liitto murentaisi avioliiton arvoa enemmän kuin nämä edellä mainitut tapaukset.
Monia tuntuu mietityttävän tämä adoptioasia erityisesti ja ymmärrän sen kyllä. Aina tolkutetaan sitä samaa mantraa, että "adoptio ei ole aikuisten oikeus lapseen, vaan lapsen oikeus vanhempiin" - Näinhän se pitäisi olla myös biologisten vanhempien kanssa. Mutta kun ei vaan läheskään aina ole.
Meidän perheeseen ei lapsia ole saatu, vaikka niitä kovasti haluttaisiin. Aina ei asiat mene niin kuin toivoisi. En silti koskaan, ikinä, toivoisi tätä samaa tilannetta kellekään muulle perheelle, oli kyseessä sitten miehiä, naisia tai molempia. Tällä hetkellä perheen ulkoinen adoptioprosessi on erittäin monimutkainen, pitkä ja vaikea prosessi saada toteutumaan. Silti Suomessa ja varsinkin maailmalla lapsia elää narkkarien, alkkisten ja väkivaltaisten vanhempien huollettavina, lapsimorsiamina, lapsisotilaina, ym. En sano, että adoptioprosessi olisi jotenkin huono, mutta ehkä toivoisin siihen edes edes pieniä helpotuksia joiltain osin. Yksikin lapsi, joka pääsee pois kammottavista elinolosuhteista rakastavaan perheeseen, on jo suuri voitto.
Maailma on niin helvetin epäreilu: Monet, jotka antaisivat kaikkensa lapsia saadakseen, eivät koskaan saa lapsia. Sitten 14- vuotiaat nusasee koulun vessassa ja heti osuu. Tai se narkkariäiti, jolla on jo 5 lasta, saa taas uuden eri äijän kanssa. Oh, well.
En usko "miehen ja naisen malliin", vaan mielestäni tärkeintä lapselle on aikuisen malli ja huolenpito, sukupuolesta huolimatta. Mitä enemmän huolehtivia, asiallisia aikuisia lapsen elämässä läsnä, sen parempi. Lapsena mulle olisi ollut ihan sama, kuka aikuinen kuuntelee ja välittää, ei sillä sukupuolella ollut merkitystä. Ja jos joku todella kaipaa eri sukupuolien mallia lapsille, niin kyllä niitä saa muistakin kuin vanhemmista: Opettajat, valmentajat, sukulaiset, ym.
Vielä transsukupuolisista ja sukupuolettomista: En osaa edes kuvitella, kuinka raskasta ja vaikeaa em. ihmisten elämä on tässä maailmassa. Mihin pukukoppiin uskaltaa mennä? Pitäisikö sitten olla menemättä esim. kuntosalille tai uimalaan kokonaan? Ihmiset taatusti tuijottaa ja supisee selän takana, mihin ikinä meneekin ja mitä ikinä tekeekin. Ei maailma ole mustavalkoinen, eivätkä kaikki ihmiset ole läheskään samanlaisia. Ei ole vain Aatami ja Eeva ja sillä sipuli. Maailma kaipaa lisää empatiaa.