En kuitenkaan katso, että minulla on enää paljon annettavaa ketjuun, jossa pohditaan kymmenettä kertaa miten käy lapsipolojen, jotka nyt sadoin jos ei tuhansin riistetään heterolastenkodeistaan homojen kieroon kasvatettaviksi, tai mietitään miksi aikuinen mies saa tulevaisuudessa viedä vihille aikuisen miehen, mutta ei a) ruumista, b) hevosta, c) Eiffelin tornia. Ymmärrän kyllä hyvin, mistä saadaan ne tutkimustulokset, joiden mukaan suomalaiset eivät viihdy koulunpenkillä.
Tähän ketjuun ei ole minustakaan kovinkaan järkevää sotkea erilaisia seksuaalisen kiihottumisen ja seksuaalisuuden muotoja, mutta noin yleisellä tasolla on (toisinaan) mielenkiintoista keskustella siitä, että mikä on hyväksyttävää ja mikä vastaavasti ei. Eli näihin (joidenkin mielestä) räikeisiin esimerkkeihin:
a) ruumis.
b) hevonen.
c) vaikkapa tämä Eiffelin torni.
Hevosen kohdalla minun on helpoin todeta se, että en pidä seksin harjoittamista eläimen kanssa sallittuna, en kuitenkaan perustele sitä sillä, että minusta yhtyminen eläimeen on kuvottavaa, vaan yksinkertaistettuna sillä, että hevonen ei ole oikeustoimikelpoinen, emmekä voi olla varmoja siitä, että hevonen on suostuvainen seksiin vladin kanssa vaikka vlad hevoseen yhtyisikin. Puhumattakaan sitten siitä, että edettäisi niin pitkälle, että mentäisi vihille sen hevosen kanssa - eläimen kanssa joka ei ole oikeustoimikelpoinen, eli asetelma ei todellakaan ole verrannollinen esim. hetero- tai homoparisuhteisiin.
Ruumiin kanssa naimisiin meneminen... (hmmm... en nyt muista onko vakavasti tällaista ehdotettu, mutta jokaisen luulisi ymmärtävän ajatuksen mielipuolisuuden). Mutta vaikka minua ruumiiseen yhtyminen ei kiihota lainkaan, teoriassa olisin valmis hyväksymään tilanteen jossa kaksi oikeustoimikelpoista henkilöä tekee sopimuksen, jossa toinen henkilöistä testamenttaa ruumiinsa toiselle seksileluksi (esim. määräajaksi). Tiedostan, että tällä hetkellä laki ei anna moiseen mahdollisuutta Suomessa, mutta omalta osaltani en haluaisi olla estämässä keskustelua aiheesta vaikka minusta ruumiiseen yhtyminen tuntuukin henk.koht. varsin vastenmieliseltä puuhalta.
Entäpä sitten Eiffelin torniin rakastuminen ja naimisiin haluaminen, tai voitaneen puhua ennemminkin fetisismistä eräässä sen ilmeneminsmuodossa. Joka ajatuksena (naimisiin meni, ei rakastuminen) on hyvin helppoa tyrmätä sillä, että se torni ei ole oikeustoimikelpoinen "henkilö". Mutta edellinen ei estä mahdollisuutta tuntea kiintymystä tai rakkautta siihen torniin, jos joku rakastuu Eiffelin torniin niin siitä vaan, tuskin on ainoa maailmassa. Tiettyyn rajaan saakka fetisismi on minusta hyväksyttävää ja sallittua, mutta joissain tapauksissa siihen liittyy lääketieteellisiä ongelmia ja sitä voidaan pitää
esinekohteisena seksuaalihäiriönä - mutta on näkökantani on hyvin laaja ja todellisena häiriönä pitäisin sitä vasta selkeissä ongelmatilanteissa, esim. jolloin se Eiffelin torni alkaa aiheuttaa todellisia pakkomielteitä tai pakko-oireita, jotka vaikuttavat ihmisen elämään ja elämisen laatuun.
Pahoittelut lievääkin suuremmasta ot:sta, mutta kun ihmisten (ja eläinten - joskin eläin se on ihminenkin) seksuaalisuus ja seksuaalinen käyttäytyminen ja halujen kohteet ovat kiinnostaneet minua jo vuosikymmeniä oli aiheeseen kiintoisaa tarttua näin pintapuolisesti. Mutta ehkäpä aiheelle olisi järkevämpää perustaa oma ketjunsa eikä sekoittaa tämän ketjun keskustelua näillä kysymyksillä, (perustaisin ketjun mutta sellaisia valtuuksia minulla ei tällä palstalla ole).
vlad.